komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:38

....Of ben ik gewoon verwend.

De laatste tijd ben ik rond aan het kijken naar een ander plekje voor de toekomst, maar ik schrik overal van de hoeveelheid tijd die de paarden buiten komen.

Ik heb nu al verschillende keren gehoord: de hele dag weidegang, na even doorvragen blijkt dit dan van 10 tot 14.30 uur te zijn. en als het regent alleen de tijd die ze nodig hebben om de stal te mesten
Mijn paard staat nu op een doe het zelf stal en gaat rond 8 uur naar buiten met hooi en komt rond 20.00 uur weer naar binnen. Overdag altijd hooi op de wei. (ook iets wat geen van de pensionstallen in de regio doet)

Moet ik nu niet zo piepen en maar tevreden zijn met die paar uurtjes? of zijn de plekjes waar ze toch 10 tot 12 uur buiten komen wel te vinden?

Ik zit zelf in noord brabant.

Arabesk

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:40

Belachelijk. Het wordt tijd dat er een absoluut minimum gaat gelden van 8uur per dag buiten. Minder is echt paard onwaardig.

troi

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:42

In mijn regio is het ook nauwelijks te vinden helaas! Dat vinden ze erg raar en zielig voor de paarden.

Ik ben heel blij dat ik nu een plekje heb waar hij 24/7 buiten komt. Ik was ook tevreden geweest met een uur of 8 buiten hoor maar dit is ook mooi.

Succes met zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:42

Ik denk dat dat ligt aan waar je kijkt inderdaad.
Ik heb me suf gezocht maar uiteindelijk een plek gevonden waar ze van 8:00 - 16:30 buiten staan.

Van mij mag het nog steeds meer maar dat komt wel weer wanneer ze aan huis komen te staan!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:43

Ik kwam net een advertentie tegen, waarin stond dat de paarden 2x ruwvoer en 2x krachtvoer per dag gevoerd krijgen en daarnaast 3 uurtjes per dag buiten komen. Denk wel dat het iets is van pensionstallen, maar heb dan ook de luxe dat mijn paardjes aan huis staan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:44

vind 8 uur nog erg weinig eerlijk gezegd. 24/7 is ook niet helemaal mijn ding, maar 10-12 uur zou toch gewoon mogelijk moeten zijn. Ik heb zelfs aangegeven dat ik altijd in de avond kom, en dan graag zelf mijn paard naar binnen zou halen (evt met weidegenoot), maar dit behoorde niet tot de mogelijkheden.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:44

Ja, op veel pensionstallen, vooral de luxere, komen ze weinig buiten. Vooral in de wintermaanden. Hier nu ook beperkt tot de paddocks, waar ze maar een half uurtje in kunnen. Ik heb het geluk dat mijn paard met dit weer uberhaupt niet naar buiten wilt. Toen hij thuis stond met paddock, stond ie vrijwillig alleen maar in stal. :o

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:45

Ik zou nog lekker door zoeken. Ik merk dat mijn pony gelukkiger nu is. Van 24/7 buiten gaat hij nu om 5/6 uur naar binnen en 's morgens om 7 uur naar buiten. Hij staat dus minimaal 10 uur buiten of het moet zo danig hagelen ofzo dan gaan ze lekker naar binnen. Hij staat nu ook in een buitenstal.
Succes met zoeken.

KimD

De stallen waar paarden dagelijks buiten komen lijken inderdaad steeds meer een uitzondering op de regel.

Hier in de buurt zie je vooral grote stallen van 40+ paarden die in het weideseizoen van Maart-Oktober ook dagelijks buiten komen van 9.00u tot 18.00u en vaak nog korter. Echt absurd... En vaak zijn die ook nog eens véél duurder.

Ik ken hier in de regio maar twee stallen waar de paarden 's morgens om 8.00u al buiten staan en 's avonds pas rond 20.00/21.00u binnen worden gehaald. Maar die paarden staan ook in één grote kudde op een gigantische weide.

paardje1983

Arabesk schreef:
Belachelijk. Het wordt tijd dat er een absoluut minimum gaat gelden van 8uur per dag buiten. Minder is echt paard onwaardig.

Hoe wil je dat doen als je bijvoorbeeld 25 paarden hebt staan en maar 10 tegelijk los kan laten. Want niet iedereen wil zijn paard zomaar bij een andere op de wei of de paddock zetten.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:46

Robijntjah schreef:
Ik heb me suf gezocht maar uiteindelijk een plek gevonden waar ze van 8:00 - 16:30 buiten staan.

Van mij mag het nog steeds meer maar dat komt wel weer wanneer ze aan huis komen te staan!

de enige eis die ik heb is hele dag naar buiten (echt minimaal 10 uur) en hooi (geen voordroog of kuil)
en een buitenbak met verlichting die nog enigzins te rijden valt in de winter.

Ik zoek echt een stalling voor mijn paard, en niet voor mezelf.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:46

Waar ik sta mag ik het gelukkig helemaal zelf bepalen. Heb "geluk" met mijn koudbloedje die dus in de koudbloeden/winter wei mag. Ik bepaal zelf wanneer ze naar binnen gaat en in de winter gewoon lekker hooi bij.
Weet wel dat dat hier in de omgeving heel anders is. Vind ook wel dat daar verandering in mag komen indien mogelijk

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:47

hier staan bij ons (doe het zelf) 24/7 buiten. meeste kleine stallen in omgeving ook. enkel op de manege komen paarden niet buiten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:48

paardje1983 schreef:
Arabesk schreef:

Hoe wil je dat doen als je bijvoorbeeld 25 paarden hebt staan en maar 10 tegelijk los kan laten. Want niet iedereen wil zijn paard zomaar bij een andere op de wei of de paddock zetten.

