Stalling veranderen --> paard langer buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSmilla

Stalling veranderen --> paard langer buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:46

Hoi allemaal,

Ik sta nu op een pensionstal 6 km bij mij verderop, waar mn paard de hele dag in een stal staat. Hij komt 's ochtends 2 uur buiten en evt in de middag ook nog een uurtje, en ik rij hem natuurlijk ook nog. Toch vind ik de stal zelf niet helemaal ideaal. Daarom ga ik met hem verhuizen naar een stal heel dicht bij mij. Daar krijg ik een uitloopstal. Hij staat overdag dan zo'n 7/8 uur in de paddock en 's nachts staat ie dan in zn stalletje + buitenluik. Ik weet nog niet precies hoe hij hier op gaat reageren, dus ik wou graag jullie tips. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten en vinden jullie het ideaal voor een sportpaard om zo lang buiten te staan? Ik heb mijn twijfels nog. Mn paard is 6 jaar, B springen & ik rij hem 6 keer per week. Hij kan de hele dag ruwvoer eten & heeft veel contact met andere paarden. En hoe moet ik dat doen met dekens? Hij is niet geschoren maar zit nog in zijn zomervacht. Heb m nu 250 gram op liggen. Moet ik dan naar veel dikkere dekens?

Alvast bedankt!!

xSmilla

Re: Stalling veranderen --> paard langer buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:25

Oh en ik ben van plan al binnen een week te verhuizen :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:27

Er zit geen verschil in sportpaarden en gewone paarden dus ja hij kan gewoon naar buiten. Zelfs zonder deken als je niet teveel aan zijn vacht zit te prutsen.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:29

@ piezze ; Ja dat snap ik, maar ik wil hem graag kort in zn vacht houden zodat ik lekker door kan trainen zonder hem te scheren!

sannuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:34

Zou even aankijken hoe het gaat met 250 grams deken, als hij opeens heel dik in zn vacht komt kan je altijd de deken nog veranderen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:34

Ja dat moet je natuurlijk zelf weten maar het is niet nodig. Ook met langere vacht kan je wel doortrainen. Het is minder mooi voor het oog.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:36

Kan prima zo veel naar buiten, alleen maar beter. Ik zou hem wel een wat zwaardere deken opleggen dan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:42

Voor je paard is dit beter, hij kan dan in vrije beweging herstellen van de inspanningen die hij met jou gedaan heeft. Hij heeft continu frisse lucht zonder stof ed. Hij heeft meer ontspanning doordat hij met vriendjes kan spelen. Hij ziet jou nog vaker want het is echt heel dicht bij je huis. Wat wil dat beest nog meer... _/-\o_

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:54

Ik vind het juist goed om je paard meer naar buiten doet, het maakt niet uit of het een sportpaard is of niet. Mijn mening is dat elk paard gewoon zn tijd buiten moet hebben en zn contacten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:57

Als je profiel klopt ben je 13 en heb je het nu over je verzorgpaard?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:58

Wat maakt datnou uit dan?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:04

En paard dat B loopt een sportpaard? :=

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:01

IngridM schreef:

Waarom zou dit niet kunnen? Ik neem aan dat ze hiermee het type paard bedoeld (sportgefokt). Het feit dat hij B loopt heeft daar niks mee te maken.

Maar even on-topic: super voor het beestje dat hij straks lekker kan rondlopen overdag! Zoals als eerder gezegd, is het juist goed dat hij straks tussen de trainingen door kan rondlopen; zo kan hij al zijn afvalstoffen kwijt uit zijn spieren en blijft hij soepeler.

Staat hij nu binnen met de 250 gram? Zo ja, en je wilt hem dun houden in zijn vacht dan is een iets zwaardere deken wel een goed idee (wel even goed uitzoeken welke en naar de kwaliteit van de deken kijken want de ene 250 gram is de andere niet).

Verder heeft hij denk ik niet heel veel extra nodig hoor. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:42

piezze schreef:
Wat maakt datnou uit dan?

