vraag over rusthuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

vraag over rusthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:15

Hoi,

voor mijn kerstpakket krijgen wij waardebonnen die we ook aan een goed doel mogen schenken. Er zijn een aantal geselecteerd.

Waar ik nu tegenaan loop is het volgende.

Eigenaren blijven zelf eigenaar en betalen pensiongeld en naar ik aanneem ook dierenarts en hoefsmid kosten. Ik weet niet wat het pensiongeld nu kost, maar in 2011 al 135 euro. Ongetwijfeld dat dit nu al gestegen is.

Dit zou dus kostendekkend moeten zijn. Wie weet wat er dan met het geld gebeurt wat gedoneerd wordt?
Ik zou ze kunnen mailen, maar ze beantwoorden maar eens per week mail staat er.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-12-15 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS namen verwijderd uit openingspost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:19

Als dat wat jij zegt waar is dan zou ik zelf een ander goed doel kiezen.. Of doneer het met kerst aan serious request van 3FM (elk jaar een ander goed doel wat niet zo bekend is).

IHN

Re: vraag over rusthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:25

Shanna, dank voor je reactie. Nee. Ik weet dus niet hoe het zit. Vandaar mijn vraag. Misschien is er iemand die weet wat ze met dat geld doen. Ik wil gewoon zeker weten dat mijn bijdrage goed gebruikt wordt, en niet om iemands zak te spekken. Ik bedoel..heb zelf ook 3 bejaarde paarden staan die ik overgenomen heb omdat ze weg moesten (niet meer rijdbaar) en ik draag de kosten ook zelf.

Maar misschien zijn er dingen die ik over het hoofd zie. Misschien is er iets wat ze doen aan voorlichting of weet ik veel wat of nemen ze toch paarden op waar niet voor betaald wordt wanneer een eigenaar in de financiele problemen is ofzo.

Ik mag helaas niet vrij kiezen..er staan een aantal doelen geselecteerd en allemaal uit mijn woonomgeving. Anders was het naar een heel ander doel gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:32

Persoonlijk vind ik een rusthuis wat minimaal 135 per maand per paard binnenkrijgt niet echt een ''goed doel'', van dat geld kunnen ze ruimschoots elk paard van alle nodige zorgen voorzien, en zelfs nog extra. Wij hebben de paarden aan huis, en zijn bij lange na niet 135 per paard per maand kwijt. Zelfs inclusief medicatie (o.a. voor de cushing) niet en ik ga er (net als jij) vanuit dat dit niet bij de kosten inbegrepen zit.

Persoonlijk zou ik dus een ander doel uitkiezen, zijn zat bedrijven die het beter kunnen gebruiken zoals een zorgboerderij o.i.d..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:33

Bel ze op of ga langs en vraag wat er met dat geld gebeurt. Dat vinden de meeste stichtingen helemaal geen rare vraag als een donateur wil weten hoe zijn geld besteedt gaat worden.
Zij geven aan juist door donaties het pensiongeld laag te kunnen houden. Of dat dekkend is voor alle onkosten? Misschien voor het paard zelf, misschien niet. Maar denk ook aan het onderhoud van de stallen, gebouwen, het terrein, de vrijwilligers, eten/drinken wat daar nodig is, gemeentelijke kosten, afval/mest verwerking.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:35

Zo te lezen is het een stichting die door sponsorgelden en werken met vrijwilligers de kosten per paard laag kan houden.
135- is voor all in echt een koopje. Ter vergelijk: i k sta dhz en betaal voor 24/7 buiten incl ruwvoer al 105,- en de pony van mij die 's nachts naar binnen gaat 185,-. Binnen/ buitenzetten, uitmesten, voeren moet ik allemaal zelf doen. Als je dus all in voor 135,- pp rusthuis faciliteiten aanbiedt, is dat echt niet kostendekkend.

