's Winters geen weide...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigerr

's Winters geen weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:56

Hoi!!
Ik heb nog niet heel lang een jong tinkertje. Ze is twee jaar en heeft altijd op de wei gestaan, tot de zomer eindigde dit jaar, toen ik haar had gekregen. Ze staat nu elke dag op stal, gaat minimaal 2 u per dag in de paddock en ik kom ook iig elke dag om even met haar te wandelen en persoonlijke aandacht te geven. Ik ging vandaag kijken of het nou echt zo erg was voor een jong paard om op stal te staan, en er waren best veel sites die zeiden dat je paard echt altijd op de wei MOET.. Is dit echt waar? Ik zie niet echt iets verschillend aan Norah (=tinker) behalve dat ze misschien wat meer energie heeft. De paarden kunnen hier 's winters niet op de wei ivm kleigrond, dan verdwijnen de benen zowat in de modder wanneer het heeft geregend. Nu heeft Norah ook nog hoefrot (wordt behandeld ;)) dus al helemaal geen goed idee. Is geen weidegang nou echt zo erg?

gr Tigerr :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:58

Die paarden van mij krijgen in de winterperiode ook geen toegang tot de wei.
Staan gewoon in de paddock met zijn allen met een dikke bult hooi voor de neus.
Ze komen niets te kort, zien er prima uit. Doe het al ruim 15 jaar zo. Inderdaad omdat de weide nu te nat is.

Voor de weide zelf is het ook goed dat er op koudere, natte dagen geen paarden op lopen. Paarden vertrappen het dan alleen maar en dan is het volgend voorjaar de grasopbrengst echt veel lager.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:01

Geen weidegang maakt weinig uit maar eenzame opsluiting wel. Het is voor paarden, en helemaal jonge paarden, gewoon heel slecht om zich niet te kunnen bewegen. Dat remt de lichamelijke ontwikkeling , daar krij je zwakkere botten en pezen van, en slecht voor de sociale ontwikkeling. Dat is de reden dat veel mensen hun paard naar de opfok doen in de wintertijd.
Laatst bijgewerkt door troi op 07-12-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:01

Inderdaad, weide hoeft niet per se. Maar ik zou een tweejarige zeker niet 22 uur op stal willen. Ik zou dan een plek zoeken waar ze wel 24/7 buiten komen met een paddock en schuilstal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:02

Paarden lopen de wei echt kapot. En het is dus altijd een patstelling, namelijk kies je voor de wei zodat je paard van de zomer weer fijn kan grazen, of kies je voor het paard, zodat hij altijd lekker de ruimte heeft.

Het fijnste is en/en. Als je dus een ruime paddock hebt waar hij de hele dag in kan, en 2 uur is eigenlijk wel krap aan hoor, het dubbele vind ik persoonlijk toch wel het minimum, zeker voor zo´n jong paard is hoe meer buiten, hoe gezonder en beter.

Het gevaar bij een paddock is echter dat hij niet kan eten, en een hongerig paard kan dus zand gaan eten. Het is dus wel belangrijk dat je hem geregeld ruwvoer geeft en hoe langer in de paddock, hoe vaker dat moet. Maar vaak zijn daar wel constructies voor te bedenken.

Net wat Dees zegt `met een dikke bult hooi voor de neus.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 07-12-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:02

2 uur per dag in een paddock vind ik voor een 2-jarig (eigenlijk voor elk paard) wel echt te weinig. Is het niet mogelijk om haar langer buiten te hebben? 22 uur per dag op stal is wel erg veel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:03

Eigenlijk zou elk paard veel beweging moeten krijgen,dat hoeft niet persé op de weide.
Twee uurtjes spelen is voor zo'n kleintje wel erg weinig,ze is nog volop in ontwikkeling maar moet nu 22 uur per dag stilstaan.
Is het niet mogelijk om haar ergens neer te zetten zodat ze langer haar benen kan strekken?Al is het maar een paddock waar ze lekker kan spelen.
Ook is het erg belangrijk om vriendjes te hebben zodat ze manieren kan leren.

Dus...is geen weidegang een probleem...nee.
Is weinig beweging een probleem...ja.

