Ontwerpen van de paddock.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Ontwerpen van de paddock.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:19

Hoi paardenvrienden !! :D

Nu mijn vriend begonnen is aan het bouwen van twee stalletjes van 3x3 voor mijn drie vierhoevers (paard, pony, ezel), ben ik druk in de weer met het ontwerpen van de paddock ;)

Na veel wikken en wegen heb ik inmiddels al twee voorlopige plannetjes klaar, wat ik hier nu aan jullie wil tonen :)
De paddock is 18m op het kortste eind, 21m op het andere eind en de langste zijden zijn 30m. De wei is wat overschiet, met 21m op het smalste eind, 40m op het andere eind en de lange zijden zijn ongeveer 50m.

Hier is optie 1 :)
Behalve de ruime paddock, hebben ze hier ook toegang tot een L-vormige track. Deze track leidt naar een plek achteraan op de wei waar een grote boom staat, hier schuilen ze erg graag onder. Op deze plek bied ik wilgentakken aan, water, hooi, liksteen,... Maar ik heb wat schrik dat ze deze track niet zoveel gaan gebruiken... In een PP moet je op verschillende plekken eten aanbieden, maar zowel mijn paard als de pony zijn nogal gemakzuchtig en eten altijd eerst hetgeen in de buurt ligt. Dan werken ze op elkaars zenuwen omdat ze owv voedernijd en dominantie niet gewoon gezellig samen kunnen eten. En hoewel zowel de track als de plek achteraan breed genoeg is, denk ik dat er brokken van gaan komen... De wei en de track zijn afgezet met prikpaaltjes.
Afbeelding

En dit is optie 2.
Hier ontbreekt, zoals je kan zien, de track. Mijn vriend is ten eerste niet zo te vinden voor een track en wil zoveel mogelijk wei behouden om in het voorjaar kleine pakjes hooi van de maken. Maar omdat ik toch nog een soort PP wil, heb ik achter het stalletje een gangetje van 2m breed gelaten zodat ze daarrond kunnen lopen. naast het verharde weggetje plaats ik dan prikpaaltjes, zodat ze wel rond moeten lopen. Ik kies voor prikpaaltjes, omdat ik deze nog naar believen kan aanpassen en verzetten :) Naar mijn inziens gaan ze zich hiermee beter op hun gemak voelen, elkaar voldoende kunnen ontwijken en toch moeten rondlopen voor hun eten :)
Afbeelding

Ik hoor graag jullie adviezen, inzichten of tips !! :D
Dus laat gerust een reactie achter.

Tink89

Re: Ontwerpen van de paddock.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:22

Niet direct tips voor je pp, maar is twee stallen van 3 x 3 niet een beetje klein? Ik weet niet hoe groot je paard is, maar ik zou overwegen de stallen wat breder te maken, zeker omdat ezeltjes niet zo goed tegen regen en kou kunnen zonder deken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:24

Is de track helemaal rond maken een optie? Met een doodlopende track kan de een de ander in een hoekje drukke .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:28

Ik zou kiezen voor de optie met track maar dan zo dat er een lus is. Zoals op het plaatje. Op die manier is er altijd voldoende ruimte om elkaar uit de weg te gaan als dat nodig is.

Ik zou dat afzetten met prikpaaltjes. Die haal je makkelijk weg als er gehooit moet worden bijvoorbeeld. Ook kun je er zo in de zomer voor kiezen de weitjes per stuk te geven, dan kan het andere deel rusten.

Afbeelding

edit; ik zie nu dat je nog een poort hebt, daar zou je de lus ook op aan kunnen sluiten, dan heb je echt een lus zonder knelpunten.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:34

@tink:
waarom zouden 2 stallen van 3x3 klein zijn ?? :)
De ene stal is voor mijn pony (van 1m) en mijn ezeltje, de andere voor mijn merrie van 1m65 :)
Is overigens wel een inloopstal, dus de deuren blijven altijd open ;)

Veel groter dan dit kan ik overigens niet, anders is een bouwvergunning nodig en dat gaan we waarschijnlijk niet krijgen omdat we zogezegd al een (koe)stal hebben. Maar deze stal is ten eerste niet geschikt voor paarden, ten tweede moet ik ze dan opsluiten en dat wil ik niet en ten derde staat het dak wat wankel ;)

@eilleen:
track rondmaken is zeker geen optie. Ik zal mijn vriend al serieus mogen overtuigen voor een L-track, laat staan een volledige track :p Mijn vriend wil zoveel mogelijk wei behouden voor hooi... Als ik aan beide zijden dan 4m verlies gaat het de moeite niet meer zijn om het land te hooien volgens hem :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:41

Ir111 schreef:
Ik zou kiezen voor de optie met track maar dan zo dat er een lus is. Zoals op het plaatje. Op die manier is er altijd voldoende ruimte om elkaar uit de weg te gaan als dat nodig is.

