Slowfeeder bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Slowfeeder bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 15:18

Ik ben van plan om zelf maar een slowfeeder te gaan bouwen. Ik wilde eerst zo'n grote stalen kopen met meerdere voerplaatsen, maar aangezien de paddock toch best wel nat kan worden met veel regen en een heel stuk bestraten nu eigenlijk niet echt op de planning staat, had ik toch een ander idee.

Ik wil hier 2 bakken, met palen in de grond, neer gaan zetten:
Aan de linkerkant van deze stal, tegen de muur, onder de afdak en op de stenen
Afbeelding

En tussen deze 2 stallen in, ook tegen de muur
Afbeelding

Er hoeft geen dak op, wel wil ik een grote bak waar je een baal in kan gooien, net erover/omheen. Ik heb gehoord dat je het vast zou kunnen maken met ringetjes, maar nog geen ervaring mee. Wat zou ik hier voor nodig hebben, waar moet ik echt rekening mee houden, hebben jullie tips/voorbeelden? Kan ik zelf een bak in elkaar zetten met platen, of zou je soort palletbak afhalen? Ik dacht eraan om 4 palen in de grond te zetten, en daar die bak aan vast te maken. Onderkant moeten gaten, zodat het water eruit kan lopen mocht het toch nat worden. Ik heb wel al beits gehaald, om het hout mee in te smeren, dat werd me ook aangeraden. Brand los..

Gamova

Re: Slowfeeder bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:24

Grappig om onze stallen hier tegen te komen :o

Als ik jou was zou ik niet alleen een plek bij de stallen maken om te eten maar er ook een te maken in het graspaddock gedeelte. Daar blijft het mooi droog en dan kunnen ze kiezen waar ze gaan eten. Nu blijven ze zolang er hooi is bij de stallen hangen en bewegen ze een stuk minder.

Of je ze echt in de grond moet vast zetten weet ik niet, heb er geen ervaring mee. Denk dat als je zorgt dat ze zwaar genoeg zijn ze er niet mee aan de haal zullen gaan en dan kan je ze zelf nog verplaatsen mocht je dat in de zomer bijvoorbeeld willen.

Wat ik zelf een mooie oplossing vind zijn bielzen (treinbielzen) met daartussen een net gespannen. Dan kan je een flink groot net nemen en zit je ook niet met water wat blijft hangen. In de paddock zou je dan wel moeten nadenken over een afdakje als je er met nat weer ook wilt voeren.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:25

Iemand die ik ken heeft gewoon 2 palen in de grond gezet en dan met zo een aanhanger net om dan het hooi in te doen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:58

ED -> VSW

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 15:59

Gamova schreef:
Grappig om onze stallen hier tegen te komen :o

Als ik jou was zou ik niet alleen een plek bij de stallen maken om te eten maar er ook een te maken in het graspaddock gedeelte. Daar blijft het mooi droog en dan kunnen ze kiezen waar ze gaan eten. Nu blijven ze zolang er hooi is bij de stallen hangen en bewegen ze een stuk minder.

Of je ze echt in de grond moet vast zetten weet ik niet, heb er geen ervaring mee. Denk dat als je zorgt dat ze zwaar genoeg zijn ze er niet mee aan de haal zullen gaan en dan kan je ze zelf nog verplaatsen mocht je dat in de zomer bijvoorbeeld willen.

Wat ik zelf een mooie oplossing vind zijn bielzen (treinbielzen) met daartussen een net gespannen. Dan kan je een flink groot net nemen en zit je ook niet met water wat blijft hangen. In de paddock zou je dan wel moeten nadenken over een afdakje als je er met nat weer ook wilt voeren.

Haha zo leuk! Ja, nu met de netten in de stallen heb je ook dat het stro heel hard gaan omdat ze veel in stal staan. Ik dacht er eerst aan om een grote slowfeeder te komen en inderdaad in de graspaddock te zetten, maar het zou best kunnen zijn dat de 2 kleine pony's binnenkort apart komen te staan ivm dieet en dan staat die slowfeeder daar.. Toen dacht ik misschien id paddock, maar dan zit je met dat zand, zou je er vanalles onder moeten leggen en dat word én een zooitje, en veeel gedoe. Dus toen dacht ik, weet je wat, gooi ik onder de afdak op de stenen 2 bakken. Eerst inderdaad het idee zo'n groot vierkant net op te hangen, maar dan valt er weer zo veel op de grond dus zou er alsnog een bak onder moeten.. Misschien handig zo'n bak waar zo'n hele baal in past.. Het is me toch een gedoe om iets goed én functioneels te bedenken.. En je zou inderdaad ook gewoon bakstenen onderin de bak kunnen leggen misschien..

Gamova

Re: Slowfeeder bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:23

Er is ook een topic over slowfeeders hier op bokt. Ga voor je zoeken!
Als de twee kleintjes apart komen te staan zou je moeten zorgen dat de groten wel ook in de graspaddock kunnen als je daar een slowfeeder neerzet.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:44

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:59

Leen schreef:

Daarom hier een slotje. Het is leuker om alle info hierover in één topic bij elkaar te hebben.