Zand storten heeft geen zin; dat stamp je door de klei en zie je niet meer terug. Er zijn twee opties: klei afgraven, worteldoek erop, drainagebuizen erop, zand erop. Andere optie is geulen graven, klei af laten lopen richting de geulen; drainagebuizen in de geulen en de geulen opvullen met grind / gebroken puin. Daar worteldoek op en daar zand op. Waarschijnlijk is het verstandig om te overleggen met een loonwerker in de buurt; die hebben vaak ervaring met dit soort klussen en weten op welke afstand de drainagebuizen ongeveer moeten liggen, welk puin je moet gebruiken en welk zand.
Dat lijkt me de goedkoopste en toch enigszins duurzame optie De stukken tussen de geulen laat je aflopen richting de geulen, zodat het water naar de geulen loopt.
Brainless
Geplaatst: 09-01-16 21:34
Ameaks1 schreef:
Paddock is de bedoeling Een plek dat ze zonder modder kunnen staan. Dus we zouden geulen kunnen graven buizen erin worteldoek erover en dan zand erop
Dat slipt heel snel dicht.
Daarnaast is 30 cm te weinig. Drainage ligt minimaal op 60 cm diep en vaak wordt er eerst slechte grond afgegraven. Daarop gaat zand met drainage buizen, daarop weer fijner zand.
Je kunt beter eerst een loonbedrijf om advies vragen wat er bij jullie mogelijk is.
Vind het lastig de wei is niet van mezelf maar paard lief verliest nu iedere keer zijn ijzers in overleg met de eigenaar mag ik het opknappen maar ik wil het dus niet heel erg duur maken. Iemand daar nog een idee voor?
Kleigrond is een hel. Dat ga je niet goedkoop in orde krijgen vrees ik
Ik sta nu ook op een paddock kleigrond, regelrecht drama. Zo erg dat paardje voor het eerst in haar leven mok heeft gekregen. Uiteindelijk heeft dat ervoor gezorgd dat ik ga verhuizen. Klei is echt een ramp.
Dniekje
Geplaatst: 10-01-16 16:23
Het kan best op klei hoor. Wij hebben het een loonbedrijf laten doen, wel ruim 1,5 meter grond omgekeerd (zand naar boven gehaald) en het is bijna nooit nat. Eerder te droog. Ligt trouwens niet eens drainage in!
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 10-01-16 16:26
Ach dat loopt allemaal wel los. De truuc is om het op te hogen en dan met een takkenwal,bosjes of windbreekgaas te zorgen dat het zand niet weg kan waaien.
Wij zitten ook op kleigrond, dit is 15 tot 20 cm, als dat het al is:
Ligt niet eens drainage in.
palousa_boy
Geplaatst: 10-01-16 16:35
Je zou het ook kunnen proberen met eerst stevig doek op de modder, daar puin op met eventueel nog drainage erin en daar het zand op. Dan blijft de paddock droog de rest er omheen word wel wat natter.
Maar ik zou idd even een loonwerker laten kijken, noem je prijs en vraag wat hij er mee kan.
it_is_me
Geplaatst: 10-01-16 16:36
Bij ons ook kleigrond en met regelmaat harde wind. Dus nu toch maar voor een eb en vloed paddock gekozen. Erg fijn dat er geen zand meer wegwaait en mijn paardjes ook met minder weer naar buiten kunnen.
Vroeger huurden wij ook een weide met een klei ondergrond. Voor een beter afvoer van het water heb ik om de 2 meter putten geboord met een grondboor, +/- 1,5 meter diep en 15 cm diameter, gevuld met fijn grind tot +/- 30cm onder de bovenkant en verder met zand en de gras groes er terug op. Dit werkte prima door dat het water weg kon onder de klei laag. ik denk wel dat je na een aantal jaren terug nieuwe putten moet boren omdat ze dicht slippen.
Het is een goedkope methode daar je ze zelf kan uitvoeren. Grondboor met benzine motor huren en kiezel kopen.Je kan het ook met een handboor maar dan is de diameter kleiner. Het zand uit de putten kan je gebruiken om bv een stukje van de weide op te hogen.
Rond de stal hadden wij een terras gelegd met tweedehands straatklinkers die we van de gemeente hadden gekregen na het heraanleggen van straten. Zo maak je een stuk met harde ondergrond waar ze droog staan en de modder kunnen laten drogen.