Perfecte stal bestaat dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Perfecte stal bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:47

Ik bedacht me ineens wat nu het beste voor mij en mijn paard zou zijn.
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Ze staat nu 24/7 buiten maar in de regen vind ze echt verschrikkelijk.
Maar is dat dan wel de perfecte stal?
Voor mijzelf niet maar voor mijn paard ook niet.
En een stal waar ze snachts binnen staan en overdag buiten? En in de winter in de paddock?
Maar wanneer is mijn paard nou echt gelukkig kon ze het maar zeggen..
Heb haar pas een half jaar en heb haar meteen 24/7 buiten gezet.
Is dat wel slim geweest?

En als ik opzoek ga naar iets anders wat dan wel?

Kunnen jullie me helpen? :(:)

alice0cullen

Re: Perfecte stal bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:49

Misschien kijken wat jullie beide ligt. Als paardlief niet blij is met 24/7 buiten staan dan misschien s'nachts opstal.
die van mij was ook zo n mieper. Maar een druppie regen of mevrouw wou meteen naar binnen nog maar te zwijgen over plassen die er zouden kunnen liggen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:52

alice0cullen schreef:
Misschien kijken wat jullie beide ligt. Als paardlief niet blij is met 24/7 buiten staan dan misschien s'nachts opstal.
die van mij was ook zo n mieper. Maar een druppie regen of mevrouw wou meteen naar binnen nog maar te zwijgen over plassen die er zouden kunnen liggen.

Maar nu zat ik te kijken naar een stal waar ze momenteel de wei niet op mogen maar wel in de paddock of stapmolen.
Is dat niet ineens een te drastische verandering voor haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:56

Dan is de vraag: met hoeveel staan ze in de paddock, hoe groot is die en voelt jouw paard zich thuis in zo'n grote/kleine groep op zo'n oppervlakte waar wel/niet/in hoeveel hooinetten hooi wordt gevoerd.

Ik ben bang dat je bij elke verbetering van stal er weer achter kunt komen dat die stal écht perfect is - alleen niet voor jouw paardje. Het blijven toch individuen. :)

Wel kun je een aantal basisaannames doen: buiten ís gezonder dan binnen, met vriendjes contact hebben ís gezonder dan alleen in een box, en de hele dag kunnen eten ís gezonder voor de spijsvertering.
Maar als je een paard hebt dat niet buiten wil staan in de regen of dat te snel vet wordt of dat niet tegen ruinen kan, dan moet je dus op zoek naar een plek waar je paard ondanks al zijn/haar specifieke voorkeuren toch veel buiten is, met een/meer andere paarden staat en steeds (eventueel kleine beetjes heel arme voordroog) kan eten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-16 01:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:57

Een loopstal een idee ? Zijn lastig te vinden, maar ideaal! Je paard kan namelijk zelf kiezen wanneer ze buiten of binnen staat dus hoef jij je geen zorgen te maken of ze graag naar binnen zou willen vanwege de regen of dat ze juist te weinig buiten komt!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:57

Misschien in het begin wel. Misschien de gulde middenweg waar ze in ieder geval overdag een uur of vijf minstens naar buiten gaat met natuurlijk beweging tijdens rijden of longeren.

Je moet kijken wat beide ligt. Zowel jou als je paard. Ik heb er een gehad die er niet vrolijk van werd als hij langer dan 5 uur op stal stond.
Maar mijn merrie daarin tegen vond het heerlijk en stond met slecht weer graag binnen ook als ze de kans had om naar buiten te gaan.

Waar zie je aan het moment aan dat je paard niet gelukkig is want daar kun je ook al wat aan aflezen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 02:06

Ze krijgt nu alleen gras meer mag ze niet van de staleigenaresse want er staat genoeg gras op de wei...
Er zit momenteel niks meer in dus voer haar wel bij maar ben er niet iedere dag.

Ik ben vooral opzoek naar een stal met binnenbak dit omdat ze buiten nogal bang is alleen.
En dan kan ik ondanks de regen of sneeuw of wat dan ook toch rijden.
Hier in de omgeving kan ik verder geen stal vinden met 24/7 weidegang.
Maar ik voel mij zo schuldig tegenover mijn paard als die het binnenstaan toch niks vind?
En ben ook niet zo van het steeds verhuizen van stal.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:09

Je zult het toch moeten uitproberen. Is er geen mogelijkheid voor een container of schuilstal waar ze in kan zodat je kan kijken of ze gelukkiger is binnen.