Het mooiste is als je haar op een plek kunt zetten waar ze veel beweging heeft en maatjes om mee te spelen,ze is nog erg jong.Tutten en frutten is niet verkeerd maar ze moet wel paard kunnen leren zijn en in mijn ogen kan dat niet met 22 uur stal

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:06

Dees schreef:
Voor de weide zelf is het ook goed dat er op koudere, natte dagen geen paarden op lopen. Paarden vertrappen het dan alleen maar en dan is het volgend voorjaar de grasopbrengst echt veel lager.

Hangt er vanaf. Op een écht groot stuk met de juiste bodem wat niet laag ligt kan dat prima. Hier gaat dat al 22 jaar goed.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:08

Imo hoort een paard van twee jaar in een kudde en liefst op het land te staan. Pensionstal is niks voor een tweejarige.
Op de weide hoeft niet echt maar veel vrije beweging in kudde verband wel.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:09

Wei is niet perse noodzakelijk, maar wel een plaats waar ze lekker kan spelen met soortgenoten.
En 22 uur opgesloten tussen vier muren is niet gezond voor een paard. jong of oud.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:11

Fijn dat je in ieder geval nadenkt wat het beste voor je paard is.. Soms is het moeilijk je te verplaatsen in een dier omdat we toch geneigd zijn alles wat we zelf vervelend vinden ook toe te schrijven aan de beleving van een paard..
Kou, wind, regen, sneeuw, in het meest ideale geval zou je een paard kunnen laten kiezen, uiteraard mits het paard zelf een winterjas heeft kunnen aanmaken en zichzelf kan beschermen tegen bovengenoemde weersomstandigheden.. ..
Wanneer een paard zowel binnen als buiten kan lopen, op harde en op zachte ( vb zand) grond kan staan, kan eten waar en wanneer hij wil.. Dan zie je een beeld van sommige paarden die graag schuilen bij zonnig weer ivm vliegend ongedierte en sommige bij harde wind en regen.. Maar dat er ook paarden zijn die helemaal niet binnen willen staan. Wij veronderstellen dat paarden t opsluiten in een stal niet vervelend vinden omdat hij of zij graag naar binnen gaat. Wellicht komt dat omdat het voer daar gegeven wordt.. Het blijkt dat een paard gezondere benen/ hoeven heeft als hij / zij onbeperkt kan lopen..het paard ervaart minder stress als er een keuze is, waardoor de kans op een maagzweer kleiner wordt.. Zo zijn er nog een aantal voorbeelden te noemen waar uit blijkt dat een paard die de keuze heeft zoals bovengenoemd, letterlijk beter in zijn vel zit .. Weide in de winter is wat mij betreft niet zaligmakend .. Onbeperkt kunnen bewegen echter wel..

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:13

De stallen staan allemaal erg dicht naast elkaar en de paarden kunnen half met hun hoofd in de volgende stal, dus eenzaam is ze niet echt. Natuurlijk probeer ik haar zelf ook zo lang mogelijk buiten te houden en zoveel mogelijk beweging te geven, dus in totaal staat ze wel een stuk minder dan 22 uur op stal... (half uur wandelen en daarna nog borstelen etc.) verder bedankt voor alle reacties, ik snap het allemaal heel goed. Het is alleen bijna onmogelijk om haar op een andere plek te zetten waar ze wel de wei in kan, dan zou je ongeveer een half uur moeten rijden en ik heb nog geen rijbewijs... :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:15

Desiree.
Hier ook het hele jaar door weidegang.
En ook hooi van eigen land.
Ligt echt aan hoeveel land tegenover hoeveel paarden je hebt.
Heb je het gedraineerd of niet en de grondsoort.

2 uur per dag buiten is gewoon te weinig als je het mij vraagt.
En al helemaal voor een jonkie.
Die hoort samen met andere op een redelijk stuk overdag te kunnen spelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:18

Tigerr schreef:
De stallen staan allemaal erg dicht naast elkaar en de paarden kunnen half met hun hoofd in de volgende stal, dus eenzaam is ze niet echt. Natuurlijk probeer ik haar zelf ook zo lang mogelijk buiten te houden en zoveel mogelijk beweging te geven, dus in totaal staat ze wel een stuk minder dan 22 uur op stal... (half uur wandelen en daarna nog borstelen etc.) verder bedankt voor alle reacties, ik snap het allemaal heel goed. Het is alleen bijna onmogelijk om haar op een andere plek te zetten waar ze wel de wei in kan, dan zou je ongeveer een half uur moeten rijden en ik heb nog geen rijbewijs... :')

Maar je paard heeft meer behoefte aan beweging en vrienden dan aan aandacht ban zijn/haar mens..

