Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 08:54

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoe tapijt zich houdt als het nat is en het gaat vriezen...

Mijn ervaring in de zandpaddock voor de ingang van de schuilstal was dat het flexibeler blijft dan zand of beton en dat het minder glad is.
En dat was getest na meerdere nachten -5 en een paar cm ijzel erop :D
Doordat het redelijk flexibel bleef, trapten ze de laag ijs snel kapot en gaf het geen probleem.

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:35

@marij: maar dan heb je het dus over tapijt wat niet echt vlak ligt ?? Want het stuk wat ik in de PP heb liggen dat is net zo vlak en hard als of er tegels onder liggen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:13

Het was op echt nat zand gelegd maar tussendoor wel helemaal opgedroogd en vlak gelopen voordat het ging vriezen. En er lag een dun laagje zand op. Ik veeg het niet schoon omdat ik juist dat laagje zand erop wel fijn vind.

Hier ligt er nu een dikke laag sneeuw op :D

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:17

Wij gaan ook experimenteren met tapijt, voorheen houtsnippers en zwarte aarde wat met regen (zelf hout gesnipperd en doordat er nog blaadjes aanzaten is het niet goed gegaan, daarvoor was alles prima >;) ) veranderde in een modder poel.
Oude snippers en modder is weggehaald, ondergrond is nu puin met daarop een laag houtsnippers.
Het is de bedoeling dat er op de snippers een tapijt/vloerkleed komt en dan nog een laagje zand.
Ik ben heel benieuwd of dit gaat werken :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:42

Wauw, wie bedenkt dat! Tapijt in de wei! _/-\o_ Dit ga ik zeker onthouden.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:07

Hoe reageren jullie paarden op het tapijt?
Wij hebben dat ook getest (de schuilstal en stuk ervoor een groot tapijt), maar onze paarden vonden het leuk speelgoed... Onze fjord heeft er zijn tanden eens in gezet en het met spijkers en al uit de muur en van de grond getrokken :n :')
Lieten ze dat bij jullie wel gewoon liggen?

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:58

Mochten er mensen in de buurt van Rotterdam
Interesse hebben in vloerbedekking.
Morgen haal ik het uit een slaapkamer mag gratis opgehaald worden, helaas wel deze week.

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:43

Hier laten ze het netjes liggen, al wil er met schrapen om hooi wel eens een hoekje omgerold worden.
@Happy_Joy : ik ben ook benieuwd of de grond los genoeg blijft om vocht door te laten.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:46

Happy_Joy schreef:
Oude snippers en modder is weggehaald, ondergrond is nu puin met daarop een laag houtsnippers.
Het is de bedoeling dat er op de snippers een tapijt/vloerkleed komt en dan nog een laagje zand.
Ik ben heel benieuwd of dit gaat werken :)


Houtsnippers rotten weg waar je bij staat. Naaldhout snippers gaan iets beter dan loof maar uiteindelijk wordt het zwarte aarde. Dat werkt nooit langdurig met paarden. Misschien kan je beter de snippers verwijderen, zand er op doen en dan het tapijt neer leggen.

Ik las eerder iets over vorst? Bij mij gedraagt het tapijt zich met vorst net als beton. Als dat glad is, is het tapijt het ook.
Maar goed, ik veeg ook gewoon het teveel aan zand er af en ik hark de strootjes weg. En als het moet strooi ik. Dus misschien heeft het een identiteit crisis. :+

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:48

Houtsnippers die gebruikt worden voor tuinpaadjes rotten idd snel weg. De soort waar rijbakken mee belegd worden zijn bewerkt en rotten minder snel, maar zijn ook véél duurder.

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:50

Zorry ik heb je een PB gestuurd!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:43

Houtsnippers worden een mulle en natte zooidrap.
Zijn nu bezig met de laatste resten te verwijderen.

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:51

Met alleen de snippers is het heel lang goed gegaan, bleef mooi droog, totdat ik er snippers met blad doorheen gooide, toen ging het heel snel rotten. Ach we gaan het gewoon proberen, we beginnen met een klein stuk en als het werkt dan doen we nog een gedeelte erbij en anders is het er zo weer uit.

