oude weide laten of opnieuw inzaaien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

oude weide laten of opnieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:27

Beste Bokkers,
Ik heb me sinds kort hierop aangemeld om dat het dit jaar eindelijk gaat gebeuren (als er niks tussenkomt): een eigen paard. Ik leef de laatste weken op wolkjes nadat ik een wei heb kunnen huren achter waar mijn vriend woont. Op deze weide hebben al ooit paarden gestaan en ik denk ook geiten en schapen. Er is een hele tijd niks meer mee gedaan en het is nu wat verwilderd en groeit er vanalles waar ik eigenlijk niet van weet of het kwaad kan of niet. Ook zijn er een paar dode stukken omdat er lang takken op hebben gelegen(dus deze moeten toch ingezaaid).

Daarom zou ik graag jullie mening hebben, zou het het beste zijn om alles om te ploegen en opnieuw in te zaaien zodat ze er tegen juli - augustus op kunnen en alles gelijk is of moet ik het oude gras behandelen(maaien?bemesten??...) om er zo het beste van te maken?

alvast heel erg bedankt!!
Groetjes Lynn :D /3

IrishDraught

Re: oude weide laten of opnieuw inzaaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:36

Persoonlijk ben ik geen fan van vers gezaaid gras en paarden.

Als in de "oude wei" geen giftige planten en weinig zuring staat zou ik het zo laten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:44

friesam schreef:

Als in de "oude wei" geen giftige planten en weinig zuring staat zou ik het zo laten.

Ja hier dito. Een nieuwe grasmat moet echt tijd hebben om wortel te zetten. Anders zet je je paarden erop en trekken ze je alles eruit. En dan heeft die nieuwe grasmat ook geen nut gehad.
Daarnaast vaak juist die wat verwilderde stukken staan veel kruiden in die paarden graag eten, en die ook nog eens goed voor ze zijn. Vaak veel beter dan het gecultiveerde gras (biljartlakenweiland) wat wij ze voorschotelen.
Ik zou het stuk eens goed nakijken of en wat er aan planten instaat, en dan beslissen of nieuw inzaaien echt noodzaak is. Als er veel JJK instaat is opnieuw mss een optie, maar je moet je dan wel realiseren dat je eigenlijk het hele stuk vooraf goed dood moet spuiten. JJK is een hardnekkig plantje en de chemie die daarvoor nodig is, is nou ook niet echt fijn voor het grondwater ed.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:53

rina schreef:
friesam schreef:

Ja hier dito. Een nieuwe grasmat moet echt tijd hebben om wortel te zetten. Anders zet je je paarden erop en trekken ze je alles eruit. En dan heeft die nieuwe grasmat ook geen nut gehad.
Daarnaast vaak juist die wat verwilderde stukken staan veel kruiden in die paarden graag eten, en die ook nog eens goed voor ze zijn. Vaak veel beter dan het gecultiveerde gras (biljartlakenweiland) wat wij ze voorschotelen.
Ik zou het stuk eens goed nakijken of en wat er aan planten instaat, en dan beslissen of nieuw inzaaien echt noodzaak is. Als er veel JJK instaat is opnieuw mss een optie, maar je moet je dan wel realiseren dat je eigenlijk het hele stuk vooraf goed dood moet spuiten. JJK is een hardnekkig plantje en de chemie die daarvoor nodig is, is nou ook niet echt fijn voor het grondwater ed.

Moet het gras dan gemaaid of moeten er schaapjes op ofzo(heb ik ookal eens gelezen ivm wormen)??
want het staat nu best wel heel lang haha :P

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:15

Lang gras maakt opzich niet uit, paarden zullen de wei vrij snel "inrichten" de lekkere plekken eten ze op en de andere plekken worden bijvoorbeeld toilet.

Wil je die toilet gras bossen die blijven staan graag weg dan kan schapen of maaien een optie zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:00

LynnT schreef:
Moet het gras dan gemaaid of moeten er schaapjes op ofzo(heb ik ookal eens gelezen ivm wormen)??
want het staat nu best wel heel lang haha :P

Van't voorjaar maaien. Bodemmonsters nemen en insturen, zodat je weet wat er wel en niet in de grond zit en wat er dus aan mest/kunstmest op moet. Dan kan je ook gelijk de stukken die kaal zijn opnieuw doorzaaien. Daarna de uitgezochte kunstmest erop laten gooien door een loonwerker oid. Ligt er ook een beetje aan hoe groot het stuk is of je het zelf kan doen, of toch beter laat doen. Ik heb hier 3 Ha, die wil ik echt niet met de hand zaaien of kunstmest op strooien :+ En als alles goed is kunnen ze dan na een week of 2 (ligt eraan of het geregend heeft) erop. Net ingezaaide stukken evt afzetten.

