Ik wil mijn (5-jarige, grote, overbouwde) paard deze lente een maand of 6 weken vakantie geven. Ik heb een goede plaats hiervoor gevonden met weide, toezicht en andere paarden. Ik kan kiezen uit 24/7 wei of 9-17 wei en 's nachts op stal.
Wat is jullie ervaring met 24/7 buiten zetten van een paard dat dit nooit eerder heeft gedaan? Is dit een goede vakantie voor hem of bezorg ik hem zo juist meer stress en vermoeidheid?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
mystery1980
Geplaatst: 20-01-16 10:29
lekker buiten zetten, let wel op dat er schuilmogelijkheid is en dat het gras niet te rijk is en hij bevangen raakt.
Wanneer is de lente? In mei of al in maart? Hoe zit hij in z'n wintervacht? Let erop dat het niet het eerste, hele rijke gras is waar hij in één op overgaat.
Es_ther
Geplaatst: 20-01-16 10:50
Wanneer precies? Wat is je paard nu gewend qua buiten?
Kirrr
Geplaatst: 20-01-16 10:51
Heel afhankelijk per paard. Zou zeker 24/24 7/7 proberen. Dan kunnen ze even helemaal paard zijn. Maar sommige paarden kunnen er niet mee om.
Plus dat het ook afhangt van hoe het paard in omgang is. Sommige paarden hebben het echt nodig om regelmatig in de hand te komen, terwijl je andere na 2 maand zo van de wei kan plukken en ze terug in oude ritme hervallen.
FCSA
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-16 10:51
Ik dacht richting mei/juni. Hij staat nu alleen in de paddock buiten, 's zomers een paar uurtjes op de wei. Hij is dus niet heel veel weidegang gewend.
Ik zou sowieso kiezen voor 24/7, dan kunnen ze inderdaad gewoon even paard zijn. Ik heb tot nu toe nog nauwelijks paarden meegemaakt die hier problemen mee hadden in de zomermaanden. Sterker nog, de meesten die het niet gewend zijn knappen er flink van op. En natuurlijk zijn ze de eerste weken soms wat vermoeider door alle indrukken en de kennismaking met de andere paarden, en omdat ze hun plekje nog moeten vinden. Maar vaak komt dat helemaal goed.
Ben je van plan ook nog iets met hem te doen tijdens zijn vakantie? Wandelen, rustige buitenritjes maken? Zo niet, zou ik hem zeker 24/7 buiten zetten. Anders staat hij 2/3 van de dag in zijn stalletje niets te doen. En ook als hij 24/7 in het land komt kun je hem gewoon af en toe in de hand hebben, mocht hij dat nodig hebben.
Ibbel
Geplaatst: 20-01-16 11:08
Trek in ieder geval één week uit om hem geleidelijk te laten wennen aan het voorjaarsgras, anders heb je óf een paard flink aan de dunne, óf zelfs koliek, óf een bevangen paard.
Kijk dan in overleg met de mensen die de boel in het oogje houden hoe hij zich gedraagt bij 24/7 buiten. Dat lijkt me het simpelst. Is hij rustig, prima. Groeit hij in rap tempo dicht op de wei, dan zal je misschien ook de weidegang willen beperken. Neemt hij z'n rust (nog) niet, dan zal je langzamer moeten opbouwen. Kwestie van uitproberen en kijken wat je paard fijn vindt.
Hou er ook rekening mee dat het een draak kan worden (zich niet meer laten vangen op de wei bv) als hij terug gaat naar het oude regime van een paar uur wei per dag!
En voor een maand is het wel twee keer heel erg omschakelen... Vakantie is leuk, maar als hij na 4 weken weer terug op stal moet, moet hij twee keer wennen.
Hoe stressig is je paard? Kan hij goed tegen veranderingen?
Ik heb ook je andere topic gezien. Is het voor dit paard sowieso geen goed idee om uit te kijken naar een dergelijke plek, maar dan voor altijd? Zo wordt en blijft hij sterker door continue te bewegen wanneer hij dat wil, boxen zijn ook allemaal klein voor zo'n paard en dat is onprettig, bovendien is je training zinvoller.... hij blijft soepeler en loopt spierpijn/ melkzuur eruit. Je kunt hem dan ook eens wat vaker een dag vrij geven zodat hij niet te zwaar belast wordt maar wel blijft bewegen. Ik zou sowieso voor 24/7 kiezen. Paard is erg groot, warmbloed en in de groei.... HB zou ik dan niet bang voor zijn, hooguit wat diarree..... maar dat voorkom je door een beetje op te bouwen. Overdag buiten en in de nacht op stal is nog steeds niet echt vakantie.
Dank allemaal voor de reacties! De beste optie is waarschijnlijk 24/7 en dan goed in de gaten houden hoe hij het doet, zodat we evt. kunnen ingrijpen en kunnen terugschakelen naar overdag wei en 's nachts op stal.
@pairadice: het wordt echt helemaal vakantie, dus geen buitenritjes etc.
@ninx: we willen op den duur de paarden aan huis gaan houden (= veel buiten). Dit is dus een tijdelijke situatie, niet ideaal, maar voor de Randstad wel gebruikelijk..
@tink89: hij is vrij relaxed, maar ik heb geen idee hoe dat wordt als hij met een groep andere paarden in een totaal nieuwe situatie terechtkomt.