Bak slepen met paard, hoe? Creatief, maar veilig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Bak slepen met paard, hoe? Creatief, maar veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 11:13

Even brainstormen. Wij hebben geen sleep voor een trekker en als de eigenaar van de bak 'sleept' dan is dat eigenlijk lostrekken, zo'n 15/20cm diep, waardoor de bak dus zwaar wordt.
Mooi voor eens in het (half) jaar als hij is ingeklonken, maar ik zoek ook iets voor tussendoor om de bak glad te trekken. Ze lopen er namelijk ook los in, de buren gebruiken de bak ook en hij is hierdoor regelmatig ongelijk.

Mijn haflinger loopt sinds kort aan de lange lijnen en het lijkt me leuk hem te leren slepen.
Nu heb ik 2 dingen nodig: paard met geschikte optoming en een sleep.
Daar wil ik graag met jullie over brainstormen.

Allereerst paardlief.
Hij staat niet voor de kar. Lange lijnen doe ik met een longeersingel, maar ik wil niet dat hij gaat trekken aan de singel en dus aan de schoft. Ik voel er weinig voor om een volledig mentuig aan te schaffen, dus zoek een tussenvorm. Alleen een schoftje en borsttuig bijvoorbeeld? Hoe zit het met een zweng? Hoe bevestig ik dit? Paardlief is een brave, geen neigingen tot trappen, maar hij zal wel even moeten wennen. We gaan dit ook met hulp oppakken. Het gaat mij dus met name om de optoming en veilig kunnen slepen.
Kortom, wie heeft tips en liefst met foto's als voorbeeld.

Dan de sleep.
We hebben 1 autoband liggen. Kunnen we daar iets mee? Meer banden aan elkaar bijvoorbeeld? Een pallet? Andere constructies? Iets maken is geen probleem. Handige man is aanwezig op stal.
Ik zie ook graag voorbeelden met foto's voor het beeld :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:34

Als je een borsttuig wilt maken zou je dat kunnen doen met een westernsingel en een gewone beugelriem of andere lange riem. Halstertouw zou ook kunnen. Riem aan beide zijden vastmaken aan het uiteinde van de singel en over de hals om het borsttuig op hoogte te houden (en je kunt ook nog een extra touw naar de ring middenonder de singel doen, dan zakt-ie voor niet naar beneden als er geen druk op staat), touwstrengen aan diezelfde singelgespen vastmaken, en door de ogen van de longeersingel naar achteren. Om de strengen bij z'n achterbenen op hoogte te houden, kun je over z'n kont ook een touw of riem doen die je links en rechts vastknoopt aan de strengen. Een zweng kun je zelf maken van een balkje waar je twee ogen in draait waar je de strengen aan vastmaakt. Doe dat wel met een snelsluiting of paniekhaak oid voor de zekerheid.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:40

Hoi, je kan op marktplaats etc. zoeken naar een tuig. Ik heb via mp een tuig gekocht.
Je hebt wel een zwing, zweng hoe noem je dat? nodig daar voor gebruikte ik een plankje.
Als sleep gebruikte ik twee auto banden naast elkaar.
Je kan je paard gewoon aan de hand mee nemen of sturen met lange teugels. Deed ik soms met halster, somt een bitloos hoofdstel.

Edit: als je zelf een tuig in elkaar wil knutselen zorg dan dat het borst stuk breed is, een dun iets gaat echt schuren/snijden in de borst. Omdat door het zand trekken zwaarder is zijn bijv. iets dat makkelijk glijd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:50

Ik zou sowieso een echt borsttuig (en strengen) kopen hiervoor, een zware bak slepen is hard werken. Er komen dan krachten op het tuig te staan die erg hoog zijn, dan wil je geen geïmproviseerd tuig op je paard hebben. Zweng kan je wel zelf maken.

Je zou ook kunnen kijken naar boerenwerktuigen http://www.divoza.com/nl/boerenwerktuig ... -enkelspan

Wendy89

Re: Bak slepen met paard, hoe? Creatief, maar veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:57

Ik sleep de bak altijd met onze zitmaaier :Y)

2 sjorbanden, stuk betonmat en 2 of 3 stoeptegels erop en dat gaat super!
Misschien dat je dus met een betonmat iets kunt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:07

Ideal tuigen zijn ook in onderdelen te kopen. Ik zou zeker als je wil slepen (wat meestal zwaarder is dan gewoon kar trekken) een goed marathonborsttuig gebruiken. Longeersingel kan je schoftje vervangen. Ik werk ook wel zonder schoftje trouwens. Zweng is wel essentieel, want dat voorkomt dat je borsttuig heen en weer trekt en dus gaat schuren. Flinke auto/vrachtwagenband kan uitstekend, controleer wel hoe zwaar het trekt, want je moet het zelf soms kunnen verplaatsen en je paard moet het leuk blijven vinden.

