tips verhuizen van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eswestplate

tips verhuizen van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:07

Hallo allemaal,
Ik ga met mijn paardje verhuizen volgende maand naar een andere stal. Voor mij is dit al een hele happening laat staan voor mijn paardje.
Hebben jullie nog tips voor mij om dit zo rustig en "vertrouwd" mogelijk te laten verlopen?

Het is voor mij de eerste keer dat ik verhuis en weet dus niet zo goed wat er mee aan te vangen.

Alvast bedankt!!

Kirrr

Re: tips verhuizen van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:08

Goed voorbereiden.
Hetzelfde eten meenemen en eventueel mengen als ze daar nieuw eten hebben.
En gewoon rustig blijven. Sommige paarden maken er niks uit, andere zijn de eerste weken enorm zenuwachtig/anders.
Dus veel tijd geven en kijken naar je paard. Niet direct de eerste dag verwachten dat je alles kan doen wat je op de vorige stalling kon.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:53

Ik verplaats dit topic van ED naar VSW.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:28

Kirrr schreef:
Goed voorbereiden.
Hetzelfde eten meenemen en eventueel mengen als ze daar nieuw eten hebben.
En gewoon rustig blijven. Sommige paarden maken er niks uit, andere zijn de eerste weken enorm zenuwachtig/anders.
Dus veel tijd geven en kijken naar je paard. Niet direct de eerste dag verwachten dat je alles kan doen wat je op de vorige stalling kon.

Bedankt! Het een ingrijpend iets. Hopelijk kan ik de rust bewaren idd :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:38

Verhuizen en met rust laten.
Goede afspraken maken over hoe ze in de nieuwe groep ingeschaard wordt. Er zomaar in gooien is vrijwel nooit een goed idee.
Begin pas na een week weer met wat rijoefeningen
Al met al zegt men dat je moet rekenen op een gewenningstijd van een maand per levensjaar van je beest. Ik geloof dat niet helemaal maar hou ongeveer een half jaar aan. Dan moet ze toch wel weer echt de oude zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:00

Dan zou mijn paard twee jaar moeten wennen na een verhuizing....
Ik ben een aantal keer verhuisd met mijn paarden en ik nam altijd zo snel mogelijk weer mijn normale routine aan. Gewoon volgende dag weer rijden bijv. Ja ze moeten wennen maar dat betekent niet dat je dan niks met ze moet doen.
Op wedstrijd ben je ook op vreemd terrein en moeten ze ook aan het werk.
Maak er zelf geen issue van dan doet je paard dat ook niet.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 19:42

cissy schreef:
Ik ben een aantal keer verhuisd met mijn paarden en ik nam altijd zo snel mogelijk weer mijn normale routine aan. Gewoon volgende dag weer rijden bijv. Ja ze moeten wennen maar dat betekent niet dat je dan niks met ze moet doen.

Ja, dat is ook mijn eerste ingeving. Hij is maar één keer verhuist van zijn vorige eigenaar naar mij. En ik blijf komen en hij hangt best aan mij. Dus als ik maar blijf komen is dat gewoon vertrouwd. Best een hele happening. Ik wil het niet te vaak doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:28

Ik vind die regel ook onzin hoor, maar het is wel zo dat ze meer tijd nodig hebben naar mate ze ouder worden

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:34

mrie schreef:
Ik vind die regel ook onzin hoor, maar het is wel zo dat ze meer tijd nodig hebben naar mate ze ouder worden

Mijn paard wordt alleen maar makkelijker in de loop der jaren

Ook ik deed gewoon de dag na de verhuizing de dingen die we altijd al deden
Die routine blijft dan in ieder geval gelijk

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:17

Ik zou ook gewoon lekker gaan rijden hoor, meestal hebben ze daar niet zoveel last van. Je kan je paardje wel een voor een aan de andere paarden laten wennen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:32

Als ons paard op meerdaagse wedstrijd moet is er echt geen tijd voor gewenning aan de tijdelijke stal. Aankomen en de volgende dag gewoon presteren in de ring.

