potstal creëren. hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

potstal creëren. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:14

ik heb een inloopstal van 4X8 voor drie trekpaarden. drie kanten dicht 1 kant open.
ervoor een betonplateau van 4x10.

in de stal willen we graag bodembedekkking ivm de nattigheid overal. echter mogen we dagelijks de hele stal leegtrekken bij gewoon opstrooien. ik dacht aan het potsysteem?
ik ben nu een weekje bezig, mest eruit. nat stro laten liggen en ruim opstrooien. de dag erop is het echter weer een vieze smeerbende. hoe lang duurt het voor het droog blijft?
moet de bodem aangestampt worden, of mag ik de eerste 2 m bij de voedertrog naar het midden gooien?
natte plekken eruit (ong alles dus) of echt alles laten liggen?

Maureen95

Re: potstal creëren. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:15

Wat ik heb geleerd is dat je gelijk al een hele dikke laag opstrooid. Meestal kan je eerst vlas als onderlaag doen en dan stro er boven op en iedere dag met stro bijvullen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:17

ja zo heb ik het ook geleerd gewoon extreem veel mee beginnen ...
lekker veel en dan iedere dag schoon stro erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:18

De potstallen hier in de buurt worden niet gemest, dat is gewoon elke dag een schel stro erbij. Na een maand staan ze ruim een halve meter hoog en dan wordt alles er met de trekker uitgehaald.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:20

Nat stro moet je er ook uit doen en het droge opschudden zodat mestrestjes onderop komen. Dan licht opstrooien met niet teveel nieuw stro. Als je dat een weekje of drie volhoudt dan merk je dat onderop een dikke laag ontstaat die de urine opneemt. Zolang het nergens sopt hoef je niks weg te halen van de onderlaag. Als het wel ergens sopt als je eroverheen.loopt kun je beter die plek wel wegscheppen. Maar vergis je niet. Als je na een half jaar ofzo de boel een keer leeg wil halen is het veel werk hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:21

de eerste dag stonden ze idd tot aan hun knieën in het stro. daarna dagelijks ruim opgestrooid.Afbeelding
dit was dag 2 na het opstrooien. dag erop is alles vies donkerbruin en nat...

edit: we hebben een kniklader om te mesten dus dat scheelt wel. belangrijk is dat het droog komt. indien dat niet lukt strooi ik liever niet op zodat ik dagelijks de mest kan weghalen. ik heb niet zoveel zin in rotstraal en luchtwegproblemen...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:22

Wij potten op het werk. Alles blijft liggen, ik schep het 'schone' stro van de dag ervoor naar het midden en dan nieuw stro erbij. Gemiddeld 1 plak (grote balen) per paard, maar voor trekpaarden misschien wel 2. Overigens schud ik het stro niet op, ik verdeel de plakken gewoon over de stal.

Wij beginnen trouwens met 1 grote baalstro, dat zijn zo'n 23 plakken. En mesten 1x per maand (wel machinaal).

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:23

Misschien dat ik het niet begrijp, maar dan hoef je dus niet uit te mesten? Alleen nieuw stro erbij doen? Is de kans op mok of iets dan niet groter? En wat zijn de voordelen ervan?

Sorry, ben een beetje nieuwschierig :Y)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:23

Het principe potstal is dat je er niets uithaalt en alleen maar bij strooit.
Dus geen mest geen nat stro niets eruit en alleen maar bij strooien

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:24

hoe groot zijn de stallen dat er een hele baal in past? hier had ik 4X4 kniehoog liggen met 5 plakken... (heule grote balen :P)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:24

Ik ben benieuwd of je voor trekpaarden dan goedkoper uit bent als je iedere dag 4 plakken erbij moet zou doen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:25

Oei, als je dat maar dagelijks opstrooid in het begin snap ik wel dat het niet wil. Zeker in het begin moet je een dikke bodem aanmaken en met dat beetje zal dat niet lukken.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:26

Maar hoe is dit ten voordele van het paard? Mij is geleerd dat de stal zo goed mogelijk 'droog' moet blijven, ook omdat mijn paard erg gevoelig is voor mok.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:26

Wij beginnen met een potstal ook met niet opgeschudden plakken stro.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:27

Stallen zijn wel redelijk groot, ik denk anderhalf keer de grootte van jou stal. Staat dan wel weer meer paarden in. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:30

Ja met meer paarden in een stal waar veel gelopen wordt moet je wel veel stro gebruiken en is uitmesten niet echt haalbaar. Ik bedoelde meer als je pot in een box waar een paard in staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:32

Aedema schreef:
Maar hoe is dit ten voordele van het paard? Mij is geleerd dat de stal zo goed mogelijk 'droog' moet blijven, ook omdat mijn paard erg gevoelig is voor mok.

stal wordt op vrij korte tijd droog hoor, de urine zakt naar onderen :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:33

DeMolenhoek schreef:
Aedema schreef:

stal wordt op vrij korte tijd droog hoor, de urine zakt naar onderen :)

Ah oke, en waarom is dit beter dan gewoon uitmesten? Of maakt dat verder niet uit?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:36

Wie zegt dat het beter is. Het kan makkelijker zijn in het dagelijks werk. Je schuift het uitmesten voor je uit en het kan wel strogebruik schelen op den duur

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:37

Ik pot mijn paard zijn stal voor een gedeelte op, of iets wat er op lijkt. Omdat hij anders na een nacht op de betonnen vloer staat. Ik heb eerst flink op gestrooid, de volgende dag een halve kruiwagen vies er uit en dan doe ik er nu elke dag een halve plak stro in (ook een grote plak). Vaak haal ik wel de bovenste mest er uit, maar nooit heel veel.

Over de vraag van het mok, mijn paard zijn stal is nu juist droog. En hij heeft elke avond een droog schoon bed als hij naar binnen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:37

Met tijd bespaar je stro, in het begin heb je veel nodig maar tegen het einde heb je genoeg met een halve schel of soms geen. Het is vooral tijd besparend. Gewoon een halve schel erin en verder. 1 keer per maand of per 2 maand met de tractor erin en hup, stal proper :)

Hier nog een potstal gehad op het werk op basis van zaagsel. Onderste laag was zaagsel en daarbovenop stro. stal mesten ging 3 keer sneller, stro verbruik nam tot 50% af en je moest zelden een baal zaagsel erbij doen. Mesthoop verkleinde ook aanziendelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:38

Wat wel beter is is dat er altihd een dikke en warme laag is om te liggen. Alsje elke week leeghaalt wordt het nooit een zachte bodem om e ht lekker te liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:39

Aedema: ik wil oppotten omdat bij gewoon strooien de stal iedere dag smerig is en ik hem helemaal moet leegtrekken. met oppotten hoopte ik dat de bovenkant zou droog blijven.
de foto vertekent een beetje. het middengedeelte lag daar euim 30 cm hoog.de zijranden had ik naar het midden geschept.
ik neem morgen eens fotos als ik aankom en strooi eens wat ruimer op :)

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:40

Waarom gebruik je geen vlas? Dat werkt veel beter dan stro in een potstal. Elke dag mestballen eruit, aanharken en evt nieuwe baal erop. Wij doen dat om de dag ongeveer. Vlas absorbeert zo veel beter dan stro. Na 5/6 maanden gaan ze wei op en scheppen we alles weg.
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 07-01-16 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:40

Zeker in het begin echt voldoende instrooien, desnoods 2 keer per dag en echt niet uitmesten. Ook al ligt hij helemaal nat en vuil, gewoon weer stro erop en blijven strooien.