In alle eerlijkheid zou ik liever mijn paard verder weg zetten dan dichtbij en op een plek die slecht voor hem is. En maar 2 uur vrij bewegen is gewoon slecht voor een paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:19

Voor een jong paard vind ik 24/7 vrije beweging met andere paarden eigenlijk echt noodzakelijk. Alles groeit
nog zo hard, ze zijn zo jong, speels en druk. Ze hebben echt die behoefte. En als ze zo jong
zijn doe je er toch heel weinig mee dus waarom in godsnaam op stal? Dat vind ik tot een jaar
of 4 wel echt heel sneu. (Daarna ook hoor, maar daarvoor is het imo nog een stuk erger). Weidegang
hoeft het echt niet te zijn, een goede paddock met schuilstal of een echt grote loopstal is ook prima.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:20

In jouw plaats zou ik dan kiezen voor een plaats waar ze met soortgenoten buiten staat en gewoon wat minder vaak langsgaan. Een paard heeft veel meer aan vrije interactie met andere paarden dan aan een halfuur wandelen/ borstelen met /door een mens.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:21

Ik word ook niet blij van 2 uur buiten. Ze mist het spelen etc met soortgenootjes en idd voor haar groei botten en spieren verre van ideaal. Wei hoeft niet maar een ruime paddock met vriendjes zou wel heel fijn zijn voor haar

Tribunals

2 uur is echt veel en veel te weinig. Voor elk paard, dus al helemaal voor een jong dier die nog aan het groeien en ontwikkelen is.

marjotje82

Op kleigrond is het echt niet mogelijk om ze in de winter op de wei te houden.
Ook al is je wei nog zi groot ze lopen m echt kapot.
Wei op zand grond is anders daar kunnen ze makkelijker/ langer op ook in de winter
Paddock op zand of op steen is een uitkomst in de winter als je in klei gebied woont!
Kijk of ze iig wat uren lekker naar buiten kan in de paddock zoals ze nu gaat. Eventueel met wat hooi net of bak.
En of ze mogelijk met een stal maat samen naar buiten kan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

Stallen dicht bij elkaar is geen vervanging voor lijfelijk contact,jong ding moet kunnen spelen en rennen.
Ik zou echt hard op zoek gaan naar een andere locatie,ze is nog zo jong en kan best nog wel een tijdje de opfok in.Iig tot het voorjaar.Vaak ook een stuk goedkoper zodat je dat weer kunt wegstrepen tegen reiskosten ;)

Wat wintereide betreft...goed weidebeleid zorgt voor een goede grasopbrengst...dus als een weide in de winter gebruikt wordt,wil dat niet zeggen dat er in het voorjaar minder grasopbrengst is maar dit ter zijde.
Kleigrond is niet geschikt voor jaar rond beweiding.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:29

Heel veel mensen op dit forum zien het liefst 24/7 of zeer zeker gehele dag weidegang/paddock. Hier gaan de paarden al sinds ver voor ik geboren was in de winter op stal en komen beperkt buiten. Ieders een uurtje, en sommige worden daarnaaast gelongeerd oid. Nou vind ik dat ook niet ideaal. Maar moet eerlijk zeggen dat of ik mijn pony die daar nu ook staat, nu 1 of 3 uur buiten zet, veel meer kilometers zal ze niet maken omdat de paddock daar niet genoeg "uitdaging" voor bied. Maar hebben ze er last van? Ik kan niet voor de paarden spreken, maar alleen zijn ze gezond opgegroeid. Sterke pony's geworden waarvan vele hoog in de sport lopen, enkele fok of reactief worden gebruikt. Lichamelijk en psychisch zijn er voor zover ik kan oordelen geen problemen, nooit geweest ook. Enkel dat de hengsten die in de winter ook getraind (en daarnaar gevoerd werden) wat heter werden en wel wat meer bewegen tijdens hun paddocktijd. En ja ik zal nu vast half bokt over me heenkrijgen. Maar dit doen we al jaaaren zo en de paarden van de buren zien er echt niet beter of gelukkiger uit. Of die stal (met vriendjes in de buurt) nou zo heel veel erger is dan die wei die echt niet zo groot is als een volledig natuurgebied, ik weet t niet.
Opfok zou ik desondanks zeker aanraden. Onze pony's komen grotendeels van t jaar wel in de weide met soortgenoten en daar worden ze sociaal van. Wij hebben ze wel tot in november zeker buiten lopen dus een relatief kort winterseizoen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:56

bruintje123 schreef:
Desiree.
Hier ook het hele jaar door weidegang.
En ook hooi van eigen land.
Ligt echt aan hoeveel land tegenover hoeveel paarden je hebt.
Heb je het gedraineerd of niet en de grondsoort.

