Mijn paard heeft sinds 2 weken een peesblessure waardoor hij dag en nacht in stal moet blijven. Hij krijgt 's ochtends, 's middags en 's avonds hooi en hij staat op stro. Verder krijgt hij maar een handje krachtvoer omdat hij toch niks doet.
Nu eet, plast en mest hij heel veel! Iedere dag kan ik heel zijn stal uitmesten omdat het lijkt op een koeienstal vol poep en plas. Tegen het vele eten hadden we gaas in zijn hooiruif geplaatst zodat hij langer over zijn hooi zou doen. Als zijn hooi op is begint hij aan zijn stro en andersom..
Ik ben bang dat als ik hem op vlas zet dat hij gewoon door gaat met eten en dus vlas koliek krijgt... Stalmatten had ik op mijn vorige stal, wat helemaal een drama was...
Heeft er iemand tips? Tegen het snel hooi eten of tegen het stro eten? Misschien geen hooiruif maar een hooinet? Of toch andere bodembedekking?
Ik heb er niet heel veel verstand van qua peesblessures etc, maar kan het niet gewoon pure verveling zijn? En als mijn paard een hele dag en nacht op stal staat is mijn stal ook 1 grote zwijnenstal.. Denk dat iedereen dat wel heeft.
Bedankt voor je antwoord! Voor de peesblessure kwam die overdag nog paar uur buiten. Maar toen was zijn stal ook al zo vies. Toen kreeg die wel meer stro als nu.. maar omdat die alles opeet hebben we besloten minder in zijn stal te doen omdat die het toch allemaal in een keer opeet...
Staat hij alleen maar op stal of wordt er wel gewandeld en als het weer het toe laat bijvoorbeeld aan de hand gegraasd met dit paard. Mijn oudje van 20 heeft vorig jaar februari een pees blessure opgelopen, maar die werd twee keer per dag een half uur aan de hand gestapt en als ik tijd vrij kon maken ging ik dan ook nog grazen met haar en gelukkig is ze buiten heel kalm, waardoor ze elke dag gewoon op een klein stukje buiten geweest is.
Hele dagen binnen zonder enige afleiding is echt funest. En als hij op deze manier ook nog eens extra dik wordt dan zijn dat ook allemaal extra kilo's die op die kapotte pees moeten rusten...
GeraldineVD
Geplaatst: 29-11-15 18:31
Hai TS. Omdat wij ook een revalidatiestal hebben hier wat tips van ons Je moet niet minder, maar juist véél meer stro in de stal doen. Strooi zaagsel op de plasplekken en schudt de eerste keer gerust 2 baaltjes stro in de box. De volgende dag mest en natte plekken verwijderen, en dan zul je zien dat er nog maar een plakje of 2 bijgestrooid hoeft te worden. Wél moet je paard ONBEPERKT hooi/of kuil krijgen nu. Er moet constant iets te kauwen zijn, dus beter 1x per dag een halve baal dan 4x daags een beetje. Verder gooien wij een stuk boomstam van een wilgenboom in de box. Die schillen ze in 1 nacht volledig kaal, en dan krijgen ze bij ons weer een nieuwe.
Heel veel beterschap voor je paard!
_Zsazsa_
Geplaatst: 29-11-15 18:32
Dat ze zo smerig zijn is logisch als ze 24/7 binnen moeten blijven. Je kunt niets meer doen dan elke dag heel goed mesten. En onbeperkt hooi. Geef hem ook afleiding in vorm van poetsen, aandacht of een speeltje. Maar onbeperkt hooi is echt een must. Tegen die viezigheid kun je weinig doen.
Karuna: hij krijgt in de ochtend een baaltje hooi, in de middag een halve en in de avond anderhalf baaltje.
Nickeltje: hij komt iedere dag een kwartier/halfuurtje buiten. Langer mag nog niet. Ik ga dan wandelen of hij loopt zelf op het terrein.
Ineken: bedankt! Gaat mijn paard dan niet het stro allemaal opeten? Het is het proberen waard.. Als ik mijn paard 1 x een baal geef dan is dat binnen een uur op! Daarom lievee verspreidt dan in 1x.. Mijn paard blijft eten tot alles op is dus dan zou die al snel zonder hooi staan. Die wilgentak is wel heel slim! Dat ga ik zeker proberen!
Dimple
Geplaatst: 29-11-15 18:46
Of een bodem van vlas of gehakseld koolzaadstro (dat kan geen kwaad als ze het eten) en daarover stro.
Hoi! Mijn paardje heeft nu ook een peesblessure en staat ook de hele dag binnen. Wij geven haar hooi in een hooinet en hebben een speelbal in der stal gehangen zodat ze altijd wat te doen heeft. Ook heeft ze ook wat te zien er rijden dus paarden in de bak waar ze zicht op heeft en er lopen constant paarden en mensen langs. Wij mogen wel stappen en verdelen dit over de hele dag dat ze dus niet een half uur iets doet en dan de hele dag niks meer maar dat ze de hele tijd 5 minuutjes stapt en daarna weer ff op stal en dan stappen en daarna poetsen. Dat je ze lekker bezighoudt. Heel veel succes!
X
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 29-11-15 19:00
Hoeveel is een baaltje? Echt een hele baal of een paar plakjes? Kan me niet voorstellen dat een normaal baaltje hooi van 15 kilo in een uur op is. Dat krijgt zelfs de snelste eter niet voor elkaar.