Ik zou dat afzetten met prikpaaltjes. Die haal je makkelijk weg als er gehooit moet worden bijvoorbeeld. Ook kun je er zo in de zomer voor kiezen de weitjes per stuk te geven, dan kan het andere deel rusten.

Dit ziet er erg leuk uit, maar ook hiermee zal mijn vriend niet akkoord gaan ivm weideverlies.
Oké, paaltjes zijn makkelijk weg te halen, maar de track gaat stukgelopen zijn en hier gaat geen gras meer op groeien. Geen gras = geen hooi. :/

Beetje jammer, maar mijn vriend en ik moeten een gulden middenweg vinden hé :) Lag het aan mij, dan was het een en al track :p

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:44

Maar dan kan je de track evt smaller maken omdat ze elkaar daar niet perse hoeven te passeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:51

Rond die bocht in je track af (gaat je zeker met onrust palen kosten anders). Idem voor de hoeken, ideale plek om een ruif te plaatsen die tegelijk voorkomt dat ze elkaar daar klem zetten en serieus kunnen beschadigen. 2-3 voerplekken daar achteraan op je track en water in de box geeft ook een hoop reden tot lopen. Als je plek achterin ruim genoeg is (2x breedte pad) en ook op het pad keren mogelijk is, kunnen ze ook wel bij elkaar weg zonder geheel rond te kunnen. Als ze echt achter elkaar aan gaan jagen, dan zal rondjes kunnen rennen dat niet oplossen. Dikke trekkerband oid midden in je draaicirkel achterin helpt ook een stuk om beweging te leiden bij onrust (band wel geheel opvullen met zand/aarde en liefst tegels, zodat ze er niet in vast komen te zitten). Bedenk wel dat een plek die ruim genoeg is om te eten, etc. voor het soort kudde dat jij schetst ook genoeg plek is om de rest van de tijd rond te hangen, wat weer funest is voor het bewegen wat je wil. Ik zou de paddock wel zo maken dat je er in kan werken, of heb je ook een bak ter beschikking?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:51

Zoals ik het zo hoor gaan jouw paarden de track helemaal niet leuk vinden. Bespaar je dus de moeite en laat het track idee zitten. Die 6 passen die ze extra lopen, lopen ze ook wel in de paddock.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:55

ik vrees dat je van zo'n klein stukje wei weinig hooi kan oogsten.
Ik zou de dieren daar lekker op laten lopen in de zomer.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:20

eilleen333 schreef:
Maar dan kan je de track evt smaller maken omdat ze elkaar daar niet perse hoeven te passeren.

Ze dulden elkaars nabijheid niet, dus ik wil zeker een track die breed genoeg is, zodat ze niet op elkaars vel zitten. Daarom dus ook dat ik het een beetje moeilijk heb met die L-track... Daar kan mijn merrie de pony zeker tegen de kant duwen :/
Maar aan de andere kant... Hoe groot is de kans dat ze daar samen gaan staan eten...
Erg klein denk ik, volgens mij gaan ze de L-track zelfs amper gebruiken...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:22

xLIESSSx schreef:
eilleen333 schreef:

Ze dulden elkaars nabijheid niet, dus ik wil zeker een track die breed genoeg is, zodat ze niet op elkaars vel zitten. Daarom dus ook dat ik het een beetje moeilijk heb met die L-track... Daar kan mijn merrie de pony zeker tegen de kant duwen :/
Maar aan de andere kant... Hoe groot is de kans dat ze daar samen gaan staan eten...
Erg klein denk ik, volgens mij gaan ze de L-track zelfs amper gebruiken...

Als het eten er staat moeten ze wel. Anders kan je beter de paddock zo aanleggen dat ze veel moeten lopen (en jij het minst moet sjouwen met water en hooi).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:22

Maar dan kan je hem beter niet aanleggen. 4 meter is niet breed als paarden elkaar niet mogen. Dan wil de een de ander daar liever niet passeren, dus kan die ene in het hoekje gedrukt worden.
Als je paarden elkaar echt zo hard niet mogen, dan zou ik de track achterwege laten en de paddock groter.
En idealiter wil je de groep dan veranderen, als ze niet met elkaar op kunnen schieten, maar dat kan jij veel beter inschatten dan ik vanachter een computer natuurlijk :) .