Ben zelf vier keer verhuisd voor ik de juiste match had voor ons beide en alsnog zijn er wel wensen. Maar heb liever dat paard gelukkig is dan dat ik perfect kan rijden en paardlief er minder gelukkig van wordt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:17

Ik vind 24/7 buiten eigenlijk niet kunnen zonder dat er een schuilstal is...

Ideaal voor mij is 24/7 in een goede groep, met genoeg ruimte voor ze in een schuilstal. Dan hebben ze zelf de keuze voor hoe of wat. Eventueel wel stallen erbij voor nood, als een paard na een verwonding op stalrust moet etc.

Van 24/7 naar alleen op stal of paar uurtjes in de paddock is dan ook weer niets en wel een hele grote omschakeling voor het paard ineens. 5 uurtjes is wel echt minimaal inderdaad, maar ik vind dat nog steeds veel te weinig. Dan staan ze nog 19 uur op stal en het is niet zo dat ze net zoals de mens een hele nacht slapen.. Dus dan moeten ze wel al die uren staan en wachten en staan en wachten..

Is er niets anders in de buurt, waar ze wel meer buiten staan, of altijd buiten maar met schuilstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 02:25

24/7 kan inderdaad niet zonder schuilstal. Of er moet een bosje zijn waar ze kunnen schuilen, of je moet je paard als hij daar gevoelig voor is als het echt naar weer wordt een dek opdoen om hem toch een beetje 'beschutting' te geven.

Maar wat Alice0cullen al zegt: het is uitproberen en als je dan het geluk hebt de ideale stal te treffen, dan kun je nog steeds wensen overhouden. Zo staat [***] voor hem echt perfect, maar als ik toch nog iets mocht wensen, dan zou ik toch een grotere schuilstal willen, een modderloos pad naar de wei, betere drainage, misschien toch nog wat jongere vriendjes erbij zodat hij meer kan spelen enz enz enz... :)
Het kan altijd beter, en genoeg mensen zullen [***]'s stal weer niet perfect vinden voor hún paard - en daar hebben ze dan waarschijnlijk gelijk in.
Wensen hou je toch, maar als je de basis goed hebt qua voer, buiten staan en gezelschap, dan ben je al een heel eind.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:14

Dankjewel voor jullie tips!
Ze staat nu 24/7 op de wei zonder beschutting dus heb der een deken op gedaan want anders schraapte ze continue over de vloer en liep steeds heen en weer.
Dat is nu wel wat minder maar merk gewoon dat ze niet happy is als het regent en natuurlijk in de zomer met volle zon is het ook niet ideaal.

Ben druk aan het zoeken in de omgeving maar iets wat goed is voor een schappelijke prijs is ook lastig
Ik wil gewoon overdag buiten snachts op stal en een binnenbak dat is het..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:17

Heeft ze een goede deken op? Dat kan al veel helpen als er geen schuilstal is. Ik had de keuze tussen 23/7 op stal in de wintertijd (en het resterende uurtje alleen in een stoffige binnenbak) of 24/7 buiten maar zonder schuilstal. Ik ben natuurlijk voor het laatste gegaan maar wel met een goede waterdichte deken op en dat gaat erg goed!

De ideale stal bestaat helaas vooral in theorie. In de praktijk heb ik er nog geen 1 gezien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:18

Continue buiten zonder beschutting en zonder enige vorm van bijvoeding. Nee dat is geen ideale stal. De twee tinkermannen zijn echte buitenpaarden en hebben ook wel buiten gestaan zonder schuilstal. Maar wel met een schuur als beschutting en bij erg nat weer gingen ze een nachtje op stal. Met gras maar ook ruwvoer als aanvulling.

Ik zou toch op,zoek gaan, al is het maar een plek waar ze kunnen schuilen tegen de regen en ruwvoer erbij krijgen.

Ideale stal kun je denk ik alleen doen als je ze aan huis hebt en je hulp kunt krijgen nog. Dan kun je het doen zoals je wilt. Al kom ik nu aardig in de buurt al zou ik graag meer gras hebben nu minder modder op een stukje en meer hulp. Maar bepaal zelf welk ruwvoer, voeding, ze lopen buiten maar kunnen de box in. Stuk is bestraat dus ze staan zowiezo altijd droog als ze willen,

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:24

Heb nu iets gevonden in de buurt dichterbij dan waar ik nu sta met binnenbak en verschillende faciliteiten maar moet even na vragen hoeveel ze buiten komen en wat het kost
2x daags krachtvoer en 2x daags hooi/kuil.
Klinkt al positiever dan dat ze nu niks krijgt..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:16

De ideale stal bestaat niet denk ik, tenzij je het helemaal zelf kunt doen.

