Stal langs de bakrand of in een rustige stalgang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rustige gang of bakrand

Bakrand
12 (17%)
Rustige gang
55 (82%)

Totaal aantal stemmen: 67

Woody2015

Stal langs de bakrand of in een rustige stalgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:51

Mijn pony staat nu in een stalgang waar het rustig is en vrij donker, wel met open tralies naar de buurman en ziet de andere paarden om zich heen.

Er is nu een stal vrij gekomen langs de bakrand, met dichte wanden en de stal is iets kleiner, uitkijk in de rijhal en dus de lessen en mensen enzovoort en de stal heeft een buitenluik welke in het voorjaar en zomer en herfst open kan tot Savonds bij mooi weer.

Overdag staat hij buiten met een vriendje en buren, maar in die stal kan hij dus niet snuffelen met buren maar heeft wel veel meer te zien.
Ik mest alles zelf , dagelijks nat eruit en schoon stro erin, overige stallen doen zelf en worden alleen opgestrooid en een keer per week gemest, en zorg dat hij altijd hooi heeft in de stal dus echt altijd, staat buiten van sochtends tot einde middag, in het voorjaar enz langer.
Ik poets hem iedere dag en laat hem zo nu en dan los in de bak of ga wandelen, hij moet nog 3 worden dus rijden doen we niet, wellicht over een tijdje wat lingerieën. Paard is helemaal gezond.

Ikzelf dacht altijd aan de rust maar omdat het best wel een vrolijke is en veel ziet ga ik twijfelen.

Wat zou beter en fijner zijn, de stal die hij nu heeft of die langs de bakrand?
Wie wil zijn mening geven
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 14-01-16 20:33, in het totaal 4 keer bewerkt

Rofah

Re: Stal langs de bakrand of in een rustige staalfabriek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:53

Rust en direct contact :)
Paard heeft er niets aan om meer te zien als in mensen in de bak.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:55

Op basis van zo weinig info is er weinig zinnigs te adviseren.

Hoe vaak kan het paard (per stal) buiten komen/los in paddock of weide lopen?

Wat wordt er met het paard gedaan op die faciliteit/in de omgeving?

Hoe is het stal/voer/opstrooibeleid of is het doe-het-zelf?

Hoe oud is het paard en is het gezond?

Woody2015

Re: Stal langs de bakrand of in een rustige stalgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:58

Ik heb info aangepast

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:00

Waar je op moet letten als hij langs de bakrand staat, is stof van de bak in de zomer. Mijn oudste paard heeft hier COPD aan overgehouden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:02

Als het luik 's avonds dus dicht gaat, staat het paard daar met 4 dichte wanden? Als dat zo zou zijn, dan zou dat nooit mijn keuze zijn. In de winter gaat het luik zelfs helemaal niet open? Hoeveel uur komt hij in de winter buiten met vriendjes?

Ik vermoed dat het paard minimaal 12 uur op stal staat (en grote kans op langer), dan zou het 'sociale contact' (wat in een stal al minimaal/nauwelijks aanwezig is) voor mij bij de rustige gang meer waard zijn dan het kijken naar de les/de mensen. Kan hij de les/de mensen wel zien met dicht luik? Zit er tralies naar de bak toe?

Rustige gang dus.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:02

Ja dat is dus een van de twijfels die ik ook had. Nu heeft hij daar wel een stal met een buitenluik maar stof is inderdaad nasty. Ik weet niet hoe nat ze hem houden omdat ik we pas sinds oktober sta.
Maar de rustige gang is tevens hooi en stro opslag.....

Het is inderdaad dan 3 dichte wanden de bakkant is met tralies open, het Luik is een Luik naar buiten toe niet richting de rijhal.
Inderdaad 12 uur of langer op stal, meestal smorgens om 9 buiten tot einde van de middag ligt aan het weer, in de zomer enzo blijft hij lange buiten of zelfs 24/7

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:12

Op basis van de recente informatie die Ts gegeven heeft: de stal met buitenluik.
Het is een jong dier, die moeten met zo veel mogelijk mentale indrukken te maken krijgen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:33

OK, bedankt voor je reactie!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:37

ik zou de rustige gang houden. mede om de open tralies. en het kan ook te druk zijn bij de bak.
we hebben hier een paar die helemaal gek worden als er een los gegooid word in de bak bijv.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:42

Citaat:
over een tijdje wat lingerieën.
:+

Ik zou hem ook in de rustige gang houden. Vanwege het snuffelen met buurpaarden en omdat het minder stoffig is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:47

Oeps haha autocorrectie wat erg Bedoelde longeren.......