Sociaal contact is evengoed een primaire behoefte, als je zoveel paarden niet buiten kwijt kan moet je investeren in drainage of minder paarden hebben staan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:48

paardje1983 schreef:
Arabesk schreef:

zit 24 uur in een dag, dat is 3x 8 uur, dus kun je 3x 10 paarden los zetten :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:49

paardje1983 schreef:
Arabesk schreef:

Eh meer ruimte creëren zodat de paarden een goed bestaan kunnen krijgen. Ik ga toch ook geen dolfijn in mijn badkuip stoppen en zeggen 'ja maar meer ruimte heb ik nou eenmaal niet!" "De dolfijnen mogen om de beurt een uurtje in het grote zwembad want ik heb zoveel dolfijnen die kunnen er niet tegelijk in.

8)7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-11-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:49

Zoe_97 schreef:
hier staan bij ons (doe het zelf) 24/7 buiten. meeste kleine stallen in omgeving ook. enkel op de manege komen paarden niet buiten

mag ik vragen in welke omgeving jij staat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:49

Helaas bij mijn zoektocht naar wat nieuws ben ik ook vel tegengekomen. En veel langsgereden ook bij stallen om te kijken hoe vaak alles buitenstaat. En ik ben geschrokken. Is hier een landelijk gebied, veel zandgrond maar dan nog. Een stal die veel weidegang promoot van 9 tot 1700 ook in de zomer hooguit. Vind ik te kort, met mooi weer staan ze dan langer op stal dan buiten.

Of wel weidegang en paddock bij nat weer. Wat inhoud 4 uurtjes blubberstampen.

Sta nu misschien niet ideaal maar wel buiten wanneer ik wil. Knollies kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. Alleen bij slecht weer zoals van de week met die gigantische storm s nachts gaan ze naar binnen verplicht. En voel ik me schuldig als ze om 1700 naar binnen gaan en ik pas om half 8 weer op stal ben.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:50

Ik zou hartstikke blij zijn met 10-14.30... Hier in de buurt is dat al bijna niet te vinden. Meeste stallen doen een uurtje paddock, en bij andere stallen staan ze dan meer buiten maar dan tot de knieën in de blubber. Maar goed, waar jij woont moet dat beter kunnen zou je denken. Gewoon goed blijven zoeken!

Brainless

Geryon schreef:
Ja, op veel pensionstallen, vooral de luxere, komen ze weinig buiten. Vooral in de wintermaanden. Hier nu ook beperkt tot de paddocks, waar ze maar een half uurtje in kunnen. Ik heb het geluk dat mijn paard met dit weer uberhaupt niet naar buiten wilt. Toen hij thuis stond met paddock, stond ie vrijwillig alleen maar in stal. :o

Hier ook zo'n paard dat de hele dag binnen staat als de stal open is.
Zij eet even buiten om gelijk weer binnen te gaan staan.... :+

listiglistje

Ligt eraan waar je komt, ik zit ook in Noord Brabant en weet genoeg pensionstallen waar ze de hele dag buiten komen en goed ruwvoer krijgen.

Mijn paard gaat om 8 uur naar buiten en
komt voor het donker wordt weer binnen.
Gewoon in de groep.
Zomer kan ook 24/7 en sowieso op de wei of paddock/buitenbak 20x80 met kuil of gras.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:51

danamuts schreef:
Zoe_97 schreef:

mag ik vragen in welke omgeving jij staat?

ik sta op 20 minuten van hasselt in belgisch limburg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:51

danamuts schreef:
Robijntjah schreef:

de enige eis die ik heb is hele dag naar buiten (echt minimaal 10 uur) en hooi (geen voordroog of kuil)
en een buitenbak met verlichting die nog enigzins te rijden valt in de winter.

Ik zoek echt een stalling voor mijn paard, en niet voor mezelf.

Succes, dit was het beste wat ik kon vinden :')

En ook ik had verder weinig eisen maar ben toch beland op een 'luxere' stal maar wel het langste buiten en 5 voerbeurten wat ook echt een uitzondering was met vaak 2/3 voerbeurten.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:52

Hier in de buurt vind je enkel doe het zelf stallen. Ik sta nu half pension, dus dat houd in: zelf mesten, zelf buiten en binnen halen (sws moeten de pensionklanten dit zelf doen) en zelf voer klaarleggen hun geven het dan. Heb wel 2 eigen weides maar daar zakken ze nu tot de knieën in weg. Paddocks zijn er niet, of nog niet. Wel hebben ze ruime stallen en kunnen aan beide zijdes naar buiten kijken. Momenteel komen de mijne ook niet veel buiten daar ik met een baby zit van 14 weken.

Het is even niet anders helaas, een bijrijder vinden is precies onmogelijk... Ben al maanden op zoek.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:53

weet stallen hier in de buurt waar paarden amper 3 uur buiten staan, en de rest staan ze op stal.
lopen dan hooguit een uurtje onder t zadel nog en verder staan ze op stal -O- ik ben heel blij dat mijn paard 24/7 kan buiten staan