Hoe sokken van het paard ontklitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe sokken van het paard ontklitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:16

Lieve Bokkers,

Mijn paard is 8 jaar en heeft altijd in een natuurreservaat gestaan.
Ik heb hem sinds Mei 2015, en sinds een paar dagen kan ik langzaam aan zijn sokken met de zachte borstel aaien. (Hij raakt echt in paniek als je aan zijn benen komt)
Nu wil ik toch erg graag de sokken ontklitten, maar ze echt uitborstelen zit er nog even niet in.
Scheren dus ook helaas nog niet. Zodra we daar aan toe zijn, gaan ook de sokken er even af, om mok te kunnen behandelen.

Nu kreeg ik afgelopen week de tip om anti klit gel er op te smeren, maar het lijkt mij dat je ze dan alsnog uit moet borstelen?

Heeft iemand de gouden tip om zijn sokken te ontklitten?

Ook voor zijn staart die nog nooit is gewassen, of uitgeborsteld is.

Dank jullie wel!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:24

Wil je dan ontklitten zonder uitkammen of borstelen? Dat lijkt me erg lastig := je kan er vanalles in smeren of spuiten om het makkelijker te maken, maar ik geloof dat er geen wonder middel bestaat die spontaan de klitten eruit haalt / laat glijden.

Anoniem

Re: Hoe sokken van het paard ontklitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:26

Hahahhaa nee dat begrijp ik, maar ik zoek iets waardoor ik echt minimaal hoef te kammen/borstelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:27

Ik denk dat hierbij geduld het sleutelwoord is.
Als het nu nog niet lukt en er zijn geen heel ernstige zwaarwegende omstandigheden waarom het perse zou moeten, dan zou ik gewoon blijven oefenen.
Bij mijn haflingers borstel ik klitten uit de sokken met een manenborstel. Dus ik zou in de dagelijkse verzorging de manenborstel opnemen en het paard er vertrouwd mee maken en steeds een stapje verder gaan.

Als er wel zwaarwegende omstandigheden zijn (wondverzorging bij ernstige ontstoken wonden bv), zou ik sedatie door de dierenarts overwegen. Dan meteen alles eraf scheren, zoddat je kun verzorgen. En wanneer het aangroeit ook in de dagelijkse routine de borstel gaan meenemen, dathet de normaalste zaak van de wereld wordt datie daar ook aangeraakt en verzorgd wordt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:28

Cowboy magic erin? Is een gel, dan hoef je niet met een spuitbus in de weer. De ergste klitten kan je er dan met je vingers uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:35

Marije_jiplover, Dankjewel. Geduld heb ik zeker, ik doe ook zeker niets over haast. Er is ook geen zwaarwegende omstandigheden, als vind ik het wel een keer tijd worden iets aan de mok te gaan doen. Hier wil ik niet te lang mee wachten.
Sedatie heeft bij hem 0 nut. De eerste keer hoefsmid geprobeerd met sedatie, maar zelfs na grote hoeveelheid bleef hij er door heen komen. Dat ga ik hem, mezelf en de dierenarts niet meer aan doen.
Gewoon geduld, dan komt het vanzelf.

Solleke_Noah, super, ga ik daar eens naar kijken. Met mijn vingers moet haalbaar zijn! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:37

even een kleine toelichting, sokkenpaard zal wss eerder mijt / CPL zijn dan mok.
Wat ik persoonlijk zou doen is behandelen met cydectin pour on (20 ml per been tussen de sokken spuiten, of bovenaan op de huid). En verder oefenen met het borstelen. Als het echt nood is zou ik opteren voor een roesje, boel scheren, behandelen en zo opbouwen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:37

Eerst een paar dagen elke keer antiklit erin, dan toch met je vingers proberen. Dan zijn de haren als goed glad. Als er echt knopen in zitten ben ik bang dat je toch met de schaar aan de slag moet.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:38

misschien anders babyolie of zonnebloemolie, dat is ook niet slecht voor de mok...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:39

Cowboy Magic, of van Sectolin.
Is beide een gel, wat je er erin masseert, ik persoonlijk laat het even "intrekken", en dan borstel ik het uit. Heel fijn spul is het!

Zit beide in een tube, maar van CM heb je het ook in een fles, maar dat is gelijk met meer inhoud. Maar wel voordeliger in verhouding.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:44

veel antiklit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:52

Duhelo, mijt is het gelukkig niet. Het is echt mok.

Lieke, goed plan, ik ga hier maar eens mee beginnen!

Kaatjemuts, kun je me meer vertellen? Door de olie word het glad en ontklit het, en is het makkelijker met de vingers te doen?

Stamper, Top, ik ga zo even googlen!

Sara_4027, dankjewel!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:54

Haarserum van de Action, laten drogen en dan kun je het heel gemakkelijk doorkammen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:57

Nikki schreef:
Duhelo, mijt is het gelukkig niet. Het is echt mok.

Lieke, goed plan, ik ga hier maar eens mee beginnen!

Kaatjemuts, kun je me meer vertellen? Door de olie word het glad en ontklit het, en is het makkelijker met de vingers te doen?

Stamper, Top, ik ga zo even googlen!

