Bodembedekking Inloopstal Wat vinden jullie?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

axelendruif

Bodembedekking Inloopstal Wat vinden jullie?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 00:17

Hi!
#vraagmaarraak
Ik heb even een globale schets gemaakt. Mijn paarden kunnen in de winter niet in het land, maar hebben genoeg ruimte om te bewegen (daar gaat het verder ook niet over :p) Ze hebben een groot afdak waaronder ze gevoerd worden, op de buitenplaats komt ook een slowfeeder. Mijn plan is om ze niet binnen te voeren, zodat ik daar als bodembedekking zand zou kunnen gebruiken.
Wat vinden jullie hiervan? Mijn paarden vinden het fijn om in het zand te liggen en zolang er geen voer binnen ligt krijgen ze het ook niet binnen.
En als je niet voor zand zou kiezen, waar dan voor?

Hieronder mijn gedachten over de voor- en nadelen van bedekking:
- Stro; absorbeert weinig, geeft veel rommel, lastig uit te mesten, wel goedkoop
- Vlas; gehakseld stro, zaagsel; erg veel nodig, duur, wel hygienisch
- Zand; goedkoop, goed schoon te maken, comfortabel, makkelijk te onderhouden, gemiddeld geprijsd
- Rubber matten; gemakkelijk, gratis (die hebben we al), goed schoon te houden, misschien iets minder comfortabel, glad bij natheid

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Hou het netjes, we willen allemaal het beste voor onze paarden. Maar dat "beste" is nooit hetzelfde.. ;)

Mariska_28

Re: Bodembedekking Inloopstal Wat vinden jullie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:23

Grappig, ik loop met dezelfde gedachtes.. :-)

Ik wil denk ik ook een zandbedje proberen, eventueel op grastegels of rubberen tegels zodat het vlakker blijft. Geen ervaring dus, maar wel interesse. :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:26

Ik heb de beste ervaringen met zand.
Stro en vlas worden echt een zooi, mijn paarden gebruikte de stal toen meer als wc dan als stal. :o
Gooi er nu ieder voorjaar een aanhanger wit zand in en dat gaat prima. Ik mest de stal eens in de week uit met een mestboy en hark dan alles netjes recht. Ze liggen er ook graag in! Rubber lijkt me ook wel fijn daar heb ik geen ervaring mee helaas. Misschien houden ze het dan nog schoner? (Dat ze dan toch even naar het zand lopen om te poepen) *D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:28

Hier is vlas in de inloopstal en daaraan vast een grote zandpaddock, met wit duinzand. Er wordt op beide plekken gevoerd uit slowfeeder netten en de paarden krijgen geen zand binnen. Ik merk dar ze eigenlijk altijd buiten echt gaan liggen, in het zonnetje op het zand. Dus daarvoor is het zeker geschikt.

Echter vind ik het niet goed schoon te houden, ze mesten hier altijd buiten en het wordt wel echt al snel een nattige smerige bende in die hoek, ondanks 2x per dag uitmesten en plassen op een andere plek. En dan is het schoonmaken zwaar en lastig. Dat gaat bij het vlas veel makkelijker. Maar als jouw paarden op de tegels mesten dan is zand zeker een prettige oplossing

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:31

Ik ga mee met keeyzie. Daaraan toegevoegd: bij rubber hoor ik toch regelmatig dat de urine niet weg komt.
In andere topic heb ik wel eens gelezen dat ontlasting op zand wel erg gaat ruiken. Maar misschien verhelp je dat door minstens 1x per jaar t zand te vervangen?

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:32

Wij hebben dikke betonroosters met daarop rubberen matten en daar strooien wij vlas op, bevalt goed

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:37

Ik vind de stank reuze mee vallen al durf ik niet te zeggen of die van mij er ook in plassen.
En inderdaad ik gooi er ieder voorjaar weer vers wit zand in. Dan schraap ik altijd nog een laagje van het oude weg voor ik dat doe.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:48

Rubber matten heb ik voorin, achterin vlas. Mijn paarden hebben uitloop op bestrating. Veeg het regelmatig aan, haal om de dag mest uit de inloop stallen. Verder voer ik in slowfeeders in de stal. Werkt bij mij perfect.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:04

Ik heb in de inloop een stuk steen en de boxen (die open staan) met vlas. Mest makkelijk, als het goed ligt heb je weinig nodig en weinig mestafvoer, heerlijk :)

