Foto's gezocht buitenbanen ZONDER hek MET heg / haag.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Foto's gezocht buitenbanen ZONDER hek MET heg / haag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 15:24

Hi Bokkers,

Hoop dat het hier goed staat, wist niet zo goed waar ik mijn vraag nu het beste onder kon stellen..

Wij gaan binnenkort beginnen met onze buitenbaan *\o/*
echter willen wij echt GEEN hek, onze keus is gevallen op een mooie heg / haag als omheining. ( denk aan een strak geschoren heg, hoogte 100-120 cm, denk ik! )

Maar er bestaan zoveel soorten! Zien door de bomen de bak, euhh bos niet meer :+

Wie heeft er hier op bokt ook z'n buitenbaan liggen of kent een manege/pensionstal met z'n buitenbaan? Wij zien graag foto's voor inspiratie :D

Groetjes! /3

palousa_boy

Re: Foto's gezocht buitenbanen ZONDER hek MET heg / haag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:45

Hangt er een beetje vanaf ook of het is de winter groen moet zijn, en hoe dicht. Ook of er paarden los gaan in de bak ivm giftigheid.

Maar anders kun je bijvoorbeeld conifeer of laurier nemen, die blijven groen, of een haagbeuk, deze blijft niet groen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:53

Misschien is een beukenhaag wat? Wij hebben deze om de tuin, en is in de lente/zomer heel mooi groen, en in de herfst en winter bruin. Enkele weken per jaar is deze kaal :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:01

Ik zag pas wel iemand met een buitenbaan met een lage rand met een meer ernaast. Was ook iemand hier op Bokt, geen idee meer wie alleen. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:03

Ik volg even mee, wil ook nog ooit zoiets. Voor mij persoonlijk is niet giftig wel echt een harde eis trouwens. Zelfs als je niet van plan bent je paarden erin los te laten, je kan er ook afvallen, ze kunnen een keer uit de wei breken, noem maar op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:05

Een Zeeuwse haag?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:11

Ik kan je niet vertellen wat voor soort haag we hebben, maar een impressie van de buitenbaan van de pensionstal waar ik sta! (en een impressie van m'n pony :+ )
Afbeelding
De haag is gok ik zo'n 70-80 cm hoog en deze foto is zo'n 3 weken geleden genomen, dus ook in de winter groen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:13

0000 schreef:
Ik volg even mee, wil ook nog ooit zoiets. Voor mij persoonlijk is niet giftig wel echt een harde eis trouwens. Zelfs als je niet van plan bent je paarden erin los te laten, je kan er ook afvallen, ze kunnen een keer uit de wei breken, noem maar op.

Paarden eten niet van conifeer; hier althans niet.
Grootste punt bij paarden die "foute"dingen gaan eten is dat ze op enigerlei wijze te weinig te eten krijgen.

Wij hebben een flinke coniferenhaag naast de bak (scheiding met de weg) maar die is goed drie meter hoog; niet helemaal wat jij bedoelt.

Piekosjj schreef:
Ik kan je niet vertellen wat voor soort haag we hebben, maar een impressie van de buitenbaan van de pensionstal waar ik sta! (en m'n pony :+ )
[ Afbeelding ]
De haag is gok ik zo'n 70-80 cm hoog en deze foto is zo'n 3 weken geleden genomen, dus ook in de winter groen.

Dat lijkt op een coniferenhaag (die deels bezig is met dood gaan).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:15

ikke schreef:

R.I.P. Y;(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:20

Captain schreef:
ikke schreef:

R.I.P. Y;(

Er kan idd wel een ziekte ofzo in zitten, die de dode plekken veroorzaakt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:39

ikke schreef:
0000 schreef:

Grootste punt bij paarden die "foute"dingen gaan eten is dat ze op enigerlei wijze te weinig te eten krijgen.

Dat is vast en zeker waar als het echt over hoeveelheden gaat, echter zijn er ook paarden die wat nieuwsgierig zijn aangelegd en alles in hun mond moeten stoppen. Ik heb nu plantenbakken naast de bak staan, ik heb één paard staan dat zelf in draf tijdens het longeren weleens een hap heeft genomen toen de planten wat groot werden en een beetje in de baan hingen. Die gaat echt niet bekijken wat ie in zijn mond duwt, die kijkt alleen of het lekker is. Gooi een stuk plastic neer en zelfs daar zal die eerst op gaan kauwen om daarna pas tot te conclusie te komen dat het niet bedoeld is om te eten zeg maar. Maar conifeer is geloof ik pas giftig bij grotere hoeveelheden dus dat zou misschien niet zo'n probleem zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:47

Een beukenhaag is voor rillerige paarden niet zo interessant. Wanneer de wind erin speelt, ritselt het enorm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:55

Lukasje schreef:
Een beukenhaag is voor rillerige paarden niet zo interessant. Wanneer de wind erin speelt, ritselt het enorm.

Daar worden ze tam van.......

