pensionstallen en hun luxe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

pensionstallen en hun luxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:56

Ik vind het zo verbazingwekkend hoe sommige stallen hier in de omgeving kunnen blijven voort bestaan.

Zo hebben een manege/pensionstal/ handelstal waar de paarden 2 keer per dag een portie kuil krijgen en op zaagsel staan. En waar je voor 6 plakjes stro per week extra voor moet betalen. En waar je bijrijdster 75 euro moet betalen aan de staleigenaar? En dan een bakplanning omdat er evenementen worden gehouden.Genoeg weiland en paddocks niet het geval is. Maar toch heeft deze stal 5 sterren. Hoe komt het toch dat er op zo n stal de zorg voor paarden minimaal is? Je zou toch verwachten dat een bedrijf weet dat 2 keer op een dag kuil te weinig is?

Of een andere stal met een mooie locactie als binnenbak, luxe stallen en een mooie buitenbak. Maar waar je voor weidegang ( schrik niet wel 2 uurtjes) 150 euro per maand extra betaald en dan moet je nog toezicht houden ook. En dat voor 385 euro per maand. En waar 1 keer per week je stal word uitgemest. Slaan we niet een beetje door?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 27-11-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Re: pensionstallen en hun luxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:06

ik geloof niet dat dat een 'doorsnee' luxe pensionstal is wesco..

ik versta dat in ieder geval niet onder luxe.

En waar komen die sterren vandaan? die hebben ze zichzelf neem ik aan toebedeeld, want volgens mij bestaat er geen sterrensysteem of overkoepelend orgaan voor pensionstallingen?

Ik sta in mijn ogen luxe.. voor slechts 185 euro per maand.
mijn pony staat zomers 24/7 op een behoorlijk stukje land met 4 andere pony's.
s winters staan ze op een iets kleinere weide in groepen van 2-4 (in mijn geval staan ze met z'n 3 tjes op zo'n 100 bij 25 meter).

twee maal per dag krijgen ze ongeveer 12 kilo goed hooi, eenmaal op stal, eenmaal op het land in een kist (op stal desgewenst in een hooinet).

krachtvoer lever je zelf aan en wordt voor je gevoerd, inclusief eventuele supplementen.

paarden staan op vlas en krijgen 1 pak per week, als er meer nodig is wordt het verrekend.
smorgens om 9 uur gaan de paarden het land op en wordt er brandschoon gemest. bovenlaag is altijd schoon en droog ook bij roerende paarden.

we hebben alleen een buitenbak, van 20 bij 40 en een longeerlijn.. maar het bospad zit op 10 meter van de stal, toegang tot bijna 500 hectare bos.. direct aan stal grenst een crossterrein waar van van het bb paard/b pony gedeelte vrij gebruik kunnen maken als stal.

zodra je voer bijna op is, krijg je netjes een sms'je.. als hij ook maar snift, of zich iets anders gedraagt krijg je keurig een sms'je om het te laten weten. Komt de hoefsmid voor iemand, dan krijgt iedereen een sms'je of er nog meer zijn, evenals wanneer de dierenarts komt.. De afgesloten zadelkamer krijgt iedere keer een nieuwe code als er ook maar het vermoeden is dat iemand van buitenaf de code heeft kunnen verkrijgen, dus na vertrek van een stalgenoot, maar ook na een bezichtiging van een nieuwe klant.

Geen binnenbak, geen solarium, zelfs geen warm stromend water of toilet aanwezig (voor de kleine boodschap zul je het bos of je box moeten gebruiken).. wel een waterkoker, een klein prieeltje met een senseo en koelkastje..

In de ogen van velen zal dat niet 'luxe' zijn.. Nee, niet voor de mens misschien, en rijden doe je in de buitenlucht.. maar alle paarden die er staan komen volledig tot rust zo grenzend aan het bos, met regelmatig en goed voer en in de wetenschap dat er goed toezicht is en dat je direct op de hoogte gesteld wordt als er wat aan de hand is.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:17

Is dat sterrensysteem niet voor de FNRS maneges? Die kijken volgens mij helemaal niet naar het stallingsbeleid, maar meer daar de kwaliteit van de lessen. Dus die sterren zeggen niet zoveel.

Elena: dat klinkt goed hoor. Bij ons op stal staat mijn leasepaard ook in de zomer 24/7 op het land, in de winter komt ze binnen en staat ze wel de hele dag op de paddock. We hebben ook alleen een buitenbak en een longeercirkel. Ook een dressuurweide, maar die is met nat weer niet echt te rijden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:23

Ik denk indd dat dit het fnrs systeem Is.

