bedrijf voor bodemonderzoek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josephinus

bedrijf voor bodemonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 14:51

hoi allemaal!

Inmiddels is ons pas aangekochte voorheen boomkwekerijland leeggeplukt en omgetoverd tot een leeg weiland :-) heerlijk!

Loonwerker wil februari-maart gaan inzaaien. Ik denk dat het handig is om eerst een bodemonderzoek te laten doen en daaraan gekoppeld wil ik graag een bemestingsadvies voor de komende jaren. Niemand weet wat er allemaal op het land is "gegaan", maar dusver is er sowieso al 10 jaar geen onderhoud aan gepleegd.

Ik kan alleen nergens een bedrijf vinden dat een bodemonderzoek doet (waarvan ik daarna het rapport ook ga begrijpen) en die mij dan aan de hand van dat rapport een bemestingsadvies/plan geeft.
Enige bedrijf wat ik kan vinden is BLGG, maar die rapportage kan ik echt niets mee. Ik heb Jip en Janneke taal nodig: tekort aan dit ... dus in die maand zoveel ... erop doen.
Plus een plan aangepast op mijn perceelgrootte en aantal paarden natuurlijk, wellicht zelfs met een soort zaadadvies.

Weet iemand welk bedrijf ik daarvoor kan benaderen?

groeten, Joos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:54

Hier gaat dat via het loonbedrijf. Die doen hier het bodemonderzoek, zullen ze ook wel uitbesteden maar het gaat dus via het loonbedrijf.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:58

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:01

Kun je niet wel een BLGG rapport laten maken en hier dan samen met het loonbedrijf naar kijken? Ik denk dat zij deze rapporten wel begrijpen en jou van een praktisch advies kunnen voorzien. Ik zou even contact op nemen met het loonbedrijf en overleggen wat de mogelijkheden hier in zijn.

Sunflower0

Re: bedrijf voor bodemonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:51

Omgeving Made toevallig? Ik ken hier een zelfstandige die dit misschien kan doen.

Ik weet wel grote organisaties die dit doen ( antea group, Tauw).

Het is al gauw moeilijk taal denk ik omdat er allemaal vaktermen om de hoek komen kijken. Ook zijn ze verplicht zich aan diverse NEN Normen te houden waardoor het al gauw onduidelijk wordt.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:55

Kijk eens bij DLV Plant.
Dat is een adviesbedrijf wat ook bodemonderzoek laat uitvoeren.
Daarna komt een van hun adviseurs bij jou langs en geven ze uitleg over de bevindingen en kunnen ze een advies geven hoe de grond verder te bemesten.

Josephinus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:03

Bedankt voor de reacties :-)
Het is omgeving Zundert, dus Made is net te ver schat ik in, maar ik kan het altijd proberen of die persoon het wil doen. Overigens kan ik de grond wel zelf verzamelen en opsturen dus als je voor mij de gegevens hebt, graag.

Ik ga sowieso mijn loonwerker vragen of hij wat met zo'n rapportage kan, maar is geen paardenman en dat is wel een vereiste denk ik.

Gaia heb ik op gekeken maar 4 wk wachttijd en zie niet snel een "paardenlink". Ik ga morgen nog even uitgebreid op die site snuffelen. Het zou zonde zijn om dadelijk het land ingezaaid te hebben en dat er dan nog 50 ton kalk op had gemoeten eigenlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:15

Je hebt dan nog net de tijd, je mag pas mest uitrijden vanaf 16 februari op jouw kale land. :)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:30

Josephinus schreef:
Het is omgeving Zundert, dus Made is net te ver schat ik in, maar ik kan het altijd proberen of die persoon het wil doen. Overigens kan ik de grond wel zelf verzamelen en opsturen dus als je voor mij de gegevens hebt, graag.

Ik zal het even vragen zo of hij dit ook doet/tijd heeft. Het is mijn oude stageadres en kom daar nog regelmatig!

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:46

Gebruiker201 schreef:
Josephinus schreef:

Ik zal het even vragen zo of hij dit ook doet/tijd heeft. Het is mijn oude stageadres en kom daar nog regelmatig!

Helaas! Mijn oude stage adres kan helaas onvoldoende voor je betekenen. Succes met de zoektocht TS!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:48

zou dat bodemonderzoek eerder gedaan hebben (voor aanschaf) ivm alle gebruikte gif- en meststoffen .

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:38

Als je bij bij Eurofins Agro (BLGG) een onderzoek laat doen heb je de keuze uit verschillende mogelijkheden. Zo is er een bodemonderzoek speciaal voor de paardenhouderij:
http://blgg.agroxpertus.nl/product/bemesting/equisoil
Hier kun jij, of je loonwerker de bemesting op aanpassen.
Desnoods post je je resultaten hier, en dan zijn er genoeg mensen om mee te kijken...

Ook kun je met je resultaten naar een teeltadviseur, bijvoorbeeld van Agroburen, Agrifirm, ect. Dan krijg je een compleet advies; wat, hoeveel, waar en wanneer. Dit is echter wel vrij prijzig.