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:25

fokfanaat schreef:
ik vrees dat je van zo'n klein stukje wei weinig hooi kan oogsten.
Ik zou de dieren daar lekker op laten lopen in de zomer.

We oogsten er inderdaad weinig van, gok zo'n 20 (kleine!) pakjes per keer als we veel gras hebben... Maar mijn vriend wil dit niet opgeven.
Sowieso mogen de dieren op de wei in de zomer hé ! We maaien normaal gezien enkel de "eerste snee" en misschien een tweede maal in putje zomer.
Qua pakken aantal is het in mijn ogen de moeite niet, maar mijn vriend is van boerenafkomst en houdt er gewoon van om bezig te zijn op de wei, gras te maaien, pakjes te persen,... Ook al is het niet erg veel.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:29

eilleen333 schreef:
Maar dan kan je hem beter niet aanleggen. 4 meter is niet breed als paarden elkaar niet mogen. Dan wil de een de ander daar liever niet passeren, dus kan die ene in het hoekje gedrukt worden.
Als je paarden elkaar echt zo hard niet mogen, dan zou ik de track achterwege laten en de paddock groter.
En idealiter wil je de groep dan veranderen, als ze niet met elkaar op kunnen schieten, maar dat kan jij veel beter inschatten dan ik vanachter een computer natuurlijk :) .

De groep veranderen ??
Op welke manier dan ??

En mijn merrie en de ezel kunnen best goed opschieten. De ezel is erg onderdanig, ideale combi met mijn merrie, die erg dominant is :) De pony daarentegen is ook erg dominant, dus dat botst met mijn merrie... Meesten problemen treden op met eten in de buurt. Beide hebben wat voedernijd en mijn merrie jaagt de pony dan steeds weg. Vandaar dat ik dus verschillende hooi-voederplekken aanbied zodat ze elkaar mooi uit de weg kunnen gaan :)

Paddock is nu 18x30x21, wat in mijn ogen wel groot genoeg is. Het is niet zo dat ze elkaar hele dagen opjagen, dan zou ik de paddock wel in 2 delen ;) Enkel de voederplekken en nauwe plaatsen geven vaak problemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:31

Dat bezig zijn met maaien, etc. lukt ook wel als er enkel paarden op grazen. Mest slepen, die plekken met "lus nie" gras maaien, kalken, etc. geeft ook zat te doen met een zichtbaar resultaat.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:35

tamary schreef:
Rond die bocht in je track af (gaat je zeker met onrust palen kosten anders). Idem voor de hoeken, ideale plek om een ruif te plaatsen die tegelijk voorkomt dat ze elkaar daar klem zetten en serieus kunnen beschadigen. 2-3 voerplekken daar achteraan op je track en water in de box geeft ook een hoop reden tot lopen. Als je plek achterin ruim genoeg is (2x breedte pad) en ook op het pad keren mogelijk is, kunnen ze ook wel bij elkaar weg zonder geheel rond te kunnen. Als ze echt achter elkaar aan gaan jagen, dan zal rondjes kunnen rennen dat niet oplossen. Dikke trekkerband oid midden in je draaicirkel achterin helpt ook een stuk om beweging te leiden bij onrust (band wel geheel opvullen met zand/aarde en liefst tegels, zodat ze er niet in vast komen te zitten). Bedenk wel dat een plek die ruim genoeg is om te eten, etc. voor het soort kudde dat jij schetst ook genoeg plek is om de rest van de tijd rond te hangen, wat weer funest is voor het bewegen wat je wil. Ik zou de paddock wel zo maken dat je er in kan werken, of heb je ook een bak ter beschikking?

Iets centraal zetten (zoals een band) lost weinig op, mijn merrie blokkeert de pony langs beide kanten wanneer hij weg wil...
Als ik daar achteraan eten aanbied, ben ik er bijna zeker van dat dat problemen gaat opleveren ivm die voedernijd/dominantie.

Ik heb geen bak ter beschikking en ga rijden/werken met mijn merrie op de wei. De paddock was sowieso te klein voor te rijden en voor grondwerk heb ik nog steeds voldoende plek lijkt mij :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:44

xLIESSSx schreef:
eilleen333 schreef:

De groep veranderen ??
Op welke manier dan ??