Mijn paard staat ongeveer 7 uur buiten. En krijgt 2 maal daags een grote hoeveelheid hooi.
Voer zit bij de prijs in maar hij krijgt van mij wel wst bij.
Ik betaal 285. Maar zit ongeveer 100 meter van het bos. Heb een solarium warm en koud water. Een binnenbak 2 buitenbakken een paddock graaswei en een roundpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:30

Rena100 schreef:
Is dat sterrensysteem niet voor de FNRS maneges? Die kijken volgens mij helemaal niet naar het stallingsbeleid, maar meer daar de kwaliteit van de lessen. Dus die sterren zeggen niet zoveel.

Gaat niet om de kwaliteit van de lessen.
Hier kun je vindne waar ze naar kijken en verzorging en voeding van de dieren hoort daar ook gewoon bij.

2x kuil kan genoeg zijn, als er zo´n grote berg gegeven wordt dat ze daar 6-8 uur van kunnen eten... ;)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:30

frns heeft toch maar 3 sterren

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:35

Lusitana: dat kan heel goed hoor, ik heb me er verder niet in verdiept, daarom zei ik ook 'volgens mij'. Maar goed, ik weet dan nog steeds niet welke sterren er worden toegekend voor pensionstallen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:46

Volgens mij kan in Nederland ook een pensionstal de vijf sterren van de fnrs halen. Zijn heel wat voorwaarden aan verbonden die het er, mijns inziens, niet altijd leuker op maken.

Heb ze weleens gelezen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:51

Mijn luxe kost mij 285,- per maand. We hebben 2 buiten bakken , een binnenbak , een longeerkraal , genoeg paddocken met gras voor de winter en 2 enorme weilanden voor de zomer waar je zeker een tijdje loopt voordat je aan het eind bent haha! 2 keer per dag kuil en 2 keer per dag krachtvoer maar je mag altijd kuil bijvoeren. Ook word er altijd voor je uitgemest behalve op zondag en komen de paarden minimaal 7 uur per dag buiten ook in de winter, zomers nog langer. 3X3 stallen en 2 solariums met warm en koud water en een kantine. In totaal staan er 30 paarden en je bent op 5 min van het bos en half uurtje stappen van het strand. Ideaal.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:56

De sterren staan niet alleen voor de lessen. Ook voor veiligheid in het bedrijf, grootte van de boxen, hoogte van de stal, isolatie en ventilatie als ik me goed herinner van toen ik op een fnrs stak stond.

Ik sta nu behoorlijk luxe vind ik zelf. Ik betaal 255 per maand. Ik mest zelf uit. Voeren en buitenzetten / binnenhalen wordt gedaan, er is een goed te rijden buitenbak, kantine en ook 2 longeerbakken. Er is een trail track waar je kunt oefenen met bepaalde hindernissen uit de trail discipline. Mijn paard heeft een box met paddock eraan vast. Ik krijg per week anderhalf pak vlas waar ik ruim voldoende aan heb (je begint met een bodem van 3 pakken in de box geloof ik)

Verder is er altijd toezicht op je paard. Paard krijgt ook voldoende hooi, dagelijks weidegang. Er is een mooie zadelkamer met ruime kasten en nog een dekenopberghok.

Het enige wat heel soms wel eens fijn zou zijn is een binnenbak, maar dat weegt niet op tegen hoe fijn ik de stalling vind :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:28

Klopt wat Dragan2008 zegt. Wij stonden op een pensionstal die eerst de sterren wilden halen. Geloof niet dat ze daar nog actief mee bezig zijn.

Er mogen geen obstakels in de bak zijn, er mogen geen honden los en iedereen die lesgeeft moet gediplomeerd zijn. Heb wel eens van iemand gehoord die haar eigen dochter niet eens een paar aanwijzingen mocht geven op een stal die de sterren al had. Daar waren ze wat doorgeslagen denk ik :D

Wij hebben de paarden sinds kort ook weer op pension i.p.v. thuis. Thuis kan je ze precies verzorgen zo je wilt maar qua faciliteiten was het niet zo handig met twee paarden die volop in de sport lopen.

