Manen dood, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Manen dood, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:56

De manen van mijn mini zijn he le maal dood.. Het blijft ook telkens dood ofzo. Het groeit wel, maar het wordt wit en lelijk :7
Afbeelding
Edit: te snel verstuurd..
Moet ik al het witte eraf knippen? En dan trekken? Of juist niet? En zijn hier wondermiddeltjes voor? :)

Borisje

Re: Manen dood, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:58

Manen zijn altijd dood :P Eens in de zoveel tijd ontklitten en insmeren met Cowboy Magic doet wonderen! Verder niet teveel kammen, gaat het alleen maar kapot van.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:59

haar, huid en vacht wordt lelijk of juist mooi van binnen uit. Dus je moet dat ook van binnenuit oplossen. Ik zou minstens 3x per week wat gekookt lijnzaad gaan voeren. Met wat slobber er door lust hij dat wel. En dat werkt joh! Mijn paarden gingen er zo glanzend uit zien dat ik dacht `dat moet ik ook hebben´. Maar ik vond het zo smerig, ik kreeg het niet weg....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:03

Desiree schreef:
dat ik dacht `dat moet ik ook hebben´. Maar ik vond het zo smerig, ik kreeg het niet weg....

_O- _O- Rex_Rolfo ziet het al helemaal voor zich

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:04

Desiree schreef:
haar, huid en vacht wordt lelijk of juist mooi van binnen uit. Dus je moet dat ook van binnenuit oplossen. Ik zou minstens 3x per week wat gekookt lijnzaad gaan voeren. Met wat slobber er door lust hij dat wel. En dat werkt joh! Mijn paarden gingen er zo glanzend uit zien dat ik dacht `dat moet ik ook hebben´. Maar ik vond het zo smerig, ik kreeg het niet weg....

en lijnzaadolie ? bij de kruidvat hebben ze dat en wij doen dat wel eens door een salade is niet heel lekker maar wel gezond :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:07

Desiree schreef:

heb je het ook met slobber geprobeerd :')??

Cowboy magic gebruik ik hier ook inderdaad.
Ook lijnzaad olie krijgen de beestjes hier, zitten super in de vacht en de manen zien er ook goed uit :)

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:09

Lijnzaadolie kan ook ja, ik zou het alleen niet bij het kruidvat halen. Bij de gemiddelde ruitersport zaak hebben ze jerrycans van 5 liter met die olie. Is voordeliger dan de olie bij het kruidvat.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:10

Moet het per sé gekookt zijn? Ik geef mijn andere paard gewoon lijnzaadolie door haar biks, en ze glanst idd, maar ik wist niet dat dit ook voor de manen werkte. Dacht alleen voor de vacht. Maar bedankt! Ik ga het proberen :) Weten jullie dan toevallig ook wat ik haar erbij kan voeren? Ik heb haar nog niet zo lang, en is wat te dik. Ze staan 24/7 buiten met enkel wat hooi. Wat kan ik dan het beste geven, dat ze niet dikker wordt?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:12

Is dit niet gewoon de kleur van haar manen? De mini van mijn vriendin is ook vos met witte manen. Zien er verder niet slecht uit. Als ze droog zijn idd cowboy magic. En lijnzaad gaat het wel van glanzen maar verkleuren lijkt me sterk

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:16

callum schreef:
Is dit niet gewoon de kleur van haar manen? De mini van mijn vriendin is ook vos met witte manen. Zien er verder niet slecht uit. Als ze droog zijn idd cowboy magic. En lijnzaad gaat het wel van glanzen maar verkleuren lijkt me sterk

Boven heeft het een hele mooie, bruine kleur. De manen voelen ook hardstikke droog aan etc. Ik kam het af en toe helemaal uit met equishine. Hier wordt het zacht van, maar daar blijft het bij.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:18

Dit hoort zo hoor, je pony is een zweetvos, die hebben witte manen :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:18

Equishine bevat bepaalde stoffen waardoor het juist sneller afbreekt, daarom is mij ook cowboy magic aangeraden. Sinds ik dat gebruik blijven de manen veel mooier.

