Onkruid overgroeit mijn wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Onkruid overgroeit mijn wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:32

Hallo,
Ik heb al weinig wei en eigenlijk al 8 jaar dat 1 bepaald plantje mijn wei overwoekert en het wordt steeds erger. Mijn pony's staan 4-6 weken af en toe s middags op een stukje wei van 8 bij 4 ongeveer. Dan wordt het overige afgemaait en komt er kunstmest op. Het probleem is dus dat ze dit specifieke plantje niet eten en ook nog eens specifiek gaan mesten op de plaats waar dit groeit en daar houdt dit plantje wel van. Ik weet niet wat het is, alleen wel dat het onmogelijk is om het met de wortel en al eruit te trekken. Ik hoop dat jullie advies kunnen geven over hoe dit moet worden bestreden.

Het huidige land waar ze soms in staan:
Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

Andere patch:
Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

Sientje

Re: Onkruid overgroeit mijn wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:41

Volgens mij is t gewoon boterbloem. Zou eerst laten doodspuiten, evt gras inzaaien en daarna regelmatig kalken, al zul je wel problemen blijven houden met verzuring van de grond op zo'n klein stukje. Wees trouwens maar blij dat ze t niet eten, ze kunnen er pittige diarree van krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:42

Bekend plantje, weet zo de naam even niet maar deze woekert in veel meer tuinen.
Je zult het moeten doodspuiten om er vanaf te komen. Een goede agri-winkel kan je aan het juiste middel helpen.
Spuiten betekent wel dat je pony's een paar weken niet op dat landje mogen komen. Maar goed, daarna heeft je weitje geen last meer van dit plantje. Voorlopig :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 01-01-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:45

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:48

Boterbloem is t niet nee, nooit geen gele bloemen. Nooit bloemen over het algemeen. Dus gewoon doodspuiten en opnieuw inzaaien, aangezien het zoveel is denk ik dat het kale plekken zal gaan opleveren waar dan weer andere zooi op gaat groeien.

Hondsdraf is het ook niet helemaal blaadjes zijn meer stekelig qua uiterlijk aan de uiteinden en niet rond.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:58

Volgens mij ook kruipende boterbloem :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:03

Als het plantje zo van mest houdt zou ik om te beginnen dagelijks de mest weghalen als je je pony's er weer uit haalt. Niet laten liggen tot de volgende dag, maar echt meteen en netjes opruimen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 15:07

Dat doe ik ook sinds ik de kleine erbij heb (vooral nu het ook vakantie is), maar dat is nog maar sinds november. Mijn vader gaat onkruidsverdelger regelen dus dan worden drie van de vier stukjes aangepakt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:16

Kortste klap is om iemand van een loonbedrijf er even naar te laten kijken.
Die kan je ook aan het juiste gif helpen om de boel mee af te spuiten. En je verder adviseren over herzaaien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:24

Hebben wij hier ook met pas ingezaaide weilanden. Je moet het vaak tot 3x toe er afmaaien, liefst voordat het zich zaait. En stikstof erop want onkruid groeit vaak juist op weilanden die nauwelijks bemest worden. Gras heeft mest nodig. Onkruid niet zo en dan wordt gras al snel overwoekerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:57

TS heeft een shetje. Dan is een bemeste weide natuurlijk wel linke soep....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:01

Dees schreef:

Dat is waar maar dan kan de ts kiezen voor rantsoen beweiding.
Wat ik dan deed is alles opdelen in stroken, en één strook steeds open liet maar wel een dwarsdraadje dat ik elke keer wat achteruit zette. Dan kunnen de andere stroken rusten en herstellen en kan de pony een beperkt stuk nieuw gras krijgen elke dag.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:07

Zou zelf dat spul doodspuiten en de weide eenmalig licht bemesten met koemest (geen kunstmest).
Zou zelf niet opnieuw inzaaien maar de huidige (vermoeide) sprieten wat meer de ruimte geven. Dan minder risico op te vette weide.

Zo heb je weer een paar seizoenen een beetje gras voor de shet. Echte lange termijn oplossing is het niet, maar een echte weide is dit natuurlijk ook niet dus waarom zou je een dergelijke behandeling niet eens per 3-4 jaar herhalen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 23:32

Ik heb twee mini shetlanders die max 4 uur erop komen en dan in een stuk van 8 bij 4 meter komen. Er zijn 4 van deze stukjes en die worden steeds afgewisseld als een stukje te kaal wordt. Het wordt eerst inderdaad maar eens doodspuiten en dan kijken wat er van de wei overblijft. Desnoods houd ik ze gewoon een aantal weken in hun paddock met hooi.

Verder komen wij er wel prima uit met gif spuiten en opnieuw inzaaien, mijn broer werkt bij de boer en mijn vader heeft er ook wel verstand van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:21

Waarom vraag je dan niet bij je broer, de boer en/of je vader, maar hier op bokt? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:43

Dit is zevenblad en dat is je ergste nachtmerrie _-:( . Het is een ondergrondse woekeraar die maar een mm achtergebleven wortel nodig heeft om weer compleet uit te groeien. Wij hebben het in de voortuin en inmiddels elke remedie geprobeerd. Afbranden, grondig uittrekken, continu maaien zodat de wortels uitputten en spuiten met gif wat hier alleen nog onder de toonbank verkocht wordt. En weet je wat er gebeurde.........het werd erger en erger. Na 5 jaar zijn we de strijd zo zat dat we komend voorjaar de tuin afgraven en opnieuw aanleggen met schone grond.

