met of zonder deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

met of zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 09:54

Hallo allemaal.
Ik kwam pas een topic tegen waarin meerdere mensen vertelden dat ze hun paardje een 100 Grams Deken opdeden in de winter.
Nu vraag ik me af, helpt dat echt?
Als een paard het koud heeft zet hij zijn vacht uit, maar met een deken op kan dat niet. Wat is voor een paard warmer dan. Met 100 Grams Deken en z'n vacht niet uit kunnen zetten of zonder Deken en vacht wel uit kunnen zetten.
Waarom vraag ik dit?
Ik heb een hele leuke mini met een hele leuke sterretjesdeken. Alleen omdat ik denk dat ze zonder Deken warmer blijft ligt de o zo leuke Deken vorige spek en bonen in de kast vies en oud te worden.

Shiyamala

Re: met of zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:24

Wat je zegt klopt inderdaad, als een paard het koud heeft zet hij zijn vacht uit. Met een deken op wordt dit instinct als het ware 'verhinderd'. Je paard zal eraan wennen dat de deken hem warm houdt en daarom de vacht niet meer uitzetten.

Ineens je paard geen deken op doen terwijl hij daar al aan gewend is (plus het is nu winter) lijkt me geen goed idee. Je zou dit wel rustig kunnen afbouwen. (Hoe je dit moet doen zou ik even navragen bij iemand die er verstand van heeft! Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, mijn paard heeft geen deken op)
Zijn hele systeem zou weer moeten wennen aan het geen deken op hebben. Dit geldt andersom natuurlijk even goed.

Dus.. wat is warmer voor je paard? Dat hangt er net vanaf waar hij aan gewend is.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:07

Je verhaal klopt ja. Ik heb mijn eigen dekenloos. Ik vind het ideaal, je hebt er geen omkijken na! Met dekens moet je het weer zo goed in de gaten houden, ik zie nu al mensen die hun paard dubbele dekens op hebben terwijl het 10+ is. Vraag me af hoe ze dit in de winter gaan doen als het echt koud is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:28

Mijn paard heeft het zelfs met een ongevoerde deken warmer dan zonder deken. Ik denk dat hij gewoon erg gevoelig is voor koude wind op zijn rug. Zonder deken wordt hij behoorlijk stijf en stram in zijn rug en met deken (dus ook een ongevoerde) is het na een paar dagen weer ok. Momenteel staat hij met 100 gram op en is er heerlijk warm onder.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:31

Het klopt inderdaad, een paard zet de haren op om warme lucht tussen de vacht vast te houden.
Maar met deken kunnen de haren niet omhoog. En als er een heel dun dekentje op ligt dan krijgt hij daar geen warmte door en kan hij ook nog eens de haren niet opzetten dus dan heeft hij het koud. Als je dus een deken op doet moet die warm genoeg zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:18

Zo blij met mijn bolliewollie knollies :D Ze kweken zo'n prachtige wintervacht, die hebben het nooit koud (ze komen beide uit zuid Spanje overigens). Ik kan ze het wel koud laten krijgen hoor, dan moet ik ze in een wei zetten zonder gras en zonder hooi. Hebben ze te eten dan werkt hun kacheltje prima.