Mijn eigen stuk moet elke 5 jaar zwart (heeft te maken met subsidies enz). Dat heet alles wordt omgeploegd en 1 jaar staat er dan wat anders op. In de herfst beginnen we dan opnieuw met inzaaien enz enz. Zodra het gras een enigzins boven de grond staat (cm of 5) begin ik al met de zitmaaier :D :+ :j te maaien. Die is nl het lichtste kwa gewicht op het land, plus de zitmaaier pakken is veel sneller dan de maaier achter de trekker hangen enz. Dat moet ik zeker een keer of 5 doen (ongeveer 1x in de 10 tot 14 dagen maaien) voordat de grasmat zo dicht is dat er paarden op kunnen, en dan nog is het oppassen. Het gras is dan zelfs nog steeds erg jong en er zit dus ook veel fructaan in. En de mijne kunnen, afhankelijk van het weer, er ook alleen dan al op omdat ik zo vaak maai. Grinnik en nee ik maai niet de hele 3 Ha met de zitmaaier :+ Alleen het stukje waar ik ze dan op wil laten grazen. Een groot deel is hooiland. Je ziet ook na een jaar al verschil tussen het stuk wat ik wel maai en niet. De mat is op het gemaaide stuk veel dichter dan het andere.

Schapen is een optie, alleen hoor ik ook wel vaker van de boeren dat ook die de meststukken laten liggen. Zelf wil ik geen schapen/geiten oid. omdat ik van die geinige paarden heb. Cutting gefokt en die vinden het veel te grappig die dieren op te jagen :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:22

Wij gaan ons weiland komend voorjaar laten ploegen, draineren en egaliseren (of eigenlijk schuin de andere kant op leggen, de hoge kant is nu de slootkant), daarna wordt er een track omheen aangelegd van 5m (moest minimaal 5m i.v.m. het uit kunnen baggeren van de sloot) en in het midden komt weiland verdeeld in een aantal vakken. De buitenrand doen we i.i.g. deels met betongrastegels, de rest weten we nog niet (kan snippers, zand of betontegels worden). Het grasland moet echter een jaar rusten volgens de loonwerker. Dus schapen of hooien. Ik lees hier wat over 5x maaien dus dat ga ik zeker onthouden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:36

Je kan er schaapjes op (laten) zetten. Die vreten ook veel onkruid ook weg en hun kleine voetjes zorgen dat de boel mooi egaal word. In het voorjaar het onkruid laten dood spuiten en nog eens laten bemesten.
ik heb wel eens vernomen dat de wormen die schapen bij zich dragen niet schadelijk voor paarden zijn.
En natuurlijk de paarden netjes ontwormen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:45

Schapen hebben inderdaad andere wormen dan paarden, alleen leverbot kon dacht ik een probleem zijn maar heeft meer met de sloot te maken. Wat ik altijd had begrepen was dat schapen aten op de mestplekken van de paarden en paarden op de mestplekken van de schapen. Ze laten dus beide wel mestplekken achter, maar samen zouden er bijna geen lange plekken moeten zijn.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:54

Heel erg bedankt voor de reacties!! heeft me toch al heel erg goed geinformeerd en weet nu ongeveer wat ik ga doen, ik ga het oude gras houden dan en de kale stukken inzaaien en afzetten met prikpaaltjes.

Dank jullie wel!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:53

Leverbot komt idd voor in vooral natte weides waar poelen ontstaan

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:02

Onze wei was ook verwilderd, groeide meer onkruid dan gras (vooral zuring), en dat aten de paarden niet meer. We hebben het onkruid weggemaaid, opnieuw gemest, kalk erop, maar niets hielp. Het kwam gewoon even vrolijk weer terug.
We hebben vorig jaar september, dus 2014, alles omgeploegd, gemest en opnieuw in laten zaaien. Ben heel blij met deze beslissing. Van het voorjaar gehooid, en mei/juni konden de paarden er weer op.
Ze hebben nu tenminste weer een graswei. :)