ruin met hengstige merrie, poging dekken? hoelang apart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

ruin met hengstige merrie, poging dekken? hoelang apart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:10

Sinds gisteren heb ik een ruin ( 4 jaar enkele maanden geleden gecastreerd) en een momenteel hengstige ex-fokmerrie op de wei staan die ik het liefste bij elkaar heb staan ivm voer hoeveelheid ed. Ik kan de stallen en paddock maar in 2en delen,( en heb nog een shet en dominante merrie lopen)

Nu staan de shet en de ruin samen en de hengstige merrie en de dominante merrie.
Ik heb vanmorgen de merrie en de ruin bij elkaar gezet, zij is vrij makkelijk normaal, maar nu met haar hengstigheid vraag ik mij af of dat zo slim was. :o

Ze bleven kroelen knuffelen ed en hij probeerde er ook op te springen ( verleidelijk, merrie die kont tegen je aan drukt)
Ze staan inmiddels weer apart

Wat doen?? apart houden tot hengstigheid over is? Altijd apart houden door zijn late castreren? Kunnen ze straks gewoon samen, maar wat als zij weer hengstig is?
Hij heeft niet eerder gedekt voor zover ik weer, zij wel meerdere veulens gehad, maar weet niet of dit via KI of natuurlijk gebeurd is. Ruin heeft in een kudde gestaan maar ik weet niet of daar ook merries bij staan

Liefste heb ik dat zij in de toekomt alle 4 samen kunnen of 2 aan 2 maar dan de merrie en ruin samen en shet met dominante merrie, mocht zij de ruin echt niet tolereren
Help, ik ben alleen merries of brave ruinen gewend, dit heb ik niet eerder gehad

tamary

Re: ruin met hengstige merrie, poging dekken? hoelang apart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:23

Sommigen snappen pas hoe het werkt als ze al ruin zijn, is nogal eens echt de combi die elkaar erg lief vindt. Kan over gaan, kan permanent zijn. Vraag is in hoeverre de belasting van de rug een probleem is (verschil in gewicht en oude blessures), of de ruin schoon is (geen infecties daar binnen) en of er nog fokwensen zijn met de merrie. Het hoeft geen problemen op te leveren namelijk en dit kan ook net zo goed een enkele keer reactie zijn van je merrie op een nieuwe kerel op het erf of 1e hengstigheid van het jaar. Aankijken dus en opletten hoe alles zich ontwikkeld, want dit kan gewoon nog alle kanten op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:27

Geen fok wensen meer met de merrie.
merrie is niet van mij, maar van stalgenoot, denk niet dat zij het prettig vind als hij dit blijft doen. ( begrijpelijk)
Hij is niet binnendrongen, hij sprong omhoog via zijkant en weer eraf en heb ik ze uit elkaar gezet. Nu draadje ertussen en de dominante merrie houdt die 2 op een nette afstand, zij zorgt dat "haar"kudden niet bij hem in de buurt mag komen

hij is kleiner dan zij is, niet heel veel ( 167 en 163) beide geen oude blessures

maar nu dus uit elkaar houden tot de hengstigheid over is? of wat is de "beste"manier

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:30

Waarom zou je ze uit elkaar halen? Kan geen kwaad. Hier ook twee ruinen die dekken. Mijn merrie heeft er allerminst problemen mee, integendeel zelfs.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:30

Bij die van mij stond een dekkende ruin die vooral op de merrie van dezelfde eigenaar sprong. Die zag er geen probleem in dus ze bleven ook gewoon lekker samen staan. Kan gewoon heel goed gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:32

Mijn merrie wordt ook regelmatig gedekt door de ruin van mijn zus. Ze ligt erg goed in de groep, dus ik wil haar liever niet apart zetten (hebben alleen maar ruinen om mee te matchen, dus je houdt he probleem), bovendien staat de stalhouder daar niet om te springen tenzij het de spuigaten uitloopt.

Ze wordt dus regelmatig gedekt, en ik heb het idee dat ze er niet mee kan zitten. Sterker nog, als ik langs een paard kom die mijn paard wel een lekker ding vind, dan krijg ik haar er soms bijna niet langs omdat ze perse haar kont toe wil draaien, staart opzij....
Ja, de kans op een baarmoederontsteking is wel groter, maar om haar in een sociaal isolement te zetten vind ik niet etisch verantwoord.

Er is een jaar geweest waarop ik haar in de wei wilde zetten en er 6 ruinen aan kwamen rennen omdat ze 1 voor 1 mijn paard wilde dekken. Toen heeft ze een paar weken apart gestaan, maar werd daar niet echt blij van. Dus paar weken later weer geprobeerd en toen waren de ruinen de grootste lentekolder wel voorbij.

