Adviezen weide klok net stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulusJarig

Adviezen weide klok net stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 15:10

Gezien de korting bij agradi nu leek het me slim alvast zo'n ding aan te schaffen gezien ik hem toch met een 1,5 maand nodig ben.

Maar nu ....
de eisen/capaciteit wat ie aan moet kunnen:
- het is ongeveer een ha dubbel draad sommige stukken 3 of 4 dubbel (wand ja ja mijn shet merrie is een uitbreker ...)
- zo stil mogelijk gezien hij in huis hangt.
- goede kwaliteit ik wil niet met 3 jaar weer een bak geld uit geven.

Voorkeuren
- graag dat ie wat begroeiing kan hebben (lichte)
- over capaciteit vind ik geen probleem
- zou hem wel graag lager willen zetten als de shet het weer door heeft wand de anderen blijven wel gewoon achter een draadje zonder stroom (zelfs m'n hengst .... but shet :+ )

Vraag het langzamer tikken als ze er in vast zitten is dat nu echt zo'n vooreel ??

rommulusJarig

Re: Adviezen weide klok net stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:36

Niemand een idee ???
Of stel ik nu steeds van die moeilijke vragen ....

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:40

Heb een koltec die je aan de wand hangt, erg tevreden over, geeft goede tik op draad zelfs met begroeiing

rommulusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:49

Hoeveel draad heb je en welk type koltec ??

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:10

als je voor Koltec kiest is de Csikos of een csikos XP een zeer goede keus, de csikos is geschikt voor 800 m draad met aangroei, de CSikos XP kan tot 2,5 km draad met aangroei aan (http://deweidewinkel.nl/afrastering/sch ... dapparaten) , degelijke Hollandse kwaliteit tegen niet al te veel geld

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:19

Minimaal 1Joule klap voor uitbraak shetten. En hoewel ze hier een heilig respect hebben voor de draad, moet die wel aan staan. Uit of stuk hebben ze snel door en dan wandelen ze er vrolijk doorheen. Zeker een shet die al weinig respect voor je draden heeft, zal je niet (lang) achter je omheining houden als je die uit zet.

Reken uit hoeveel meters draad je werkelijk hebt gespannen, die afstanden staan ook op de specificaties van de apparaten, kies een stap hoger (of gewoon aantal meters nu x2) om nog eens een rantsoendraadje te kunnen spannen of om anders te kunnen indelen later.

rommulusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 18:55

BBolluijt met de 800 meter kom ik er niet.
Het is ongeveer een ha wat buitenom zeker dubbele draden heeft dus reken ik vluchtig al op 800 meter draad
Deze ha is opgedeeld in 7 stukken.
Waarvan 3 stukken al 4 draden hebben als ik een wilde gok neem gok ik dat ik tussen de 1500 a 2000 meter draad zit.
Ik wil zowizo rond om nog een aantal draden spannen voor de terror shet dus uiteindelijk zal ik op de 3 a 3,5 km draad....

Tanmary ze was nooit echt een uitbreker.
Helaas is het snel aangeleerd door weide genootjes, heb haar zelfs onder een draadje van 15 cm hoog door zien gaan in volle rengalop.

Ik heb de draden niet gespannen dus ik moet zo ongeveer gokken.
nu was ik inmiddels al zover maar welk apparaat ?
welke is redelijk stil in gebruik en welk merk is goed.
Voorheen was het zo dat je naar de winkel ging en zei hoeveel draad je had en klaar is kees.
Nu heb je keuze uit 30 apparaten := :=

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:42

Ik zou ook even bij Gallagher kijken bijvoorbeeld de M200, niet de goedkoopste wel erg goed.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:49

Gallagher, erg tevreden van.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:00

Moet het perse van Agradi zijn?
Ik heb deze:http://m.weidezaun.info/item/3432313330

Erg stil en met als voordeel dat je 2 aansluitingen hebt. 1 voor veel power en 1 voor lagere spanning.
Dan kun je bijvoorbeeld de hoge spanning op de onderste draad zetten voor de Shet en de lagere op de andere draden. Wel zorgen dat die draden dan niet bij elkaar komen.
Sowieso telt de lengte niet zomaar bij elkaar op wanneer je 4 draden hebt van 800m. Elke draad heeft vanaf het beginpunt tot het eind een bepaalde weerstand. 4 losse draden hebben aan het eind meer spanning over dan 1 enkele draad van de totale lengte.

rommulusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:36

Nee hoeft niet perse van agradi.
Die jij op noemt callippo lijkt me idd ook interessant (met mijn slechte duits kan ik er wat van maken :D )

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:28

rommulus schreef:
BBolluijt met de 800 meter kom ik er niet.
Het is ongeveer een ha wat buitenom zeker dubbele draden heeft dus reken ik vluchtig al op 800 meter draad
Deze ha is opgedeeld in 7 stukken.
Waarvan 3 stukken al 4 draden hebben als ik een wilde gok neem gok ik dat ik tussen de 1500 a 2000 meter draad zit.
Ik wil zowizo rond om nog een aantal draden spannen voor de terror shet dus uiteindelijk zal ik op de 3 a 3,5 km draad....

