Dag Bokkers, Ik had even een vraagje aan jullie over een idee wat ik net heb bedacht. Misschien is het een heel raar idee en word het niks maar ik wil graag jullie mening
Ik heb2 d pony's. Hier doe ik momenteel weinig mee wegens tijd gebrek. Wel voer ik ze elke dag 2 keer en verzorg ik ze. Maar rijden of andere leuke dingen doen zit er niet meer in Door studie.
We hebben een weide van 1 hectare waar ze op staan. Nu had ik bedacht om de pony's ergens te gaan stallen in ruil voor hooi wat van ons land komt en klusjes.
Zo heb ik de verplichting niet meer om 2x daags heen te gaan. En hou ik dus privé meer tijd over maar ook voor de pony's waardoor ik eventueel weer zou kunnen gaan rijden.
Wat vinden jullie van mijn idee?
Amiigo
Geplaatst: 17-01-16 23:21
Denk dat je beter kunt kijken voor een kale stal. Handigste is een met uitloop zodat je niet op en neer hoeft om ze buiten te gaan zetten. Vaak wordt er op een kale stal sochtends gevoerd wat er savonds klaar word gezet, misschien zijn er nog een aantal stalgenoten waarmee je kunt afspreken om beurten te verdelen.
En anders kijken voor een slowfeeder? Als ze niet zo snel meer kunnen eten en je gooit er zoveel in dat ze daar 24u mee doen hoef je ook niet meer iedere ochtend of avond te gaan.
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 17-01-16 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
cissy
Geplaatst: 17-01-16 23:22
Denk niet dat je dat gaat lukken. Meeste stallen zijn toch wel 150,- per maand. Je hebt er twee dus je zou voor 300,- aan hooi moeten leveren om het voor een stal rendabel te maken. Dat lukt je niet met een stukkie van 1ha. En hoeveel klusjes ga je dan doen als je nu al tijdgebrek hebt? Misschien is een bijrijder zoeken een beter alternatief voor je.
@amiigo: ik vind het een fijner gevoel geven dat ik weet hoe het met ze gaat. 1x per dag vind ik te weinig en ben ik te bang dat er wat gebeurd. Verder heb ik geen stalgenootjes. Het land is bij ons huis.
@cissy: dat klopt inderdaad maar dan zal ik ook op zoek gaan naar goedkopere stallen. Met bijvoorbeeld alleen weidegang en schuilstal. Dit is wat ze momenteel ook hebben.
Een goede bijrijder is niet zo gauw gevonden denk ik. Die mee kan helpen met voeren bijvoorbeeld.
Wij hebben de pony's niet aan huis (wel bij iemand aan huis, dus met toezicht, maar we wonen er zelf niet). We komen één keer per dag en voeren dan genoeg tot de volgende dag. Ze hebben schuilstallen met paddock en track, dus ze kunnen doen waar ze zin in hebben. Ik vind het ideaal zo.
Ik denk niet dat je idee van hooi+klusjes voor stalling gaat werken; het prijsverschil is te groot. In eerste instantie zou ik toch kijken voor een bijrijder (of twee, eentje voor elke pony?).
Als van 1ha land hooi afhaalt is dat misschien al te weinig voor 2ponys laat staan in ruil voor stalling. Als je niet genoeg tijd hebt denken aan een all-in-clusive stal?
LadyDaily
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-16 23:50
Het is zeker wel genoeg. Mijn pony's eten gratis hier. Door het verkochte hooi. Het hele jaar Door. Je kunt minimaal 2x per jaar soms 3x per jaar hooien. En ik zoek ook geen luxe stal. Alleen weidegang met schuilstal is voldoende. Waar ik ook zeker mee kan helpen maar geen 2x per dag. 4 a 5 keer per week bijvoorbeeld
Tigra_
Geplaatst: 17-01-16 23:53
Alleen het hooi zal niet voldoende zijn. Vooral omdat je toch niet echt garanties hebt hoeveel dat op gaat brengen. En ja die klusjes. Dat is ook zoiets. Wat versta je daar onder en hoe vaak per week zou je dat dan zien zitten?
Heb je al geprobeerd om een bijrijder te zoeken? Want zoeken naar een geschikte stalling in de ruil voor hooi lijkt me een stuk lastiger. Goede stalling in ruil voor geld kan al lastig zijn... zeker als je gewend bent om alles op je eigen manier te doen en dan afhankelijk bent van anderen (en stalgenoten hebt waar je ook rekening mee moet houden etc.)
