Stal op z'n kop zetten, wat kan ik er aan doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanowa

Stal op z'n kop zetten, wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:20

Sinds een tijdje zet mijn haflinger haar stal weer op de kop.
Ze schraapt dan alles op 1 hoop.
Erg lastig met uitmesten want ze schopt alles door elkaar heen.

Heel haar leven heeft ze periode's dat ze het doet, maar dat is meestal s'morgen vroeg in het weekend.
ze is nog al van de klok en als we dan laten komen dan duurt het haar te lang.
Soms gaat het tijden goed.
Maar nu doet ze het volgens mij als in de avond of nacht.

Overigens krijgt ze genoeg eten (hooi doe ik al in slowfeeder)
ze heeft 2 likstenen hangen.
ook gooi ik al stro door het vlas heen zodat ze daar ook nog wat van knabbelen.
Meestal gaan ze rond 10 uur op stal, tot 7 uur s'morgens.
Verder staat er een andere haflinger naast haar en kunnen ze met de hoofden bij elkaar.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

future_vet

Re: Stal op z'n kop zetten, wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:22

potstal maken ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:48

Tja, matten leggen misschien, maar die zijn ook niet van eeuwige levensduur, en het is een symptoom bestrijden, geen oplossing voor het probleem..

Misschien proberen te negeren, en pas als ze het níet doet,eten geven? (ik weet niet of dat qua tijd een mogelijkheid is)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:01

Oh dat valt nog mee. Ik had vroeger een paard wat door tunnels te graven probeerde te ontsnappen. Erg grappig -O- ik heb er wel door leren straten... Kon elke week wel een keer aan de slag om een gat van een meter diep dicht te gooien en de betonklinkers weer op de plek leggen en aantrillen. Uiteindelijk was een zwerfkei van 45 kg het beste om het probleem op te lossen. Daar werd flink mee geschoven maar de klinkers liet ze toen wel met rust. Paard in kwestie kreeg hooi zat, stond naast een ander paard en alleen 's nachts op stal en overdag in de wei. Paard was altijd aan het klieren. Op de wei ook. Dacht ooit door een speelbal te kopen dat paard een plezier te doen. Apporteren als een hond. Alles werd de wei uit gegooid. Dus ook die bal.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 03:18

Is er verder geen patroon te ontdekken wat hiermee te maken heeft? Wellicht zit er een diepere reden achter. Frustratie, onrust e.d.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 03:23

Anne_GTI schreef:
Oh dat valt nog mee. Ik had vroeger een paard wat door tunnels te graven probeerde te ontsnappen. Erg grappig -O- ik heb er wel door leren straten... Kon elke week wel een keer aan de slag om een gat van een meter diep dicht te gooien en de betonklinkers weer op de plek leggen en aantrillen. Uiteindelijk was een zwerfkei van 45 kg het beste om het probleem op te lossen. Daar werd flink mee geschoven maar de klinkers liet ze toen wel met rust. Paard in kwestie kreeg hooi zat, stond naast een ander paard en alleen 's nachts op stal en overdag in de wei. Paard was altijd aan het klieren. Op de wei ook. Dacht ooit door een speelbal te kopen dat paard een plezier te doen. Apporteren als een hond. Alles werd de wei uit gegooid. Dus ook die bal.

weet je heel zeker dat je niet gewoon op een hele grote hond rondreed?

Weet je zeker dat ze geen last heeft van ongedierte in de stal?
of misschien een raam in het dak waar nu ijzel/regen op valt wat haar irriteert?

En trek je je hele stal vlak, of leg je het vlas ergens op een bult..

bij roerders helpt het soms om het verse vlas zoveel mogelijk in het midden te leggen.. dan kunnen ze het zelf alle kanten opwurmen.

potten wil soms nog wel eens de oplossing zijn, omdat ze op een gegeven moment niet meer zo makkelijk bij de ondervloer kunnen komen en de snelle beloning (als het verveling is) op een gegeven moment niet meer voorhanden is..

als ze echt graaft tot op beton en je schade aan de hoeven ziet.. dan zou ik inderdaad aan matten gaan denken zoals iemand al aangaf.