Strengen gaan aan de uiteinden van de zweng, bevestiging van de sleep (band oid) aan 1 punt in het midden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:08

Waar ik lang geleden vrijwilligerswerk deed sleepten we de bak altijd met de Tinker die ze er hadden. Hij kreeg dan wel zijn tuig van de koets om en we hingen er een pallet met een grote strobaal erop voor het gewicht achter ipv de koets. Het handigst was het dan wel om met z'n tweeën te doen, eentje die het paard regelde (dan gewoon aan touw ernaast lopend) en een sterke kracht die in de bochten zorgde dat de pallet ook echt de bodem gelijk meenam en dat paard niet in de strengen zou komen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:41

Ik heb vroeger veel de bak gesleept. 5 autobanden aan elkaar geknoopt. Zonder zweng, maar het met snelsluiters vast aan de autobanden. 3 autobanden en erachter 2 (euh of andersom is alweer 6 a 7 jaar terug). Was een goede workout voor mijn fjord en de rest van stal was er blij mee. Let er wel op dat het echt werken is. Dus als je klaar bent niet zo op stal zetten maar nog even lekker aan de hand of iets zonder sleep uitstappen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:44

Je hebt geen schoftje nodig. Alleen een goed passend borsttuig, verlengde strengen en snelsluiters waarmee je de sleep vastmaakt. Daar komen heel wat krachten op het tuig te staan, dus geen prutspul, maar stevig tuig, met goede snelsluiters.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:58

Wauw, wat een info. Bedankt! +:)+
Ik ga alle tips nog eens goed doorlezen.

Dat boerentuig ziet er wel interessant uit. De singelconstructie van Ibbel ben ik ook al eens tegengekomen. Is dat echt wel een stabiele constructie?
Ik heb aan een bevriende menner gevraagd of hij niet nog wat onderdelen heeft liggen en dan met name een borsttuig.

Oude autobanden kan ik waarschijnlijk ook wel aan komen. Dan is met 5 banden inderdaad wel wat moois te maken, 2 voor en 3 achter denk ik dan. Volgens mij is dat het meest stabiel als sleep. Maar inderdaad wel zwaar. Wel een erg goede training en weer eens wat anders dan rijden.

De rest ga ik nog even goed een keer doorlezen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:04

Ik sleep de bak (als ik hem gewoon recht wil hebben) met mijn mini en dan een pallet erachter.
Moet hij niet nat zijn, want dan het het te zwaar voor haar, maar daar zal een groter paard weer minder last van hebben

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:08

Oh ik hoor net dat hier al een sleep is, alleen nog geen paard die 'm kan trekken. Van het weekend maar eens even naar kijken of dat geschikt is. Niet proberen, eerst nog wat meer oefenen aan de lange lijnen. Maar zal even een foto maken, kijken wat de kenners er van vinden :))

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:15

Ik volg dit topic ook :D Zou zelf ook graag de bak slepen met mijn Haflinger die ooit voor de kar heeft gelopen, maar helaas geen budget om hier duur materiaal voor aan te schaffen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:17

Wat nog misschien een goede tip is om te oefenen:
Ipv de sleep er achter 2 mensen aan de strengen er achter om het 'trekken' na te bootsen. Dus die hangen aan de strengen om zo druk op het borsttuig te krijgen. Dit kan je langzaam uitbouwen.
Zo zal hij niet blokkeren omdat hij gelijk de 1e keer een behoorlijk gewicht moet trekken.

(men zelf niet maar bevriende menners beleren zo de paarden voor de kar)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:19

Een echt tuig is idd wel aanbevelenswaardig. Er komt toch echt wel wat aan gewicht op te hangen. Dat zou ik niet zo met iets zelf gemaakt aandurven.
Ik heb zelf met Daisy nog gesleept, minder de bak en meer het weiland :D Ik had achter de zweng kettingen hangen en zo sleepte dat de mest super uit elkaar.
Dais was ook niet echt beleerd als menpaard, maar kende dubbele lijnen enz. die maakte er ook helemaal geen probleem van. Ze vond het leuk een klusje te hebben. Het tuig hadden we nog liggen toevallig, en ik heb alleen maar de strengen door de broek gehaald zodat ze er niet in kon stappen tijdens bochten.
Maar zon boerenwerktuig is ook super voor wat je wilt. Die ken ik nog van het Veenpark waar ik met Belgische trekpaarden werkte. Die hadden ook allemaal zon boeren tuig om.

