Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Hier wordt bemest met kalvermest en slow release kunstmest (Perlka). Paardenmest wordt ook uitgereden maar daar zit geen barst in qua voeding, maar het is de makkelijkste manier om het kwijt te raken.
In het najaar bekalken, paardenmest maakt de grond zuur en arme zandgrond is al zuur van zichzelf. Gras groeit slecht op zure grond. Dus kalken, kalken en kalken. Een ton kalk per hectare is bijna het minimum.
Daarnaast is één keer in de 5-7 jaar opnieuw inzaaien ook zinvol. Paarden trappen de grond aan, daardoor komt er minder zuurstof bij de wortels, wat ook weer een negatief effect op de groei van het gras heeft.
En uiteraard onkruid bestrijden en mestplekken maaien. Dat is ook nodig.
Tobbes schreef:Hier doen de sobere ponys juist geweldig op dat arme zandgrond![]()
Wordt voornamelijk met paarden mest bemest. Enkel keer ander mest (dacht koeien) en dan heb ik ze liever even niet op vanwege het rijker gras.
Silver_Fox schreef:Slim, ik heb gelukkig wel een kleine trekker.
@Tobbes trouwens, ik denk dat we gewoon verkeerd gras hebben omdat we juist een paar jaar helemaal niet bemest hebben, dus dan zit er indd ook helemaal niks in het gras maar wel fructaan. Jouw bodem is waarschijnlijk beter omdat je het met paardenmest bemest.