Stal waar ze nu staan zijn super aardige mensen maar ze komen er te weinig buiten en de laatste voerbeurt is al om 18.00 uur zodat ze, naar mijn mening, veel te lang zonder eten staan. Andere paarden komen daar wel hele dagen buiten maar de vier hengsten moeten een wei delen en kunnen niet samen. Aangezien een van die hengsten de onze is en hij samen met onze ruin buiten staat hebben zij de pech maar heel kort buiten te kunnen.

Dit weekend verhuizen we naar een stal in Nederland met een 20x60 buitenpiste met eb- en vloedbodem, een 20x40 binnenpiste, een longeercirkel, ook met eb- en vloedbodem, grote kasten, solarium, warm en koud stromend water, meerdere poets/was plaatsen en minimaal acht uur per dag op de weide of de paddock. Ze krijgen daar ook weer samen een wei of paddock. We willen niet dat de hengst alleen staat te verpieteren. En, heel belangrijk vinden wij, om 22.00 uur de laatste hooibeurt. Kost 285 euro per maand. Met twee paarden een behoorlijke kostenpost maar zo kan mijn dochter wel fijn doortrainen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:07

Ik vind de pretenties die men heeft altijd wel grappig! Hebben jullie zelf enig idee wat alles kost? Wat personeel kost. Hooi, strooisel, Krachtvoer, onderhoud stallen, buiten en binnen, onderhoud of aanleg van een bakbodem, mest afvoer enz enz enz....
Dan nog te bedenken de privacy die je als stalhouder volledig kwijt bent omdat sommige mensen zowat bij hun paard op jou erf wonen. Je ten alle tijden bezig bent, geen vaste uren hebt. De risico's die al die vreemde paarden met zich mee brengen... Zijn echt niet allemaal zo lief en braaf als de eigenaren zeggen dat ze zijn...
Dat is gewoon heel veel waar niet veel mensen over na denken. Mensen klagen liever over elke euro die ze denken te veel te betalen dan dat ze eens een bezem pakken en de boel achter hun kont netjes opruimen!een paard bezitten is een luxe en luxe kost geld.

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:46

Ik moet zeggen dat prijzen best duur zijn op sommige stallen als ik dat zo lees.

Zelf staan we met twee paarden op pension.
215,- euro incl uitmesten, voer,hooi stro en binnen buiten zetten.
Elke dag wordt er netjes gemest en zijn de stallen schoon.

Paarden gaan elke dag van 9 tot 5 naar buiten in groepen.
Extra hooi geven geen probleem zonder meer prijs.

Hebben een ruime buitenbak en longeerpiste.
Stromend water (koud), toilet,..
Is je paard niet zichzelf laat de pensionhouder het weten. Of raadpleegt dierenarts als hij de eigrnaar niet te pakken krijgt (denk aan koliek, slokdarmverstopping, serieuze verwonding,..)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:25

In mijn ondervinding: hoe meer luxe voor de mens (en dus ook: hoe duurder), hoe slechter het voor het paard. Bij de luxe stallen met mooie binnenpiste, buitenpiste, knappe stallen is het, althans in mijn omgeving, zo dat je paard 5-6 maand geheel niet buitenkomt. Onacceptabel in mijn ogen...

Ik sta bij een kennis als enige gast. Wei voor in de zomer, paddock voor de winter, schuilstal en buitenpiste die nu uiteraard nat ligt. Krijgen 2/3x per dag zoveel hooi dat het nooit op is tegen de volgende voerbeurt en staan 24/7 buiten. Geen luxe voor mij, wel voor mijn paard en haar geluk is voor mij belangrijker dan een mooie binnenpiste, al mis ik die wel op heel slecht weer dagen.
Prijs: 225€
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 27-11-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:39

Ik sta ook best luxe.nou ja mijn paard dan. Ik betaal 220 per maand. En dan heb ik 2 buitenbakken, longeerbak, binnenbak,warm water spoelplaats, stapmolen en kantine en wc bij de hand. 2 of 3 keer een beste bult kuil en 3 keer brok. Binnen en buiten zetten zit er bij in je moet alleen zelf uitmesten. Vlas vrij om te gebruiken. Mijn paard is een viespeuk en gebruik om de 4 dagen een heel pak, zit gewoon bij de prijs in. Hoefsmid of enten od word gewoon bij de stalling opgerekend. ( je kan gewoon aangeven dat je paard geent of bekapt moet worden en dan regelen zij dat) krijgen elke maand een factuur (officieel bedrijf) en dan worden alle extra kosten per maand bij gezet. Alsner iets is kun je altijd vragen en ze zijn nooit te beroerd om te helpen. Vanochtend vroeg ik wie zij hadden voor tandarts en toevallig komt hij een deze weken langs en dan neemt hij de mijne ook gelijk mee en word het gewoon op de rekening er bij gezet. Ideaal dus.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:37