Ik dácht deze zomer het ideaalbeeld bereikt te hebben. 24/7 buiten, maatje, onbeperkt hooi, mooie buitenpiste.
Helaas, het is toch niet ideaal. Ze staat nu tot haar knieën in de modder op een klein stukje, maatje is weggehaald dus ze staat gans alleen en de buitenpiste is nu onberijdbaar. Paard is er niet gelukkig meer, staat ellendig uit haar ogen te kijken en zou haast als een puppy onder mijn jas kruipen terwijl ze normaal zeer trots en dominant is en zoiets nooit zou doen.

Ik verhuis dinsdag. Geen 24/7 buiten meer. In de winter enkele uurtjes op de goed begaanbare buitenpiste, in de lente gaan ze van zonsopgang tot zonsondergang buiten. Altijd in groep. Nog steeds onbeperkt hooi en een higantische buitenpiste en nette binnenpiste. Verder alle faciliteiten aanwezig.
Paard heeft hier vorige winter al gestaan en was veel gelukkiger in haar propere, droge, dik bestrooide stal dan nu in de modder waar ze zich amper kan bewegen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 17:13

Ja dat is hier dus ook.
Toenstraks stond ze even op stal na het rijden en ze stond lekker rustig der hooi op te eten dus zo erg vond ze het niet maar ze wil wel om zich heen kunnen kijken.

Ik ga deze week even langs bij de stal die ik op het oog heb.
Kost waarschijnlijk wel een heel stuk meer dan nu maar daar zijn ze faciliteiten ook naar

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:57

Ik heb daarin geluk: de pensionstal met alle faciliteiten komt even duur uit als het stukje modder waar ze nu instaat. Dat was echt veel te duur voor wat het maar was... En dan stond ze met mok en diarree omdat het hooi dat ze gaf te eiwitrijk was, kan mijn merrie slecht tegen.

Ik ben benieuwd naar waar je gaat kijken, zeker doen, kijken kost geen geld ;). Ik weet naar welke stal ik trek want heb er al gestaan, maar ben toch eerst langsgeweest om alles even door te praten.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:22

xLes schreef:
Ik heb daarin geluk: de pensionstal met alle faciliteiten komt even duur uit als het stukje modder waar ze nu instaat. Dat was echt veel te duur voor wat het maar was... En dan stond ze met mok en diarree omdat het hooi dat ze gaf te eiwitrijk was, kan mijn merrie slecht tegen.

Ik ben benieuwd naar waar je gaat kijken, zeker doen, kijken kost geen geld ;). Ik weet naar welke stal ik trek want heb er al gestaan, maar ben toch eerst langsgeweest om alles even door te praten.

Oh dat is dan een makkelijke keuze!
Ik ben heeel erg benieuwd hoop dat als het iets is ik er meteen terecht kan

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:30

24/7 buiten alleen met deken vind ik echt een no-go, zeker als je dit An pensionklanten aanbied.

Mijn paarden staan 24/7 buiten, vinden eigenlijk geen enkele weersomstandigheid een probleem, maar gaat het waaien dan is er herrie als ze niet naar binnen zouden kunnen. Maar op de wei staat een stal en dat is voldoende. In die stal een ruif waar ik voor een week hooi in kan doen.

Of het voor mij ideaal is? Nee, want het is min of meer aan huis, dus ik moet alles zelf doen. Voeren, water, weides onderhouden etc. Ik heb geen beschikking over een binnen of buitenbak, dus in de winter kan ik bijna niks behalve wandelen, VD en knuffels uitdelen.

Maar voor hun als paars zijnde is het fantastisch, dus dan is het voor mij ook fantastisch. :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:41

24/7 met schuilmogelijkheid en volledige toegang tot onbeperkt ruwvoer is prima buiten.
Maar zonder schuilstal en geen toegang tot volwaardig voer (wat nodig is om warm te blijven) lijkt me niet handig.
Als dat betekent dat ze wat meer op stal staat is dat niet anders, zou de voorkeur niet hebben, maar zoals je het nu hebt ook niet.