Met sneeuw in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IIII

Met sneeuw in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 16:41

Hallo,

Ik vraag me af of het verstandig is om mijn pony in de wede te zetten als er sneeuw ligt.
Ze is heel energiek als ze op de weide komt en gaat dan ook voluit galoperen en bokken eno.
Ze is al 20 en heeft hoefijzers onder dus ik ben bang dat ze uitglijd dus heeft iemand tips?

Alvast bedankt.

janiekhm

Re: Met sneeuw in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:47

Wij hebben ze er vandaag wel even 2 uurtjes ingezet. Wij hebben ook een superleuke 20 jarig C pony en die staat ook rondom en hebben we toch even buitengezet. We hebben ze gewoon even laten rennen zo dat ze net koud worden. Wel moet je een beetje uitkijken richting de wei want daar kan het nog wel erg glad zijn. Wij hebben het ook gewoon nog gedaan en ze vond het harstikke leuk!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:52

Ja ik zou het wel doen maar wel eerst aan de hand een paar rondjes door de wei stappen zodat ze voelt dat de ondergrond anders is dan normaal gesproken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:58

Is er niet gewoon een mogelijkheid om haar in een binnenbak oid te zetten? Paar jaar geleden is er op de stal waar ik stond een oudere pony in de split beland, en dat heeft hem het leven gekost..

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:20

Eline_S_S schreef:
Is er niet gewoon een mogelijkheid om haar in een binnenbak oid te zetten? Paar jaar geleden is er op de stal waar ik stond een oudere pony in de split beland, en dat heeft hem het leven gekost..

Nee dat kan niet wij hebben de pony's thuis staan

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:25

Kan je haar vandaag geen extra beweging geven? Of staat ze vanwege het rad op de weide?

Kan ze niet in een buitenbak welke niet zo glad is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:26

Gewoon de binnenbak? Die luxe hebben de meeste niet.

Hier gewoon alles dag en nacht buiten, met sneeuw doen ze wel voorzichtig omdat ze weten dat het glad kan zijn en ze niet op stal staan.
Binnen houden is voor mij een no-go.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:32

Die van ons gaan met sneeuw altijd gewoon naar buiten, ook als ze ijzer onder hebben.
Ze gaan naar buiten zo lang ze willen.
Meestal hebben ze het naar een paar uur wel gezien, wanneer ze bij het hek staan te zeuren gaan ze weer naar binnen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:52

Ik zou het niet doen, met ijzers is het nog gladder... Mijn paard heeft ook achterijzers (medische redenen) tijdelijk, die komt niet buiten nu, enkel in de overdekte stapmolen en binnenpiste. Liever iets meer op stal dan gebroken benen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:56

Ik zal even ijzers onder vandaan halen en dan kunnen ze wel veilig naar buiten. Die van mij staan trouwens 24 h buiten.

Probleem van ijzers is nog makkelijker glijden en dat ze last kunnen krijgen van ijsklompen.
Mogelijk oplossing zijn sneeuw ringen en paard op scherp zetten. Maar heb zelf daar geen ervaring mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:04

Hier stonden ze ook altijd met ijzers gewoon buiten in de sneeuw.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:11

Gewoon naar buiten! +:)+

Hier staan de paarden 24/7 buiten met een lekkere warme deken en schuilstal.
Als je paard iedere dag buiten komt zijn ze wel wat gewend. Desnoods even longeren of rijden voordat je ze buiten zet (let op dat ze niet nat worden) en even een extra rondje lopen zodat ze de ondergrond goed kunnen aanvoelen.

Edit: hier staan ze trouwens ook rondom op ijzers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:15

Hier staat er ook eentje met ijzers in de sneeuw. Ze zijn niet heel erg slim maar ook niet achterlijk. Ze zal redelijk snel voelen dat het niet zo heel verstandig is om heel dol te doen. :) Desnoods inderdaad effe wat langer aan de hand houden dat ze effe kan voelen dat het niet slim is om heel debiel te doen. Maar ik vermoed dat ze al wat ervaring heeft met dat witte goedje gezien haar leeftijd dus ze zal wel meer opletten. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:19

Komt je paard normaal iedere dag buiten? En is de route naar de wei schoon en veilig?
Dan gaat het meestal wel. In de wei hebben ze vaak nog wel aardig grip en als ze regelmatig buiten komen (dus niet net dagen opgehokt hebben gestaan) kunnen ze wel inschatten hoe gek ze op de bodem kunnen doen. Althans, ik zie onze paarden zich daar zeker op aanpassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:00

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:06

Die van mij krijgt met de sneeuw van die enorme ijsklonten onder haar ijzers, weet niet of die van jou daar ook last van heeft?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:09

En helpen sneeuwringen niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:12

Gewoon aan de hand mee nemen.
inderdaad even zo stappen en ze hebben heus wel door dat het glad is,zeker als ze al 20 zijn. :P

Beter wel naar buiten doen, hoe meer ze stilstaan hoe meer problemen je daar juist weer van krijgt.
Bij ons gaan ze met ijzers onder ook gewoon de wei op :j

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:18

Je moet met ijzers inderdaad uitkijken dat je geen ijsklompen krijgt. Sneeuwringen helpen wel maar als je die er niet onder hebt zitten heb je daar nu ook niks aan.
Sommige sneeuw plakt meer dan andere, dus vooral een kwestie van uitproberen, zie je dat ze ijsklompen krijgen zullen ze de wei weer uit moeten.
Staat de pony niet dagelijks op de weide dat ze dan zo gaat crossen? Is er een mogelijkheid om haar eerst in een bak of paddock los te gooien. En anders gewoon aan t touwtje houden totdat ze gaan eten, dan zal het daarna wel klaar zijn.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:19

Volgens mij moet dit toch wel goed gaan? Zeker als ze gewoonlijk elke dag naar buiten kunnen zullen ze geen uitermate gekke kuren hebben. Mocht dat wel zo zijn zou ik oppassen maar de meeste paarden voelen het zelf wel aan. Hier in de omgeving staan ook veel paarden gewoon buiten, ook met een pak sneeuw.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:42

Shirley schreef:
En helpen sneeuwringen niet?

Wat zijn dat??

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:47

Holle rubber ringen aan de binnenkant van het ijzer. die drukken bij elke pas de sneeuw weer uit de hoef waardoor het geen ijsklompen worden. Google maar eens op sneeuwbeslag

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:06

Naranga schreef:
Holle rubber ringen aan de binnenkant van het ijzer. die drukken bij elke pas de sneeuw weer uit de hoef waardoor het geen ijsklompen worden. Google maar eens op sneeuwbeslag

Dankje, ik ga meteen Googlen

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:23

Onze paarden gaan ook met ijzers de hele dag naar buiten in de sneeuw. Ze weten na al die jaren wel wat sneeuw is. Bij binnenkomst op stal krab ik de hoeven. Paarden hebben 4 benen en weten vaak heel goed wat wel en niet kan. Vooral als ze elke dag buiten komen zijn er niet veel wilde dagen. Gewoon doen, fijn voor je pony en voordeel van sneeuw: ze trappen het land niet stuk.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:32

Bij ons staan ze allemaal in een wei met ruime inloopstal van 0 jaar oud tot en met 23 jaar oud en allen zonder deken.
Ze redden zich prima en passen zich goed aan.
Hier allemaal onbeslagen.
Als het kan zou ik ze er af halen en houden.