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:41

Tja, ik zou juist omdat het een jong dier betreft, hem in de drukke gang zetten. Hij komt redelijk veel buiten zo te lezen, dus heeft sociale contacten. Verder kan hij dan mooi wennen aan vanalles in een drukkere gang.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:05

het hangt van het karakter van je paard af denk ik.

Mijn merrie wou het liefst met haar snufferd langs de meest drukke plek staan, zodat ze mensen en dieren kon kijken, dat vond ze prachtig. Maar huidige pony zoekt juist beetje de rust op.....

Voor jong ding is drukte idd nooit verkeerd om aan te wennen....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:16

Ik ga met Toydoll mee. Dat de box kleiner is zou ik niet fijn vinden, maar het is er wel lichter?

Overigens is mijn ervaring met buitenluiken dat ze eigenlijk altijd dicht moeten. Stal waar ik stond gingen de luiken alleen open in de zomer, maar dan stond mijn paard al 24/7 buiten. Voegde dus niets toe. Mocht je dat als doorslaggevende factor hebben, controleer dan even of de luiken écht wel open gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:18

terpentijn schreef:
Op basis van de recente informatie die Ts gegeven heeft: de stal met buitenluik.
Het is een jong dier, die moeten met zo veel mogelijk mentale indrukken te maken krijgen.

Niet mee eens. Het is gewoon per paard verschillend. Mijn vorige paard kon echt niet tegen veel geloop en drukte voor zijn neus. Werd daar vervelend van. Hij kwam niet aan zn rust toe.
Mijn huidige paard vind het leuk om veel te zien en neemt zijn rust zelf wel, ook al is het druk op stal.
Het zou mooi zijn als je het zou kunnen proberen. Met een optie om weer in je oude stal terug te kunnen.

Persoonlijk vind ik rust en contact met soortgenoten het belangrijkste. Niet dat ze veel kunnen zien.
Wat ik ook belangrijk vind is een frisse en lichte box. Licht is belangrijk voor een goed dag en nachtritme.
Fris, dat spreekt voor zich.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:31

Was hier laatst niet een nieuwsbericht over? Paarden met buitenluiken helemaal niet meer gelukkig oid?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:35

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:37

Ik denk ook dat het paard afhankelijk is. Mijn paard was met een stal achterin, waar het donkerder was en drie dichte wanden zaten veel ongelukkiger. Ook was dat de trigger voor zn stofallergie. Nu hij weer vooraan staat, dichtbij de deur met alle wanden open is hij veel meer op zn gemak.

Heel zwart/wit zou de grote box met contact mijn voorkeur hebben. Maar misschien wordt jouw paard wel veel gelukkiger van de drukte uit de bak.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 15-01-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:38

Die bedoelde ik idd, dank je!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:39

Mijn fjord vond het heerlijke day iedereen voorbij kwam lopen. Reuze gezellig. Heb ze nu altijd buiten staan en ze gaan voor geen goud nog meer dan 12 uur op stal(en dat in de winter) dus hoef me er ook niet druk om te maken gelukkig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:36

Donja schreef:
Tja, ik zou juist omdat het een jong dier betreft, hem in de drukke gang zetten. Hij komt redelijk veel buiten zo te lezen, dus heeft sociale contacten. Verder kan hij dan mooi wennen aan vanalles in een drukkere gang.

idem hier.
lekker veel te zien. Leuk om verveling tegen te gaan en leerzaam.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:40

Hier dus niet :n
Mijn paard houdt dus echt niet van die drukte, wordt ie helemaal gek van (verbazingwekkend hoe hij op zijn baasje lijkt).
Hij heeft nooit op zo'n drukke plek gestaan, maar hij stond altijd op pensionstallen.
Sinds hij hier thuis staat met één ander paard is hij echt totaal veranderd. Uber relaxed, heerlijk.
Als ik zou kunnen kiezen, zou ik dus niet voor de stal aan de bakrand gaan, veel te weinig rust.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:46

Solleke_Noah schreef:
Waar je op moet letten als hij langs de bakrand staat, is stof van de bak in de zomer. Mijn oudste paard heeft hier COPD aan overgehouden.

Kun je hier wat meer over vertellen? (Kan eventueel ook over pb)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:58

Grootste stal en meeste sociaal contact. Dingen zien om zich heen is vooral een pleister op de wonde als die andere zaken ontbreken.

Wat meer ruimte in de stal en vooral lekker snuffelen met de buurman/vrouw zijn meestal belangrijker voor het paard. Sommige paarden houden daarnaast van nog meer bezigheden, anderen hebben meer behoefte aan even wat rust aan de kop. Maar alle normaal sociale paarden hebben meer aan sociaal contact en wat meer ruimte dan meer dingen zien.
Hoe meer ruimte en sociaal contact, hoe beter.