Afbeelding

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:23

Als de sleep niet geschikt is kun je natuurlijk ook beginnen met minder dan 5 autobanden. Ik was toen aan het trainen voor ABOP van het fjordenpaardenstamboek (trekproef).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:24

Dat er een keer een been over een streng komt kan je op rekenen. Oefenen dus. Als je kijkt naar de filmpjes van bv boomsleepwedstrijden op youtube zie je bijna niet anders dan achtervoetjes die even opgetild moeten worden om ketting/streng goed te leggen. Die strengen komen ook zeer regelmatig tegen de achterbenen aan met wenden en keren, trainen dus, want het gebeurt je gegarandeerd zeker als beginner.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:30

Iemand er achter lijkt me een goed plan om te beginnen. We hebben 1 bandje al liggen, dus dat is ook prima om mee te starten :j
En pas daadwerkelijk te gaan slepen als ik wat handiger ben :D

Super tips hier! +:)+

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:34

Ik heb onlangs ook een boerentuig gekocht, via marktplaats 25 euro. En ik deed slepen altijd met de zitmaiier en dan ook een betonnet erachter. Maar in de zomer als het heel mul is, kwam ik dan vast te zitten, vandaar dat ik het met mijn fjord wil proberen.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:39

Heb altijd de bak gesleept met mijn Fries met een ouderwets Haam, kun je zo over het hoofd doen en aan beide zijden touw of riemen bevestigen, als sleep heb ik altijd 2 zware metalen deurmat roosters gebruikt. Nu sleep ik de bak met een zware zitmaaier omdat mijn paardje te oud wordt en het sleepwerk best zwaar is, dus de Haam is te koop voor 50 euro (heb ik er ook voor betaald 3 jaar geleden), als je interesse hebt stuur dan even een pb.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:41

tamary schreef:
Dat er een keer een been over een streng komt kan je op rekenen. Oefenen dus. Als je kijkt naar de filmpjes van bv boomsleepwedstrijden op youtube zie je bijna niet anders dan achtervoetjes die even opgetild moeten worden om ketting/streng goed te leggen. Die strengen komen ook zeer regelmatig tegen de achterbenen aan met wenden en keren, trainen dus, want het gebeurt je gegarandeerd zeker als beginner.

Is iets van een broek dan niet handig?

Ik volg ook mee! Lijkt me leuk om mijn Fjord aan te leren! :)
Autobanden genoeg hier. En waarschijnlijk ook een tuig bij de stalbazin.

Wat is trouwens de juiste lengte voor de strengen voor het slepen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:46

Amanda schreef:
Iemand er achter lijkt me een goed plan om te beginnen. We hebben 1 bandje al liggen, dus dat is ook prima om mee te starten :j
En pas daadwerkelijk te gaan slepen als ik wat handiger ben :D

Super tips hier! +:)+

Voordat je die band achter pony aan trekt of er aan knoopt, begin met pony band laten volgen. Dat kan bv door zelf achteruit te lopen, band trekkend en pony aan een langer touw laten volgen. Band (ook lang touw) laat je rustig afzakken naar naast pony (links en rechts) en uiteindelijk achter. Achtervolgd worden door iets dat in de blinde vlek zit is eng, ga de bocht om zodat band zichtbaar wordt en er is helemaal reden tot schrikken. Vaak ook de reden dat pony bij leren slepen op hol slaat en ongeschikt verklaard wordt. Extra hulp is makkelijk (de noodzakelijke tig rondjes zelf bandje slepen is vermoeiend, ik ben met stuk kuilplastic begonnen ook daarom), maar als die zicht op de band/sleep blokkeerd, krijg je later alsnog problemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:50

mairead schreef:
tamary schreef:

Is iets van een broek dan niet handig?

Ik volg ook mee! Lijkt me leuk om mijn Fjord aan te leren! :)
Autobanden genoeg hier. En waarschijnlijk ook een tuig bij de stalbazin.

Wat is trouwens de juiste lengte voor de strengen voor het slepen?

Nee, andere krachtverdeling, als het beter was zouden de boomslepers allemaal wel met broek en strengophouders slepen en dat doen ze niet.

Ik gebruik standaard maat strengen, idem trouwens ook weer wat je bij de boomslepers ziet, deels is dat om te kunnen manoeuvreren, maar langere strengen betekend ook weer langere leidsels, etc. Wat trouwens wel belangrijk is, neem je leidsels minimaal 1 maat groter/langer dan de maat tuig die je nodig hebt want dat is de plek waar je het snelst lengte te kort komt en zelf met de sleep in de knoop komt.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:06

Hier wordt de bak gesleept met een oud boerentuig (maar zou denk ik ook wel kunnen werken met een borsttuig). En daar gewoon een pallet achter.

Of achter de auto wordt ook wel eens gedaan :+

Heb alleen even geen foto's

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:13

Voor dit soort klussen is een tuig van Sieltec ook heel handig. Kost niet veel en verdeelt de druk goed. Je kunt losse onderdelen kopen dus bv alleen borsttuig met strengen. Eventueel combineren met longeersingel als je de teugels wilt geleiden. http://www.sieltec.de/