Smerige merrie, welke bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Smerige merrie, welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 18:06

Hoi!

Ik heb een merrie die zo ontzettend vies is dat ik me geen raad meer weet met de stal. Ik heb eerst een tijd op stro gestaan maar dat eet ze nog al graag en ik probeer haar dikke buik er juist af te trainen en ivm een verstopping afgelopen jaar vind ik dat ook eng.

Nu ben ik sinds een maand overgestapt op zaagsel. Eerst deed ik elke dag gewoon al het natte er uit halen maar dan heb ik na 2 dagen niks meer. Ze plast en poept werkelijk overal en loopt de poep ook nog eens door haar stal heen.

Ik sta op een stal waar je betaalt wat je verbruikt. Meer dan 2 balen zaagsel en 1 baal stro per week wordt gewoon te duur. Nu ben ik gaan oppotten. 3 balen zaagsel er in (om te beginnen) op dinsdag en dus elke dag alleen de mest er uit. Dit is al een hele opgave omdat er naast de hopen ook overal "stukjes" mest liggen.

Maar goed, de volgende dag is het nog netjes maar wel al vochtig. Dan hark ik de buitenkant naar binnen toe. Dag 2 is er echter weinig schoon zaagsel over dus dan ga ik er al een plakje stro over heen doen (ook om te knabbelen). Op vrijdag krijg ik weer een nieuwe baal maar dan is de "potbodem" ongelijk dus moet ik het vlak gaan trekken. De bovenste laag is dan ook zeiknat. Nu na 3 weken potten ziet de stal er niet meer uit en moet ik er elke keer stro overheen doen. Dit gaat opzich goed, alleen ben ik hierdoor veel geld kwijt aan bodem. Ik mag helaas geen bodembedekking halen ergens anders dan stal..

Excuses voor het lange verhaal maar mijn vraag is of jullie tips hebben?

Narcissa

Re: Smerige merrie, welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:17

Nee, hier ook zo'n smeerpoets. Alle stalbedekkingen geprobeerd. Vlas/krullen/koolzaadstro zag er na 2 dagen walgelijk uit. Ze staat nu terug op stro, dat houd ze het properste. En een vol slowfeedernet zodat ze het stro niet opeet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:21

Je merrie wordt onrustig in de stal, is ze nog jong? Heeft ze wel zicht op soortgenoten? Is de stal groot genoeg? Heeft ze hooi? Is het ook mogelijk om haar in de wei te laten? Verveelt ze zich? Paard vind het over het algemeen ookhelemaal niet fijn om vies te zijn dus er is iets aan jou om uit te vinden wat. Ik denk dat je eerder daar de oplossing moet zoeken dan het wisselen van bodembedekking. Kijk eerst wat de oorzaak is en wees creatief of geduldig (mag ook allebei)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:22

Wij hebben altijd alles op vlas staan, en ook onze smeerlap is nu een netjes schoon paardje geworden.
We beginnen dan met 4 balen in een lege stal. Elke dag halen we dan de mest eruit, nattigheid een beetje laten liggen dat je een mooie bodem krijgt. Dat zal ook niet binnen 1 week lukken. ongeveer 1x in de week halen we dan stukken van de natte plekken weg, als deze omhoog komen. Ik denk dat we gemiddeld 3 balen vlas in 2 weken erbij gooien.
Je moet niet gelijk na 1 week alles er weer uit trekken, maar echt een bodempje gaan maken, dit zal wel een paar weken duren.
1x in het halfjaar ongeveer trekken wij echt de hele stal leeg, en beginnen we weer met een nieuw laagje.
Dit werkt hetzelfde voor zaagsel.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 18:38

mrie schreef:
Je merrie wordt onrustig in de stal, is ze nog jong? Heeft ze wel zicht op soortgenoten? Is de stal groot genoeg? Heeft ze hooi? Is het ook mogelijk om haar in de wei te laten? Verveelt ze zich? Paard vind het over het algemeen ookhelemaal niet fijn om vies te zijn dus er is iets aan jou om uit te vinden wat. Ik denk dat je eerder daar de oplossing moet zoeken dan het wisselen van bodembedekking. Kijk eerst wat de oorzaak is en wees creatief of geduldig (mag ook allebei)

Huh, ze is niet onrustig op stal? Ze is 5 dus wel nog jong inderdaad!

Ze heeft zicht op soortgenoten aan alle kanten, de stal is groot genoeg, er hangt een slowfeeder, en ze komt een x of 4 per dag uit stal waarvan in ieder geval 1 a 2 keer dat ze buiten staat met een vriendje. Ze kan helaas niet in de winter langer naar buiten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:40

Mijn smeerlap was overal smerig op zelfs als ie de hele dag buiten stond. Niks onrustig maar gewoon goor.
Matten in de stal, plakje stro erop en hopen dat het snel weer zomer is en ze weer de wei op kunnen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:50

Ik doe toch echt gewoon stro in de stal en laat ze regelmatig wel in wat mest staan. Harde drollen haal ik er dan uit met een mestboy zodat je geen stro meeneemt. Echt vies stro haal ik ook deels eruit en de rest laat ik liggen.

Iedere dag nieuwe schoon stro geven zou ik niet doen, dat blijft ie toch eten dus werkt niet als bodembedekker.

En anders maar een beetje accepteren dat ie in de oliebol ligt. Zolang het maar een dik pak is zodat ze lekker liggen.

