Stal voor oudere paarden en revalidatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alietje

Stal voor oudere paarden en revalidatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 12:32

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met het opstarten van een stal die zich voornamelijk zal richten op oudere paarden of paarden die door blessures niet langer actief kunnen zijn in de sport.

Vaak is het zo dat er een tijd komt om de beslissing te nemen om te stoppen met het berijden van een paard. Dit gaat dan vaak samen met volgende vragen: Waar, hoe, hoeveel geld en tijd heb ik nog voor een paard dat niet meer bereden kan worden, specifieke zorgen voor blessures of oudere paarden? etc.

Vooral sport of Ex-sport paarden hebben vaak nog behoefte aan een overgangs fase waarin ze toch nog wel wat beweging nodig hebben. Een paard van de ene op de andere dag op wei stellen is namelijk niet altijd geschikt.

Wij willen dus graag specifieke formules bieden die kunnen gaan van basis zorg (stal, weide, eten) tot volledige zorg inclusief eventueel nog rijden, longeren of andere specifieke zorgen zoals massage (shiatsu & sport massage), medicatie, voeding supplementen, magneto therapie,laser therapie etc. Dit alles onder begeleiding van onze of door de klant gekozen dierenarts en gebruik van thermografie voor het nagaan van de vorderingen in herstel en voorkomen en detecteren van eventuele andere problemen.

Graag wil ik weten of hier nood aan is, interesse voor is en wat voor diensten/services hier verwacht worden? Ik ben lange tijd actief geweest in de paarden sector in het buitenland dus als er nog iets is waar jullie in Belgie/ nederland nood aan hebben hoor ik dit graag.

Alle tips, aanraders, opmerkingen zijn welkom.

Hartelijk Dank,
Alie

lauralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:20

Wow, lijkt mij een klasse idee. :(:)

Mijn paarden staan op stal en worden nog bereden maar in de komende twee a drie jaar gaat er zeker eentje ergens anders heen moeten.
Ik kan en wil namelijk niet volle prijs betalen in een sport stal als mijn paard niet meer bereden word. Dan betaal ik veel geld terwijl mijn paard gewoon op stal staat en af en toe in de paddock gaat. Dat lijkt mij niet het beste nog voor mij (financieel) en zeker niet voor hem.

Als er bij mij in de buurt of zelfs een beetje verder weg een stal zou zijn waar mijn paard zijn ouwe dag kan door brengen zou ik dat zeker overwegen.

ik denk ook dat een sport paard niet zomaar op een wei gezet kan worden. dit moet geleidelijk opgebouwd worden en het element sport moet geleidelijk minder worden... zou je dat dan ook doen?

en wat als het paard nog zorgen nodig heeft zoals hoefsmid of ademhalingsproblem, cushings syndroom?

wat voor prijzen wil je hier dan voor?

georgelouis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:35

Lijkt mij ook erg interesant!

Je schrijft ook over revalidatie voor sport paarden. Volgend jaar doe ik 1 jaar erasmus in het buitenland, mijn paard (eventer) heeft niet echt behoefte aan revalidatie maar ik kan hem ook niet zomaar laten staan.

Iemand vinden om hem te berijden lukt ook nog wel, het probleem is dat hij door een oude blessure vaak rug pijn heeft en men heel voorzichtig moet omgaan met zadel, druk, en de manier van rijden en longeren... niet even gewoon snel rijden dus en dit elke dag! Hij is ook nogal moeilijk met het opzadel vanwege de zelfde oude blessure

Ik vraag mij dus af of je bijvoorbeeld ook een paard zoals de mijne voor een paar maand tot 1 jaar op stal zou kunnen hebben en ik dan alle zorgen inclusief osteopaat, dierenarts, etc aan jou zou kunnen overlaten?
of hij dan ook nog bereden word of iemand anders kan langs komen om dit te doen valt dan nog te bespreken...

weet niet of het heel duidelijk is wat ik zoek...

wat zou je daar dan voor vragen? en heb je ervaring met zoiets? doe je de behandelingen zelf?

FlyingHuman

Re: Stal voor oudere paarden en revalidatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:53

Vind ik zeker een goed idee. Heel veel mensen, verkopen (vaak omdat ze het toch niet meer kunnen of willen betalen voor een paard dat onberijdbaar is), dumpen hun paard op een wei waar ze weinig aandacht krijgen. Dit is een mooi alternatief vind ik, zowel voor paard als ruiter. Heel leuk idee.

Ik denk dat de vraag naar deze stalling afhankelijk zal zijn van de prijzen dat je gaat vragen.

Alietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:56

@ FlyingHuman, bedankt voor de reactie. :) Wat voor prijzen denk jij dat aanvaardbaar zouden zijn?

Alietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:01

@Georgelouis: Ja dit kan inderdaad ook. Ik hou het aantal paarden tot een maximum van 10 zodat ik zeker ben dat ik persoonlijk elke dag tijd voor ze heb en ze ook kan leren kennen wat dan hopelijk ook werkt voor paarden met een grote persoonlijkheid of met problemen en voor behandelingen. Ons idee is om heel flexibel te zijn om zo samen met de eigenaar tot de beste oplossing te komen. Mensen/ruiters van buitenaf zijn dus ook van harte welkom indien dit gepast is voor het paard.

We stellen enkele formules voor maar ieder kan daar dingen aan toevoegen of uit weg laten zodat ieder paard precies krijgt wat hij/zij nodig heeft.