Brainless
Geplaatst: 18-01-16 00:04
Het is dan voordeliger voor iemand om 1 hect te huren (en te hooien) en daarnaast een betalende pensionklant te hebben. Een hectare grasland huren kost (in het noorden) tussen de 500 en 800E per jaar.
LadyDaily
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-16 00:05
Ik zou ook best wat bij willen betalen per maand. Als dit maar niet te hoog is waardoor ik extra moet gaan werken en dus alsnog geen tijd heb. Dat ik 50 euro bij betaal bijvoorbeeld?
Kun je van een bijrijder verlangen dat zij/hij s ochtend of savonds voert, stal een keer uimesten en eventueel mee helpt met bijvoorbeeld omheining?
Klokjes
Geplaatst: 18-01-16 00:14
Het is net wat voor afspraken je maakt met de bijrijder. Ik vind dat je van een bijrijder best mag verwachten dat ze hooi voert op de dagen dat ze komt. Stal uitmesten kan ook prima, maar misschien niet elke keer. Omheining vind ik echt meer de taak van de eigenaar, al kun je natuurlijk vragen of ze zin heeft om te helpen wanneer dat nodig is. Gezien het 2 paarden zijn, zou het ook een optie zijn om 2 bijrijders te zoeken. Als ze beide 3 a 4 dagen komen... kun je het zo regelen dat er elke dag een bijrijder 1 voerbeurt over neemt en bv per persoon 2x per week uitmest, dan blijven er 7 voerbeurten en 3 x mesten voor jou over. Andere optie is een paard erbij, die eigenaar kan dan ook de handen laten wapperen
CaPrIoLe`79
Geplaatst: 18-01-16 00:19
Misschien gewoon je pony`s op een plek naar keuze zetten en je hooi aan de hoogste bieder verkopen? Of dat hele landje verhuren?
love_mandy
Geplaatst: 18-01-16 00:27
Toen ik nog bijreed voerde ik ook meestal wanneer ik er was (alleen als er gezegd was;dat ik niet hoefde nte voeren dan niet natuurlijk) zowel hooi als biks. Ook mesten ik uit en veegde ik aan. Dus dat is niet raar om te verlangen van een bijrijder. Mits het niet verplicht word om in de avond en in de ochtend te gaan voeren, dan kan je beter op zoek naar een all in stal. Omheining vind ik ook meer iets waar jij je als eigenaar mee hoort te bemoeien.
Dat is het hem juist Je mag een bijrijder niks verplichten dus geen zekerheid voor mij. Daarom ga ik denk ik op zoek naar een goedkope stalling. Waar ik min 4 keer per week kan helpen. Nu ga ik min 14 keer heen per week.
Met een bijrijder zijn wel afspraken te maken. Jij mag rijden in ruil voor x dagen voeren en mesten. Dat is echt niet vreemd, maar het kan lastig zijn om een betrouwbare bijrijder te vinden. 14 keer per week zelf heen is idd geen gewenste situatie. Ik hoop dat je snel een manier vind die bij jou past om de situatie prettiger te maken, succes.
ralphtdw
Geplaatst: 18-01-16 00:52
Klinkt wel beetje krom. Je wil ze ergens stallen en hun krijgen dan hooi. Daar gaat niemand mee akkoord. Want je wil niet zoveel werk want heb je weinig vrije tijd. Maat je wilt wel klusjes doen bij een andere stal. Dan heb je toch als nog weinig tijd? 2 keer oer dag hooi bij je pony's in gooien is minder werk dan 5 keer in de week klusjes doen bij iemand oo stal. Makkelijkste is verzin wat dat je 1 keer daags moet. Je kan ook zoveel hooi erbij in gooien dat je dus maar 1 keer hoeft. En het land is bij jou huis. Daar ben je dan sowieso toch iedere dag
Anoniem
Geplaatst: 18-01-16 00:54
Kun je niet beter 1 van de 2 verkopen? Of heb je binnenkort wel meer tijd?
Of eventueel verleasen. En dan kun je de andere op een all in stal zetten. Het land waar je ze dan nu hebt lopen kun je verhuren. Ik weet niet waar je zit maar voor een hectare verhuren krijg je al snel 800 - 1000 per jaar. Dan heb je al een groot deel van je stallingskosten voor die ene pony terug.
Sonja_vR
Geplaatst: 18-01-16 15:56
Waarom zou je een bijrijder nergens toe mogen verplichten ? Daar zijn prima afspraken over te maken hoor. Een heel jong iemand is lastiger misschien, maar toen ik nog bijrijder was waren er gewoon afspraken omtrent voeren, mesten en ga zo maar door en daar hielden ik en eigenaar elkaar gewoon aan.
