Paarden eten vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Paarden eten vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 15:19

Sinds een paar maanden hebben we een nieuwe schuilstal in het weiland staan. We zijn nog een beetje aan het kijken welke bodembedekking we willen. We zitten voornamelijk te denken aan vlas of hemparade. Maar nu is het mij dus opgevallen dat de paarden beginnen te eten van het vlas. Ik vroeg mij af of dit kwaad kan?

Daarbij had ik nog een vraag, welke stalbedekking zouden jullie nemen in een schuilstal of hebben jullie er in liggen?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:24

Vlas eten is gevaarlijk, verstopping, koliek.Hebben je paarden voldoende ruwvoer tot hun beschikking? Soms helpt het plakje stro over vlas te gooien. Voldoende ruwvoer voeren.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:33

Het is niet goed als ze vlas eten, daar kunnen ze koliek van krijgen. Wat je kan doen is er azijn overheen spuiten, dat vinden ze niet lekker. Wat je ook kan doen is oude en nieuwe vlas door elkaar mengen, dan eten ze het ook niet. En de vlas niet te snel uit de stal halen, pas als het echt heel nat is die natte plekken eruit halen. De rest mengen met nieuwe vlas. Wat ik in de winter doe als ze meer rondom de stal te vinden zijn is er wat stro overheen gooien. Daar mogen ze wel op knabbelen en dat hebben ze liever dan vlas. Ik vind stro te weinig vocht opnemen en je mesthoop groeit er hard van, dus daarom heb ik vlas met een klein laagje stro. Verder zorgen dat je op verschillende plekken, dus ook in de schuilstal, slowfeeder netten met hooi hebt hangen. Als ze altijd hooi tot hun beschikking hebben zullen ze ook minder snel vlas eten.

TinGu

Re: Paarden eten vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:36

Om die reden heb ik voor hennep (Hempbed) gekozen ipv vlas. Ik heb een koliekgevoelig paard, dus wilde geen risico nemen.
Verder hebben ze slowfeeders met voordroog, en hooinetten met wat stro om te knabbelen. Stro over de hennep heen strooien vond ik lastig mesten

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:37

Het mengen is inderdaad een goede oplossing. Mijn paard verkiest vlas boven hooi, dus ik meng het altijd goed zodat ze het niet op eet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 15:38

Ze staan 24/7 in de wei dus hebben gras tot hun beschikking en ze krijgen 's ochtends en 's avonds een plak hooi. Maar als ik er net nieuw vlas in heb gestrooid gaan ze daar op los. Ik denk dat we dan beter weer over kunnen gaan op hemparade daar eten ze namelijk niet van. Azijn spuiten of mengen met oudere mest is ook wel een goed idee :)

Slowfeeder wil ik ook nog aanschaffen maar aangezien er zo veel keuze is heb ik geen idee welke ik moet nemen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:32

Als je al gewoon een slowfeeder-net neemt, ben je al goed vertrokken. Die kan je tegen de wand in de schuilstal vastmaken, dan blijft het hooi droog. Mazen van 3x3 of 4x4 zijn meestal klein genoeg. Wij hebben 5x5, dat is net iets te ruim om echt slowfeeden te noemen, maar ze doen met 1 volle kruiwagen, zo eentje met 2 wielen toch makkelijk 6u. Mede omdat ze ook snappen wat de bedoeling is en dus af en toe wat hooi plukken en dan weer gaan grazen.

Wij deden ook azijn spuiten op de vlas, maar eentje bleef er van eten. Enkel als het gemengd was met het oude vlas wat er lag, bleef ze er vanaf.
Na 2 keer lichte kolieken, hebben we ze voorgoed omgezet op schavelingen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:29

Gras heeft nu niet meer zoveel voedingswaarde, dus ik zou ze gewoon hooi bij geven in een slowfeedernet. De goedkoopste is een aanhangernet van de Action, die zijn groot en daar kan je zoveel hooi in doen waar ze een hele dag of meerdere dagen zoet mee zijn. Die kan je dan het beste in de schuilstal hangen, dan hangt het droog.
Misschien moet je er minder nieuw vlas bij gooien. Ik haal elke dag de natte plekken weg en gooi er dan wat nieuw vlas bij wat ik meng met het oude. Is wel wat meer werk om dat goed te mengen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:45

Waarom gooi je geen rubber matten in de schuilstal,heb ik ook...kunnen ze prima op liggen,isoleert goed en geeft geen bende.

Uiteindelijk ben je ook goedkoper uit omdat je geen stro/vlas hoeft te gebruiken en dit ook niet hoeft af te voeren.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:30

Slowfeeder ga ik dus zeker aanschaffen :) Welke maat kan ik het beste nemen? (niet de mazen maar de grote van het net)

Rubber matten heb ik ook nog aan zitten denken maar thuis hebben ze toch liever vlas/stro/hennep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:33

Al onze paarden hebben duidelijk voorkeur voor bodembedekking t.o.v. kale rubber tegels (slechts een deel heeft bodembedekking).

