Ik heb een heel ander paard nu de huisvesting anders is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Ik heb een heel ander paard nu de huisvesting anders is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 11:57

3 weken geleden heb ik mijn merrie verhuist naar een stal waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal en onbeperkt ruwvoer.
Ik heb dus een totaal ander paard gekregen. Ik herken haar bijna niet meer terug, ze is veel rustiger en relaxter, ze houd nu plots van knuffelen en aaien (wat vroeger nooit zo was). Hebben jullie dit ook gemerkt toen je je paard 24/7 buiten deed? Ik neem aan dat ze heel gelukkig is en nog nooit zo gelukkig is geweest. 3 weken terug op de oude stal was ze drukker, hield niet van aaien en al helemaal niet van knuffelen. Ze werd ook chagrijniger.

Dus ik vraag me echt af of jullie ook een compleet ander paard opeens hadden met 24/7 buiten huisvesten?

ellenimar

Re: Ik heb een heel ander paard nu de huisvesting anders is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:02

ja ik; mijn paard werd broodmager 24/7 in wei met veel gras, had geen moment rust in kudde want angstig aangelegd naar andere paarden (behalve shetten) dus toen hij weer binnen mocht slapen was hij veel relaxter en minder gespannen, 24/7 in kudde zo natuurlijk mogelijk? prima als het past bij het paard.....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:05

Nee ik merk geen verschil.
Mijn merrie heeft van de zomer 24/7 buiten gestaan.
Maar ze is nog precies hetzelfde in gedrag als nu, nu ze alleen overdag buiten komt. :+
En ik heb haar al jaren, en het is nooit anders geweest.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-11-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:05

ellenimar schreef:
ja ik; mijn paard werd broodmager 24/7 in wei met veel gras, had geen moment rust in kudde want angstig aangelegd naar andere paarden (behalve shetten) dus toen hij weer binnen mocht slapen was hij veel relaxter en minder gespannen, 24/7 in kudde zo natuurlijk mogelijk? prima als het past bij het paard.....

_/-\o_
Dank je wel Ellenimar

Ik word af en toe ook moedeloos van Bokkers die je bijna als paardenmishandelaar wegzetten, omdat je paard niet de hele dag buiten staat. Die van mij heeft er een grafhekel aan om in de paddock te staan. Als het te lang duurt, maakt ze het hek open en peerd ze hem naar d'r stalletje...
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 26-11-15 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:07

Ik merkte wel verschil. Mijn haflinger is in de winter verhuisd van een paar uurtjes paddock naar 24/7. Hij werd veel rustiger. Vooral omdat hij alles kon zien, overzicht had van de omgeving en zijn ei kwijt kon.
Hij voelde zich ook al snel thuis en was snel gewend.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:13

Er wordt maar gelijk een nare draai aan het topic gegeven. Beetje jammer dat het gelijk negatief opgepakt worden als iemand z'n positieve verhaal kwijt wil en dat van meerdere mensen wil horen. En dan kun je inderdaad ook op een positieve manier jouw verhaal vertellen dat je paard zich prettiger voelt als die meer op stal staat.

Ik zelf merk nu niet erg veel verschil mijn paard staat zo'n 8 á 9 maanden in het jaar 24/7 buiten en dan in de 3 á 4 andere maanden in de avond op stal. Dan staat ze overdag buiten. Zolang ze maar iedere dag buiten komt is er niet zoveel aan de hand. Ze is al rustig van karakter.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 26-11-15 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:13

Mareintje schreef:
Ik word af en toe ook licht moedeloos van Bokkers die je bijna als paardenmishandelaar wegzetten, omdat je paard niet de hele dag buiten staat. Die van mij heeft er een grafhekel aan om in de paddock te staan. Als het te lang duurt, maakt ze het hek open en peerd ze hem naar d'r stalletje...

Dat wordt hier toch helemaal niet geinsinueerd? TS vraagt alleen naar ervaringen van anderen. Wat een rare reactie geef jij daar op Mareintje .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:19

Tigra_ schreef:
Er wordt maar gelijk een nare draai aan het topic gegeven. Beetje jammer dat het gelijk negatief opgepakt worden als iemand z'n positieve verhaal kwijt wil en dat van meerdere mensen wil horen. En dan kun je inderdaad ook op een positieve manier jouw verhaal vertellen dat je paard zich prettiger voelt als die meer op stal staat.

Dit inderdaad.

Ik merk bij 1 mega veel verschil bij de ander geen verschil.

