Gezelschap voor een shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

021Gini

Gezelschap voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 14:49

Hey!
Ik heb plannen om binnen enkele maanden en soort mini-boerderijtje te maken voor mijn persoonlijke plezier. Het zou waarschijnlijk om te beginnen bestaan uit 2 mini-varkentjes, 2 dwerggeitjes en 1 shetlandpony. Nu was mijn vraag of geitjes en varkentjes voldoende gezelschap zijn voor een shet? Het word anders wat krap dus ik zou er liever geen 2 houden. Heb zelf momenteel 3 paarden en die hebben nog nooit alleen gestaan dus weet niet zo goed of het ok is als ze geen soortgenoot hebben. De shet zou de andere paarden wel kunnen zien, ze zullen op ongeveer 15meter van elkaar verwijderd staan.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Alvast bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:52

Nee, de shet moet bij de andere paarden staan. Dus ipv 2 geiten of de 2 varkens, 2 shetjes nemen of varkens, geiten en 2 schapen nemen en dus geen shet erbij. Of de shet bij de andere paarden zetten en als je bezoek krijgt op je boerderijtje, de shet in de andere wei zetten met de andere dieren?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-11-15 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:52

Waarom kan de Shet niet bij de andere paarden staan dan?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:53

021Gini schreef:
Hey!
Ik heb plannen om binnen enkele maanden en soort mini-boerderijtje te maken voor mijn persoonlijke plezier. Het zou waarschijnlijk om te beginnen bestaan uit 2 mini-varkentjes, 2 dwerggeitjes en 1 shetlandpony. Nu was mijn vraag of geitjes en varkentjes voldoende gezelschap zijn voor een shet? Het word anders wat krap dus ik zou er liever geen 2 houden. Heb zelf momenteel 3 paarden en die hebben nog nooit alleen gestaan dus weet niet zo goed of het ok is als ze geen soortgenoot hebben. De shet zou de andere paarden wel kunnen zien, ze zullen op ongeveer 15meter van elkaar verwijderd staan.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Alvast bedankt!

Ja ervaring mee, shet stond eerst helemaal alleen, daarna stond shet stond enkele jaren met een geit (niet bij mij), nu met soortgenoten en jeetje wat is de shet opgeknapt.

Een geit is leuk voor erbij, het kan samen lopen maar ik zou daar echt niet voor kiezen

D__S

Re: Gezelschap voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:55

Nee, net zoals geiten of varkens heeft een shet een soortgenoot nodig.

021Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:20

Maanlicht schreef:
Waarom kan de Shet niet bij de andere paarden staan dan?

Omdat de omheining daar te hoog voor is en dan zou ik heel de weide opnieuw moeten afspannen..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:21

Nee een shet hoort bij zijn soortgenoten. We zetten jouw ook niet in een hok met alleen apen.

021Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:24

Ok, dankjewel allemaal!
Ga nog eens nadenken over hoe ik het ga doen dan :)

021Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:27

xSogno schreef:
Nee een shet hoort bij zijn soortgenoten. We zetten jouw ook niet in een hok met alleen apen.

Weet niet of het zo bijterig bedoeld was maar zo komt het wel over. Hoef echt niet op mijn plaats gezet te worden, hoor. Ik stelde een vraag, ben niet van plan om hem te gaan mishandelen.
Indien dat niet je bedoeling was, sorry :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:07

Zou je een groot paard alleen zetten? Daar heb je je antwoord. Een shetlander is net zo goed paard als elk ander ras, met dezelfde behoeften (oa soortgenoten).
Goed dat je er in ieder geval van te voren over na denkt! Is het een optie om twee mini's bij elkaar te zetten in plaats van eentje? Zijn maatje hoeft natuurlijk geen joekel van 1.80 te zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:11

Kan je voor je mini-boerderijtje dan niet gewoon andere dieren kiezen die je wel kan houden dat het voor het dier ook gezellig is. Je hebt al paarden aan huis dus waarom zou één shet in weitje met geitjes en varkentjes dan zo leuk zijn.

Ik zou voor iets heel anders gaan... loopeenden bijvoorbeeld/