rapido schreef:
Ik vind de pretenties die men heeft altijd wel grappig! Hebben jullie zelf enig idee wat alles kost? Wat personeel kost. Hooi, strooisel, Krachtvoer, onderhoud stallen, buiten en binnen, onderhoud of aanleg van een bakbodem, mest afvoer enz enz enz....
Dan nog te bedenken de privacy die je als stalhouder volledig kwijt bent omdat sommige mensen zowat bij hun paard op jou erf wonen. Je ten alle tijden bezig bent, geen vaste uren hebt. De risico's die al die vreemde paarden met zich mee brengen... Zijn echt niet allemaal zo lief en braaf als de eigenaren zeggen dat ze zijn...
Dat is gewoon heel veel waar niet veel mensen over na denken. Mensen klagen liever over elke euro die ze denken te veel te betalen dan dat ze eens een bezem pakken en de boel achter hun kont netjes opruimen!een paard bezitten is een luxe en luxe kost geld.

Jouw reactie staat direct onder mij en ja, ik weet wat alles kost en ik weet ook dat mensen er voor kiezen om anderen zo ongeveer op hun erf te laten wonen. Als je daar voor kiest moet je er ook niet over klagen. Er zal best eens een vervelende klant zijn die een beklag waard is maar vergeet niet dat pensionhouders er voor kiezen. Ze hoeven geen stal te beginnen, ze kiezen daar voor.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:10

Ik sta op de meest simpele boerenstal die je je maar kunt bedenken en heb meer luxe gevoelsmatig dan ik ooit op een luxe stal heb gehad, incl manege van 350 euro.
Het stinkt er naar varkens, koeien, schapen, kippen en paarden, blubber neem je standaard mee naar huis en de stallen zijn gewoon oude schuren maar MAN wat is het er heerlijk! Ik zou niet anders meer willen. Ik mag aan hooi en stro pakken wat ik wil, het is er heel gemoedelijk, we hebben warm water om onze handen te wassen, we hebben een koffieautomaat ter beschikking, en niemand kijkt wat voor oude zooi je die dag weer aan hebt. En we hebben een buitenbak met een lampje voor de avond. Mijn vorige stal was ook zo, alleen was er wat meer haat en nijd onder elkaar, maar hier is het zo kleinschalig dat dat al helemaal niet aan de orde is.
Ik heb ook op een manege van 350 euro gestaan, waar mn paard een miniplukje hooi kreeg en ik 5 euro per dag extra kwijt aan extra hooi, was de bak ALTIJD bezet was, je echt niet in je oude zooi kon vertonen, zelfs het warme water en stroom voor je tondeuse betaald moest worden en je geen stro-tje mocht laten vallen in de gangen.
Ik was er doodongelukkig en ben binnen 2 maanden weer vertrokken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:19

Myrthe2003 schreef:
frns heeft toch maar 3 sterren

Nee. Ik sta op n vijf sterren Manege.

Er wordt wel degelijk gekeken naar huisvesting, weidegang, kwaliteit en grootte van de rijbanen etc. Niet alleen de lessen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:19

Percy schreef:
Jouw reactie staat direct onder mij en ja, ik weet wat alles kost en ik weet ook dat mensen er voor kiezen om anderen zo ongeveer op hun erf te laten wonen. Als je daar voor kiest moet je er ook niet over klagen. Er zal best eens een vervelende klant zijn die een beklag waard is maar vergeet niet dat pensionhouders er voor kiezen. Ze hoeven geen stal te beginnen, ze kiezen daar voor.

Ze klagen niet en daar gaat het hier ook helemaal niet over.
De klanten klagen.
Wat er duidelijk wordt gemaakt is dat niet iedereen bereid is voor een appel en ei paarden en mensen op hun erf te laten komen omdat ze zelf ook onkosten hebben en hun privacy wordt ingenomen en daar ook een prijs voor bepalen. Dat is hún recht.
Er zijn diverse types pensionhouders, van superzakelijk tot superklant/paardvriendeijk en soms gaat het gewoon allemaal samen maar je kunt niet verwachten dat alle stallen gelijk zijn. Dat zijn de klanten ook niet.
Je kunt gewoon kiezen waar je wilt staan of je kunt je paard aan huis houden of geen paard nemen.
Je kunt niet verwachten dat je een paard bij een ander kunt houden op jouw voorwaarden, helemaal niet als hun voorwaarden bekend zijn.
Jij kiest er ook voor om een paard te nemen en het bij een ander te stallen....Toch?