En het kan best zijn dat de manen onderaan een andere kleur worden :j maar dat droge is inderdaad niet fijn.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:19

Cowboy Magic, gaan de manen in ieder geval stukken beter van aan voelen. Verder idd lijnzaad.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:20

Ik zou iig niet gaan knippen, dan ziet het er niet meer natuurlijk uit. Die kleur hoort gewoon bij je pony en hij heeft nou eenmaal beetje pluizige manen. Sommige mensen hebben toch ook bijvoorbeeld kroeshaar of pluizige krullen? Dat is ook niet doder dan steil haar

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:46

Eline_S_S schreef:
Moet het per sé gekookt zijn? Ik geef mijn andere paard gewoon lijnzaadolie door haar biks, en ze glanst idd, maar ik wist niet dat dit ook voor de manen werkte. Dacht alleen voor de vacht. Maar bedankt! Ik ga het proberen :) Weten jullie dan toevallig ook wat ik haar erbij kan voeren? Ik heb haar nog niet zo lang, en is wat te dik. Ze staan 24/7 buiten met enkel wat hooi. Wat kan ik dan het beste geven, dat ze niet dikker wordt?

Je mag lijnzaad zo rauw tot ongeveer 200 gram zo geven. Niet meer want het absorbeert veel vocht als het opzwelt en slijmerig word.
Gekookt lijnzaad stinkt vaak dus daarom geven mensen ook de olie. Dit ruik je niet.

De manen van je pony zijn ook van vacht, snap je? en ja ze worden wit door het zonnetje dat hou je niet tegen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:57

Mij lijk dat bij het witte stuk; de bovenste haar laag is daar afgebroken. Til bij het bruine stuk maar eens het bovenste laagje op. Zal daaronder ook wel wit zijn. Boven het witte deel lijkt het ook alsof het bruine haar meer 'ploft'

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:00

Huni schreef:
Eline_S_S schreef:

Je mag lijnzaad zo rauw tot ongeveer 200 gram zo geven. Niet meer want het absorbeert veel vocht als het opzwelt en slijmerig word.
Gekookt lijnzaad stinkt vaak dus daarom geven mensen ook de olie. Dit ruik je niet.

De manen van je pony zijn ook van vacht, snap je? en ja ze worden wit door het zonnetje dat hou je niet tegen.

200 gram rauw lijnzaad??
Dan zit je toch met dat gif wat er in zit.
Ik zou het koken, paarden bij ons vinden dat allrmaal heerlijk en is gezond :j

Maar on topic, die manen zijn niet dood,dat is gewoon de kleur,en door rollen in zand worden de manen ook vaak droog.
Klein stukje er af kan,maar die kleur hou je toch

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:01

Bij ons staat een zweetvos die hetzelfde heeft qua kleur. Zijn alleen niet droog.
Mijn eigen donkere vos heeft in zn manen ook twee kleuren als hij in de rui is. Maar dan lijkt het wel donkerbruin met blond/rossige coupe soleil. 8-)
Dat droge heeft mijn paard ook. Hij heeft eczeem en als hij een deken met hals op heeft worden zn manen wel glad. Hoe dat kan??

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:17

Afbeelding
Zo waren haar manen eerst. Gewoon bijna net zo bruin als haar vacht.. Nu het langer wordt wordt het zo licht en droog.
Ik ga wat lijnzaad proberen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:22

Weet je dat blond haar in de zomer ook blonder is?
Ik denk dat je dat ziet, het is wat langer en ook geblondeerd door de zon.
De nieuwe jongere haren zij donkerder, dat is wel iets wat de meeste vos met blonde manen hebben hoor..die van mij ook.
Ik zie geen verschil met lijnzaad, denk dat je dan beter een omega 3-6-9 olie kunt kopen :j

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:23

Maar de foto in de OP is van vandaag, en de foto waar op de manen donkerder zijn (die ik net postte) is in de zomer?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:24

En wat ook eerder gezegd is zoals het ene mens kroes haar heeft en het andere stijl, valt jouw paard misschien gewoon onder de categorie kroes.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:25

Nee dat klopt niet, haar manen zullen altijd al lichter geweest zijn dan haar vacht. Ik vind op deze foto ook niet dat ze op de kleur van haar vacht lijken. Ze is gewoon een blonde vos. Een blonde pluizige vos. Je kunt cowboy magic of equishine er in spuiten en met een zachte borstel borstelen.
Manen trekken is echt niet fijn voor je pony, dat is hetzelfde als dat je bij jezelf je haren uit trekt. Een pony zegt alleen geen au. Je kunt beter met een toileteermes snijden of knippen. Doe dat laatste dan wel zo dat het een natuurlijke uitstraling heeft.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:32

Oke, bedankt voor de reacties! Ik ga haar een beetje lijnzaad geven, en eens per week(?) uitkammen met cowboy magic. Even aanzien of het werkt, en anders verder kijken :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:46

je kunt ook haarserum van de action proberen.