2 uur per dag buiten is gewoon te weinig als je het mij vraagt.
En al helemaal voor een jonkie.
Die hoort samen met andere op een redelijk stuk overdag te kunnen spelen.

Klinkt ideaal hoor. Ook hier lopen ze nu nog op de wei omdat ik niet over een paddock beschik. De wei is erg groot maar wel wat zompig. Ze kunnen er wel wat van eten maar ze kunnen ook naar eigen believen de stal in en uit lopen en daar hebben ze altijd de beschikking over ruwvoer.

Ik vind 2 uur ook veel en veel te weinig. Mijn merries en veulens gaan elke dag de wei op en komen pas om 20.00 ´s avonds in de box. Dit omdat de veulens gewoon droog willen liggen ´s nachts en dat gaat niet op de wei. Ze kunnen wel in de loopstal liggen maar daar heerst te veel onderlinge onrust als ze er allemaal aanwezig zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:10

Ook op kleigrond, in overstromingsgebied zelfs!, kunnen paarden het hele jaar buiten. Ja, je hebt er je handen aan vol maar met een beetje goede wil kan het toch.
Als je je niet beperkt tot 1 schuilstal maar verspreid verschillende schuilstallen maakt voorkom je al een heleboel kapot gelopen wei. Sluit dan wel de schuilstal waar ze de grond kapot lopen tijdelijk af. Voer dan ook nog op verschillende plaatsen bij èn zet een tijdelijke afscheiding op de vaste looproutes.
Ze zijn slim genoeg om op een halve dag door te hebben dat hun favoriete schuilstal dicht is en dat ze even niet over hun favoriete paadje kunnen lopen.
Mijn pony staat met 2 andere pony's en een ezel op 2 hectare, in overstromingsgebied en op kleigrond. De enige keren dat hij tot ver over zijn knieën nat wordt is als hij de vijver in gaat.

Maar een jong paard zou ik lekker in de opfok zetten en als dat wat verder weg is, jammer dan. Jammer dat ik dan niet elke dag heen kan maar het paard zal me niet missen hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 02:05

Het is voor jonge opgroeiende paarden het beste om de hele dag vrij te kunnen bewegen met andere paarden.
Niet alleen voor het sociale aspect en de algemene opvoeding (want laten we eerlijk wezen, de beste paardenopvoeders zijn andere paarden... echt niet de mens)
maar zeer zeker ook voor de lichamelijke gezondheid.
Dit hoeft geen weide te zijn, maar paddock, loopstal , er zijn aardig wat opties te verzinnen.
Soms wat verder weg van huis.
jonkie van mij heeft tot mei dit jaar 80 km verderop gestaan... nee dan kon ik idd niet dagelijks naar haar toe, maar liever een paard wat onder de juiste omstandigheden opgroeid waarmee kansen op oc en ocd etc minimaal is en ze goed opgevoed is door de kudde(verschillende leeftijden) dan dat ik er al van alles mee kan of moet doen ...

Nu is ze 5 en staat ze nog steeds in een groepshuisvesting trouwens, ik wil haar de interactie niet afnemen.

Tigerr

Re: 's Winters geen weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:39

Ik ga met de eigenaresse van de pensionstal waar ze staat overleggen of ze misschien vaker en langer naar buiten mag/kan, en anders ga ik er zelf vaker heen om haar in de paddock te zetten (ze staan trouwens rond de 2-4 uur buiten- ik heb het nagevraagd. Ook niet veel maar wel langer). Ik had wel gehoord van een plan voor een nieuwe grote paddock, waardoor alle paarden zowat de hele dag naar buiten kunnen. Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga proberen er wat mee te doen.
Gr Tigerr