Wanneer weer op weide met eikenbomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emiliee_8

Wanneer weer op weide met eikenbomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 21:41

Hallo bokkers,

Ik heb al enkele topic's over eikels en eikelbladeren doorgenomen maar kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag.Wij hebben een grote eikenboom in 1 weide staan. De paarden hebben tijdens het vallen van de eikels niet op deze weide gestaan. We hebben getracht om de eikels en bladeren samen te harken maar dit wilt natuurlijk niet zeggen dat er nergens meer een eikel ligt. De weide waar we opgestaan hebben is nu echt wel stuk gelopen en ik zou ze dus graag terug op de weide met de eikels zetten.

Nu vroeg ik mij af wanneer jullie deze weide weer in gebruik nemen aangezien er toch wel altijd eikels blijven liggen en de paarden ondanks voldoende ruwvoer op de weide ze toch tegenkomen? en zijn de eikels nog schadelijk na vries aangezien men vaak zegt dat wanneer een vrucht bevroren is hij vaak zijn schadelijke stof verloren is?

Iemand enig idee?

Alvast bedankt! :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:08

Als alles kaal is en de gevallen eikels en bladeren bruin zijn. Alleen groene eikels en bladeren zijn giftig, er zit tanine in.

tamary

Re: Wanneer weer op weide met eikenbomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:09

Die eikels zijn inmiddels niet lekker meer. Ze zijn rot of uitgedroogd en dan worden ze niet meer gegeten (of er moet echt niks anders zijn).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:12

Wij hebben een groep paarden op een weide lopen met eikebomen ernaast,nog nooit problemen gehad.
Mijn ervaring is dat ze pas eikels eten als het gras op is en er geen ruwvoer is.
Dus plakje hooi op de wei leggen wil wel helpen.
Maar ze zijn nu niet lekker meer en niet schadelijk meer zoals tamary al zegt

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 22:15

Ze hebben steeds ruwvoer ter beschikking wanneer we op de weide staan maar 1 van de paardjes is niet zot op hooi, die gaat dus steeds opzoek naar wat anders en zal pas hooi beginnen eten indien er echt niks, niks, niks anders te knabbelen is.
Bedankt voor jullie antwoorden! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:21

Die van mij is er dol op, maakt niet uit of er uitbundig veel gras is of dat er hooi in de weide ligt. Een paar dagen nadat we het lint weer weghalen is er weinig meer te vinden.