Draineren met puin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Draineren met puin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:59

Ik wil het stukje weide tussen de stallen omvormen tot paddock.
Het is voor miniatuurpaardjes, en het is gewoon om 's nachts rond te lopen en hooi te eten zodat ze niet 24/7 op gras staan. Geen gekke dingen dus, gewoon een stukje waar ze wat vrijheid hebben in plaats van op stal gezet te worden.
Het stuk is ongeveer 100 vierkante meter.

Nu is net dat stukje wei erg nat, ze gaan er ook nog dagelijks vaak op lopen omdat daar de stallen staan, het water, het hooi,...
Is het een idee om puin te storten en daarop zand?
Zo ja, hoe dik moet het puin, en welk soort zand kan ik best gebruiken dat die te mul, en ook niet steenhard of modderig komt te liggen?

Echte drainage is niet echt een optie, de grond is niet van mij dus ik wil de kosten graag wat beperken.

tamary

Re: Draineren met puin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:31

Wegendoek, zand en 40x60 tegels. Makkelijk aan te komen en ook goed schoon te houden, want hooi op zand wordt een modderige smeerbende en je komt er zelf ook moeilijk door + uitmesten is lastig.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:35

tamary schreef:
Wegendoek, zand en 40x60 tegels. Makkelijk aan te komen en ook goed schoon te houden, want hooi op zand wordt een modderige smeerbende en je komt er zelf ook moeilijk door + uitmesten is lastig.

100 vierkante meter beleggen met tegels is vrij kostelijk volgens mij, maar wel handig en netjes.
Hooi zit sowieso in slowfeeders, daar komen ook matten onder te liggen.

Ongeveer een derde van het stuk wordt sowieso overdekt, hooi en water wordt ook onder het afdak gegeven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:39

Grindtegels zijn redelijk vaak gratis op te halen (en kun je op zijn kop leggen).

Als je van plan bent puin te gaan storten, zul je dit eerst moeten overleggen met de verhuurder, want het is moeilijk weer te verwijderen en niet iedereen zit er op te wachten dat er puin gestort wordt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:39

Let wel dat als je puin gaat gebruiken je moet voldoen aaan het bouwstoffenbesluit en zowel een vergunning als een schoon puin verklaring moet hebben.
Breng je zomaar willekeurig puin in de bodem kan je dit erg veel geld aan boetes gaan kosten aangezien je dan meerdere milieu-delicten pleegt.
Houdt er ook rekening mee dat puin altijd weer omhoog komt dus dat je er goed stevig worteldoek overheen moet doen voor je zand er op gaat brengen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:41

Als de grond niet van jou is, zou ik zeker geen puin storten..zal je mogelijk niet in dank worden afgenomen :o

Zou ook afgraven, worteldoek en dan zand erop doen.
Een gedeelte betegelen is zeker een aanrader!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:45

Als er voor puin echt een vergunning nodig is dan zal dat geen optie zijn, de eigenaars van de grond vinden het one dat ik het stuk ge euik voor de paardjes, maar willen verder ook niks op papier ofzo dus vrees dat puin geen optie is voor hun.

Ik ga de optie met grindtegels eens belijken, blijven deze stevig liggen?
Zou niet willen dat ze hun hoefjes bezeren aan punten die gaan uitsteken doordat de tegels scheef komen.

Ik ga sowieso hieronder een laag zand leggen (en laten aantrillen) zodat het vlak en stevig ligt, miet er dan ook worteldoek tussen?

Albast bedankt voor de hulp :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:48

arsiana_x schreef:
tamary schreef:

100 vierkante meter beleggen met tegels is vrij kostelijk volgens mij, maar wel handig en netjes.
Hooi zit sowieso in slowfeeders, daar komen ook matten onder te liggen.

Ongeveer een derde van het stuk wordt sowieso overdekt, hooi en water wordt ook onder het afdak gegeven.

Je bent huurder en je moet er dus vanuit gaan dat je alles wat je er maakt ook weer moet verwijderen zodat je het land in de originele staat achter laat bij vertrek (bijkomend voordeel is dat je die spullen op je volgende plek kan hergebruiken). Zeker omdat spul als puin behalve milieuregels ook de vruchtbaarheid van de grond zal verminderen. Meeste eigenaren zijn daar niet blij mee, want waardevermindering grond.

Shirley schreef:
Als de grond niet van jou is, zou ik zeker geen puin storten..zal je mogelijk niet in dank worden afgenomen :o

Zou ook afgraven, worteldoek en dan zand erop doen.
Een gedeelte betegelen is zeker een aanrader!

Afgraven is ook bij huur niet altijd verstandig + afhankelijk van je grondsoort blijft het water er in staan. Begin met je stapeltje wegendoek/zand/tegels (+sluitbandjes, etc.) op wat je nu hebt liggen, hoogste punt blijft makkelijkste droog en je veranderd niks aan de grond lagen die er al zijn, je voegt enkel toe.

Worteldoek zorgt ervoor dat het zand blijft waar je het hebben wil, en dat is een voorwaarde om je tegels goed stabiel te laten liggen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:58

Bedankt voor je reactie, ik denk dat (gezien de bodem hier) wat jij zegt het beste is.
Dus doek-zand-tegels dan.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:48

Draineren met puin is niet echt een optie. Gebroken puin wordt zo hard als beton en laat ook net zo goed water door.
Het belangrijkste bij wateroverlast is bepalen waar het vandaan komt. Is er een sloot vlakbij? Hoe hoog ligt het perceel? Waar komt de waterafvoer van de stallen uit? Hoe ziet het bodemprofiel eruit? Welke grondsoort heb je?
Ik zou beginnen met een profielkuil graven/boren om te kijken of je achter de reden van de wateroverlast kunt komen.
Straks heb je veel moeite gedaan/geld uitgegeven en blijkt dat er een 'simpel op te lossen' verdichting in de bodem zit.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:20

De belangrijkste vragen die je moet stellen waar komt het water vandaan. Als je weet waar het vendaan komt kan je de vraag stellen waar kan het heen. Dit is lastiger want soms blijkt dat water helemaal nergens heen kan en dan werk drainage gewoon niet en moet je iets anders bedenken.

Als je zelf geen antwoord op die vragen kan geven is het raadzaam iemand te vinden die er wel verstand van heeft.