En mijn merrie en de ezel kunnen best goed opschieten. De ezel is erg onderdanig, ideale combi met mijn merrie, die erg dominant is :) De pony daarentegen is ook erg dominant, dus dat botst met mijn merrie... Meesten problemen treden op met eten in de buurt. Beide hebben wat voedernijd en mijn merrie jaagt de pony dan steeds weg. Vandaar dat ik dus verschillende hooi-voederplekken aanbied zodat ze elkaar mooi uit de weg kunnen gaan :)

Paddock is nu 18x30x21, wat in mijn ogen wel groot genoeg is. Het is niet zo dat ze elkaar hele dagen opjagen, dan zou ik de paddock wel in 2 delen ;) Enkel de voederplekken en nauwe plaatsen geven vaak problemen.

Indien de paarden echt niet met elkaar op zouden kunnen schieten zou je kunnen overwegen om twee groepen te maken en evt het paard wat dan alleen staat koppelen aan bv een pensionklant. Maar als het met meerdere voerplaatsen op te lossen is, is dat natuurlijk helemaal net nodig.
Zoals ik al zei, ik kan niet inschatten hoe goed/slecht je paarden met elkaar overweg kunnen. Bovendien kost het maken van twee groepen ook veel meer land.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:12

xLIESSSx schreef:
tamary schreef:

Iets centraal zetten (zoals een band) lost weinig op, mijn merrie blokkeert de pony langs beide kanten wanneer hij weg wil...
Als ik daar achteraan eten aanbied, ben ik er bijna zeker van dat dat problemen gaat opleveren ivm die voedernijd/dominantie.

Ik heb geen bak ter beschikking en ga rijden/werken met mijn merrie op de wei. De paddock was sowieso te klein voor te rijden en voor grondwerk heb ik nog steeds voldoende plek lijkt mij :)

Rijden in de wei kom je heel snel van terug. Ondergrond is niet fijn en je grasmat gaat kapot (wat onkruid/gifspuiten/etc. betekend). Als je geen voer achteraan het pad wil plaatsen en er verder ook geen echte reden is voor de paarden om daar te komen, dan kan je dat pad beter niet aanleggen en je enkel op de paddock concentreren. Rijden kan ook uitstekend in 15x15 of 20x20, maar galop is dan vaak voor gevorderden inderdaad. Ook voor grondwerk wil je liefst 15x15 ruimte, daar is een ronde of vierkante vorm de fijnste optie ivm gelijke afstand tot paard wat helpt met communicatie (geen verschil in druk door wisselende afstand tussen paard en mens). Rechthoek is met rijden handiger, maar niet noodzakelijk.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 15:03

tamary schreef:
Rijden in de wei kom je heel snel van terug. Ondergrond is niet fijn en je grasmat gaat kapot (wat onkruid/gifspuiten/etc. betekend). Als je geen voer achteraan het pad wil plaatsen en er verder ook geen echte reden is voor de paarden om daar te komen, dan kan je dat pad beter niet aanleggen en je enkel op de paddock concentreren. Rijden kan ook uitstekend in 15x15 of 20x20, maar galop is dan vaak voor gevorderden inderdaad. Ook voor grondwerk wil je liefst 15x15 ruimte, daar is een ronde of vierkante vorm de fijnste optie ivm gelijke afstand tot paard wat helpt met communicatie (geen verschil in druk door wisselende afstand tussen paard en mens). Rechthoek is met rijden handiger, maar niet noodzakelijk.

Ik heb met mijn merrie altijd al op de wei gewerkt, ook grondwerk, en dit geef geen problemen :)
Rijden in een bak van 15x15 of 20x20 is voor mijn merrie écht te klein. Ze is 5 jaar, reeds zadelmak, maar er moet nog gewerkt worden aan haar voetenwerk en evenwicht ;)
Hierdoor moet ze echt wel lange lijnen kunnen rijden eer ik ze in galop krijg. Soms spurt ze dan ook weg, waardoor ze plat door de bocht gaat,... Dus mijn "rijpiste" moet wel lange zijden hebben :)

Ik rij ook niet dagelijks en gezien de wei groot genoeg is, kan ik gerust elke keer ergens anders rijden ;)
Maar de bedoeling was om een rijbak te hebben achteraan de wei, waar ze 40m is :)