Sara_4027, dankjewel!

je kunt het er gewoon ingieten en, als t kan, een beetje inmasseren. even laten intrekken en het ontklit (gebruik zelf babyolie voor de staart)
als ze echt erg mok heeft, dan zou ik niet te weinig erop doen. mijn hoefsmid adviseerde een fles zonnebloemolie per been voor een paard (was wel een fries) met extreme mok waarbij niets hielp. Dit hielp bij haar wel.

als je er ook nog wat zwavelbloem door doet (mits er geen open wonden zijn) dan helpt t nog beter tegen de mok, alleen dan lijkt het me wel dat het iets minder ontklit.

oja, ik zou wel je paard op wat stro/zaagsel laten staan, anders glibbert hij/zij weg ;)
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 27-01-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:01

Gezien het er toch af moet, knippen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:06

Duhelo schreef:
even een kleine toelichting, sokkenpaard zal wss eerder mijt / CPL zijn dan mok.
Wat ik persoonlijk zou doen is behandelen met cydectin pour on (20 ml per been tussen de sokken spuiten, of bovenaan op de huid). En verder oefenen met het borstelen. Als het echt nood is zou ik opteren voor een roesje, boel scheren, behandelen en zo opbouwen

dat was ook mijn gedachte, ik denk eerder dat je er niet aan mag komen door cpl/mok.
IK zou zeggen roesje of praam er op, en scheren die handel.
Dan kan je het behandelen en ik denk als de mok/cpl minder is je er vanzelf wel aan kan komen.
maar denk dat het het belangrijkste is dat je het gaat behandelen anders gaat het van kwaad tot erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:17

Yucca dankjewel.
Kaatjemuts, bedankt, ik zal dit even overleggen ook, klinkt goed!
Princesj, nog niet, dit gebeurt pas als ik zonder moeite aan zijn voeten kan zitten.
Koetjeboe, dat is het niet. Hij heeft een trauma, en daarom moet ik nu met geduld zijn voeten doen. Waarom zou ik onnodig een roesje of een praam (Seriously?) gaan gebruiken, als je met geduld zo veel verder komt?!
Mijn dierenarts heeft mij verteld, dat ik mij geen zorgen hoef te maken over of het erger wordt. Voorlopig is het niets ernstigs, en kunnen we gewoon afwachten tot hij er klaar voor is. En in dit geval vertrouw ik liever mijn dierenarts, dan bokkers van achter hun schermpje :D

Gelieve vanaf nu dan ook alleen nog maar tips te geven over het ontklitten. Bedankt allemaal!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:50

een praam levert weinig stress op hier een artikel er over http://www.horses.nl/algemeen/welk-effe ... een-praam/

Nou als de mok mee valt zou ik ook de tijd nemen. mits de mok echt mee valt.
Ik weet helaas maar al te goed hoe snel mok kan uitbreiden, en ik had er zelf toen graag eerder bij willen zijn. ook al was daar een praam bij nodig ( mijn paard heeft ondertussen als 6 maanden ernstige mok)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:56

Nikki schreef:
Yucca dankjewel.
Kaatjemuts, bedankt, ik zal dit even overleggen ook, klinkt goed!
Princesj, nog niet, dit gebeurt pas als ik zonder moeite aan zijn voeten kan zitten.
Koetjeboe, dat is het niet. Hij heeft een trauma, en daarom moet ik nu met geduld zijn voeten doen. Waarom zou ik onnodig een roesje of een praam (Seriously?) gaan gebruiken, als je met geduld zo veel verder komt?!
Mijn dierenarts heeft mij verteld, dat ik mij geen zorgen hoef te maken over of het erger wordt. Voorlopig is het niets ernstigs, en kunnen we gewoon afwachten tot hij er klaar voor is. En in dit geval vertrouw ik liever mijn dierenarts, dan bokkers van achter hun schermpje :D

Gelieve vanaf nu dan ook alleen nog maar tips te geven over het ontklitten. Bedankt allemaal!

toch wel even verdiepen in de CPL, mijn oudste merrie is prima in de hand, heeft absoluut geen trauma's (meer), mag ik ook overal aanraken en doen, Maar die cpl is gewoon zo pijnlijk dat ik amper aan de benen mag komen met product, water of een borstel. Zelfs met de handen is het risky business.
Het idee bij haar dat het zou kunnen pijn doen is al genoeg om te flippen.

Cpl komt van binnenuit en heeft als externe factoren vooral mokverschijnselen. 9 op de 10 keer heeft een paard met sokken ook last van mijten (weet je pas na een afkrabsel, of je kunt preventief behandelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:02

Koetjeboe, ik ken de praam, maar ik ben er zeker geen voorstander van. Ieder zijn ding :D

Duhelo, Ik ken de CPL, maar ik en mijn dierenarts zijn overtuigd dat het gewoon mok is. Bedankt voor je zorgen. Hij laat het ook steeds meer toe, dus nog even geduld en ik kan er gewoon normaal aan zitten. Van mijt zijn we ook zeker dat dat het niet is. Ook heeft hij 3 maal dectomax gehad.

Bedankt iedereen voor alle tips, ik ga eens van alles uitproberen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:48

Bij dectomax zouden de mijten inderdaad weg moeten zijn. Cowboy magic is dan inderdaad goed spul, kun je in gelvorm zo inmasseren (dus geen spuiten die geluid maken) en de grootste klitten kun je met je vingers eruithalen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:16

cockpitspray kopen bij de action. Werkt perfect tegen klitten in manen en staart dus ook voor sokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:43

Duhelo, ik heb het besteld, we gaan het testen. Eerst gooi ik even een paar dagen alvast babyolie erin.

Cockpitspray? Geloof nooit dat dat goed is voor de huid? :O

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:55

Ik zou lekker zonder verdoving op je gemak wat cowboy magic insmeren (echt wonderspul!) en met je vingers uitpluizen, haartje voor haartje. Goed voor zijn vertrouwen en leert hij veel meer van. Je kan met zo weinig moeite een flinke stap terug zetten met zulke paarden. Je bent nu al zo ver, rust en geduld houden en dan bereik je het meeste.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:21

Yacintha, ben blij dat je dat met me eens bent :D