Welke kosten komen er bij een wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Welke kosten komen er bij een wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 02:08

Achter ons huis ligt een wei, en die komt vermoedelijk te koop. Het ligt praktisch tegen het winterverblijf van mijn paarden aan, dus beter kan ik het niet treffen. :P

Maar het is een groot stuk, een ruime hectare, en de aanschaf is een hoop geld. Ik kom behoorlijk richting mijn maximum mogelijke hypotheekbedrag uit. Vandaar dat ik de rest van de kosten ook goed op een rijtje wil zetten.

Er is al een paardvriendelijke afrastering, in principe kunnen ze er 'zo' in. Maar ik heb geen machines om het land te bewerken. De sloten moeten om het andere jaar schoongemaakt worden. Ik weet nog niet of ik het laat hooien, of dat ik het gewoon kaal laat eten, net wat het voordeligste is.

Met welke kosten moet ik, buiten de aanschaf om, verder nog rekening houden? Wat voor bedragen zijn jullie kwijt aan het onderhoud van een wei?

KimD

Re: Welke kosten komen er bij een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 06:25

Ik heb geen sloten dus daar kan ik niks over kwijt. Maar ik heb vrij hoge kosten aan afrastering, schapendraad, prikkeldraad en stroomdraad. (Schaf je mini's aan...) Maarja wat is hoog? Het zal zo'n €150,- tot €200,- per jaar zijn. En hooien doe ik niet, ik laat ze vreten met als voordeel dat ze nu nog geen hooi eten en nog lekker op genoeg gras staan.

Ik tel meestal jaarlijks aan onderhoud zo'n €500,- in totaal, dan heb ik 't ook over de stal die erop staat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 07:30

Dat vind ik best veel geld eigenlijk. Wij hebben 15(?) hectare, maar er gaat nog geen 100 euro per jaar in het onderhoud zitten (stroom niet meegerekend trouwens), als we niet hooien.
We hebben houten palen met glad ijzerdraad ertussen. Ik sta nu 8 jaar op deze stal en sporadisch moeten we een afgeknapte paal vervangen. Maar die omheining staat er al 15-20 jaar zo bij. Nooit iets aan de hand.

Het enige wat het inderdaad echt kost is de stroom, mest uitslepen en het hooien, maar dat laatste hoef je niet perse te doen. Bloaten kan wel handig zijn, anders wordt het echt lelijk als je niet uit zou mesten omdat ze het gras waar ze gemest hebben niet meer eten.
Maar wij hebben wel erg droog (zand en met glooiing) land, denk dat dat in onderhoud ook wel scheelt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:04

Ligt er ook aan of je moet bemesten en bekalken, dan ben ik echt wel duurder uit dan 100-. ook haal ik dagelijks de mest ervanaf en heb dus mestafvoer koste, maar die zul je nu ook al hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:53

Vast onderhoud hier is injecteren/ruige mest uitrijden. Als je je eigen mest moet laten afvoeren, ben je ook geld kwijt. Voor mest injecteren krijg je hier in de omgeving geld toe. Als ik injecteren en uitrijden tegen elkaar wegstreep betaal ik voor 1 ha nog 200 euro bij, zo'n beetje.
Wil je onkruid laten spuiten, kost je dat ook nog eens grofweg een 100 euro per keer inclusief spuitvloeistof.
Bekalken in het najaar, idem.
Dus reken voor goed weideonderhoud op zo'n 500 euro/jaar idd. als je het laat doen.
(Spuiten en kalken doen wij zelf, maar wij hebben dan ook een tractor)
En dan dus links en rechts eens een paaltje/isolator/schriklint - dat heb ik op voorraad liggen - schaf een werkvoorraadje aan van nog eens 200 euro (200m lint, 10 palen, zak isolatoren) en je grijpt nooit mis.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:09

Ik heb ook een hectare land,
En dat zal op nog geen €100,- per jaar komen aan onderhoud
We verdelen het in 3 stukken, laten ze het per stuk kaal eten en slepen het daarna (groot hek achter de auto en gaan)
Groeit dan altijd weer heel snel en mooi op!
af en toe een stukje stroomdraad en wat prikpaaltjes.
Stroom erbij meegerekend nog geen €100,-

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:55

onderhoud wat ik heb
laten sloten (loonwerker)
bemesten (loonwerker)
omheining (reparatie en stroom)
belasting
afvoer mest (van eigen paarden)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:59

Sloten schouwen moet toch elk jaar?

