Meedenkers gevraagd, de perfecte uitloopstal bij nieuwe huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Meedenkers gevraagd, de perfecte uitloopstal bij nieuwe huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 00:51

Jaja, na bijna 5 jaar is het eindelijk gelukt om ons huis te verkopen, en we hebben nu een super huisje gekocht :D *\o/* *\o/*
http://www.funda.nl/koop/ees/huis-48346 ... straat-18/

Er zit een schuur met stallen bij, maar ik wil mijn dames gewoon lekker in een groep buiten hebben met een schuilstal.
Nu hebben we het geluk dat de vorige eigenaren er naast een rijbak ook een grote paddock hebben aangelegd.

Een deel van de kavel, met woonhuis, schuur, rijbak en paddock:
(het zuiden ligt rechts)
Afbeelding

De paddock is ongeveer 40 x 40 meter, ruimte genoeg dus voor 3 paarden en 1 os :D
De bedoeling is dat ze de hele winter van de wei afblijven en op dit stuk zullen moeten vertoeven..

Ik wil denk ik een L-vormige schuilstal bouwen waar ze uit de wind kunnen eten, en het liefst ook liggen.. Bestraat in en voor de stal, en met rubberen matten op het deel waar ze kunnen gaan liggen..

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën.. Hoe zou je het doen als het van jou was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:02

Wauw, wat een geweldige paddock!

Is het niet mogelijk om deze grote paddock te verbinden met de schuur erboven? Dan hoef je niets te bouwen en heeft elk paard zijn eigen schuilplek. Ook is een stuk bestrating zeker geen slecht idee, want daarmee hou je de hoeven mooi in balans. Wat je ook nog zou kunnen doen om het bewegen te stimuleren, is van het vierkant stuk paddock een U te maken door een hek in het midden te zetten tot ongeveer 4/5 van de afrastering aan de onderkant. Als je bovenaan de ene poot van de U het hooi + zoutblok zet en aan de andere poot van de U de waterbak, dan stimuleer je ze om te blijven lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-15 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:03

Het hele grote is de paddock? Kun je van daaruit geen toegang naar de stal maken zodat je een inloopstal hebt met vannuit de paddock toegang naar de wei in de zomer?
Dan kun je ze in de stal gewoon hooi voeren, heb je minder geknoei en een vaste automatische drinkbak maken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 01:07

Nou... Mijn man heeft de schuur met stallen al ingepikt... daar komt een garage voor de oldtimer auto..
Dus wil echt iets bouwen op het zandstuk.. en leuk inrichten voor de paarden.

Alles moet dus op het zandstuk gebouwd worden.

Een poging in PSP :D
Afbeelding

Dan heb ik een 3x6 stal om in te voeren, en een 4x8 stal waar ze kunnen slapen...
Maar dan blijft er nog zooooveel ruimte over :D
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 29-12-15 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:08

Simpelste is om de tussenwanden uit je stallen te halen en minimaal 2 deuren open te zetten (of die deuren er ook gewoon uit te halen). Stal staat er al in is solide (als ik de foto goed inschat). Heb je last met de wind, dan kan je altijd een extra wand plaatsen. En je hebt vrij makkelijk een box terug gezet mocht de situatie dat eisen.

Edit : Kan dus niet, Moet de stal afgebroken worden? want dan is verplaatsen een optie.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 01:13

tamary schreef:
Simpelste is om de tussenwanden uit je stallen te halen en minimaal 2 deuren open te zetten (of die deuren er ook gewoon uit te halen). Stal staat er al in is solide (als ik de foto goed inschat). Heb je last met de wind, dan kan je altijd een extra wand plaatsen. En je hebt vrij makkelijk een box terug gezet mocht de situatie dat eisen.

Edit : Kan dus niet, Moet de stal afgebroken worden? want dan is verplaatsen een optie.

Nee, de schuur bevat 5 inbouwstallen, die blijven voor in geval van nood.. Maar die zitten aan de woningkant van de schuur. De andere kant van de schuur, aan de kant van het paddock, wordt garage (er zitten al deuren voor):

Afbeelding
Die laten we gewoon zitten voor in geval van nood, maar ze kunnen er niet gewoon komen, dan zouden ze over een groot deel van het erf moeten

tamary

Re: Meedenkers gevraagd, de perfecte uitloopstal bij nieuwe huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:20

Zou je de tussenwanden van de 5 stallen niet kunnen slopen en dan een ingang aan de rechterkant maken, zodat ze vanuit de paddock rechts om de stal kunnen lopen om daar via een nieuwe opening in de rechtermuur in de stal te komen? Je kunt dan zelfs de meest linker box intact laten als zadelkamer/noodstal, en het scheelt je een hoop bouwen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:23

Is het geen idee om de schuilstal juist buiten de paddock te plaatsen? Meer bij de bomen en het gedeelte wat bestraat is of kom je dan in de knoop met de toegang tot de garage?

