Ervaringen weide op arme zandgrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Fox

Ervaringen weide op arme zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:40

Ik wil zeker een bodemonderzoek gaan doen, want ieder stukje land is natuurlijk net even wat anders., maar ik ben benieuwd of jullie tips hebben voor het beheer van een weide op arme (zand)grond. Hier groeit het gras nauwelijks en 'gestressed' gras maakt meer fructaan aan, mede daardoor denk ik dat mijn pony eczeem gekregen heeft toen ze bij ons kwam te staan. Zijn er bepaalde grassen die het beter doen op zanderige grond? Bemesten jullie op een bepaalde manier en bepaalde tijd van het jaar? Hoelang kunnen de paarden erop en hoelang laat je het weiland bijkomen?

Anoniem

Re: Ervaringen weide op arme zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:25

Hier doen de sobere ponys juist geweldig op dat arme zandgrond :)
Wordt voornamelijk met paarden mest bemest. Enkel keer ander mest (dacht koeien) en dan heb ik ze liever even niet op vanwege het rijker gras.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:33

Ik zit ook op hele arme zandgrond. Hier komt twee keer per jaar (maart en september) een koeienboer mest erover rijden. De plekken waar hij niet kan komen, bv langs draden of rond de bomen, strooi ik zelf kunstmest. Dit doe ik minimaal maar het liefst twee keer per jaar. En dan nog zie ik op de weilanden die heel kort zijn gegeten mos groeien vanaf november ong. Maar door zoveel te mesten groeit het gras nog een beetje en is het groen ipv geel. In de zomer moet ik trouwens ook veel sproeien om het gras esn beetje te laten groeien. Gelukkig heb ik redelijk veel gras voor maar 1 paard en een shet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:36

Hier wordt bemest met kalvermest en slow release kunstmest (Perlka). Paardenmest wordt ook uitgereden maar daar zit geen barst in qua voeding, maar het is de makkelijkste manier om het kwijt te raken.

In het najaar bekalken, paardenmest maakt de grond zuur en arme zandgrond is al zuur van zichzelf. Gras groeit slecht op zure grond. Dus kalken, kalken en kalken. Een ton kalk per hectare is bijna het minimum.

Daarnaast is één keer in de 5-7 jaar opnieuw inzaaien ook zinvol. Paarden trappen de grond aan, daardoor komt er minder zuurstof bij de wortels, wat ook weer een negatief effect op de groei van het gras heeft.

En uiteraard onkruid bestrijden en mestplekken maaien. Dat is ook nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:37

hier ook, zeker in de zomer zou ik moeten besproeien maar dat is erg lastig en baal ik ervan maar met de regen van afgelopen weken ben ik er blij mee, geen kniediepmodderduiken
Met bijvoeren gaat het hier al jaren prima, gebruik kunstmest merkte met koeienmest geen verschil
maai de onkruidplekken weg voor het gaat bloeien en is nu al 1 keer opnieuw ingezaaid en 1 weiland moet ik weer bijzaaien nadat het vorige zomer echt te droog was en het gras ook echt verbrand was

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:49

Ibbel schreef:
Hier wordt bemest met kalvermest en slow release kunstmest (Perlka). Paardenmest wordt ook uitgereden maar daar zit geen barst in qua voeding, maar het is de makkelijkste manier om het kwijt te raken.

In het najaar bekalken, paardenmest maakt de grond zuur en arme zandgrond is al zuur van zichzelf. Gras groeit slecht op zure grond. Dus kalken, kalken en kalken. Een ton kalk per hectare is bijna het minimum.

Daarnaast is één keer in de 5-7 jaar opnieuw inzaaien ook zinvol. Paarden trappen de grond aan, daardoor komt er minder zuurstof bij de wortels, wat ook weer een negatief effect op de groei van het gras heeft.

En uiteraard onkruid bestrijden en mestplekken maaien. Dat is ook nodig.

Drie soorten mest? hoevaak bemest je het dan per jaar? En bedankt voor de kalk tip! Hoe snel kunnen ze na het kalken er weer op staan?