Door omstandigheden zijn ze de afgelopen maanden een paar keer verhuisd. Van huis naar tijdelijke pensionstal waar ze wel eens vaker tijdelijk hadden gestaan, naar een andere stal waar we maar een maand stonden omdat het totaal niet was wat we wilden (kwamen dus helaas pas in de praktijk achter), naar de huidige stal.

Heel opvallend was dat wij maar ook zij het niet naar de zin hadden op de één na laatste stalling terwijl ze op de nieuwe stalling vanaf dag één helemaal thuis waren. Ze gaan hoe dan ook meteen aan het werk want anders krijgen we energiebommen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:34

Zou je er vooral niet druk over maken. Ik heb nooit moeilijk gedaan met mijn paarden met verhuizen en mijn paarden ook niet. Gewoon normaal doen dan doe je al gek genoeg. FF naar je paardje kijken of rijden gelijk kan.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:36

Ik heb de maand voor ik ging verhuizen al minder gaan rijden, en aan het einde helemaal niet meer. Zodat hij daar niet "ineens" niet meer gereden werd, verder gewoon alles gedaan wat ik normaal ook deed op mn nieuwe stal. Ik sta er nu 2 weken en eigenlijk zijn ze al helemaal zen 8-) Morgen gaan ze voor t eerst mee de groep in de wei op. Maar dat moet wel goed komen :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:16

Amigo_stan schreef:
Ik heb de maand voor ik ging verhuizen al minder gaan rijden, en aan het einde helemaal niet meer. Zodat hij daar niet "ineens" niet meer gereden werd, verder gewoon alles gedaan wat ik normaal ook deed op mn nieuwe stal. Ik sta er nu 2 weken en eigenlijk zijn ze al helemaal zen 8-) Morgen gaan ze voor t eerst mee de groep in de wei op. Maar dat moet wel goed komen :o

Waarom heb je het rijden afgebouwd?
Ben je gestopt met rijden?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:35

Ik zou vooral goed naar je paard kijken.
Zelf heb ik afgelopen jaar mijn paard verhuisd en ik was bang dat hij helemaal van slag zou zijn.
Niets van waar. Na een week was hij helemaal gewend. Ben er dan ook na een dag al op gaan zitten om de routine er in te houden.
Natuurlijk kan dit ook echt anders zijn, maar ik denk dat je je vooral zelf niet te druk moet maken. Als je het in je hoofd een hele happening maakt, wordt dat het ook.
Kijk dus naar je paard. Als hij mega zenuwachtig is en schrikkerig de eerste dagen is het misschien niet fijn om te rijden.
In alle andere gevallen zou ik vooral zo veel mogelijk de rust en routine bewaren die er al was.
En nogmaals, maak je niet te druk!

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:08

ponyparadijs schreef:
Amigo_stan schreef:

Waarom heb je het rijden afgebouwd?
Ben je gestopt met rijden?

Nee ik heb het afgebouwd zodat hij dan niet ineens stil staat als je verhuisd, ik heb hem al een aantal x verhuisd en uit ervaring blijkt dat het alleen maar drama word als ik er meteen op ga en hem aan het werk zet. Ik heb vorige week geprobeerd hem te longeren maar hij ging vrolijk met de longeerlijn door de bak heen :+ En om te voorkomen dat hij dat doet als ik erop zit, heb ik dat zo gedaan :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:26

Ik heb de wennen-we-doen-minimaal-iets met de aankoop van mijn paard gedaan. We kenden elkaar niet, hij kwam na 8 jaar op een nieuwe plek, nieuwe mensen, nieuwe paarden.
Hij is gelijk bij onze (enorm stabiele) ruinenkudde ingegaan. Heel groot land, eerst met de kuddeleider en daarna t rijtje af met een paard erbij. 3 rondjes rennen, even snuffelen en daarna allemaal met de neus het gras in. Dat gaat eigenlijk altijd zo bij ons.
Dus toen vond ik wennen en elkaar leren kennen nodig. Maar bij een gewonen verhuizing niet. Paarden die voor langere tijd op internationaal concours gaan krijgen ook behoorlijke indrukken over zich geen, maar worden ook niet een maand stil gezet om te wennen.

