Alternatief bodem bedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Alternatief bodem bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:13

Goedmorgen bokkers!!

Ik heb een vraagje waar jullie mij misschien mee verder kunnen helpen :)

Wij hebben een grote uitloop stal met 1 uitgang/deur.
Deze deur staat altijd open zodat de paarden 24/7 kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.

Het vlas en stro ligt op de helft van de stal (aan de kant waar er geen deur zit zeg maar)
Dit omdat als we de stal vol doen de helft zeker naar buiten waait/ naar buiten gelopen word.

We zitten alleen een beetje met een probleem.

We gebruiken vlas en sinds kort in combi met stro.
Het stro word op gegeten door de paarden (voornamelijk door de oudere shetlander).
En het vlas werkt niet met onder bodem zeg maar.
Dit omdat de paarden naar buiten en naar binnen kachelen en het dus omploegen zeg maar.
Het vlas word erg snel vies omdat ze ook binnen plassen.

Het vlas (en stro) vliegt er door heen!!
Ik probeer nu max 2 balen vlas per week en een baal stro per week te gebruiken. Dit is dan wel krappe sokken.

Is er een goedkoop alternatief voor bodem bedekking wat niet op gegeten word??
Of weet iemand waar je goedkope stal matten kan kopen?
Hoe hebben jullie het in stal en hoe houden jullie het netjes?

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 24-11-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Re: Alternatief bodem bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:15

Kan je geen balk maken datc ze hun voeten op moeten tillen dan loop je veel minder na buiten

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:19

snorkel1986 schreef:
Kan je geen balk maken datc ze hun voeten op moeten tillen dan loop je veel minder na buiten

Dit is helaas geen optie :(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:22

Waarom ontstaat er geen bodem? En idd, ik dacht ook aan een balk erbij in.

Soms kan je via MP goedkoop matten vinden, maar op de VP stond laatst een zeer interessant artikel dat paarden minder liggen op matten dan andere bedekking..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:29

Max 2 pakken vlas voor een grote inloop? Nee dan creeer je nooit een bodem nee :n dat is veel te weinig.

Beginnen met een pak of 6 zodat je een bodem kan maken. Dan welke dag mest eruit, en één keer per week de plasplek. Vervolgens deed ik in onze 3 x3 stal om de dag een half pak erbij dat zijn dus 3 per week.

Eens in de 3/4 maanden helemaal leeg scheppen en opnieuw beginnen.

Stro zou ik eruit halen dat wordt een bende stro en vlas door elkaar heen. Als je het voor knabbelen wil doen hang het dan op in hooinetten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:30

ik heb ze 4 jaar aan huis gehad op vlas, met 24/7 uitloop naar buiten.
We hebben gewoon op de deurstijlen 2 gleuven gelast, hier een plank ingezet.
Ze stoten wel ELKE DAG hun poten aan de balk :D maar liepen niet zoveel vlas naar buiten.
En indien nodig kun je gewoon de plank eruit tillen. De plank was van dat geimpregneerde vlonder hout, dus keihard en rot niet weg.

En geen bodem ? Dan mest je niet goed uit... er moet een bodem te creeeren zijn, ik deed 5 pakken vlas in de stal in begin en dan alleen de drollen eruit en rechttrekken. Verder niks!!
Je maakt dan vanzelf een bodem, pas als de rode urine erdoor komt en het écht nat is alleen de natte plek wegscheppen en weer rechttrekken.. ik gebruikte ms een pak per week.... en idd ze plassen juist binnen.... verder deden ze alles buiten, de stal werd meer als toilet gebruikt en schuilhok bij storm.

Uiteindelijk heb ik de boxen leeggehaald, ze stonden 24 /7 buiten, sliepen ook buiten ( mijn bak was wel altijd droog!) en dat ging prima

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:34

Ik heb toen mijn nieuwe paard 3 weken geleden kwam er 4 pakken in gegooid. Zelf ploegen ze alles door elkaar. Dus het goede met het slechte. Er ontstaat dus geen goede bodem. Na een paar dagen was alles al enorm smerig en kon ik alles er alweer uit halen.

Het is niet zo zeer erg dat ze ietsje naar buiten lopen, maar meer dat ze alles door elkaar ploegen en er dus veel vlas door heen gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:36

Wij hebben zand van de uitloop ook als bodembedekking in stal en verder niets. Nu doen ze hun behoeften overigens 99,9% buiten in de uitloop. Zo af en toe zand omwoelen, erg vieze plekken eruit, drollen er elke dag uit en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:36

Hoe groot is de inloopstal?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:43

De stal zal denk ik 3 bij 5 zijn gok ik.

De uitloop is trouwens een stenen uitloop, eerst hadden we de helft van de uitloop van zand maar hier vertikte ze in te staan, daarom er voor gekozen de uitloop geheel te betegelen.

Plassen doen ze daarom binnen en mesten gelukkig wel buiten tenzij het nood weer is, dan kom ik wel eens een drol tegen in stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:51

Dan is 4 pakken echt weinig... Ik gooi er 6 in een stal van 3 x3.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:08

Ik bedek niet de gehele stal he. Doe maar de helft.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:12

De halve stal, dan wordt dat dus uitgelopen door de hele stal waardoor de laag nog dunner wordt. Je kan ook de helft van de stal afdekken met een balk, dan blijf het vlas op 1 plek liggen.

