Keuze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nijntje01

Keuze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:40

Ok ik vind dit een hele moeilijke Keuze dus ik stel hem hier.

Stal A
voordeel; Dichtbij huis,geen auto nodig,grote stal, keuze hooi of kuil,leuke uitrijmogelijkheid, vriendinnen, zelf bepalen hoeveelheid stro,grote kasten.
Nadeel; staan mensen waar ik moeite mee heb, rijbak slecht, paddocks zijn niet uitmuntend, duur,stro apart kopen, weinig faciliteiten,verplichte klusjes.

Stal B
Voordeel; veel faciliteiten, goedkoop,leuke mensen,weinig klusjes.Kan een dagje overslaan. Goed hooi.
Nadeel; ver van huis dus reizen en reiskosten. Geen stal (24/7 buiten)
Geen leuke buitenrijmogelijkheden.
Beperkte ruimte voor eigen spullen.

Dit waren ongeveer wel de hoofdlijnen.

Stal A.is het dubbele aan kosten van stal B
Bij Stal B rijd ik wel 80 procent van die kosten op aan benzine om het even goed in kaart te brengen.

Oh ja en er.wordt door mijzelf weinig gebruik gemaakt van de.rijbak, zo nu en dan, ben geen fanatieke
Laatst bijgewerkt door nijntje01 op 28-11-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Keuze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:47

Ik zou toch voor stal A gaan. Omdat de bak slecht is kan je nog altijd gaan buiten rijden. Klusjes horen erbij vind ik. En je gewoon netjes voorstellen en je nergens mee bemoeien wat zou zaken niet zijn zal je heus niet zo veel last hebben van "vervelende mensen".
Succes met je keuze!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:47

En wat zijn de voor en nadelen voor het paard? Hoeveelheid weidegang/paddock op stal A bijvoorbeeld.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:48

Voor mij stal B. 24/7 buiten is mijn grootste eis voor stalling. Ik heb mijn paard er zo van zien opknappen... Die gaat niet meer op stal.
En als je er dan ook nog betere faciliteiten hebt zou ik met plezier wat verder rijden

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:50

Tigra_ schreef:
En wat zijn de voor en nadelen voor het paard? Hoeveelheid weidegang/paddock op stal A bijvoorbeeld.

Beide weidegang zomer dag en nacht
Winter A overdag buiten 9-17
B 24/7

Moet wel bij vermelden dat het paard wel.gevoelig is voor kou. Krijgt gauw last van het lijf. Vind zelf 24/7 buiten ook ideaal maar stiekem een warme stal voor de nacht ook erg fijn

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:50

Ik zou voor stal a gaan. Wat yenni ook zegt, is de bak slecht kan je altijd nog elders rijden in de omgeving vanwege de uitrijmogelijkheden. Zeker als je geen rijbak mens bent en paard is dat een voordeel. En betreft de mensen, je staat er niet voor de mensen toch? maar voor t paard. Dus als je ze niet aardig/leuk vind zou ik zeggen ja jammer, maar dat is op elke stal wel mogelijk. Daar zou ik niet voor wegblijven of weigeren van een stal. en van 9-17 buiten is nog netjes vind ik.. Is dat alleen in de winter en dan zomer langer of ?

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:51

Yenni schreef:
Ik zou toch voor stal A gaan. Omdat de bak slecht is kan je nog altijd gaan buiten rijden. Klusjes horen erbij vind ik. En je gewoon netjes voorstellen en je nergens mee bemoeien wat zou zaken niet zijn zal je heus niet zo veel last hebben van "vervelende mensen".
Succes met je keuze!

Deze mensen dienen geen voorstel nodig, zijn al bekenden uit een verleden.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 12:56

Mioux schreef:
Ik zou voor stal a gaan. Wat yenni ook zegt, is de bak slecht kan je altijd nog elders rijden in de omgeving vanwege de uitrijmogelijkheden. Zeker als je geen rijbak mens bent en paard is dat een voordeel. En betreft de mensen, je staat er niet voor de mensen toch? maar voor t paard. Dus als je ze niet aardig/leuk vind zou ik zeggen ja jammer, maar dat is op elke stal wel mogelijk. Daar zou ik niet voor wegblijven of weigeren van een stal. en van 9-17 buiten is nog netjes vind ik.. Is dat alleen in de winter en dan zomer langer of ?