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:14

Ik heb een poosje zand gehad in stal maar vond het drama. Eerste poosje ging redelijk goed maar na een tijdje werd het zand echt vies doordat er veel in gepoept en geplast werd. Ook vond ik het erg zwaar om uit te mesten. Nu al een paar jaar vlas en vind het ideaal. Makkelijk schoon te houden en ze liggen er graag op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:21

Ik heb het geprobeerd, maar vond het een vieze bende worden. Daarna rubber matten erin gegooid en dat beviel wel goed :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:37

Hier rubber matten en dat bevalt uitstekend. Plassen doen ze ook gewoon in het zand van de paddock. Hooi is makkelijk op te ruimen op de matten en eigenlijk staan ze er alleen om te eten en te schuilen, verder zijn ze altijd in de paddock te vinden, ook voor het slapen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:40

Stukje bestraten voor het voer de rest geel zand

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:51

DutchRiders schreef:
Wij hebben dikke betonroosters met daarop rubberen matten en daar strooien wij vlas op, bevalt goed

*\o/*
Wij ook, en achterin hadden wij altijd stro. Met een stal van 3,5 x 5, en de laatste 3,5 x 2 hadden wij dus stro.
Plas kon prachtig wegkomen hierdoor. En poep was even harken, maar dit deden ze vooral voor in hun stal.

Ideaal met die betonnen roosters er onder, met kelder.
Echter moesten wij de kelder met onze emmers leeg scheppen, maar goed, dat scheelde weer 1 dag sportschool.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:50

Wij hadden stro. Beviel voor zover ik me herinner goed - paarden stonden echter bijna nooit binnen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:56

Ik heb vlas in mn inloopstal. Makkelijk te onderhouden en voor mij heel goedkoop. Mijn paarden zijn geen smeerkezen en gebruik 2 balen a €5,- per stuk per maand.
Zand heb ik zelf ook over gedacht, maar blijft dat niet mega nat als t eenmaal vochtig is? Mijn paard heeft arthrose, dus vocht en kou zijn killing...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:05

Onze inloop heeft op de vloer vierkante buitentegels die ook bv voor een stoep gebruikt worden en er ligt wat zand op. De paarden zijn alleen in de inloop als er veel overlast is van vliegen of als het verschrikkelijk weer is. Rest van het jaar verkiezen ze de wei of het voorste stukje paddock met geel zand. Er ligt dus geen echte bodembedekker in de stal.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:10

hier ook aan het twijfelen.
Ik heb een schuilstal 4bij4.. en dat willen we nu dicht gaan maken zodat ze met slecht weer binnen kunnen staan lekker droog. 2 van me paardjes gaan vaak in het zand liggen maar als het veel heeft geregend gaan ze niet liggen en ik merk dat ze graag liggen.

We willen nu een deel van de opening dichtmaken zodat het in de schuilstal droog blijf. Nu twijfel ik dus ook met rubberen tegels, vlas of stro. Ik lees dus even mee!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:18

vlas, stro, zaagsel geprobeerd, maar uiteindelijk ligt er nu niets in waarom. Buiten geen drol te vinden maar van 2 paarden alle poep/plas altijd in stal :Y) komen 2 kruis per dag uit. Zolang ik ze nog languit in de wei zie liggen hebben ze stenen binnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:19

Gisteren er stelconplaten in laten leggen, was er een beetje klaar mee dat ze het als wc gebruiken en ik dan in de ammoniakdamp mag gaan lopen uitmesten. Ze pissen maar lekker buiten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:25

hier plassen ze gewoon midden op de stenen en waar ze staan, poep het liefst pressies in de deuropening. Heb toch van die schatten, ben blij als het of nu fijne kou gaat komen of de lente zich snel laat zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:25

Ik heb hennep liggen. Blijft goed schoon, wordt geen bende ook. En ondanks de dure balen is het goedkoop in onderhoud.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:26

En strokorrels??

Die hadden wij op stal en je kan er echt heel lang mee doen. In het begin zijn het korrels en daarna lijkt het ook op zand.
En het is makkelijk schoon te houden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:31

Zal wel aan mij liggen... maar heb liever dat ze in de stal poepen dan op het zand.. ruimt 100x makkelijker op :D

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:41

Mariska_28 schreef:
Zal wel aan mij liggen... maar heb liever dat ze in de stal poepen dan op het zand.. ruimt 100x makkelijker op :D

Haha vind ik ook! Nu de paddock nat is doen ze het op de platen scheelt me een hoop met tijd.

Hier toch maar 40 rubberen tegels besteld!
Dus hoop van het weekend me mening te kunnen geven hierover