Vergis je niet wat arbeid kosten als je meerdere paarden hebt die naar binnen en buiten moeten, dagelijks gecontroleerd, weide onderkoud de etc, dat is niet te vergelijken met je eigen paarden aan huis.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:39

en wat denk je van het pand..

als het pand/stallen/weide eigendom is van de stichting en niet van een persoon..
wie denk je dan dat de huur betaald, het water, de stroom, het onderhoud..

ik denk je dat TS zich behoorlijk vergist in wat een rusthuis kan kosten.. immers het levert niets op verder..

ik denk dus dat TS gewoon de stichting moet bellen en van te voren een lijstje met vragen moet maken.. ook met wedervragen op mogelijke antwoorden..

dus als hun antwoord is dat het onderhoud/huur etc betaald wordt, dan kun je rustig vragen of de grond en de opstal eigendom is van de stichting.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:40

Shanna, inderdaad. Ik betaal het ook bij lange na niet voor mijn paarden. En Tica..ik heb idd een mail gestuurd. Het is erg kort dag en heb geen mogelijkheid er op zo'n korte termijn heen te gaan. idd zijn dat wel bijkomende kosten, maar in mijn beleving (ik zit in hetzelfde gebied en het is echt goedkoop hier) moet dat dan nog wel kunnen...135 was ook in 2011...ik denk dat het wel gestegen is, maar ook prijzen staan niet op de site.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:44

135 was in 2011. Dat betaalde ik in 2011 hier ook voor mijn volpension en sindsdien zijn de prijzen erg gestegen. Ik weet dus niet of dat ook hier zo is. En idd...ik ging er vanuit dat de stallen etc. niet van de stichting zijn omdat een stichting volgens mij geen onroerend goed mag aankopen. Ik bel anders idd wel even als ze niet op mail reageren...vind het altijd een beetje eng, omdat ze het misschien als kritiek zien, maar zo bedoel ik het niet. het is gewoon dat ik wil weten wat er gebeurt voor het geld...heb al tevaak geschonken aan een goed doel en dat je er achteraf achterkomt dat de betrokkenen van de stichting er zelf erg warmpjes bijzitten van geld van de stichting en dat voelt heel wrang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:55

Het is je goed recht om uit te zoeken en na te vragen hoe het zit. :j
Als je gewoon je verhaal vertelt zoals je hierboven doet, vatten ze het vast niet verkeerd op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:09

Van de website krijg ik de indruk dat er ook een stukje opvang bij zit naast de betaalde pensioenpaarden? Daar zal inderdaad extra geld voor nodig zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:21

IHN schreef:
135 was in 2011. Dat betaalde ik in 2011 hier ook voor mijn volpension en sindsdien zijn de prijzen erg gestegen. Ik weet dus niet of dat ook hier zo is. En idd...ik ging er vanuit dat de stallen etc. niet van de stichting zijn omdat een stichting volgens mij geen onroerend goed mag aankopen. Ik bel anders idd wel even als ze niet op mail reageren...vind het altijd een beetje eng, omdat ze het misschien als kritiek zien, maar zo bedoel ik het niet. het is gewoon dat ik wil weten wat er gebeurt voor het geld...heb al tevaak geschonken aan een goed doel en dat je er achteraf achterkomt dat de betrokkenen van de stichting er zelf erg warmpjes bijzitten van geld van de stichting en dat voelt heel wrang.

je moet er natuurlijk wel ook rekening mee houden dat er wellicht een of twee mensen een fulltime baan aan hebben, met een behoorlijke verantwoording.. het kan dus best zo zijn dat er 1-2 lonen ook van betaald moeten worden en dan tikt het natuurlijk aan wat er uit de kas betaald moet worden..

denk niet dat ze echt rijk worden van 135 euro per maand per paard

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:57

Volpension of rusthuis is niet hetzelfde mi.
Jij komt neem ik aan (bijna) elke dag zelf?
Bij een rusthuis zou ik verwachten dat het paard ook regematig gepoetst wordt en gecheckt wordt op wondjes etc. Bij volpension ga ik ervanuit dat de eigenaar dat zelf doet.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 15:01

Nou...ik ga toch voor VWN. Op zich niks mis met het rusthuis. De prijzen varieren van 40 voor een klein ponytje tot 150 euro en dat is dus echt niet duur (in deze omgeving overigens wel vrij normale prijzen voor pension) maar de kosten heb je daar wel uit. De grond is eigendom van degene die de stichting opgericht heeft, en de stichting betaald huur aan deze eigenaren van stallen en grond, maar het onderhoud wordt ook betaald uit de stichting (in mijn ogen zou het onderhoud dan ook door de eigenaar van de grond betaald moeten worden aangezien de stichting ja huurder is). De stichting draait volledig op vrijwilligers, dus geen lonen die betaald moeten worden. Ik heb inzicht gevraagd in een jaarverslag, maar deze vraag werd 2 keer genegeerd.