Maar dan gaat het om mijn paard, hier gaat het om het paard van iemand anders, dus ik zou met de eigenaar even in gesprek gaan en de risico's uitleggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:34

Dat is idd het probleem het is niet mijn merrie, de andere 2 wel maar daar toont hij geen interesse in ( 1 hele dominante en 1 shetje)
Ik vraag mij alleen af, als ik het nu toelaat, en zij nu dus ook, blijft hij het niet doen dan?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:35

Lynn_Nikita schreef:
Dat is idd het probleem het is niet mijn merrie, de andere 2 wel maar daar toont hij geen interesse in ( 1 hele dominante en 1 shetje)
Ik vraag mij alleen af, als ik het nu toelaat, en zij nu dus ook, blijft hij het niet doen dan?

Misschien wel, misschien is het nu even een periode. Misschien blijft het, misschien gaat het over. Maar mijn paard wordt al 8 jaar lang gedekt, en het heeft nog nooit tot problemen geleid. Ze wil het zelf ook graag, en ik vind het gewoon sneu om haar dan te scheiden van haar beste vriendje.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:38

Hier gaat het al meer dan 10 jaar goed. Merrie staat zelfs vrolijk met der kont te draaien bij de enige ruin die echt niet weet waarvoor het dient... Mijn dametje heeft haar eigen harem en is stiekem een heel klein beetje seksverslaafd := O:) :+ ...

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:44

Ik denk dat je dat het beste gewoon kan overleggen met de eigenaar van de merrie.

Mijn ruin dekt ook alles hengstige merries waar hij maar bij kan komen. Op stal weten ze het en vinden ze het eerder grappig dan erg :')

Het dekken zit gewoon in de natuur van het paard, dus of je het nou wel niet toe staat. Als het er in zit blijft hij het toch wel doen.. En blijkbaar weet hij al hoe het werkt ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:53

Mijn oude merrie werd ook gedekt door haar vriend, vriendje daarna snapte het niet tot haar frustratie. Nooit problemen mee gehad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:15

Waarom zou je niet de twee merries bij elkaar willen laten staan?

Mijn merrie heeft met een ruin gestaan die haar dekte en met de ijzers aan zijn voorhoeven grote verwondingen maakte. Dus meteen uit elkaar gehaald. Later heeft ze in een groepje gestaan waarvan 1 ruin haar dekte. Zichtbare schade was toen enkel kapotte dekens. Ik heb verder ook vervelende ervaringen met bijtende ruinen, rug en staart tot bloedens toe stukgebeten. Omdat ik mijn merrie toen niet goed apart kon zetten moest ik van dat vieze anti-bijtspul op haar smeren, wat je vervolgens onherroepelijk toch op de één of andere manier altijd aan je handen krijgt...

Na deze ervaringen heb ik besloten dat ik mijn paard in principe alleen nog met merries zet, tenzij ik echt overtuigd ben dat de ruin niet gaat dekken/bijten. Wat mij betreft is de belasting voor de rug en achterhand van mijn merrie te groot,evenals het risco op verwondingen.
Mijn ervaring is dat het niet eenmalig is, maar dat het elke hengstigheid erger wordt.

Ook voor de ruin is het niet zonder risico's als de merrie van zich aftrapt (dat deed de mijne -helaas - niet...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:18

eilleen333 schreef:
Ze wordt dus regelmatig gedekt, en ik heb het idee dat ze er niet mee kan zitten. Sterker nog, als ik langs een paard kom die mijn paard wel een lekker ding vind, dan krijg ik haar er soms bijna niet langs omdat ze perse haar kont toe wil draaien, staart opzij....

Ja dat doet mijn paard ook, maar soms moet je ze beschermen tegen zichzelf (vind ik).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:23

mijn oude ruin doet het ook.hij is 25 jaar en zowiezo al 21 jaar ruin. aan onze merrie shetlander heeft hij nooit wat geprobeerd. maar sinds een half jaar hebben wij er een merrie tinker bij. en daar gaat hij ook bovenopals ze hengstig is. ze draait hem gewoon de kont toe. zal geen kwaad kunnen. in de natuur gebeurt het ook.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:31

Dat is dus precies waarom ik geen merries meer wil, haha. Altijd dat gezeik dat ze alles op hun rug willen :P

En inderdaad, het kan opzich niet veel kwaad, tot dat de ruin vele malen groter en lomp is, en eerder 'verkracht' dan met wil van merrie. Mijn merrie is echt toegetakeld door zulke ruinen. Maar er zaten ook hele lieve tussen (vaak juist dieren die als hengst wel gedekt hebben en dus wel manieren hebben geleerd). En tja, als je zo'n merrie hebt, verander je er vrij weinig aan.