Ja alleen echt winter, bij voorjaar langer en zo snel mogelijk het land op. Maar paard mag beperkt gras dus ik hang hier niet heel zwaar aan wel aan het buiten komen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:58

dan zou ik zeker voor stal A gaan. 9-17 is nog best goed in de winter hoor, zeker in de hele koude nachten wel prettig zou ik zelf vinden, en als de zomer dan langer is.. plus je zit met beperkt gras.

En ja ik zeg altijd maar je bent er voor je paard, niet voor de mensen ;) En misschien na een poos als je er staat dat het beter gaat op stal met de mensen en kan je eens samen ritjes maken of iets?

Zou zelf in iedergeval het niet af laten hangen van de mensen die er staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:04

Stal A
voordeel; Dichtbij huis,geen auto nodig,grote stal, keuze hooi of kuil,leuke uitrijmogelijkheid, vriendinnen, zelf bepalen hoeveelheid stro,grote kasten.
Nadeel; staan mensen waar ik moeite mee heb, rijbak slecht, paddocks zijn niet uitmuntend, duur,stro apart kopen, weinig faciliteiten,verplichte klusjes.

Hier zou ik afknappen op de niet leuke stalgenoten, en vooral op de verplichte klusjes.
Als je je niet op je gemak voelt, ga je niet met plezier naar je paard. Klusjes zijn er thuis ook genoeg, daar heb ik geen dure paardenstalling voor nodig.

Stal B
Voordeel; veel faciliteiten, goedkoop,leuke mensen,weinig klusjes.Kan een dagje overslaan. Goed hooi.
Nadeel; ver van huis dus reizen en reiskosten. Geen stal (24/7 buiten)
Geen leuke buitenrijmogelijkheden.
Beperkte ruimte voor eigen spullen.

Voor mij zijn buitenrijmogelijkheden een absolute must, dus daarom zou deze stal voor mij ook afvallen. Zeker omdat het paard dan toch 24/7 buiten staat, zou ik de motivatie om er mee te rijden denk ik al vrij snel niet meer op kunnen brengen.

Conclusie: ik zou verder zoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:14

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:20

ja als je meer opties heb zou ik dat ook doen maar als je alleen die 2 had zou ik voor a gaan..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:30

Ik zou voor keuze 3 gaan, stal maar ook de mogelijkheid in ieder geval overdag minimaal 8 uur in een groep naar buiten (droge paddock of het land). Goede rijbak, en als het kan ook in een mooie buitenrij omgeving. Niet genoemd maar zeker ook belangrijk, goed en voldoende voeding over de gehele dag.

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:32

Ik zou voor stal A gaan. Moet er niet aan denken dat mijn paard 24/7 buiten staat. En ik heb altijd veel paardenspullen. En bij mij op stal heb ik ook veel mensen die ik niet zo geweldig vind. Maar die loop ik dan gewoon voorbij. En bemoei me gewoon niet met hun. En ik moet zelf ook iedere dag fietsen. Maar dat is wel erg lekker hoor en goed voor de conditie :P Maar succes met een beslissing te nemen

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:33

Stal B. Paard lekker 24/7 buiten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:46

Voor mij klinkt B beter. Maar is daar wel een schuilstal bij of helemaal niet? Want is dat geen optie zou ik toch even verder zoeken. Als je al weet dat er geen leuke mensen staan zou ik daar niet voor kiezen. Uitrijmogelijkheden is wel fijn maar in de wintertijd toch ook wel prettig dat je gewoon in de bak terecht kan. Daarnaast is die ook nog erg duur voor wat je er voor krijgt blijkbaar.

Maar als jij je paard graag op stal wil 's nachts zou ik zeker even verder kijken zit vast nog wel wat anders in je omgeving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:50