Zo kun je juist afspreken dat in ruil voor bijrijden/verzorgen er een x aantal keer p/w gevoerd etc word. Paarden meer aandacht en beweging en toezicht , bijrijder heeft een stukje verantwoording in ruil voor plezier met dier.
Elders stallen in ruil voor vruchtgebruik van de hectare grasland met evebtueel bijbetalen daar zullen best afspraken over gemaakt kunnen worden , maar dat zul je met eventuele aanbieders moeten overleggen en ook goed vastleggen dat dat gebruik geld voor de periode dat de dieren daar onder gebracht zijn. Niet dat je om wat voor reden dan ook de dieren daar weg haalt en je je eigen land niet kunt gebruiken bijvoorbeeld.
GMekkes
Geplaatst: 18-01-16 16:08
Als ik een snelle berekening maak denk ik niet dat je iemand kunt vinden die dit een goede deal vind. Proberen kan natuurlijk altijd Pas op met het afspreken in ruil voor klusjes, want wat als deze klusjes teveel tijd/energie van je vragen en wat als je een keer niet kunt of ziek bent.
Kun je geen huurder zoeken, waarmee je de voerbeurten kunt delen?
Santos_05
Geplaatst: 18-01-16 16:19
ralphtdw schreef:
Want je wil niet zoveel werk want heb je weinig vrije tijd. Maat je wilt wel klusjes doen bij een andere stal. Dan heb je toch als nog weinig tijd?
Vroeg ik me ook af
1 ha is ong 100 - 150 pak hooi (eerste snede), dat lijkt me niet voldoende als ruilmiddel.
Lease of verzorgster lijkt me dan een betere keuze.
LadyDaily
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-16 16:23
Bedankt voor jullie reacties. @ klokjes: Dankjewel het zal dan inderdaad lastig zijn om een passende bijrijder te vinden. Die ook zuinig met de spullen omgaat. Maar ik kan natuurlijk altijd een advertentie plaatsen.
@ralphtdw: Het klinkt inderdaad tegenstrijdig. Maar er komt heel wat werk bij kijken als je een eigen land en stallen hebt. Dat is zoveel werk dat er weinig tijd over blijft om met de pony's leuke dingen te doen. Als je op een stal staat wordt dat werk meer verdeeld. Als ik nu iets afwerk op mijn lijstje komen er daarvoor in de plek weer 3 nieuwe op te staan.
amoj: Verkopen is nu eerst geen optie. Leasen wel maar waar vind je een geschikte leaser.
Sonja_vR: Daar moet ik inderdaad goed over nadenken.
Zelf iemand op stal nemen is misschien nog een idee of inderdaad een bijrijder. Maar waar vind je de juiste persoon.
Het land is trouwens ruim 1 hectare. Wij hebben enkele jaren terug 200 pakjes van het land afgehaald (1e snee). Maar meestal ligt het aantal tussen de 150 en 180.
Maar TS, ga eerst eens rekenen qua tijd en niet qua geld.
Je hebt de paarden nu aan huis en moet dus 2x daags voeren. Nou dat is 2x daags 5 minuten werk. (70 minuten per week) Als je ze op een stal zet ben je dat alleen al aan reistijd kwijt. (4x er heen is 70/4= 17,5 minuut reistijd per keer heen en terug, daar zit je zo aan).
Wat doe je nog mee? Want als je tijd hebt om 4x per week ergens anders klusjes te doen kan je die tijd ook steken in het uitmesten van het land bijvoorbeeld.
Snap dus niet wat het voor voordeel heeft om de paarden op pension te zetten als je daarvoor in ruil werk wilt verzetten. Als je 'gewoon' ze in volpension zet en verder geen werk hoeft te leveren, tja dan scheelt het wel qua tijd maar dan moet je ook veel meer betalen.
troi
Geplaatst: 18-01-16 16:26
Tja ik snap dat je graag een deel van de klussen wilt uitbesteden maar dat gaat je geld kosten. Ik vrees dat je voor 2 pony's met 50 euro niet zo bijster ver gaat komen. Ook niet met hooi en af en toe een klusje.
Bijrijders kunnen reuze nuttig zijn maar vind maar iemand die er echt altijd staat en echt doet wat hij/zij heeft gezegd. En zodra die geen zin hebben moet jij het doen anders lijden je pony's er onder. Niet iets waar je op kan vertrouwen dus.
Ik zou de dieren verkopen als jij simpelweg andere interesses hebt gekregen. Daar is toch niks mis mee?