Soms is het wel idd een 'nieuw' vriendje dat het dan 2 hengstigheiden is en daarna nooit meer. Soms bleef het.

Tja, om die reden hou ik wel van merries en ruinen gescheiden. Alhoewel mijn merrie dus eigenlijk altijd wel in gemengde kuddes heeft gestaan; die keuze heb je gewoon niet altijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:34

Afbeelding

Zo zag de staart van mijn merrie eruit door het bijten van de ruin.
Van de verwondingen door het dekken heb ik helaas geen foto's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:42

Het enige correcte antwoord: er is geen antwoord.

Voor nu even uit elkaar houden en dan aankijken.

Wij hebben er eentje op stal die dekte alles waar ie op mocht dus die stond apart. Dit voorjaar weer erbij gezet; niks aan de hand. :? Hij vindt de merries nog wel erg leuk en lief maar springt er niet meer op.

Elke andere optie die langs komt (of nog niet genoemd is) is mogelijk en er is niets wat je ook maar enige garantie geeft.

Als ruinen-eigenaar: zorg dat z'n gereedschap netjes schoon is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 19:54

Nikass schreef:
Waarom zou je niet de twee merries bij elkaar willen laten staan?

welke van de 3??
ik heb 3 merries, een shet waar hij nu bijstaat, een dominante merrie en die merrie wat nu hengstig i
Ik heb uiteindelijk de ruin en de ( nu hengstige) merrie het liefste het liefste samen, ze staan namelijk dag en nacht samen met open stallen.

Sitautie: ik heb 4 open stallen, ik heb nu draden tussen deze stallen in 2 stallen links met de buitenbak erbij en 2 stallen rechts met een grote paddock. In de zomer zijn er 3 weilanden die ik ook zo kan verdelen dat de stallen 2 bij 2 blijven en paarden dus niet bij elkaar hoeven. is natuurlijk wel veel makkelijker om alles bij elkaar te hebben lopen, en anders 2 aan 2 met dezelfde voer behoeftes te hebben.

Qua voer krijgen zij en ruin hetzelfde, brok en voldoende ruim voordroog.
De shet en de dominante ( geblesseerd en wordt niet meer gereden) zijn echter te dik, krijgen minder voordroog en geen brok.

Hoe ze nu staan, zijn het dus een "dikke"en een dunne bij elkaar wat betekend dat de 2 dikkertjes hetzelfde voer krijgen en dus nooit afvallen en alleen maar dikker worden met alle gevolgen van dien.

Ik laat ze nu even zo staan hoe het nu is, en als de merrie klaar is met dr merrie gedrag en uitdagen :D probeer ik het nog eens

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:37

Ok ik begrijp je beweegredenen. Ik bedoelde de dominante merrie en de hengstige merrie samen.
Met zijn allen bij elkaar is natuurlijk het leukste maar dan hou je dat voerprobleem ook.
Je kunt het natuurlijk uit proberen, de hengstige merrie en de ruin samen. Maar voor mij zou gelden dat als hij serieus gaat dekken (niet een enkele halfslachtige poging) dan zou ik daar mijn merrie niet aan willen blootstellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:34

Nikass schreef:
Ok ik begrijp je beweegredenen. Ik bedoelde de dominante merrie en de hengstige merrie samen.
Met zijn allen bij elkaar is natuurlijk het leukste maar dan hou je dat voerprobleem ook.
Je kunt het natuurlijk uit proberen, de hengstige merrie en de ruin samen. Maar voor mij zou gelden dat als hij serieus gaat dekken (niet een enkele halfslachtige poging) dan zou ik daar mijn merrie niet aan willen blootstellen.

Dat ligt er ook aan hoe het gaat. Als hij netjes en voorzichtig dekt en de merrie zich rustig laat dekken is het al een ander punt dan wanneer het met veel bombarie, trappen en lomp geweld gaat.

Mijn merrie had vroeger ook een vriendje en ze deden het samen regelmatig, echter ging dat allemaal zo rustig en voorzichtig dat het nooit een probleem is geweest.
Een andere ruin in die groep deed het ook en dat heeft al eens tot schade geleid (en die ruin is ook weg gegaan).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 21:52

Wat ik tot nu toe deed was overdag 4 bij elkaar en in avond 2 x 2 en de 2 die meer nodig hadden extra voeren. Als ik 2 x 2 houd is het ongelijk qua ruimte. 1 stel heeft dan de hele rijbaan de anderen alleen paddock van 30 x 10?? Fijner dat ze met 4en de bak en paddock kunnen gebruiken.
In voorgaande jaren hebben er vaker ruinen bij gelopen maar nooit problemen mee gehad.

Dekken , al dan niet voorzichtig heb ik liever niet en weet bijna zeker de eigenaresse ook niet