Breedte van staldeuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Breedte van staldeuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:28

Momenteel ben ik bezig mijn eigen stalletjes te bouwen, echter heb ik volgens een aantal mensen een belangrijk punt over het hoofd gezien.
Het betreft twee paardenstallen, deuropening 1m30 met een schuifdeur die je kan vastzetten. Echter, ik wilde de stallen graag als inloopstal gebruiken. Zo ging dat bij de boer immers ook en ik zag daar geen graten in, alleen werd ik er nu op gewezen dat een staldeur in zo'n geval veel breder zou moeten zijn.

Het gaat over twee ruinen die samen gehuisvest zouden worden. Ik dacht dat ze konden leren van elk in hun stal binnen en buiten te wandelen. Dat principe gebruikte de boer thuis wat verder immers ook, alleen hoor ik nu van een aantal mensen dat dit gewoon gevaarlijk zou zijn met risico's op gebroken heupen e.d.

Kan iemand me geruststellen? Of moet ik toch nog een schuilstal gaan voorzien en deze stallen dus niet gebruiken, want ze zouden 24/7 buiten staan met weide/paddock. Stal zou enkel gebruikt worden om hun voer te geven en als ze beschutting willen zoeken natuurlijk.

Ibbel

Re: Breedte van staldeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:43

Ik heb gewone 3x3 stallen met (draai-)deuren van 1.40 breed. Vier paarden, vier stallen met de deur open, en dat gaat prima. Er gaan er zelfs wel eens twee in één stal staan, en dat gaat ook goed. Al ettelijke jaren. Zelfs als ze dreigen te meppen naar elkaar gebeurt er nog niets, daar hebben ze met twee in zo'n kleine stal nou juist geen ruimte voor :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:50

Op de manege hier hebben twee buitenboxen een gedeelde verharde uitloop (met doorgang naar zandpaddock). Overdag staan de deuren vaak open zodat ze lekker buiten staan en naar binnen kunnen voor een hap hooi/stro, beschutting of water. Voor zover ik weet, zijn er (met verschillende koppels) nooit problemen geweest met elkaar blokkeren of verdrukken. Zelfde ervaring als Ibbel dus.

Nou gaat het hier om smallere deuren waardoor het ook heel duidelijk is dat elkaar passeren geen optie is. Misschien dat je daar met 1.30 juist wel problemen mee krijgt..?

Als je paarden goed met elkaar overweg kunnen (en niet opdringerig zijn), zou ik weinig problemen verwachten eigenlijk.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:51

Denk dat mijn twee dikzakjes wel weten dat ze daar niet met zn twee door passen :D

Thx voor de replies, toch beetje gerustgesteld al :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:54

Wij hebben in onze oude inloopstallen deuren van 1.20 en dat is in die 16 jaar met meerdere pony's nog nooit fout gegaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:55

De pensionstal waar mijn paard staat laat smiddags alle paarden tegelijk uit de wei komen en die lopen zelf de boxen (sommige de goede en sommige moeten dus nog even verzet worden) in.
Soms staan er 2 paarden in 1 box maar ze hebben nog nooit met 2en klem gezeten in de deuropening.
Dit zijn standaard systeem stallen met schuifdeuren.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:03

Mijn stal heeft twee ingangen van ieders 1.25m breed. Dit gaat beter dan 1 grote van 2.50m wat ik eerst had :)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:38

Misschien zocht mijn stalbaas gewoon een argument om me daar te houden zodat ik niet zou verhuizen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:45

hier lopen ze met 3-4 paarden tegelijk aan de hand richting de stallen.. paarden zijn binnen enkele dagen gedrild welke plek in de volgorde ze hebben.. ze gaan hier doodleuk door een gewone deuropening heen..

vroeger hadden we in een inloopstalletje achter waarbij de deur recht voor de eerste box zat, nummer twee moest na de smalle doorgang, naar rechts en weer rechts om in z'n box te komen.. ook nooit issues gehad.. paarden zijn geluk niet helemaal van de zotte.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:54