Shire is altijd relaxed en staat met zijn benen IN de grond :) Zowel op stal als 24/7 buiten.
KWPNer echter is een totaal ander dier. Hij is van bang voor zijn eigen schaduw, paniekerig, druk en super alert naar rustig, lief, semi-bomproof gegaan.

In zijn stal ging hij dravend van muur tot muur met zijn kop. Durfde niet van licht naar donker over de drempel en vloog bij het minste de lucht in op twee benen.

Nu heb ik een relaxed paard welke heerlijk mee gaat zwemmen, wandelen etc. en zodra er iets te beleven valt er heen loopt om te kijken in plaats van in paniek weg te schieten. De sinterklaasintocht was vorig jaar paniek. Nu stonden ze beide kauwend te kijken naar de pakjesboot :+

Mareintje

Okay, dat was ook weer niet mijn bedoeling...
Sorry Bambi1995.

Het is natuurlijk super als je voor je paard de ideale oplossing gevonden hebt! Ik reageer er misschien een beetje te fel op, omdat er de ene na de andere post komt waarin bokkers zich afvragen waarom niet iedereen dit doet? Alsof het de heilige graal is en mensen die hun paard minder buiten hebben het niet begrijpen?

lolotjeh

mijn haflinger vind halve dagen buiten al zat genoeg en als het hem te lang gaat duren beukt hij alle andere paarden aan de kant en gaat voor aan het hek aan dringen tot hij naar binnen mag.
meneer is bijna 1,60 en dat voor een haf :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:20

Tigra_ schreef:

Ik zelf merk nu niet erg veel verschil mijn paard staat zo'n 8 á 9 maanden in het jaar 24/7 buiten en dan in de 3 á 4 andere maanden in de avond op stal. Dan staat ze overdag buiten. Zolang ze maar iedere dag buiten komt is er niet zoveel aan de hand. Ze is al rustig van karakter.

Ik begrijp het wel.
Dit topic, daar is niks mis mee, gewoon een leuk topic.
Maar er lopen net 2 topics over huisvesting, waar een aantal mensen die paarden 24/7 buiten willen hebben, dat het op doordrammen lijkt en niks anders is goed.
En als je daar net een beetje hebt zitten lezen, en je leest dit topic dan denk je...nee, niet weer :+
Maar goed, daar kan de TS niets aan doen natuurlijk.
Alleen maar leuk voor haar dat haar paard zo positief verandert. :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:22

Ze is als ze 's nachts binnen staat wel wat rustiger (nu op de penionstal) maar kan haar ei nu niet echt kwijt omdat de winterweides kleiner zijn en de bodem slechter vanwege de vele regen.
+ ik mag nu 2 weken niet rijden vanwege een overbelaste schouder.. maar soms als ik longeer maakt dat ook niet meer uit want dan wordt m'n schouder ook bijna uit de kom getrokken door een hyperactief paard. :')

Ik vind een stal goed zolang ze maar niet 1 keer in de 3 dagen naar buiten komen (helaas gezien dat dit gebeurt... en dan komen de paarden met dikke stalbenen er af, gewoon sneu)
Als ze elke dag een uur of 5 naar buiten kunnen (en niet op een 5 bij 5 paddock) is het paardvriendelijk. (enkel in de winter trouwens)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:39

Mijn pony stond vroeger altijd snachts binnen,maar doordat zijn longen slecht werden moest hij 24/7 buiten staan.
Hij staat in een vaste groep en zoals gister was het erg slecht weer, dan haal ik hem binnen ,zet hem even op stal.
Maar hij vind er echt niks aan, staat dan te draaien en te doen omdat hij weer naar zijn groep wil <3
Zijn gezondheid is er ook op vooruit gegaan, hij hoest niet meer,is relaxeder.
Dus ik ben tevreden :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:46

Voor mijn paard maakt het geen donder uit. Kwam van een stal waar hij zelden buiten kwam, daarna een stal waar hij max. 2 uur buiten kwam (in winter dan zomer 24/7 buiten). Daarna een 24/7 stal in de zomer en in winter overdag buiten. En nu weer een stal 24/7 buiten in de zomer. En max 4 uurtjes eruit in de winter. Totaal geen verschil op te merken. Het is een hele gemakkelijke jongen :-)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 12:48

Ooh nee ik beweer helemaal niet dat het mishandeling is om je paard op stal te houden. Ik vind dat prima, ik was gewoon nieuwsgierig of andere mensen het zelfde bij hun paard zagen als dat ik nu zie.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:51

Ts, fijn dat het zo goed bevalt! Ik herinner me je topic met twijfels nog. Mijn paard is er ook positief door veranderd (had ik volgens mij daar ook al gezegd).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:54

ellenimar schreef:

Dit. Onze Tinker zou perfect zijn voor Paddock Paradise. Niets is minder waar.
Hij werd bang voor andere paarden die hem niet lieten eten, viel verschrikkelijk in, was doodop en totaal niet happy.
De rest van de kudde had trouwens nergens last van, dus het verschilt echt per paard :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:56

Mijn merrie is ook aanzienlijk opgeknapt door meer op stal te staan dan 24/7 buiten. Ze is weer lekker op gewicht en veel vrolijker.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:58

Bambi1995 schreef:
Ooh nee ik beweer helemaal niet dat het mishandeling is om je paard op stal te houden. Ik vind dat prima, ik was gewoon nieuwsgierig of andere mensen het zelfde bij hun paard zagen als dat ik nu zie.

Ik ben even nieuwsgierig, als het mag: hoeveel (of weinig) kwam je paard op de vorige stal buiten?
Dat vraag ik omdat ik benieuwd ben naar hoeveel anders het nu is :)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:02

Zowel onze KWPN als onze Haflinger zijn vrolijker en veel meer ontspannen sinds ze zelf kunnen bepalen wanneer ze naar binnen gaan. De KWPN maakt nog wel veel gebruik van de schuilstal, maar ook hij is echt heel veel relaxter sinds niemand meer de deur achter hem op slot doet. Ik geloof zelf dat alle paarden uiteindelijk het liefste zelf bepalen wanneer ze buiten en wanneer ze binnen staan. Maar helaas is dit op de meeste pensionstallen niet haalbaar.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 13:12

Niobe schreef:
Bambi1995 schreef:

Ik ben even nieuwsgierig, als het mag: hoeveel (of weinig) kwam je paard op de vorige stal buiten?
Dat vraag ik omdat ik benieuwd ben naar hoeveel anders het nu is :)

Met regen kwam ze vaak helemaal niet buiten en als het droog weer was ging ze meestal van 11 uur tot 4 uur naar buiten. Zomers stond ze misschien 1,5 uur langer buiten.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:15

ik wilde er totaal geen negatieve draai aan geven hoor.... heb alleen mijn ervaring gedeeld?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:16

Van een plek met een gefrustreerde kudde waar veel onrust was, muffe stallen, in de winter een kale weide met een klein plukje hooi bijgevoerd, sowieso te weinig ruwvoer (wat ik oploste door mijn eigen hooi in te kopen, zodat ze 's nachts op stal wel zo goed als onbeperkt uit haar slowfeeder kon eten), op stal allemaal chagrijnige paarden met voernijd, heb ik tegenwoordig toch echt een totaal ander paard. Momenteel staat ze hele dagen buiten met altijd onbeperkt hooi uit slowfeeders en de nachten op stal, relaxtere paarden om zich heen en meer rust en een buitenstal met dus altijd frisse lucht. Mijn paard is met het rijden echt duidelijk een stuk meer ontspannen ook tijdens het vragen van moeilijkere oefeningen waar ze eerder snel blokkeerde en er weinig meer aan te rijden viel. Haar voernijd is in die 3 afgelopen maanden enorm verminderd nu ze beseft dat ze gewoon altijd genoeg heeft. Vanwege die voernijd staat ze nog wel met een draadje ertussen, er wordt over het draadje heen geknuffeld, en de shet loopt er af en toe onderdoor om gezellig even te komen buurten, maar ze heeft nog wel behoefte om in alle rust te eten, 't is nog even iets teveel stress om alles te moeten delen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:19

ellenimar schreef:

Mijn paard kon ook geen rust vinden in de 24/7 kudde. Het is belangrijk om je eigen voorkeur opzij te zetten wanneer je ziet dat dit niet het beste is voor je paard. Het moet aansluiten bij wat het paard nodig heeft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:38

Ik heb bij mijn paarden enorm veel verschil gemerkt toen ze van 's nachts op stal naar 24/7 buiten gingen.
Het zal per paard verschillen en ook aan de huisvesting op zich,ik heb ze aan huis staan en er is voor allemaal voldoende ruimte en voer.Ook kunnen ze nog eens goed met elkaar overweg.

Ze zijn heel relaxed,vriendelijk en nieuwschierig...ze hebben het prima naar hun zin zo :j

Moet ik wel zeggen dat het IJslanders zijn en allemaal opgegroeid zijn met 24/7 buiten alleen bij mijn vorige stal was dit geen optie helaas.Dus aan het einde van de middag op stal en daar deden ze het ook prima op maar aan hun gedrag te zien vinden ze dit fijner :)