Onze pony was een tijdje aan de diarree. Zoals het er nu uitziet is het nu over. Ik heb het te laat in de gaten gehad en de mest zit nu helemaal vastgekoekt tussen haar bilnaad.
Ik heb geprobeerd om het er af te krijgen met babyshampoo maar dat doet haar verschrikkelijk zeer en slaat dan, ze heeft een erg gevoelig huidje. Ik heb het ingesmeerd met slaolie in de hoop dat het dan zacht wordt maar dit werkt ook niet.
Heb je warm water op stal? Zo ja, dan zou je het onder een aangename temperatuur eraf kunnen spoelen/weken.
Delaja
Geplaatst: 13-12-15 21:14
Een emmer met warm water (ongeveer je lichaamstemperatuur) en dan met een spons aan de slag. Eerst de natte spons er tegenaan houden zodat het los kan weken en dan pas boenen.
Shirley
Geplaatst: 13-12-15 21:16
Heel veel spoelen met handwarm water...dus de slang aansluiten en op de mengkraan en spoelen maar!
YvonneV
Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-15 21:17
Dat heb ik gedaan met de babyshampoo en warm water maar het wordt niet zacht. emmer met spons bedoel ik.
Ik heb wel warm water maar niet op een slang
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 13-12-15 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Dat heb ik gedaan met de babyshampoo en warm water maar het wordt niet zacht. emmer met spons bedoel ik
Geduld hebben, lekker de tijd voor nemen.
Delaja
Geplaatst: 13-12-15 21:19
Daar moet je wel even geduld voor hebben! Ik vraag me wel af hoe lang je je paard zo hebt laten lopen want ik krijg het bij mijn shetje ook gewoon uit de dikke wintervacht na een week...
ze is drie weken aan de diarree geweest. Doordat ik zelf ziek was kwam ik er pas na een week achter dat het tussen haar billen zat. Daarna heb ik het elke dag schoon gemaakt maar de aangekoekte mest van de eerste week zit er nog steeds.
ellepel
Geplaatst: 13-12-15 21:29
Uierzalf. Flinke klodder in je handen, goed warm maken door te wrijven en dat er tussen smeren Laat maar even een dag intrekken en kun je het er vaak heel makkelijk af peuteren/ wrijven
Die van mij vindt het geweldig als je er met een metalen roskam over gaat. Er aan plukken vind hij ook niet fijn, maar om een of andere reden de roskam wel.
Maar ik deed het ervoor ook altijd door het goed te laten weken. Dus gewoon met warm water in een gieter of tuinslang. Dan met een zacht borsteltje in water en zo het los wrijven.
ik had zo een spuitfles met groene vlek en urine vlek verwijderaar dat erop goed veel !! en dan uurtje laten zitten warm water erop en babyshampoo moet wel zeggen dat ik die babyshampoo gewoon met mijn handen deed en water ook goed wrijven en masseren
loez
Geplaatst: 13-12-15 22:38
Zoals hierboven al genoemd is, emmers warm water en een flinke zachte spons. Goed nat maken een aantal keer dat het wat los weekt en daarna kun je het er zo af wrijven met de spons.
De rest langs haar benen enz zelfde verhaal en eventueel met badedas eruit wassen! Echt langs haar achterkant zou ik niet met een borstel doen, lijkt me vervelend voor het paard.
Gewoon er af knippen, minste ellende voor je pony.
YvonneV
Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-15 21:10
daar is het haar te kort voor. Het zit gelijk op haar huid. Het is een NRPSer. Ik heb het vanmorgen ingesmeerd met uierzalf. Straks ff kijken of het wat gedaan heeft
ellepel
Geplaatst: 14-12-15 21:32
Gaat niet meteen in 1 dag hoor. Ik leerde het van een oude boer, die gebruikte altijd uierzalf als de veulens aan de diaarree waren, en dat hielp ook. Dat wassen vond hij maar niks Echt dikke klodder uitsmeren, en na een dag of 2 was het veel zachter en kon het er met een zachte doek zo af
Ik doe het met baby-olie (Kruidvat) ipv zalf, werkt ook prima. Het gaat om de vettigheid volgens mij. Bovendien geen huidbeschadiging, ook wel belangrijk.
YvonneV
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-15 00:26
Kendra schreef:
Ik doe het met baby-olie (Kruidvat) ipv zalf, werkt ook prima. Het gaat om de vettigheid volgens mij. Bovendien geen huidbeschadiging, ook wel belangrijk.
Ik had het al met slaolie geprobeerd maar dat deed niets
YvonneV
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-16 02:05
Telkens weer ingesmeerd met uierzalf maar dat deed niet zoveel om de mest er af te krijgen maar ik had wel het idee dat de huid er rustiger van werd. Van de week begon het donzige haar tussen haar billen ineens los te laten en kon ik er al veel afhalen. Vandaag waren we op een stal waar ze warm water hadden en hebben we de rest er af kunnen wassen.
ellepel
Geplaatst: 03-01-16 11:13
Gelukkig maar dat het er uiteindelijk toch af gekomen is