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:04

Ik heb ook een keer houtsnipprs door het zand laten mengen. Ging idd 1 a 2 jaar goed, daarna doffe ellende; keiharde niet-doorlatende laag en bovenop drap.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:14

Ik heb nog een paar vraagjes, mss dat ik er over gelezen heb. (pls don't shoot me)

Hoe dik moet de onderkant van zo'n tapijt zijn?
Maakt het niet uit hoe lang de haren zijn (draadjes, je weet wel he)?
Welke kant moet er bovenaan? de onderkant of de haren?
Hoe gaat het met uitmesten?
Wat is de beste moment om het tapijt te leggen? (we zijn aan het denken om het in september te leggen, dus juist voor de winter als de ondergrond bij ons nog hard is, kleigrond)

Dank u voor de tips en beantwoorden van mijn vele vragen.
grts
Sofie

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:16

Het moet geen hoogpolig tapijt zijn, dus korte haren. De achterkant mag geen foam zijn, maar jute. De bovenkant van het tapijt ligt ook boven.
De ondergrond moet zo vlak mogelijk zijn, dan wordt de grond egaal aangestampt door het er over lopen. Uitmesten gaat niet met een riek, maar met een houtkrulbakje en een bezem om het evt bij elkaar te vegen.

Anoniem

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:31

Actionback wordt toch ook aangeraden? Dit is kunststof en zou de opvolger van jute zijn.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:34

Ja, echt jute vind je bijna niet meer. Of misschien uit huizen waar het lang geleden is gelegd wel, bedenk ik me net.
Het is dat ruitjes spul. Kunstjute. Hier in de winkel heet het action back. Misschien zijn er ook andere namen voor. Ergens hiervoor staat er een foto van.

En anders naaldvilt. Dat heeft niet echt een andere rug. De boven en onderkant lijken op elkaar. Maar dan niet de hele dunne versie.

DubbelFun

Berichten: 88789
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:25

Mijn ervaring met naaldvilt is dat er veel aarde/zand tussen gaat zitten en dat het graszaad daar goed op groeit. Actionback is idd de nieuwe benaming van jute.
Te dun is niet goed, dan heb je geen stevigheid en zakt het snel door.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:57

Ik ga ook maar eens op zoek.
Al is het een strookje om met de kruiwagen eroverheen te kunnen, voor voeren en mesten.
Dan in het voorjaar/zomer groot stuk leggen.

Hammeke

Berichten: 1158
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Grobbendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:10

Set_Elkol schreef:
Zo, zoals ik al had verwacht na 48 uur op de natte modder en in de regen is het tapijt vies en nat maar ik kon er heel fijn overheen lopen en het scheelde mij al enorm veel wegzakken. Als de winter over is wil ik een paar plekken afvlakken en er tapijt opleggen

[ [url=m/BJlgnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0UaE4c.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hoe is het nog met jou stukken tapijt Set_Elkol?

En nog een vraagje, ik zag op de site van Carpetright zo'n vasttapijt, zou dat ook gebruikt kunnen worden of gaat dat de dun zijn? Ik heb eens op 2dehandssites gekeken maar vind niet direct de soort tapijten die jullie gebruiken (enkel de 'bomma' tapijten met krulletjes en motiefjes erop).

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 07:35

De laatste foto's die ik heb gemaakt waren met de vorst en sneeuw en het stuk tapijt bood toen een mooi vlak stuk bodem.had er zelf profijt van, voor de paarden weet ik het niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:24

ik dacht dat ik dus de enige was met dit idee en iedereen op stal verklaart mij voor gek, nou ik ga het toch echt een keer proberen

wendy2080

Berichten: 72
Geregistreerd: 24-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:33

Heey hallo,

Ik heb ook vloerbedekking liggen in het land. Maar pas er in gelegt toen het al vertrapt en hobbelig en nat was het word er wel redelijk vlak nu onder en ze kunnen er goed op staan heb een haflinger van 1.46 en een overhyperactieve 2jarige epony van 1.55 die hier op staan tijdens het voeren.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:58

DubbelDun schreef:
Ik heb ook een keer houtsnipprs door het zand laten mengen. Ging idd 1 a 2 jaar goed, daarna doffe ellende; keiharde niet-doorlatende laag en bovenop drap.



Hier ook die ellende! Nu laatste paddock spul eruit aan het halen.