Dat maakt mij in zoverre uit dat als het paard niet van haar is, zij niet uit zal maken wat voor deken erop komt??
Plus ik zou als eigenaar van paard in kwestie niet blij zijn dat z'n verzorgster doet alsof het paard van haar is ( en ja dat schijnen veel jonge meisjes graag te doen) en dan zou ik als moeder van een 13 jarige de 13 jarige wijs willen maken dat dit toch wel enigszins onder liegen valt, hoe onschuldig ook.. En ik zou er niet blij mee zijn als mijn dochters dit deden.
Een paard maakt vacht aan op daglicht, korte dagen langer haar, langere dagen korter haar, een deken doe je op adhv hoe je paard staat, de een heeft met 5 gr al de haren omhoog en de ander nog lang niet, het helpt niet om bij een paard met flinke vacht er een dikkere deken op te leggen want dan zal ie wel minder vacht aanmaken.
En de term sportpaard begin ik niet over, ik heb m'n eigen idee wat een sportpaard is en dat laat ik lekker zo, ik vermoed zomaar dat ts een ander beeld heeft ( en zo is dat voor ieder persoonlijk)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:31

Bericht van TS komt niet over als van een 13 jarige, ik denk eerder dat ts gewoon nooit meer wat aan haar profiel gedaan heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:39

Super dat ie meer uit stal kan en buiten kan staan.

Verder regelt de eigenaar het wel van hoe die het hebben wilt met de dekens enzo., want ik begrijp hieruit dat het jouw paard niet is.

En anders overleg je het toch even met de eigenaar.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:46

IngridM schreef:

Hij loopt toch in de sport? :D
Mijn paard is ook een sportpaard en loopt L1...

Ik zou wel een dikker deken opleggen :j Verder vind ik het zelf moeilijk om de vacht kort te houden als ze zoveel buiten staan... Dus de mijne staat nu iets dikker in de haren. Ach ja :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:49

Alle paarden (oké uitzonderingen daargelaten) vinden het fijn om zo lang mogelijk buiten te lopen
onder goede omstandigheden. Het maakt niet uit of dat 'sportpaarden' of recreatiepaarden zijn,
dat is hetzelfde soort dier met dezelfde behoeften ;)

Nouja in ieder geval denk ik dat je (verzorg)paardje het heerlijk zal vinden om langer naar buiten te komen :j

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:30

Bedankt voor jullie reacties! En nee, ik heb inmiddels mn eigen paard. Heb gewoon nooit wat met bokt gedaan, dus ik bepaal zelf alles met dekens enzo. En over dat B lopen en sportpaard zijn, hij wordt gewoon sportgericht getraind dan. ;) En het is de bedoeling om hem ook wat verder door te rijden. Maar wat wil je met een paard dat net een jaar onder het zadel is? Maar verder geen discussie daarover. Ik zet hem denk ik op de 300 gram en even kijken hoe hij op alles reageert. :)
Maar omdat hij vrij druk is zal het hem wel goed doen. Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:11

Leuk dat je nu wel een eigen paard hebt.

De 300 grams is een goede keuze denk ik, je kan dan voelen en zien hoe je paard het heeft en het zonodig gaan aanpassen.

Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:13

250 of 300 grams deken voor een paard met een wintervacht! Is dat niet wat veel?

Ik zou zelf niks veranderen aan deken, eerder dunner dan nog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:28

Acht uur per dag buiten is nog zestien uur op stal. Een kleine verbetering maar ik zou door zoeken naar nog wat beters.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:37

Het verzorgpaard in TS haar profiel is een 11-jarig merrie, en in de beginpost heeft ze het over een 6-jarige ruin. Het lijkt me dus niet dat dit over hetzelfde paard gaat :=

TS, goed dat je paard meer buiten zal kunnen! :j Ik ben ervan overtuigd dat hij daar heel blij mee zal zijn.
Qua dekens zou ik het voorlopig bij de 250 gram houden, als het echt veel kouder wordt zal je misschien wel moeten uitkijken naar iets dikker.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:42

Geweldige verbetering voor het paard

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:57

IngridM schreef:

heb getemd