Misschien maak ik wel een denkfout, maar voor mij voelt het niet goed om geld te geven aan een stichting waarvan de oprichter zelf de grond in bezit heeft. Het geld uit de stichting gebruikt om zaken te vervangen en daarnaast ook nog huur ontvangt. Aan de andere kant blijft er bij VWN waarschijnlijk ook behoorlijk wat aan de strijkstok hangen. Aaarghhh...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:18

Wie onderhoud doet, hangt af van de afspraken tussen huurder en verhuurder. Ik huur bv ook kaal land en moet dus ook zelf onderhoud plegen aan dingen als de omheining, etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:29

Marije_jiplover schreef:
Zo te lezen is het een stichting die door sponsorgelden en werken met vrijwilligers de kosten per paard laag kan houden.
135- is voor all in echt een koopje. Ter vergelijk: i k sta dhz en betaal voor 24/7 buiten incl ruwvoer al 105,- en de pony van mij die 's nachts naar binnen gaat 185,-. Binnen/ buitenzetten, uitmesten, voeren moet ik allemaal zelf doen. Als je dus all in voor 135,- pp rusthuis faciliteiten aanbiedt, is dat echt niet kostendekkend.

Vergis je niet wat arbeid kosten als je meerdere paarden hebt die naar binnen en buiten moeten, dagelijks gecontroleerd, weide onderkoud de etc, dat is niet te vergelijken met je eigen paarden aan huis.

Het ligt er aan waar dat is.
Hier betaal je 60E eigen zorg (weide/schuilstal/stromend water), 110E 24/7 buiten met gigantisch grote inloop schuur (incl ruigvoer, HS, brok) en 165E volpension, bi/bu bak, longeercirkel, springtuin enz

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:33

Heb jij dezelfde werkgever als ik? Ik kan ook een rusthuis voor paarden aangeven als donatie kerstgift. Zat met precies dezelfde vragen als jij ts.
Ben toevalig eens bij deze stal geweest en ik geef daar geen geld aan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:30

Zammie schreef:
Heb jij dezelfde werkgever als ik? Ik kan ook een rusthuis voor paarden aangeven als donatie kerstgift. Zat met precies dezelfde vragen als jij ts.

als jouw werkgever morgen ook kerstmarkt organiseert om je kwrstpakket uit te zoeken hebben we dezelfde :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:36

Yep, dan hebben we dezelfde..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:39

Zammie schreef:

Waarom niet? Worden ze niet hoed verzorgd?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:39

haha. Wat grappig. ben trouwens benieuwd vanwaar jouw beslissing om niks aan hun te geven? Wat heb je daar aangetroffen? (mag ook pb).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:46

Nee, kan gewoon openbaar. Erg kleine stallen met hele lage plafonds. Stallen waren klein en eigenlijk alleen geschikt voor ponies. De binnenbak staan ook altijd paarden in, dus s' winters staan ze bij slecht weer alleen op stal en niet zoals ze vermelden in de binnenbak, die overigens ook erg klein is, maar daar staat dus ook een groep paarden in.
Gewoon geen goed gevoel bij deze stal. En vond de mensen ook niet vriendelijk.
En inderdaad geven ze de jaarverslagen niet en dan heb ik mijn bedenkingen.
Het is gewoon een oude boerderij die is omgebouwd tot deze stalling. Alles volgepropt zodat ze zoveel mogelijk paarden kunnen stallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:47

Stichting de Paardenkamp is een goed rusthuis. Dit zit in Soest, misschien niet in jouw buurt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:54

anjali schreef:
Stichting de Paardenkamp is een goed rusthuis. Dit zit in Soest, misschien niet in jouw buurt?

Daar kan TS niet voor kiezen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:04

dank voor je antwoord Zammie. Dan hoef ik nu ook niet meer te twijfelen.