Als je dit echt structureel op wil lossen dan kan ik je alleen maar aanraden om advies in te winnen bij een goede loonwerker of melkveehouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:45

Inderdaad zevenblad. Zoals Gloa al zegt, hardnekkig!
Ik zou zeggen grond losspitten en goed diep ploegen, van het voorjaar nieuw gras zaaien. Er zijn allerlei middeltjes tegen zevenblad maar helpt niet voor lange duur...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:51

@Dees, omdat ik ook wilde weten wat dit plantje is, voordat we het gaan bestrijden.

Mijn vader is nu eerst van plan om round up te gaan gebruiken (ook onder de toonbank) , het is inderdaad erg hardnekkig, met de hand eruit trekken wil niet echt. Het kan zevenblad zijn, lijkt er heel veel op, maar ik zit even met het punt dat mijn plantje echt nooit bloemen heeft gehad. Vooral een afbeelding als http://www.bayergarden.nl/~/media/NL-Netherlands/Problems/tuin_en_terras_zevenblad_400x400.ashx?h=399&w=400&useCustomFunctions=1&centerCrop=1 dan is het sprekend -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:54

Ik heb er ook nog nooit bloemen op gehad. Het is bij ons in de hele straat een probleem en zelfs in de tuinen waar er niets tegen gedaan wordt zie ik geen bloemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:56

wij hadden op mijn vorige weide ook veel onkruid. Toen een product bij ene tuinwinkel gehaald dat alles dode maar niet schadelijk was voor paarden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:21

Eens met Sientje en Shirley, dit is kruipende boterbloem. Dat het niet tot bloei komt zal komen omdat de knoppen er uit gegraasd worden voordat ze open gaan. Chemisch bestrijden kan met Primstar, maar als je niets aan je bodemsamenstelling doet om deze onaantrekkelijk te maken ervoor, kun je bezig blijven met spuiten. Je kunt een grondmonster laten analyseren bij bijv. Gaya (http://www.gayabodem.nl) voor een gericht advies voor bemesten, kalken of beide. Vochtgehalte en/of gebrekkige beluchting kan ook bijdragen aan het probleem, als er een tractor kan komen kun je het misschien eens los laten maken met een ganzenvoetcultivator, of anders iig. verticuteren.

Edit1: Roundup zou mijn keuze echt niet zijn voor boterbloem, da's te vergelijken met met een olifantengeweer op een mug schieten.

Edit2: Ik heb deze ff uit je eigen fototopic gekopieerd:
Afbeelding
Ik weet het niet hoor, maar hij staat hier zowat tot aan zijn oren tussen de bloeiende boterbloemen en de afrastering op de achtergrond ziet er pittig hetzelfde uit als degene die zichtbaar is op de eerste foto in dit topic. M.i. beperkt jullie probleem zich dus niet uitsluitend tot het stukje waar de shetten lopen, al is het daar het meest zichtbaar/vergevorderd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 22:41

Dat is inderdaad hetzelfde stukje als de eerste twee foto's van mijn topic. Sorry dat ik niet het geheugen heb om te weten dat hij wel bloeit. Het is inderdaad dus de kruipende boterbloem.

Het is mijn weide ook niet, dus ik laat het verder mijn vader gewoon aanpakken zoals hij wenst (woon bij mijn ouders), bedankt voor alle antwoorden

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:10

Dit is geen zevenblad, dit is idd kruipende boterbloem. Dit is nogal naar spulletje voor je beesten want het veroorzaakt blaren in de mond. Ik weet niet goed hoe het te bestrijden, maar wellichtkun je dat bij loonwerker op op bokt navragen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:15

mrie schreef:
Dit is geen zevenblad, dit is idd kruipende boterbloem. Dit is nogal naar spulletje voor je beesten want het veroorzaakt blaren in de mond. Ik weet niet goed hoe het te bestrijden, maar wellichtkun je dat bij loonwerker op op bokt navragen...
Weet je zeker dat je de kruipende- en niet de blaartrekkende boterbloem bedoelt?
Mijn ponnies laten de blaartrekkende in elk geval volledig staan en knagen er dus ook geen toppen af ;) De blaartrekkende lijkt meer op een snel groeiende vetplant... De kruipende veroorzaakt diarree... zeker niet aan te raden in een veulenweide, maar geen blaren.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:39

Dees schreef:

Hangt ervan af wanneer je t shetje erop gooit. ;) Of t gras in t zaad staat of niet. En wat de fructaanindex er op dat moment van vindt. En verder schiet raaigras ook in de stress en maakt dus meer fructaan aan op t moment dat je t mishandelt, er veel kale plekken ontstaan, etc... dus dan is misschien bemesten beter dan er niets aan doen. ;)