lubberweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madero

lubberweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:03

goede avond,

wij hebben sinds deze zomer onze paarden bij onze nieuwe boerderij staan... mooie stallen, 2 landen, en een bak....

mijn pre is pas geruind, dus die kan nog niet samen met mijn andere paard en de pony van mijn zus....
we willen ze dolgraag overdag het land op doen, maar het is zo erg blubber... de paarden staan eigenlijk de hele dag voor het hek te wachten tot ze weer naar binnen mogen.

ook kreeg ik het advies van mijn buurman, die overigens al 55 jaar boer is om ze nu niet in het land te doen, omdat ze het zo kapot lopen dat we dan van de zomer alleen maar onkruid hebben!

mijn vraag.... hoe doen jullie dat? gewoon naar buiten, je land helemaal naar de blub.... en hoe dan in de zomer?
of op stal en dagelijks een paar uurtjes in de bak..? het is dus alleen zo dat ze dan niet tegelijk in de bak kunnen... dus ook niet zo lang... wat ik dan weer vervelend vind...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:07

Hoe groot is je land?
Misschien een deel afzetten?

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:08

Een klein deel bestraten of bijvoorbeeld een paadje door de wei maken naar het hooi zodat ze nog worden aangespoord om te lopen.
En verder enkel in de weide zetten bij droog weer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:09

Dat is paardenhouden in Nederland. Je zult een paddock aan moeten leggen, wil je je paarden niet tot volgend voorjaar binnen moeten houden....

Jessix

Re: lubberweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:15

Een deel van je wei tot paddock maken, dus draineren en zand erop. Van mij mogen ze het land ook wel stuk lopen, dat zaai ik wel weer opnieuw in, in het voorjaar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:20

Je kan toch met schrikdraad en paaltjes de bak verdelen zodat je ze apart neer kan zetten (en evt met draagbaar apparaat stroom erop) dan kunnen ze allemaal zoveel mogelijk naar buiten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:22

Bij ons mogen ze zelf kiezen we hebben droge ruime weides genoeg ook nog wat bestraat en ruime inloopstallen.

Madero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:42

denk idd dat de bak in drieën delen wel een goede optie is...

het is nl de planning om binnen nu en twee jaar alles plat te gooien en nieuw te bouwen, daarbij word het terrein ook opnieuw ingedeeld... dan krijgen we ook paddocks... maar weten nu nog niet wat de indeling gaat worden, en vandaar gaan we nu ook nog geen paddocks maken, is een beetje dubbelop als ze straks weer op een andere plek komen....

had zelf bedacht of het geen optie is om idd bij de ingang wit zand te storten, zodat ze daar droog staan en misschien een pad maken naar achter... daar is het wat hoger, en dus droger... maar groeit daar dan nog gras doorheen?

en als we idd in het voorjaar met de rol eroverheen gaan en opnieuw inzaaien... word het dan weer netjes?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:01

Paddock is hier de oplossing. En de wei (1 hectare) opgedeeld in twee stukken: zomer en winter. Één stuk wordt als sinds oktober niet meer gebruikt, andere als het redelijk droog is. Ze lopen anders alles kapot.

Je wei weer egaal krijgen kan, wij doen dat met de weidesleep. Heb je bij ons wel een grote trekker voor nodig (kleigrond). Win info in bij het boertje en buren, iedere wei is anders (grond en grassoort) en zij kunnen je adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:21

Tijdig verweiden voordat de wei is veranderd in een blubber zooi. Maar dan moet je wel genoeg weiland hebben.

Madero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:48

Zoveel weiland heb ik idd niet..

Ik zou idd misschien vooraan gewoon kapot kunnen laten lopen... En dan het voorjaar opnieuw inzaaien...
Zodat de rest wel netjes blijft...

Bak in drieën delen is ook een optie... Alleen zo irritant dat je dat dan elke dag met rijden weer weg moet halen...

Bedankt voor de tips zover allemaal!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:58

Gewoon allemaal samen in de bak gooien? ideaal toch. Of kunnen ze niet bij elkaar?

Moet je wel je bak iets vaker slepen, om hem goed te houden. Als ze er los in rennen/spelen slaan ze soms wat grotere gaten dan tijdens het rijden.

Madero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:15

Nee ze kunnen niet allemaal bij elkaar... Mijn pre is pas geruind, en reageert nogal heftig als de andere te dichtbij komen!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:58

Aaah oké, tja ik weet niet hoe moeilijk ze zijn, drie lijntjes met aan beide kanten een handvat, precies in de breedte van de bak is misschien al voldoende en zo weer weg?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:52

krijgen ze wel ruwvoer bijgevoerd in het land?

Madero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 17:35

Bak verdeeld in twee stukken! Gaat helemaal goed! Bedankt voor de tips iedereen...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:05

ik reageer even, is het echt zo dat er meer onkruid komt als ze de wei stuk lopen?

Madero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 23:59

Dat is wat ze zeggen....

Ik weet het dus ook niet... Maar beter voorkomen dan genezen!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 04:03

Als je land zodanig kapot gelopen word dat het gras niet overleefd zal onkruid idd eerder opkomen. De enige manier om relatief snel weer gras te krijgen is bemesten en zaaien. Onkruid houd niet van mest maar juist van arme grond maar als er geen gras(zaad) is zal er ook geen gras groeien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:48

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:42

Madero schreef:

Ik zou idd misschien vooraan gewoon kapot kunnen laten lopen... En dan het voorjaar opnieuw inzaaien...

Bak in drieën delen is ook een optie... Alleen zo irritant dat je dat dan elke dag met rijden weer weg moet halen...

er zijn tegenwoordig een soort van haspeltjes te koop waarin het lint (19meter lang. weet niet of ze er ook groter zijn) automatisch oprolt en je geen of maar enkele paaltjes nodig hebt.
Wij gaan deze ook aanschaffen voor in de bak.
onze bak is net geen 19meter dus zou precies moeten passen :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:54

EliseXJoelle schreef:
Madero schreef:

er zijn tegenwoordig een soort van haspeltjes te koop waarin het lint (19meter lang. weet niet of ze er ook groter zijn) automatisch oprolt en je geen of maar enkele paaltjes nodig hebt.
Wij gaan deze ook aanschaffen voor in de bak.
onze bak is net geen 19meter dus zou precies moeten passen :)

Het lijkt me slim om sowieso paaltjes te gebruiken. Vooral bij lint, omdat dat behoorlijk veel wind vangt.