Als iets binnen een uur op is zou hij maar hooguit 3 uur op een dag iets te eten hebben en de rest niet. Dat is veel te weinig. Vooral omdat hij binnen moet staan en geen afleiding heeft.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-11-15 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Brainless
Geplaatst: 29-11-15 19:00
Citaat:
hij krijgt in de ochtend een baaltje hooi, in de middag een halve en in de avond anderhalf baaltje.
Hij krijgt 3 balen hooi op een dag? En hij eet alsnog zijn stal leeg? Dan zou ik verder gaan zoeken waarom hij zoveel honger heeft,
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 29-11-15 19:02
Ik vermoed dat een baal een hooinetje is. En dat hij domweg veel te weinig ruwvoer binnen krijgt op een dag. Oude tinker stond maximaal op 40 kilo hooi per dag. Zouden 3 balen hooi zijn. Dat is niet in 3 uur op, beest stond continue te eten.
troi
Geplaatst: 29-11-15 19:02
Eens met ineken, zorg ervoor dat je onbeperkt kan eten. Hij moet dus altijd wat te eten hebben, ofwel hooi ofwel genoeg stro. Das een kwestie van genoeg hooinetten vullen en in zijn stal hangen. Als je bang bent dat hij te dik wordt kan je een half hooi en half stro mengsel erin doen.
Runa
Geplaatst: 29-11-15 19:03
Ik zou in ieder geval een hooitnet gebruiken in plaats van gaas over de voerbak. Ik heb gehoord dat paarden daar nog wel eens wondjes van (kunnen) krijgen; dat ze hun tandvlees eraan open halen en dat soort dingen.
Eerder zou je misschien, naast een hooinet voor het hooi, wat stro in een hooinet kunnen stoppen zodat hij het niet van de grond af hoeft te eten. Als er schoon spul op de grond ligt, eet hij dat waarschijnlijk op maar misschien kun je dit wat mixen met wat oud stro, zodat het stro in het net lekkerder is.
Verder zou je krachtvoer kunnen vervangen door vitaminebrok in een voerbal. Zo krijgt hij niet nog meer energie die hij niet kwijt kan, maar krijgt hij wel zijn vitaminen. Door het in een voerbal te doen, doet hij er bovendien langer over.
Met een stuk wilf erbij is het helemaal goed!
Charlottemv
Geplaatst: 29-11-15 19:05
Bij ons op stal is er iemand die elke dag na het opstrooien met een plantenspuit wat groene zeep met water gemengd op het stro spuit zodat haar paard het niet op eet.
turtlelito
Geplaatst: 29-11-15 19:05
Soraya_Tony schreef:
Karuna: hij krijgt in de ochtend een baaltje hooi, in de middag een halve en in de avond anderhalf baaltje.
Hoeveel kilo voer je in totaal? Hij krijgt dus drie 'baaltjes' hooi, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de baaltjes zijn die ik in gedachten heb (als ik denk aan kleine baaltjes zijn die zo'n 20 kg).
Edit: zie dat meerdere mensen zich dit al afvragen
Is het niet erg dat een paard hele dag hooi eet terwijl hij niks doet? Wat is dan beter, hooi of stro meer geven dan normaal?
Jasmijn159
Geplaatst: 29-11-15 19:17
Is het geen optie om te gaan potten? En dan niet te schoon houden, zodat het nét te vies is om te eten? Dus even paar dagen niet mesten, maar wel opstrooien en het vieze met het schone mixen.
En dan in een slowfeeder onbeperkt hooi voeren. Van onbeperkt hooi, mits het niet te rijk is, krijgt je paard niks. Je zou dan zelfs je brok weg kunnen laten en vervangen door een compleet vitamine supplement (pavo vital bijvoorbeeld).Wilgentakken zijn ook erg goed om te knagen tegen de verveling.
LiannePuthzy
Geplaatst: 29-11-15 19:21
Soraya_Tony schreef:
Is het niet erg dat een paard hele dag hooi eet terwijl hij niks doet? Wat is dan beter, hooi of stro meer geven dan normaal?
nee, een paardenmaag is er op gemaakt om de hele dag ruwvoer te verteren, dus moet hij ook de hele dag door hooi hebben
mariettek
Geplaatst: 29-11-15 19:22
Dat arme dier kán niets anders doen dan eten. Gelukkig is een paard daar juist voor gemaakt!
Dus, geef hem onbeperkt hooi in een fijnmazig hooinet, dan heeft hij wat te doen. Zorg ook voor een flinke laag stro, dan kan de bovenlaag schoon blijven.
Ook is drie a vier plakjes hooi op een dag echt belachelijk weinig. Ik hoop dat hij normaal meer krijgt, want dat is nooit genoeg om zijn darmen aan het werk te houden. Een paard moet minimaal 16 uur per dag eten om zijn darmen en maag goed te houden!
Anoniem
Geplaatst: 29-11-15 19:24
Soraya_Tony schreef:
Sorry ik bedoelde plakken dus dan kom ik op 3 a 4 plakken hooi op een dag. Zou dit te weinig zijn?
Dat is ongeveer 6 kg... Een paard moet toch wel zeker 10-12 kg hooi eten. Geen wonder dat je paard de stal leegeet! Hij heeft honger en krijgt veel en veel te weinig hooi.
Brainless
Geplaatst: 29-11-15 19:24
Soraya_Tony schreef:
Sorry ik bedoelde plakken dus dan kom ik op 3 a 4 plakken hooi op een dag. Zou dit te weinig zijn?
Veel te weinig, een echte baal hooi per dag zou eerder in de richting komen, zeker 8 plakken maar liever nog meer. Bij zo weinig hooi snap ik dat hij zijn stal gaat leegeten.