Wit paard weer wit krijgen in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniChinchin

Wit paard weer wit krijgen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 17:00

Heeeelp!
wie weet er handige tips, ik heb een witte welsh, die wegens overgewicht momenteel niet op het land staat maar dus nu op een redelijk natte paddock met inloopstal en snachts staat ze ook gewoon in deze stal, meestal overdag ook omdat ze niet van vieze voetjes houd. Maar als ze dan in de paddock rondloopt dan rolt ze meestal ook lekker xd. en daarom is ze eeerruuug vies. ze zit ook lekker in haar wintervacht, ze heeft wel een winterdeken opgehad maar daar kan ze niet mee omgaan en ze schuurt hem eraf en dan komen er gaten in etc etc... dus nu staat ze gewoon zonder deken in de paddock/inloopstal. Door haar dikke wintervacht is ze moeilijk met al die zand/poepvlekken schoon te krijgen.
Ik wil haar wassen, maar omdat we geen warmwater aansluiting hebben en ook geen hittelamp thuis moet ik dus emmers warmwater uit huis halen etc. een zweetdeken heeft ze wel, dus opzich geen groot probleem.
Maar ik dacht misschien zijn er op bokt mensen die een paar of de gouden tip weten.
Dus heb je tips om een wit paard wit te krijgen met dit weer en wintervacht! zet ze hieronder neer :)
alvast bedankt! :D /3

Nibbit

Re: Wit paard weer wit krijgen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:52

Wassen met koud water is geen probleem, als je m daarna maar goed inpakt ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:09

Wachten tot de zomer. Tenzij je naar wedstrijd moet anders niet wassen ivm huidvet en regen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:28

Waarom wil je haar wassen? Helemaal voor een paard zonder deken is dat niet verstandig. Je haalt namelijk het huidvet weg en daarmee een flink deel van haar isolatielaag. Als het straks wel koud wordt kan zij daar flink last van krijgen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:47

Gewoon lekker vies laten inderdaad, hooguit een keer de modder eraf borstelen als het is opgedroogd, maar verder lekker paard laten zijn!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:19

Lekker vies laten en de modderkluiten eraf borstelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:24

winterdeken?

als hij goed in zijn vacht zit, dan is een regendeken momenteel nog voldoende..

heb een kruising arab, die niet eens een dikke wintervacht heeft, en die heeft het niet koud (alleen snachts op stal).

ik zou zeggen.. gewoon lekker poetsen, regendekentje erop in plaats van zo'n warme winterdeken en kijken of hij die wel netjes laat liggen (kan best zijn dat hij het gewoon te warm had).

zoals al gezegd, ik zou in de winter niet wassen.. zijn huidvet zit in de ondervacht en is een van de dingen die hem isolatie geeft.

daarnaast, hoe wilde je je witte paard dan wit gaan houden?

Nee hoor, gewoon lekker paard laten zijn.. wassen is alleen maar goed als verfrissing in de zomer of als je naar een show of wedstrijd moet.. Al vraag ik mij zelfs af om heel eerlijk te zijn, waarom men op wedstrijden zo graag schoongeschrobte gewassen dieren ziet lopen.. Dat je je paard goed poetst en dat hij er niet als een voddenbaal bij loopt zou in mijn ogen voldoende moeten zijn.. een paard loopt echt niet beter of slechter als je zijn zijn vet verwijderd en het laatste kruimeltje uit zijn haren prutst (om maar niet te spreken van de angst dat hij net in de mest gaat liggen voor je de ring in moet)

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:26

Mijn paard is ook voor een deel wit .ik laat haar gewoon zo .Als ze droog is kan je de modder er zo afborstelen en poep vlekken haal ik er meestal uit met een poets blok. (haal wel eerst het meeste eruit met de borstel ) maar ik merk wel dat de poepvlek wel lichter wordt als je er met zo'n poets steen over heen gaat. maar echt verdwijnen doen ze niet.maar het helpt wel ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:33

Wil je er nog iets van een zadel op leggen, of is de pony net als de mijne paddock decoratie die lekker mee uit wandelen / fietsen / steppen mag? Ik heb ook een schimmel, in een paddock (die wel mooi droog is) en op een track (die wat natter is en gewone aarde). Momenteel heeft ze dus meer een modderkleur dan dat ze wit is, maar omdat ik er geen zadel oid op hoef te gooien, laat ik het lekker zo.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:27

Hier is de zwartbonte ( is grotendeels wit) ook behoorlijk vies. En die heeft zo'n dikke vacht dat ik haar met borstelen echt niet schoon krijg. Ik ga haar met dit weer echt niet wassen, ze mag lekker vies worden, in april word ze toch weer geschoren, omdat ze heel lastig uit haar vacht komt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:31

Een strontvlek kan je weg krijgen met cowboy magic green spot remover.
Verder kan je droge modder er zo af borstelen met een roskam.
Benen en staart kan je eventueel wassen / uitspoelen, maar het lijf niet, want dan haal je heel de beschermlaag weg.
Ik laat die van mij lekker beige / grijs zijn nu.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:44

Nou Nibit, is dat niet wat heel bruut.
De mijne zou dat zo vreselijk vinden dat hij vervolgens moeilijk zal gaan doen als ik hem weer wil wassen. Dus dt doen we niet.
Ik wacht met mijn behoorlijk witte beest tot het weer mooi weer is.
Wij hebben geen warm water op stal, maar ik heb wel een waterkokert. Dus ik neem meestal twee emmertjes kokend water en vul dat aan met koud. Spons er in even nat maken, dan shampo er op en dan met borstel en emmertje water "schrobben" Het afspoelen doe ik met de slang en dus koud.