Mest laat ik over eigen land uitrijden, kost zo'n 120 euro.
Hooien doe ik wel, 2 euro per pakje betaal ik dus dat kan wel uit :)
Land slepen 15 euro (2 keer per jaar)
Bosmaaier hebben wij wel om zelf hoge gras stukken/brandnetels of de kant te maaien. Is wel ideaal :j

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 14:47

Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik het zo hoor, dan is de aanschaf nog het grootste probleem. En de sloten schoonmaken.... De huidige eigenaar maait de sloten met een bosmaaier. Vind ik wel heel stoer, maar ik en bosmaaiers, dat klikt niet zo erg. :o Dus dat wil ik toch laten doen. Of ik moet leren met een zeis om te gaan. :P

Mest afvoeren moet ik nu idd ook, en ik kan het dan mooi over mijn eigen wei uitrijden. Ik heb maar twee paarden, dus zo heel veel mest is het niet. Misschien dat ik het inderdaad laat hooien, ik zal eens vragen wat dat kost.

Stroom betalen we nu al. Is een deal die we met de huidige eigenaar hebben gesloten, omdat hij ons ook altijd helpt als het nodig is. Zolang de omheining heel is, zijn daar ook geen kosten aan.

Land slepen kan ik zelf! Ik heb een weidesleep voor achter mijn paard. En het land hoeft natuurlijk niet in één keer helemaal gesleept te worden, kan het gewoon stukje voor stukje doen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 14:48

Oh, belasting! Dat is ook een goede! Dat moet ik ook even navragen, wat dat gaat kosten. Gelukkig ligt het tegen mijn huis aan, dus het is een lager tarief. :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:53

Let wel op dat je bij veel banken (als particulier) geen hypotheek op weide/agrarische grond kan krijgen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:57

belasting op landbouwgrond zal nog meevallen..
het telt wel mee op je vermogen/vermogensbelasting..

wat betreft breuk van paaltjes, kijk goed naar de huidige staat.. moeten er een aantal vervangen worden.. koop dan ergens een bulkpartijtje, want dan zullen er wel meer volgen op den duur en per stuk zijn paaltjes best prijzig op zich.. terwijl per 100 het best meevalt.. Wellicht een oud hokje/blokhutje/zeecontainertje, op de kop tikken waar je weide spullen in op kunt bergen (anders rotten je paaltjes weg), maar ook voor wat draad, wat isolatoren etc.. zodat, als ze op zondag een keer door de draad gaan, je het gewoon kunt repareren.. ook kun je daar je zeis (zodra je daarmee om kunt gaan) op hangen, je weide sleepspullen/kruiwagen.. zodat je niet elke keer alles naar de wei hoeft te verslepen.. als het dicht genoeg bij je gewone opslagmogelijkheid is, dan hoeft dat natuurlijk niet.

verder kun je denken over hoe je water op het land krijgt? als je tuinslang tot daar reikt, dan zijn bakken natuurlijk goed genoeg..

en idd, wat brainless zegt.. heb je daar al naar geïnformeerd?

ik denk dat je kosten vooral aanschaf kosten zullen zijn en een handje naar de belasting..
slepen kun je zelf, en de sloot laten doen zal je de kop niet kosten gok ik.. als je een hypotheek kunt afsluiten, laat je loon genoeg ruimte over om een paar honderd opzij te leggen per jaar voor weideonderhoud.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:00

Brainless schreef:
Let wel op dat je bij veel banken (als particulier) geen hypotheek op weide/agrarische grond kan krijgen.

Dit. Wij hebben onlangs een boerderij gekocht waar een weiland los bij gekocht kon worden. Hier kregen we geen hypotheek voor. Dus laat je van tevoren goed voorlichten door een hypotheekadviseur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:37

Als het land aan huis vast ligt meestal wel. Ligt er ook maar 1 weg tussen krijg je geen hypotheek

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:39

Lynn_Nikita schreef:
Als het land aan huis vast ligt meestal wel. Ligt er ook maar 1 weg tussen krijg je geen hypotheek

Sowieso is het moeilijker als het later wordt aangekocht.

Maar ook als het er direct bij wordt verkocht bij aankoop woning krijg je heel moeilijk een hypotheek op het agrarische gedeelte.
Weet er helaas alles van. :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:56

Sloten is idd om het jaar in principe, mar niemand zal je tegenhouden als je het elk jaar laat doen ;)
Sloten kun je ook met de hand doen maar dat is nogal een werk als de sloot erg lang is.

Een bosmaaier is leuk, maar wil je een goede ben je ook al snel €500 verder.

Kwa palen en draad kun je het uiteraard zo gek maken als je wilt. Je hebt draad van €70 per 500 meter maar ook van €200 per 500 meter. Uiteraard zit daar wel kwaliteitsverschil in.
Palen kun je van hout, kunstof, metaal en beton nemen. Ik zou nemen wat er al staat ;)

Ik weet niet of je er echt een houten of ijzeren poort in wilt hebben maar die moet je (denk ik) dan ook aanschaffen. Hier hoort ook een stevige paal bij om de poort van de grond te houden.