0000 schreef:
ikke schreef:

Dat is vast en zeker waar als het echt over hoeveelheden gaat, echter zijn er ook paarden die wat nieuwsgierig zijn aangelegd en alles in hun mond moeten stoppen. Ik heb nu plantenbakken naast de bak staan, ik heb één paard staan dat zelf in draf tijdens het longeren weleens een hap heeft genomen toen de planten wat groot werden en een beetje in de baan hingen. Die gaat echt niet bekijken wat ie in zijn mond duwt, die kijkt alleen of het lekker is. Gooi een stuk plastic neer en zelfs daar zal die eerst op gaan kauwen om daarna pas tot te conclusie te komen dat het niet bedoeld is om te eten zeg maar. Maar conifeer is geloof ik pas giftig bij grotere hoeveelheden dus dat zou misschien niet zo'n probleem zijn.

Een goed onderhouden conifeerhaag steekt niet uit, dus dan is er al minder de trigger om naar uitstekende delen te happen.
Dat zijn wel de types om in de gaten te houden, maar als ze zomaar los in de bak lopen, zullen ze niet zomaar aan een conifeer beginnen. Ja, je hebt idioten die dat wel doen, maar dat is zeker niet de standaard. Ken je paarden.....

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:55

Lukasje schreef:

Dan wennen ze er goed aan... Helaas heb je in het outdoor seizoen op wedstrijd ook genoeg ritselende bomen aanwezig.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:40

Meidoornhagen zijn ook een optie

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:46

Meidoorn of sleedoorn? Onder bepaalde omstandigheden kan je hier zelfs subsidie voor krijgen (in België toch)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:04

Die zijn alleen niet zo fijn om in te vallen ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:12

Hier ook geen ervaring ermee..

buxus haag? die zijn in de winter ook mooi groen idd! die hebben wij in de tuin en vind ik persoonlijk erg mooi!
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:13

Wel giftig dus als je paard stiekem een hapje neemt.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:23

Solleke_Noah schreef:
Wel giftig dus als je paard stiekem een hapje neemt.....

Vaak komt het erop neer dat ze, voordat ze er last van willen krijgen, eerst de hele haag op moeten eten ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:26

Ik lees even mee!
Wij willen dit ook
Witte lage hekjes en daarom heen een rand met buxus of iets wat groen blijft niet te hoog
Paarden lopen niet los in de bak
Mochten ze eens los raken dan zullen ze eerder na de stallen/t hooi rennen dat dat ze de haag gaan opeten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:30

Meidoorn, sleedoorn, alles met 'doorn' is ellendig snoeien, je rijdt je kruiwagens continu lek en die doorns geven heel snel ontstekingen als je je er aan prikt.
Buxus groeit ontzettend traag, en ga je geen 1.20 van kweken - of je moet voor je kleinkinderen aanplanten.
De bekende leylandii-coniferen groeien dan weer als een raket, wat betekent dat je voor het mooi 3-4 keer per jaar aan het snoeien bent. En 1.20 ga je die niet houden, dus reken maar op 2 meter.

Haagbeuk en beukenhaag zijn prima, net als wilgenhaag (en lekker voor je paard, heb je meteen een kliko voor je snoeisel), maar in de winter (zo goed als) kaal.

Tussenoplossing: zet betonmatten tussen palen, en laat ze begroeien met klimop. Wintergroen, en je hoeft nauwelijks te snoeien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:37

Ibbel schreef:
Meidoorn, sleedoorn, alles met 'doorn' is ellendig snoeien, je rijdt je kruiwagens continu lek en die doorns geven heel snel ontstekingen als je je er aan prikt.
Buxus groeit ontzettend traag, en ga je geen 1.20 van kweken - of je moet voor je kleinkinderen aanplanten.
De bekende leylandii-coniferen groeien dan weer als een raket, wat betekent dat je voor het mooi 3-4 keer per jaar aan het snoeien bent. En 1.20 ga je die niet houden, dus reken maar op 2 meter.

Haagbeuk en beukenhaag zijn prima, net als wilgenhaag (en lekker voor je paard, heb je meteen een kliko voor je snoeisel), maar in de winter (zo goed als) kaal.

Tussenoplossing: zet betonmatten tussen palen, en laat ze begroeien met klimop. Wintergroen, en je hoeft nauwelijks te snoeien.
Klimop woekert. En moet je daarom dus wel degelijk snoeien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:48

Kruipt ook lekker over de grond en idd... als de klimop zich eenmaal gesetteld heeft moet je hem echt wel 1 a 2 keer per jaar snoeien.
Mei em sleedoorm ook, maar doe houden ook ze paarden binnen als ze eenmaal groot genoeg zijn.
Als de doorns van beide niet gewenst zijn zou ik eerder voor beuk gaan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:55

Als klimop de bovenkant van z'n steuntje bereikt heeft, gaat-ie over van juveniel stadium naar adult stadium, stopt met groeien en gaat bloeien. De stekken die je daarvan kunt nemen worden voor veel geld als Hedera helix 'Arborescens' oftewel struikklimop verkocht... Die bijzondere, bloeiende klimop is dus gewoon volwassen klimop, die niet meer de hoogte in gaat.