Vlas mag echt wel 30 tot 50 cm dik gelegd worden, als je te zuinig bent met de laag, dan wordt het inderdaad binnen de kortste keren vies. Ik zou er een stuk of 10 pakken in gooien, en dan bijhouden. Zoals Yvank zegt, 1 of 2 keer per week de natte plekken eruit en elke dag de drollen. Dan blijft het echt wel goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:17

oh..ik gooi 5 pakken in 3x3 box ..... dan moet er dus nog veel meer in een stal van 3x5.
En een halve stal werkt niet met vlas !! Er moet over de gehele vloer een dikke bodem ontstaan.....zou dus ook eerder voor 10 gaan....

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:23

Over de gehele stal is helaas geen optie. Daarom ben ik ook een alternatief aan het zoeken :)
Een plank of balk plaatsen is ook geen optie omdat anders de oudere shet de stal niet meer inkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:24

Elk soort bodembedekking krijg je dit probleem mee als je het in een halve stal doet ;)

Dan moet je rubber matten nemen maar dat is koud en hard in de winter.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:26

Een plankje van 5 of 10 cm hoog ? daar kan een shet toch zo overheen wandelen ???
Gaat puur om het vlas meer binnen te houden...
En de hele stal geen optie? Dan is vlas ook geen oplossing voor je op de manier hoe het gebruikt zou moeten worden.Dan blijft je dus rommelen zoals nu.
En bv van die plastic stroken voor de ingang ?
Daar moeten ze doorheen leren lopen maar dan waait het in elk geval niet in en uit je stal....blijven ze wel het eruit lopen...

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:33

Het probleem is niet zo zeer dat het naar buiten waait. Wat dat doet het nu bijna niet omdat ik de helft van de stal maar vul. Ze baggeren er alleen op die plek door heen. Waar ik geen vlas neer leg ligt ook zelde wat, ook niet als ze er door heen benderen. De paarden laten het redelijk op de plek waar ik het neer leg liggen, alleen op die plek denderen ze er doorheen draaien ze onwijs veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:34

Dan gebruik je te weinig. Als je genoeg gebruikt krijg je een bodem die niet om te ploegen is.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:38

kan je anders eens een foto plaatsen van hoe dik je het nu hebt? Toen wij nog vlas hadden op stal (nu zaagsel) hadden we eigenlijk altijd wel een pak van 30cm ofzo er in. Dat liepen ze echt niet los, maar drukten ze juist plat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:43

aisie schreef:
Ik heb deze sinds een paar weken voor mijn oude friesje http://www.aacomfort.nl/index.html

Het is geen losse mat maar een vloer die vloeistofdicht wordt gemonteerd. Ik heb het gedaan omdat ze haar voeten niet echt optilt in de stal en het strooisel zo steeds wegschoof en ze dan half op het beton lag. Nu kan ze lekker zacht liggen en ook goed opstaan. Bovendien bespaard het veel strooisel.

Quote van iemand anders in een topic over paardenmatrassen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:46

Yvank_ schreef:
Dan gebruik je te weinig. Als je genoeg gebruikt krijg je een bodem die niet om te ploegen is.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je een paard (of meerdere) hebt die hun voeten gewoon niet optillen en daardoor constant de bodem omhoog halen zullen ze de vlas door elkaar woelen. Kan je er nog zoveel in leggen.
Ik heb overigens een box van 3,5x3,5 en start gewoon met 2 pak + wat er nog schoon over ligt. Prachtige bodem heeft ze nu, waar ik ook niet wekelijks nat uit haal. Maar heb dan ook geen woelend paard.

Ts, ik zou gaan voor een strostal. Woelende paarden trekken nou eenmaal de bodem kapot van een vlasstal en dan wordt het een duur grapje.
Het idee van zand vind ik ook een goede overigens!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:48

Wit zand met rubber matten eronder. eventueel daar nog een dikke laag stro overheen en toch dat balkje voor je deur om alles binnen te houden

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:48

Heb niet alles gelezen maar heb het zelfde probleem dat er geen bodem gevormd wordt.
Eerst aantal weken heel klein zaagsel erin gelegt, elke dag netjes bijgehouden maar vormde geen bodem.
Nu heb ik krullen met klein zaagsel (omdat het anders te duur wordt) en dit werkt stukken beter! dus ik raadt je krullen aan..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:20

Mert zaagsel krijg je geen bodem , met vlas wel !
Maar iedereen begint vaak met te weing bodembedekking, nogmaals: je begint een stal van 3x3 met minstens 5 of 6 paaken vlas.
Daarna ga je alleen de drollen eruit halen en rechttrekken, niet over de grond harken, gewoon de bovenlaag rechtleggen met een mestvork of harkje.
Dat blijf je doen, er vormt zich dan vanzelf een bodem.

uiteindelijk zal er rood doorheen komen of hoor je het een beetje soppen, dan haal je het droge vlas eraf met een hark, ook donker gekleurd vlas is nog droog en neemt op, en schep je het natte rode / donkere pis gedeelte weg.
Vaak is dat maar 1 plek in de box ( die van mij is een ruin: pist in midden, dus moet af en toe een m2 wegscheppen.
Let op: een rode urine bodem waar nog een witte vlaslaag op ligt gestampt hoef je dus niet weg te scheppen, dan komt de urine er nog niet doorheen!.

Dan trek je daarna alles weer recht en eventueel een pak vlas erop.

Dit is wel de winterperiode, dus hij staat 3 uur buiten en de rest op stal !
Mijn paard tilt zijn benen niet op en draait lekker een gat in zijn stal, maar daarom vormt de rest nog wel een mooie bodem. Mijn paard poept en plast waar hij staat en is een vieslak.
Maar ik heb een mooie droge stal met op woensdag en zaterdag 1 pak vlas....

En het is nog best een dingetje om goed met vlas om te gaan..... sommige stallen bij ons zien er niet uit, die mensen halen elke dag de vieze plekken weg en woelen zelf alles om met de mestvork.