Krijgen ze een plak van een grote baal of een kleine baal? Voor de shetten is het net 80x90 en daar past net aan een plak in. Als hij 90x90 was geweest had het ruimschoots gegaan. Als wij het net vullen past er 3.5kg in, als de stalhulp het vult gaat er 5.5kg in (helaas knapt daar het net ook niet van op).

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:35

Ik gebruik gehakseld koolzaadstro. Als ie daar een hap van doet, is het nog geen ramp.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:41

Gehakseld koolzaadstro is minimaal net zo gevaarlijk als vlas, dus op dat vlak is er geen verschil.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:46

Mizora schreef:
Al onze paarden hebben duidelijk voorkeur voor bodembedekking t.o.v. kale rubber tegels (slechts een deel heeft bodembedekking).

Krijgen ze een plak van een grote baal of een kleine baal? Voor de shetten is het net 80x90 en daar past net aan een plak in. Als hij 90x90 was geweest had het ruimschoots gegaan. Als wij het net vullen past er 3.5kg in, als de stalhulp het vult gaat er 5.5kg in (helaas knapt daar het net ook niet van op).

Plak van een grote baal. Het trouwens voor 2 paarden een ijslander en een shetlander. Ik denk dat ik dan eens naar een net ga kijken van 90x90.

Ik heb al wel gemerkt dat mijn paarden niet van hennep eten. Maar toen we een keer vlas uitprobeerde kwam ik er achter dat ze dat bij vlas wel deden. Mijn oma geeft de voorkeur voor vlas en ik aan hennep en tja zei betaald dus word er vlas opgehaald omdat het 2 euro goedkoper is. Ik heb haar al wel aangeboden om die 2 euro per pak bij te betalen voor de hennep maar ze komt toch mooi weer aan zetten met vlas :') Ik zal haar dit topic eens laten lezen misschien helpt dat.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:46

Nou dat vind ik altijd zo bizar want het is gewoon stro dat gehakseld is. Iig gebruik ik het al jaren en nog nooit problemen mee gehad. Hij heeft het wel eens uitgetest maar vond het niet lekker en bleef er dus af. Zijn weidegenootje eet er wel eens vaker van en die leeft momenteel nog steeds.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:55

Gewoon stro is tarwestro of eventueel gerstestro, voederstro is haverstro (soms ook snijhaver genoemd, hoewel dat ook een ander product kan zijn), koolzaadstro is echt een ander product met andere eigenschappen. O.a. bevat het veel meer onverteerbare vezels en is de vochtopname veel hoger, 2 redenen waarom het graag gebruikt wordt als bodembedekking: slecht in te zetten als voedermiddel (ook voor runderen is het in grotere hoeveelheden niet geschikt, daar voegen ze wel eens 200-250g toe per koe, op een rantsoen van 25+kg) en juist erg geschikt voor urineopname. De term "stro" is net zo algemeen als de term "graan".

Een plak van een grote baal gaat niet passen in een net van 90x90. Hoeveel kg voer je ongeveer, vaak is dat je richtlijn. Maar er is een topic speciaal over slowfeeders: [VSW] Slowfeeders daar vind je meer informatie.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 24-01-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:04

Oke duidelijk. Dankjewel Mizora!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:08

Bij mijn paarden heb ik eerst gewoon water met wat dreft over het nieuwe vlasbed heengegooid met een gieter. Ze eten er dan niks meer van.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:37

Mizora schreef:
Gewoon stro is tarwestro of eventueel gerstestro, voederstro is haverstro (soms ook snijhaver genoemd, hoewel dat ook een ander product kan zijn), koolzaadstro is echt een ander product met andere eigenschappen. O.a. bevat het veel meer onverteerbare vezels en is de vochtopname veel hoger, 2 redenen waarom het graag gebruikt wordt als bodembedekking: slecht in te zetten als voedermiddel (ook voor runderen is het in grotere hoeveelheden niet geschikt, daar voegen ze wel eens 200-250g toe per koe, op een rantsoen van 25+kg) en juist erg geschikt voor urineopname. De term "stro" is net zo algemeen als de term "graan".

Een plak van een grote baal gaat niet passen in een net van 90x90. Hoeveel kg voer je ongeveer, vaak is dat je richtlijn. Maar er is een topic speciaal over slowfeeders: [VSW] Slowfeeders daar vind je meer informatie.

Drankje :j

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:56

Hoelang staan je paarden op vlas? Mijn paard stond eerst op stro en die heb ik overgezet op vlas. Toen ze op stro stond at ze bijna haar hele stal leeg. In het begin willen ze ook nog wel vlas eten, maar na een tijdje doen ze dat vaak niet meer. Goed in de gaten houden en anders kan je ze altijd nog op een andere bodembedekking zetten!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 12:36

Paarden staan nu ongeveer een maandje op vlas. We hebben het advies opgevolgd en vermengt met mest en dat helpt inderdaad. Maar we gaan toch weer over op hennep.

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:53

Als je daar beter bij voelt zou ik dat inderdaad gewoon lekker doen! Het vlas met elkaar mengen helpt inderdaad ook vaak.