Het lastige is dat ik ook nog een vrij klein stuk weiland heb, wat ik ook nog in tweeen moet delen om het uit te laten rusten omdat er anders helemaal geen weiland meer is. Na jaaaaren Jacobskruid trekken heb ik gelukkig nauwelijks onkruid meer.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:52

Tobbes schreef:
Hier doen de sobere ponys juist geweldig op dat arme zandgrond :)
Wordt voornamelijk met paarden mest bemest. Enkel keer ander mest (dacht koeien) en dan heb ik ze liever even niet op vanwege het rijker gras.

Bemesten met paardenmest is wel slim voor sobere paarden :j waarmee strooi je de paardemest op het land?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:55

Injecteren in maart/april en uitrijden van de paardenmest in dezelfde periode (meestal paar dagen na in het injecteren). Wat ik al zei, in paardenmest zit gewoon echt nul komma niks aan voeding, dus dat is puur voor de bodemstructuur/micro-organismen in de bodem.
Kunstmest in juni/juli.
Organische mest (en dan vooral 'ruige' mest, dus vaste mest met stro/zaagsel/vlas) is een must om je bodem goed te houden. Alleen vloeibare mest injecteren of alleen kunstmest is echt funest voor de bodem. Je hebt dan steeds meer kunstmest of drijfmest nodig voor dezelfde groei omdat je geen bodemleven meer hebt dat de mest ook kan afbreken tot voor het gras bruikbare ingredienten.

Na kalken kunnen je paarden er meteen weer op. Na bemesten trouwens ook, alleen wil je wel eerst wat groei in je gras krijgen... Na bemesten met Perlka moet je trouwens wel even een paar weken wachten. Dat is een kalk/cyanide-verbinding.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:00

Heel erg bedankt Ibbel! Bemest je het zelf?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:00

ik heb mijn paard en ezel op heel arme zandgrond.
Ik heb ooit laten bemesten met koeienmest maar ik merk geen verschil met kunstmest, ik mik er dus nu gewoon 15-15-15 op 1 x per jaar.
Ik hoef niet zoveel gras: ezel is al veel te vet en paard hoeft ook niet zoveel gras.
Ik heb het opgedeeld in 3 weitjes en overdag staan ze in een weitje en s nachts in de zandpaddock met hooi (of binnen bij regen, naar keuze).

Mijn eigen mesthoop wordt opgehaald door de loonwerker en gaat niet over mijn land

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:01

Silver_Fox schreef:
Heel erg bedankt Ibbel! Bemest je het zelf?

De kunstmest en kalk wel, de rest gaat via een loonwerker. Daar heb ik niet de apparatuur voor.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:09

Hoe lukt het je om zelf kalk te strooien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:30

Korrelkalk kopen en in de kunstmeststrooier achter de trekker.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 12:32

Slim, ik heb gelukkig wel een kleine trekker.
@Tobbes trouwens, ik denk dat we gewoon verkeerd gras hebben omdat we juist een paar jaar helemaal niet bemest hebben, dus dan zit er indd ook helemaal niks in het gras maar wel fructaan. Jouw bodem is waarschijnlijk beter omdat je het met paardenmest bemest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:33

ik doe het met de zitgrasmaaier met een kleine strooier erachter, daarvoor deed ik het met de hand

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:00

Silver_Fox schreef:
Slim, ik heb gelukkig wel een kleine trekker.
@Tobbes trouwens, ik denk dat we gewoon verkeerd gras hebben omdat we juist een paar jaar helemaal niet bemest hebben, dus dan zit er indd ook helemaal niks in het gras maar wel fructaan. Jouw bodem is waarschijnlijk beter omdat je het met paardenmest bemest.

Waarschijnlijk vooral doordat haar de structuur en het organische stof gehalte van haar bodem ook beter is.

Alleen maar kunstmest op zandgrond moet je niet willen imo. Bovendien wordt je weide dan veel kwetsbaarder voor droogtes en nattigheid.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:43

Kunstmest is voor mij sowieso geen optie ivm zomereczeem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:49

Ibbel schreef:
Korrelkalk kopen en in de kunstmeststrooier achter de trekker.

Waar haal jij de korrelkalk Ibbel?