Het belangrijkste is altijd het paard en ik vind het belangrijk het paard ook een mooie oude dag te geven nadat wij jaren op zijn rug mochten zitten en rijden

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:06

Daar zou ik veel belang bij gebben aangezien ik waarschijnlijk 3 jaar naar het buitenland ga en mijn paarden niet wil verkopen. De ene is 20 en wordt niet meer bereden, de andere is 14 en loopt z2. Zonde om hem dus zomaar weg te zetten.

Alietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:11

@ puppetje: bedankt voor je reactie. Dit is precies het soort paarden en situatie waar ik aan dacht met dit idee. Ik heb zelf ook al voor de beslissing gestaan om wel of niet mijn paarden te verkopen, een jaar uit te lenen, etc maar naarmate de leeftijd van een paard toeneemt nemen de opties vaak af vandaar dus het idee . Fijn te weten dat er interesse is :). Als het zover is laat ik het je zeker weten en wie weten kunnen je paarden dan bij mij terecht :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:26

Heel interessant idee.
Heb niet zo lang geleden op het punt gestaan zoiets te zoeken voor mijn 10 jarige merrie (blessure).
Niks voldeed. Ze kan niet 24/7 op het land vanwege medische zaken, maar wilde haar ook niet het grootste stuk van de dag op stal. Ze doet het nu wonderlijk genoeg weer, maar de kans is groot dat mijn merrie niet nog 10 jaar bereden zal kunnen worden en dat ik uiteindelijk alsnog zoiets zoek. Wat ik graag zou willen is dat ze overdag buiten komt, in de winter op de paddock en in de zomer een gedeelte van de dag op de wei.
De mogelijkheid tot (laten) longeren en rijden zou perfect zijn.
Alleen is zoiets lastig qua prijs, het liefst ben ik voor een semi-pensioen paard geen hoofdprijs kwijt voor stalling, maar kan me voorstellen dat zoiets niet voor een bodemprijs aangeboden kan worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:31

Heel eerlijk gezegd ben ik bepaald niet je doelgroep, maar ik denk niet dat dit idee veel kans van slagen heeft. Mensen zullen hier vermoedelijk in de praktijk niet voor willen betalen, dat is immers dezelfde reden als waarom het paard in de eerste plaats moet verkassen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:35

Gedeeltelijk zeker waar Wendy, maar niet helemaal/altijd.
Ik vind het namelijk sneu en zonde om m'n paard op een pensionstal te laten staan terwijl er niet meer gereden kan worden. Ze komt dan weinig buiten voor vrije beweging en ik betaal wel voor de faciliteiten die ik niet meer gebruik. Dan betaal ik liever hetzelfde bedrag maar voor faciliteiten waar ze dan wel wat aan heeft.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:42

Wij zitten met een soort zelfde idee inderdaad, maar wij zitten ook met de prijzen. Veel mensen willen hier in de omgeving niet veel meer dan 200-250 euro betalen, maar willen wel the full package zegmaar. En dat is qua werk wat je er zelf aan hebt niet te doen.

Alietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 16:28

Hartelijk dank voor de reacties allemaal.

Wat betreft weide en paddock is het de bedoeling dat alle paarden elke dag een moment (min 3 uur) in de wei en/of paddock gaan.

Ook zou er mogelijkheid om te kiezen om het paard in een loop stal of groeps stalling te plaatsen, hier gaan dan ook de kosten minder zijn.

Het basis pakket is dus een eigen binnen stal, hooi, stro en weide/paddock gebruik en door ons dagelijks uitgemest (buiten zondag) en hiervoor dachten wij inderdaad tussen 200 en 250 euro. met krachtvoer word er 20 euro extra gerekend.

Voor de opties met berijden, longeren, massage therapie of andere specifieke diensten komt er dan tussen 50 tot 100 euro bij.

In mijn regio vind je voor een all-in stalling niet echt iets voor minder dan 350 euro

Ik neem het punt wel van Wendy wel aan, en dit is mijn grootste zorg, maar wat doen mensen dan met hun paarden als ze er niet meer voor willen betalen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:29

Dan gooien ze het dier op de wei, of aan iemand zoals ik die nog een weidemaatje zoekt (zo heb ik er dus zelf ook één rondlopen, schat van een merrie, maar te oud en geblesseerd om aan de wedstrijdambities van het baasje te kunnen voldoen).
Of ze belanden in de handel/bij de slager...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:42

@Alietje: Ik vrees dat je er teveel geld voor vraagt.Want meestal is het toch een financieel probleem: men wil een nieuw paard om te kunnen rijden omdat de oude dat niet meer kan, maar geld om 2 paarden te onderhouden is er niet. Dus je moet dan wel ruim onder de gemiddelde pensionprijs gaan zitten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:52

Ik heb een weidestalling volpension voor 140 euro.De meeste paarden die hier staan zin met pensioen.Dat is voor mensen een betaalbare prijs. Buiten medische verzorging en af en toe een deken wisselen doe ik niks met die paarden.De wei is meer als groot genoeg dus ze hebben beweging genoeg.

Ik denk dat je jezelf beter op een revalidatie stal kan richten,dat is denk ik intressanter voor mensen.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:10

Weet je al wat meer. Ik ga eind dit jaar als het goed is verhuizen en ga nu actief zoeken naar een goed plekje voor mijn paarden.