De prijzen worden soms ook aangepast naar wat voor soort volk ze willen....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:35

Mijn paard staat nu een maand op een redelijk luxe stal en daar wordt echt niet op het welzijn van de paarden bezuinigd.
4 beurten ruwvoer per dat, de eerst om 6 uur, de laatste om 22.30 / 2x muesli of brok
dagelijks van 9-17 buiten (paddock of wei in kleine groepjes i.o. eigenaar), 's zomers langer of 24/7 mogelijk.
Grote paddocks, en een kleintje zodat een paard die stal-rust nodig heeft daarin ook naar buiten kan.
wasplaats met warm water
Buitenbak met super bodem 25 x 80 meter, binnenbakje 15x20 meter(waar een goed werkend reserveersysteem voor is in een app zodat je nooit hoeft te wachten en je de binnenbak altijd voor jezelf hebt), longeerbak.
Voor de mens sanitair, binnen en buiten zitje, gezelligheid en rust.

Mesten, voer, strooisel (naar keuze vlas of zaagsel) alles inclusief voor 225 euro.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:04

ik sta met mijn shet bij iemand thuis, ben de enige pensionklant. Zomers staan ze met zij achten 24/7 op een heel groot weiland en swinters overdag op het land tenzij het heel hard regent dan blijven ze binnen. Het stro is niet heel ruimschoots wat je mag gebruiken maar er liggen rubberen matten in de stallen dus totaal geen probleem, ze voeren (krachtvoer en hooi is bij prijs inbegrepen) en ze zetten ze binnen en buiten. Er is aan de overkant van de weg een buitenbak met verlichting want ze zijn nu met hun eigen bak bezig om die op te knappen. Ik betaal 50,- en voor een c/d pony zou ik 150,- betalen, paard zou ik niet weten maar denk 150,-/200,-. Daarnaast zit je tussen een park, en twee bossen in dus je kan er heerlijk buiten rijden en/of wandelen :) Er is stromend water aanwezig uit kraan en slang wel koud.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:40

Het is maar net wat je onder een luxe stal verwacht. Mijn eigen shetjes staan 24 uur op een paddock met schuilstal en in de zomer beperkt op gras en ook meestal dan op de zelfde paddock. Ze hebben onbeperkt hooi. Vind ik het ideaal? Nee, paardjes staan altijd in de regen en als het sneeuwt of stormt zou ik het toch fijn vinden als ze lekker warm in hun stalletje staan. Mr ze staan d'r opzich prima en hebben het naar hun zin, dus paard blij baas blij. Mijn trainingspaardjes staan in de zomer ook 24 buiten, en in de winter probeer ik ze altijd 10/11 lang buiten te hebben.

Ik zelf wil in de toekomst een sportpaardje. Mr wat is in mijn ogen dan een luxe stal waar ik mijn sport goed kan beoefenen? Een stal waar de paardjes lekker om 6 uur naar buiten gaan en pas om 5 uur weer naar binnen. Paardje een stal van 4x4. Stallen met een lekker dik vlasbed. Evt uitloop aan de stal. Warm en koud water spuitplaats. Bak 20x60. Paardjes samen op de paddock, vind die paddocks waar paarden allemaal alleen staan helemaal niks. En natuurlijk in de zomer op de weide. Het liefst onbeperkt of minimaal 4x hooi op een dag. En laatste voerbeurt om 10 uur. En een toilet zou ook handig zijn. Zoiets lijkt mij ideaal voor zowel het paard als voor de ruiter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:13

Klanten kunnen inderdaad flink klagen maar stalhouders ook.

Wij hadden/hebben ze thuis en ik weet hoeveel werk het is en hoeveel het kost. Op pension verwacht ik eerlijke voorlichting zodat ik kan kiezen wat ik wil en dat laatste is niet altijd even evident.

Je moet kunnen samenwerken en dat gaat volgens mij in de meeste gevallen wel goed, anders verkas je weer als het niet in overleg beter kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:38

Percy schreef:
rapido schreef:

oh ik reageer niet op de man af. Bedoel het in zijn algemeen ;)