Wij hebben nu een huur huis met in een van de weides twee buitenboxen.
Heb de paarden al eens samen in een box (3x3) aangetroffen, en later ook vaker in een box zien staan (merrie van 1.68, merrie van 1,72 en een veulen van toen een maand of 4/5) doorgang zal 1m of 1.20m zijn.
In de andere wei hebben we een grotere inloopstal met een doorgang van ongeveer 3m.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:58

Waarom maak je er niet 1 grote stal van. Ik kan me wel voostellen dat als er 2 ruinen in een box van 3 bij 3 lopen dat het niet altijd goed gaat. Zeker met een smalle opening om eruit te gaan. Ik heb zelf een gewone deuropening. Maar daar achter zit wel een ruimte van 6x11.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:41

Haai Debs!

Die van ruth stonden lang geleden ook zo. 3 stallen gewoon open. Doorgang was denk ik ongeveer hetzelfde, zal zeker niet breder zijn. Daar nooit problemen gehad, ondanks dat ze eigenlijk niet zo heel vriendelijk naar elkaar toe waren. Ras ging ook altijd bij een andere in de stal staan, voor zover Ruth kon zien was er nooit wat aan de hand. En zeker geen wondes of blessures erdoor.

Eventueel kan je wel kijken of je de tussenwand niet opendraaibaar kan maken. Dan kan je het nog afsluiten tot 2 aparte stallen als ze binnen moeten staan, maar dan is het probleem van 2 dikies in 1 stal er niet meer. Als er dan eens ruzie is kunnen ze wel nog weg.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:24

Sure_lee schreef:
Waarom maak je er niet 1 grote stal van. Ik kan me wel voostellen dat als er 2 ruinen in een box van 3 bij 3 lopen dat het niet altijd goed gaat. Zeker met een smalle opening om eruit te gaan. Ik heb zelf een gewone deuropening. Maar daar achter zit wel een ruimte van 6x11.

Omdat het op zich twee gewone stallen zijn, ik wil ze gewoon als loopstal kunnen gebruiken. Een grote ruimte maken gaan qua constructie in het geheel niet kunnen denk ik. Stalgebouw is 15x9.

Klinkt niet als een heel onoverkomelijk probleem als ik het hier zo hoor :D

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:46

Afbeelding

Dit wordt de constructie trouwens, enkel de wasplaats wordt 3x3 ipv 2.85 hoop ik, al denk ik dat die 15cm ook niet zoveel gaat uitmaken, naar voor toe is ze sowieso wel dieper, want er zit een oversteekje aan natuurlijk :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:52

Wat je kan doen als de stallen binnen alleen een lage scheiding hebben daar een klapdeur in te maken dan kunnen ze rondlopen.

Hier is het zo ingedeeld
Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:01

Belsje schreef:
Denk dat mijn twee dikzakjes wel weten dat ze daar niet met zn twee door passen :D

Thx voor de replies, toch beetje gerustgesteld al :)

Ze komen vanzelf klem te zitten als ze het proberen, nu lopen de meeste paarden liever niet naast elkaar, maar liever schuin achter elkaar.
Geloof dus niet dat ze klem komen te zitten...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:58

Dat ziet er wel leuk uit! Alleen vrees ik dat ik dan een heel lastige constructie krijg, mss moet ik toch kijken of ik de tussenwand kan slopen. Even met de architect overleggen maar :D

Nu ook gezien dat de deuren maar 1m10 zijn ... Oeps!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:30

Het slimste is standaardschuifdeurmaten aan te houden, en die standaardmaten zijn meestal 3 meter breed waarvan de helft schuifdeur, zodat je effectieve deuropening 1.40/1.45 is (framedikte gaat er nog af, en de schuifdeur overlapt altijd iets). Als tussenwand kun je precies dezelfde wand als de voorwand gebruiken, ook met een schuifdeur er in. Bij stallen van 3,5 x 3,5 zit die extra 50 cm meestal aan de andere kant, zodat het element met de schuifdeur nog steeds 3 meter is, met 1,50 meter schuifdeur.