Te gek! Wat een avontuur!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil77

Te gek! Wat een avontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 08:55

Ik heb de kans gekregen om met 2 vriendinnen een stuk land van 3500m2 met 2 betegelde schuilstallen en een schuur te huren. Er zit stroom, licht en stromend water bij. Het is achterop het erf van de eigenaren (wat een lieve mensen!!)en we moeten alles zelf regelen. Hoe we een en ander afzetten, aanschaf van hooi en de afvoer van mest.
We gaan onze 3 shetlanders (2 middenmaat en 1 mini) neerzetten.
Nu vroeg ik me af of er mensen tips hebben. Het weiland is nu verdeeld in 2 delen; een zomer en een winterdeel. Het zomerdeel is kleiner dan het winterdeel. Zelf vind ik dat het beter andersom kan zijn. Er heeft voor ons een groot paard alleen gestaan, het winterdeel is nabij 1 vd schuilstallen volledig vertrapt omdat hij erg onrustig was alleen. Is er nog een mogelijkheid dit te herstellen, of moeten we dit stuk grond opgeven als grasland?
Het zomerdeel is in perfecte staat.
Dan nog de mestafvoer. Is het te doen over die 3500 m2 de mest uit te rijden? Moeten we de mest hiervoor nog gewoon laten oppotten, of gewoon op het land laten liggen en stukmaken?

Dan het hooi. We nemen voor de eerste maanden het (prima) hooi over van de vorige huurder. Daarna moeten we gaan zoeken naar een goede leverancier. Kunnen jullie er 1 aanbevelen in Zuid-Holland?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:59

Zuinig zijn op het zomerdeel zou ik zo zeggen, als je dat nu kapot laat lopen dan heb je zomers niets meer.
Wat niet wil zeggen dat ze er de hele winter helemaal niet op kunnen, dat is afhankelijk van hoe nat het is.
Het winterdeel kun je op dit moment niets aan doen, dit voorjaar bemesten en wat graszaad en dan is het meestal zo weer groen. Ik zou het winterdeel denk ik ook kleiner maken dan het zomerdeel, vertrappen kun je op zo´n kleine oppervlakte toch niet voorkomen. Je zou kunnen overleggen met de eigenaar of het mogelijk is bij de schuilstal wat zand te storten. Qua mest, ik zou een aanhanger kopen en de mest afvoeren. Wij betalen 10,- per aanhanger bij een boer.
3500m2 is behoorlijk klein, ik denk niet dat je alle mest er op kwijt kan.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:34

Als je de mest gewoon in het weiland laat liggen, is de kans groter dat je pony's wormen krijgen naar mijn weten. Wij hebben altijd mesthopen gemaakt met deze methode: http://www.bio-ron.com/producten/bodemb ... maken.html en ik moet zeggen, ons gras groeide echt goed.

Ik wens je heel veel plezier en succes met dit stekje, lekker joh!