Tanmary ze was nooit echt een uitbreker.
Helaas is het snel aangeleerd door weide genootjes, heb haar zelfs onder een draadje van 15 cm hoog door zien gaan in volle rengalop.

Ik heb de draden niet gespannen dus ik moet zo ongeveer gokken.
nu was ik inmiddels al zover maar welk apparaat ?
welke is redelijk stil in gebruik en welk merk is goed.
Voorheen was het zo dat je naar de winkel ging en zei hoeveel draad je had en klaar is kees.
Nu heb je keuze uit 30 apparaten := :=

Als je de draden van een meerdraadsafratering regelmatig onderling doorverbind (bijv. iedere 200 m) mag je de lengte van de meerdraadsafratering nemen als basis voor de keuze van een apparaat.
Voor een meerdraadsafrastering van de "ïdeale" hectare (100 x 100 m) is dus de afrasteringslengte slechts 400 m. Je kan dus echte wel toe met een relatief klein apparaat.

rommulusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 22:27

Dat ga ik echt niet aandurven met madame uitbreek....
Er moet gewoon een flinke klap op staan en ik wil niet in de stress schieten als ik het niet red de omheining iedere maand langs te gaan met een snoeischaar en of bosmaaier..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:46

Hier ook niet. Liever 50 euro duurder apparaat waardoor ze een heilig respect hebben voor de omheining en er af blijven. Al die reparaties met een goedkoper apparaat kosten dat makkelijk in een jaar.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:31

Vergeet vooral ook niet om aandacht te besteden aan de aarding van het apparaat, die is ook van belang om goede spanning op de afrastering te krijgen. De beste aarding krijg je door te zorgen dat de kabelverbinding tussen apparaat en aardpen voldoende dik is (1,5 mm² of meer) en de aardpen voldoende lengte heeft om ook in droge periodes diep genoeg in de grond te steken om in contact te staan met het grondwater.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:53

Eirikur schreef:
Vergeet vooral ook niet om aandacht te besteden aan de aarding van het apparaat, die is ook van belang om goede spanning op de afrastering te krijgen. De beste aarding krijg je door te zorgen dat de kabelverbinding tussen apparaat en aardpen voldoende dik is (1,5 mm² of meer) en de aardpen voldoende lengte heeft om ook in droge periodes diep genoeg in de grond te steken om in contact te staan met het grondwater.

Vochtige grond ja, grondwater is veel te diep. Ik hoor dieptes van 12 tot 35 meter. Advies fabrikant opvolgen is wel een goede en daar komt de lengte aardpen niet boven de 2m uit, wel is het aantal aardpennen afhankelijk van de sterkte van het apparaat (hoe sterker hoe meer en 3m afstand er tussen). Paaltje in het gat er bij zetten als je toch met grondboor gat ervoor maakt, dan kan je bij droog weer paaltje er uit trekken en emmer water in het gat gieten voor betere aarding.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:41

Ik heb er een van Gallagher,geschikt tot 20km onbegroeid.Vergis je niet in het aantal km draad wat je gebruikt,je kunt beter een aantal km overcapaciteit hebben.
Vaak groeit er hier-,en daar nog wel wat tegen het draad aan gras,takken etc.

Als aardpen heb ik een stuk beton-ijzer,plaats dit op een plek die nat kan worden door de regen maar waar niet volop de zon opstaat.Zo blijft de boel goed contact houden,blijf in droge winter/zomer periodes controleren of er nog genoeg aarding is.Anders doet de boel het gewoon niet.
Een tester is ook onontbeerlijk en neem er dan een die het aantal volts laat zien,zo weet je op er genoeg prik op staat en niet alleen dát er prik opstaat ;)

Of je een batterij/accu apparaat neemt of een op netstroom is persoonlijk...netstroom moet altijd droog hangen,accu/batterij kun je plaatsen waar je wilt.

B200/300 van Gallagher is prima,ik had hiervoor de B50 en dat is nu mijn "mobiele"geworden voor als ze uit eten zijn bij de buren :D

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:11

Gallagher is prima!

rommulusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:01

de aardpennen maak ik me niet druk om,
Er zitten 2 pennen 2 meter de grond in dus dat zit wel snor.

Het land is al compleet "klaar" maar ze nemen alleen de klok mee.

Al is er nog niemand die me wat info over de "beveiliging" kan verschaffen.
Het langzame tikken als er wat in verstrikt raakt.

Ik ga jullie advies mee nemen.