Over 5 weken gaat mn paard naar een trainingsstal voor 2 maanden omdat ik al een half jaar niet meer kan rijden door een aanrijding. Ik zal er zelf regelmatig zijn als stabiele factor, hij krijgt zn natje en zn droogje zoals thuis en gaat overdag t land op of in de paddock. Wat mij betreft wordt hij gelijk vanaf de volgende dag gereden.

Ik denk juist dat ze er baat bij hebben dat er gelijk een vaste structuur wordt geboden.
Die van mij ondervind wel veel stress van een trailerrit, dus ik zorg er wel voor dat er een vitaminespuit in gaat als hij aan komt. Niet om hem ontspannen te krijgen, maar gezien stress invloed heeft op de weerstand (en een slechte weerstand effect kan hebben op de link in mijn onderschrift), vind ik het extra belangrijk dat hij even een opkikkertje krijgt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:36

cissy schreef:

Mee eens idd. Wij zijn een paar keer overgegaan van stal en heb ik mijn merrie vrij vlot weer gereden en/of aan het werk gezet. Ik laat haar de dingen doen welke zij, bij wijze van spreken, met de ogen dicht uit kan voeren. Of ik pak een stukje grondwerk mee. Ik heb ook niet de indruk dat mijn merrie last heeft van de verhuizing, hooguit is ze net wat meer springerig/schrikkerig van onbekende geluiden oid. Maar dat heeft ze ook als ze ergens een langere tijd staat en er is iets nieuws op stal of in de buurt.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 10:50

Bedankt voor al jullie reacties :) Ik vind het fijn om al jullie ervaringen te lezen.
Het vasthouden aan routines spreekt mij eerlijk gezegd wel het meeste aan. Volgende week ga ik kijken naar een aantal stallen. Ik ben heel benieuwd.

Het voorlopig niks doen is voor Shadow (mijn paard) niet goed denk ik. Hij werkt graag en werkt ook als een ontlading als hij ff lekker aan de slag mag. Dus ik ga zeker gewoon alles blijven doen zoals ik altijd doe...

En Simbaa het maak je niet te druk ga ik echt in mijn hoofd prenten!! :)) Niks is zo vervelend als je er druk om maken terwijl je dat helemaal niet wil :x

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:57

Ik ben 2 maanden geleden ook verhuisd van stal en de eerste dagen was er wel wat stress te merken aan mijn paard. Ze was veel onrustiger / alerter dan gewoonlijk maar ik heb zoveel mogelijk het gewone ritme aangehouden. Ze ging overigens op de dag van de verhuizing ( ik verhuisde s'ochtends onder het zadel naar de nieuwe stal) al de nieuwe kudde in s'middags na een paar uur wennen in haar box, lekker met hooi.

In de kudde ging het gelijk goed, even piepen, beetje maaien met het voorbeentje, een sprintje en daarna gelijk gras eten.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 11:09

Ja dat is nog wel een twijfel puntje. Ik heb ook een stal waar ik heen kan die ligt hier om de hoek. Maar of ik er heen ga onder het zadel twijfel ik over. Ik ben namelijk bang dat hij dan de link legt tussen het rijden en de verhuizing... Hij is net aan het leren alleen naar buiten te gaan wat nu eigenlijk heel goed gaat. En dit wil ik niet verpesten natuurlijk

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:19

Nou dan ga je toch wandelen?

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 11:27

@ Ineke2 Hahaha ja dat had ik me ook al bedacht... :):)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:28

Ik zou kiezen voor de minst stressvolle optie. Bij ons is wandelen of rijden een veel betere optie dan de trailer.
Maar qua afstand en mijn huidige gezondheid is dat helaas geen optie.

Kan er geen andere paard meelopen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:49

Ik zou er niet een al te groot punt van maken. Ik geef die van mij 1 a 2 dagen om aan de nieuwe stal te wennen, maar daarna gewoon weer aan het werk. Leert ie de bak en alles ook gelijk kennen.
De eerste keren was de achterste hoek van de bak doodeng, de bosjes bij de kleine bak ook en de roundpen was helemaal drama. Was ook gauw genoeg over :)