Misschien eens zoeken op paddock paradise voor ideeen? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:29

Check eerst even of je bouwblok hebt op het deel waar de paddock/de bak ligt. Geen bouwblok = niet bouwen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:36

Er zijn zo veel leuke dingen die je met de rest kan doen!
Soort zwembad maken, stukken schutting random meezitten zodat ze meer moeten bewegen om van A naar B te komen (of gewoon lint, schutting heeft wel als voordeel dat ze wat uit de wind staan), verschillende voer en drinkplaatsen verdelen over de paddock en wat ik zelf wil gaan maken in onze paddock (deze zijn wij ook aan het verbouwen) is een paal met daarop de bovenkant van een bezem (een aantal) zodat mijn Shetlander daar lekker tegen aan kan schuren. En dan misschien daar bovenop een zoutblokhouder ofzo voor de paardjes, maar dat moet ik even zien.
Onze koeien hebben een elektrische borstel die vind mijn shet ook geweldig, dus dan heeft hij zelf iets wat er op lijkt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:41

Je kunt verplaatsbare schuilstallen huren. Dan kun je in de praktijk eens kijken waar het het beste past en hoe groot je het wil. Overigens mis ik de groene (positief jaloers :D ) smiley wel in dit topic. Wat een heerlijke plek.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:43

Ik zou een deel betegelen waarop ze hooi krijgen. Dat kan je netjes schoon houden en eten ze geen hooi uit het zand. Daarnaast is steen goed voor de hoeven ipv 24/7 in het (zachte) zand staan.

En water zou ik op een loop afstand aanbieden, dan blijven ze goed in beweging.

Succes met puzzelen!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:05

Marg schreef:
Ik zou een deel betegelen waarop ze hooi krijgen. Dat kan je netjes schoon houden en eten ze geen hooi uit het zand. Daarnaast is steen goed voor de hoeven ipv 24/7 in het (zachte) zand staan.

En water zou ik op een loop afstand aanbieden, dan blijven ze goed in beweging.

Succes met puzzelen!

Zeker wat Marg zegt: betegelen!
Wij hebben het eerst een jaar zonder tegels gedaan maar pfff wat een ellende is dat!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:39

Dat is een goede, even navragen of we daar mogen bouwen. Ik verwacht van wel, onze gemeente is erg makkelijk daar in, maar inderdaad wel even vragen..

En bestrating komt er zeker, in en voor de stallen, en dan gras tegels bij de overgang naar het zand.

Bedankt voor de link hoe een schuilstal te bouwen! We hebben nu ook en schuilstal gebouwd op de gehuurde grond waar we nu staan met de paarden. Die heeft stalen damwandplaten als wanden.
Voor de nieuwe stallen wil ik denk ik windbreekgaas gaan nemen.

Qua inrichting van de rest van het zandstuk heb ik nog geen idee... Net als de stal waar ik wil dat ze kunnen slapen. Ik wil geen stro gebruiken, is het een idee om zand op de rubberen tegels te leggen zodat het nog iets zachter ligt?

Rubberen tegels, grastegels en stenen voor bestrating hebben we al, die nemen we mee vanaf de oude stal..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:20

Wellicht een soort looptraject maken? Wat eerder al gezegd is bijvoorbeeld een U in het midden, dat gedeelte zou je ook kunnen bestraten voor hooi. Dan de waterbakken in de hoek van de paddock. Daag ze uit veel te laten lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:49

Kijk eens op www.paddockparadijs.nl

Schuilstallen hebben trouwens ook nadelen: veel paarden gebruiken het als wc, waardoor het enorm goor wordt. Als je er eentje bouwt voer de paarden dan niet in de stal, anders gaan ze alsnog de hele tijd in hun eigen zeik en mest staan. Ik doe nu zelfs met goed droog weer de inloopstal gewoon dicht. Doei lekker buiten spelen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 14:06

Maar ik wil niet buiten voeren, vooral die koe is een zwijn met eten, en als het waait, waait de helft uit de bak/ zijn bek.. Ik vind het niet erg als ze binnen poepen/pissen, stront haal je sowieso makkelijker van stenen dan van zand. En ik zorg gewoon voor een goede afloop van de stenen naar de achterkant van de stal waar een houtwal is.

Zal eens even op je link kijken!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:27

We zijn er net nog even langs gereden, we krijgen 22 januari de sleutel pas ;( , en zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Actie nr 1 wordt dus sowieso het gras eraf laten schrapen.. :D