In principe kun je al grote het werk laten doen door een loonbedrijf. Denk dan aan sloten, bloten en alles om hooi te maken. Je kunt ook een boer in de buurt vragen of deze het voor een vergoeding wil doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:21

Wij hebben hier elk jaar schouwplicht (zelfs officieel een zomer en winterschouw).

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 23:16

Die hypotheek kan dus nog wel een probleem worden. Het is wel waardevermeerdering voor mijn huis, dus misschien dat het meevalt. Het ligt inderdaad stijf tegen mijn erf aan, geen weg ertussen. De stroom voor de wei komt uit ons fietsenschuurtje, en het water komt uit de put op ons erf. Het is al helemaal ingericht op paarden. De palen die er nu staan, zien er prima uit, het hek is mooi stevig, dus ik verwacht daar voorlopig geen extra kosten aan.

Zelfs de bosmaaier hebben we al, mijn broer heeft daar een bedrijfje in. ;-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:44

Hippe_Hannes schreef:
Die hypotheek kan dus nog wel een probleem worden. Het is wel waardevermeerdering voor mijn huis, dus misschien dat het meevalt. Het ligt inderdaad stijf tegen mijn erf aan, geen weg ertussen. De stroom voor de wei komt uit ons fietsenschuurtje, en het water komt uit de put op ons erf. Het is al helemaal ingericht op paarden. De palen die er nu staan, zien er prima uit, het hek is mooi stevig, dus ik verwacht daar voorlopig geen extra kosten aan.

Zelfs de bosmaaier hebben we al, mijn broer heeft daar een bedrijfje in. ;-)

landbouwgrond zonder bouwvergunningen hoeft niet persee een waardevermeerdering van de woning te zijn.. het blijven gescheiden percelen in het kadaster.. dus het perceel met de woning veranderd niet echt in waarde omdat je er een perceel bijkoopt.

sterker nog, het kan lastig zijn in een tijd waar steeds minder mensen bedrijven hebben in landbouw of veeteelt je pand later met grond weer kwijt te raken.. landbouwgrond zonder vergunningen loopt ook niet storm.. Dus de bank kan ook concluderen dat het juist lastiger wordt om eventueel weer van de woning af te komen, als het 1 geheel wordt in de hypotheek.

je wilt als ik het goed begrijp de hypotheek van je woning verhogen om een stuk land erbij te kopen?
of ga je een tweede hypotheek afsluiten op je loon, om een stuk land erbij te kopen..

het tweede staat namelijk helemaal los van je woning.. het is gewoon een lening die je aflost voor een stuk land en het maakt niet uit waar het staat. Wellicht is het ook verstandiger om te kijken naar een persoonlijke lening in plaats van een hypotheek?

op je woning, moet de bank dus gaan bepalen of het wel echt waardeverhogend is en wat de risico's eventueel zijn mocht de boel in de toekomst spaak lopen. plus je huis loopt een veel groter risico als je om wat voor reden dan ook je de verhoging voor de wei niet meer zou kunnen betalen.. Met een persoonlijke lening hoeft je huis niet getaxeerd te worden, het hoeft niet bij een notaris gepasseerd te worden, dus de overall kosten zijn een stuk lager dan een hypotheek

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:51

Sloten uit maaien doet de gemeente hier om het jaar.
Tussentijds mag het hier niet eens om zo de insecten de kans te geven.

Bemesten krijgen wij geld voor.
Voor hooi maaien en draaien moeten we betalen.
Maar die boer die graag zijn mest kwijt wil doet dat daarom in ruil. Wel het pakken betalen we.

Kosten die we wel hebben zijn kalken.
Eventueel onkruid spuiten.
Nu is op een gegeven moment ons grasland niet meer goed genoeg.
En hebben we de helft verhuurd gehad en daar heeft twee jaar mais op gestaan.
En dat is dit najaar weer ingezaaid met gras voor paarden.
Zo wegen de kosten ook weer tegen elkaar op.
Hooi hebben we teveel voor onszelf en verkopen we ook weer.
Daarmee doen we dan ook weer ophogen van uitgelopen stukken en onderhoud van de bak.

We hebben geen problemen gehad met de hypotheek.
Maar het is ook weer wat jaartjes geleden plus er zat een huis bij. Geen idee of dat daarom met nu te vergelijken is.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:49

Kan je niet (nog) een hypotheek geven op je huis (of de hypotheek verhogen, als dat kan) en daar het weiland van kopen? Dan is dus je huis het onderpand maar gebruik je het geld om het weiland van te kopen.