Heb een uber grote stal voor mijn pony, met 25% vol hooi en 75% om te kakken. Als ik smorgens kom is haar hoofd onder de mest... tja dan heeft ze blijkbaar toch weer op de zelfde plek gepoept én geslapen. Lig er eerlijk gezegd niet wakker van. Misschien liggen die keutels lekker... :+

kaatjeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:49

Mijn merrie is ook echt een viezerik... De andere twee staan gewoon op stro en dat gaat goed. Bij mijn merrie heb ik een onderlaag van zaagsel en bovenop stro. Iedere dag haal ik de mestballen weg, zoveel mogelijk, leg het "schone " stro opzij, dan haal ik de natte plekken uit het zaagsel. Evt. zaagsel bij strooien, dan het opzij gelegde stro weer erop en evt nog stro bij strooien. Voordeel is dat ze het "opzijgelegde stro" niet meer op eet. Ben twee keer zo lang bezig met haar stal, maar het ziet er nu netjes uit :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:31

Strokorrels werkt erg prettig.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:39

Smerig en verkleuring is iets anders, wij hebben 3 paarden op zaagsel.
Ik haal alleen het echt natte eruit en de vaste drollen er uit. De rest laat ik liggen, halverwege de week gooi ik een nieuw (heel) pak zaagsel erin. Het verkleurd wel maar is nog goed droog. Is misschien niet altijd even mooi maar het gaat er toch om dat de paarden lekker warm erbij staan en lekker kunnen liggen :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:45

Als je wil potten moet je in het begin elke week schoon zaagsel erop gooien. Ik had de mijne op vlas. Beginnen met 3 pakken en dan idd poep ruimen en elke dag schoon vlas erop tot je een goede laag hebt waar het vocht in weg kan zakken. Dan kon ik elke week een 1/2 zak erop en dat was genoeg

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 07:19

Strokorrel neemt iig heel veel vocht op..Maar als je echt een viespeuk hebt blijft t lastig..vaker opschonen is dan t enige wat helpt..

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 08:09

ik heb hier ook een smeerlap. Heb stro in haar stal liggen en trek die 2x per week gewoon helemaal uit. Ligt een baal in en als ik zie dat ze te weinig heeft, strooi ik wel bij. in het begin deed ik iedere dag de bolletjes eruit maar na een tijdje zag ik dat het me minder tijd kostte om gewoon heel de stal eruit te halen. Niets kan ze proper houden. Gewoon hopen dat het snel lente wordt dat ik ze op de weide kan zwieren.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 08:26

Hier ook al een smerige merrie.
Ik heb rubbertegels erin laten leggen en 1 pak grove houtkrul achterin haar stal ( 1 meter strook en toen ze eenmaal daar de meeste tijd plaste ben ik de strook gaan verbreden en nu krijgt ze 2x per week een half pak erbij aan de voorkant zodat ze daar kan liggen en dan gooi ik het wat viezere naar achter. Ze is nog steeds smerig maar het is te doen nu. Ik had hiervoor een eigenlijk best wel schoon paard besef ik me nu.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:15

De mijne staat op zaagsel en is op stro echt een smeerpoets. Maar op zaagsel gaat het goed. Iedere dag haal ik er een halve kruiwagen uit en met de tijd wordt hij ook steeds schoner. Gelukkig maar.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:20

misschien eerst rubberen matten erin 2de hands vochtdoorlatend ..en dan 1 plakje stro?kan ze liggen lekker zacht is wel ff 1x uitgave maar er staan er zat te koop 2de hands

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:24

Ik heb ook rubber matten. Iedere dag 1 plakje stro om te knabbelen erbij. Ze heeft ruimte genoeg, kan zelfs naar buiten maar is gewoon een smeerkees ....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:24

Ik heb een smerige ruin op stal. Hij loopt zijn poep overal doorheen. Ik heb hem op gehakseld koolzaadstro staan. Een flinke laag. Het absorbeert erg goed. Zijn stal blijft de smerigste van allemaal maar is wel droog en dat is belangrijk.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:12

Inmiddels staat ze weer op stro. Het verschilt echt per dag of ze smerig is of dat het mee valt. Vorige week was ze 1 dag zo schoon.. volgende dag weer goor. Ik doe wel een laag viezigheid laten liggen en haal elke dag de bovenste vieze laag + drollen er uit en dan 3 nieuwe plakken. Ze eet het hierdoor ook minder. Ik kreeg het advies om de liksteen weg te halen zodat ze minder zal drinken maar ze gebruikt hem echt en ze zal het dan wel nodig hebben dus dat wil ik niet. Zaagsel of vlas is aardig prijzig bij ons en een andere optie is er niet echt dus dan maar zo..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:13

Bedankt voor de reacties allemaal!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:23

het kan ook zijn dat ze de liksteen (veelvuldig) gebruikt uit verveling he, en dan door het zout extra gaat drinken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:23

En proberen aan te leren om op een bepaalde plek haar behoefte te doen? Dus elke dag alle natte plekken eruit en (een deel van) de mest op 1 plek leggen? Wellicht pakt ze het op en neemt ze de gewoonte over. Ik ken paarden waarbij dit na even doorzetten echt werkte. Dan wordt de stal automatisch minder smerig, omdat het niet door de hele stal heen ligt.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:52

rubbere matten en stro

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:14

Polly schreef:
het kan ook zijn dat ze de liksteen (veelvuldig) gebruikt uit verveling he, en dan door het zout extra gaat drinken.

Hmm, moet ik het dan toch weg halen en af en toe een dag in de stal hangen?

Aanleren om het op1 plek te doen zou wel kunnen maar dan moet ik elke dag de hele stal leeg halen..