Nu dat er toch winters weer verwacht wordt ga ik toch maar mijn inloopboxen voorzien van bodembedekking. Mijn Shetlanders gebruiken hun stal nu ook als wc eerst deden ze het als ik er stro in deed vandaar dat ik het kaal heb gelaten. Maar nu wordt het toch wel een zooi. Maak ze iedere dag keurig schoon maar iets dat enigzins absorbeert zou nu wel fijn zijn. Ook staan ze meer in stal en misschien ook wel gaan liggen dat heb ik nog niet gezien. Stro vind ik een ramp dus ik denk richting vlas , zaagsel of wat dan ook. Brand los met je ervaringen aub. Het gaat om twee ruime boxen ik wil er flink wat in doen en dan aanvullen indien nodig. Wat vinden jullie handig/prijsgunstig etc..
Vlas! Ideaal verpakt en neemt goed vocht op. Ook is het heel snel en vooral ligt (!) uitmesten. Enige nadeel is dat het wel best prijzig is. Van zaagsel heb ik gehoord dat het te stoffig is voor paarden...
Iets anders wat ook goed werkt zijn houtsnippers. Neemt ook goed vocht op en de drollen zijn er eenvoudig uit te halen. Meestal is hier gratis aan te komen via snoeibedrijven. Als je wat in opslag neemt kan je elke week wat verse erbij leggen. Nadeel is dat het snel verpulvert/composteerd.
Vlas en dan potten. Ideaal geeft een warme bodem en blijft mooi schoon. Ik had een box van 9 bij 3 en begon met 6 zakken vlas. Ruimde 2 keer per dag stront. En deed er dan elke week een zak bij. Na een maand word dat een halve zak. En daar liepen 2 shetten en een grote tinker in en uit
Hier staan mijn verzorgpaarden ook op vlas, het was eerst ene modderzooi in de stal (er liggen geen tegels in, die komen ooit nog eens) maar nu hebben we als tijdelijke oplossing dus vlas. Het blijft echt onwijs droog nu in de stal, en is ook nog eens super spul om uit te mesten! (vind ik dan )
Hennep/Hemperade vind ik het mooiste spul. Het kost 7.30 per baal dus wel wat duurder dan vlas, maar het is niet glad en het neemt goed vocht op. Ook verteert het, eenmaal op de mesthoop, snel.
Let op, er zijn pakken vlas van verschillende formaten. Ik betaalde eerst € 4,80 voor een pak vlas van 16 kg. Nu betaal ik € 5,90 voor een pak vlas van 20 kg. Prijs per kg is ongeveer gelijk dan.