Nu mijn vriend begonnen is aan het bouwen van twee stalletjes van 3x3 voor mijn drie vierhoevers (paard, pony, ezel), ben ik druk in de weer met het ontwerpen van de paddock

Na veel wikken en wegen heb ik inmiddels al twee voorlopige plannetjes klaar, wat ik hier nu aan jullie wil tonen

De paddock is 18m op het kortste eind, 21m op het andere eind en de langste zijden zijn 30m. De wei is wat overschiet, met 21m op het smalste eind, 40m op het andere eind en de lange zijden zijn ongeveer 50m.
Hier is optie 1

Behalve de ruime paddock, hebben ze hier ook toegang tot een L-vormige track. Deze track leidt naar een plek achteraan op de wei waar een grote boom staat, hier schuilen ze erg graag onder. Op deze plek bied ik wilgentakken aan, water, hooi, liksteen,... Maar ik heb wat schrik dat ze deze track niet zoveel gaan gebruiken... In een PP moet je op verschillende plekken eten aanbieden, maar zowel mijn paard als de pony zijn nogal gemakzuchtig en eten altijd eerst hetgeen in de buurt ligt. Dan werken ze op elkaars zenuwen omdat ze owv voedernijd en dominantie niet gewoon gezellig samen kunnen eten. En hoewel zowel de track als de plek achteraan breed genoeg is, denk ik dat er brokken van gaan komen... De wei en de track zijn afgezet met prikpaaltjes.

En dit is optie 2.
Hier ontbreekt, zoals je kan zien, de track. Mijn vriend is ten eerste niet zo te vinden voor een track en wil zoveel mogelijk wei behouden om in het voorjaar kleine pakjes hooi van de maken. Maar omdat ik toch nog een soort PP wil, heb ik achter het stalletje een gangetje van 2m breed gelaten zodat ze daarrond kunnen lopen. naast het verharde weggetje plaats ik dan prikpaaltjes, zodat ze wel rond moeten lopen. Ik kies voor prikpaaltjes, omdat ik deze nog naar believen kan aanpassen en verzetten
Naar mijn inziens gaan ze zich hiermee beter op hun gemak voelen, elkaar voldoende kunnen ontwijken en toch moeten rondlopen voor hun eten 

Ik hoor graag jullie adviezen, inzichten of tips !!

Dus laat gerust een reactie achter.