voer hergebruik als bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

voer hergebruik als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:33

Hoi!

Mijn pony's (1 haf, 1 shet) staan s'nachts op stal in de winter. Ik vind dat er enorm veel stro door heen gaat, terwijl ik normaal tot weinig strooisel in de stal doe. Ik zat na te denken hoe dit voordeliger, beter en makkelijker kan.

Ik woon op een schapenboerderij en het voer dat overblijft van de schapen geven wij aan de twee koeien die naast mijn pony's staan. Dit is echter zoveel rest voer soms dat ik dit wil hergebruiken.
Ik zou het voer in de stal van pony's kunnen doen als bodembedekking, achterin de stal waar de pony's mesten. Als zij hierop mesten zullen zij dit niet op eten. Op het restvoer doe ik wel een super klein laagje stro..
In onderstaande foto zie je hoe de stal er ongeveer uitziet en hoe ik dit in gedachten had.

Afbeelding

Ik wou vooraan, waar de pony's altijd eten en drinken wel stro doen zodat zij dit minder snel zullen eten. Het is namelijk wel van belang dat zij dit niet eten ivm de vele eiwitten, voedingstoffen die in het voer zitten.

Dit heb ik nu 2 keer uitgeprobeerd.
De 1e keer heb ik niet gemerkt dat de pony's dit ook daadwerkelijk opaten. De 2e keer (vandaag) had ik de pony's nog geen 5 minuten in de stal of ze aten het al op.

Kun je dit oplossen door iets er over heen te spuiten dat de pony's het toch niet eten? Is er een andere oplossing voor?
Zo niet dan blijf ik natuurlijk gewoon met het stro veder gaan.

No_No

Re: voer hergebruik als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:39

Wat voer je de schapen/koeien dan?

Als te niet schadelijk is voor pony's zou ik me daar geen zorgen om maken.
Ik heb 3 jaar geleden graszaadhooi als strobedekking gebruikt omdat er langdurig hard vroor.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:42

Dit is meestal kuil of pestvoer maar daarin zitten wel veel voedingsstoffen onder andere: gerst, mais en veldbonen. Dit verschilt vaak.

De pony's mogen dit echter niet eten..

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:45

Is een andere bodembedekking geen optie? Houtkrullen, vlas?

Had hier hetzelfde hoor, wil ze er graag netjes bij hebben staan maar ze vraten het stro op en maakte er een bende van. Heb er nu houtkrullen in liggen en dat blijft een stuk langer netjes.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:48

Dat is voor ons niet handig. Dit omdat we altijd stro op voorraad hebben en vlas, houtkrullen apart zouden moeten aankopen.
Ze eten het stro niet echt op hoor maar vind het gewoon zonde van het rest voer wat anders weer afgevoerd moet worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:36

Ik zou het dan toch niet gebruiken.. Ik snap dat het jammer is van het voer maar straks heb je je pony's bevangen staan..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:46

Misschien kan je je oude stro er doorheen mengen. Werkt ook goed voor paarden die wel stro eten. Meestal willen ze het dan niet meer eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:57

ElineGC schreef:
Dit is meestal kuil of pestvoer maar daarin zitten wel veel voedingsstoffen onder andere: gerst, mais en veldbonen. Dit verschilt vaak.

Als de ponies het niet mogen eten kun je het risico niet lopen om het als bedding te gebruiken. Vrij simpel eigenlijk.
Het is jammer dat je het weg moet gooien, maar ik zou het risico niet durven lopen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:04

Nee dat snap ik.
Ik hoopte dat iemand iets wist waardoor ze het niet op zouden eten.
Maar als het niet kan doen we het niet

Melissamundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:59

DubbelDun schreef:
ElineGC schreef:

Als de ponies het niet mogen eten kun je het risico niet lopen om het als bedding te gebruiken. Vrij simpel eigenlijk.
Het is jammer dat je het weg moet gooien, maar ik zou het risico niet durven lopen.

Ik ben het hier mee eens.. geen risico's nemen. Het is heel jammer, maar ik denk niet dat er iets is (wat niet schadelijk is) waar je mee kan zorgen dat ze er vanaf blijven.. helaas. Ik vind zelf weggooien ook altijd zo zonde.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:53

En slowfeeders? Mijn paard eet liever uit zijn slowfeeder als van de grond, zo kunnen ze toch de hele tijd knabbelen zonder dat je bodembedekking eraan gaat, met een volle slowfeeder doet mijn veelvraat zo'n 2 dagen.
Afbeelding
En na 1 dag
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:56

Ik zou dat niet doen, want ze kunnen er alsnog van gaan eten. Misschien zijn rubber stalmatten een optie? Ik heb die ook in mijn boxen en ik doe dus maar de helft van de box (achterste helft) bedekken met stro.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:37

Idd geen risico's hiermee willen lopen.

Wat ik zelf wel vaak in de winter doe bij mijn afsluitbare 4x4 schuilstal is verspild hooi wat ze niet meer eten gebruiken als vloerbedekking, naast sto maar soms ook alleen dat verspilde hooi. Is dat geen optie voor jou? Ik heb overigens wel rubberen staltegels.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:11

ik zou zo wie zo geen voer als bodembedekking gebruiken. Voer is voer. Eventueel oud voer (wat is blijven liggen zou ik evt als onderlaag doen met een laag stro erover, maar dan gebruikt voor extra bodembedekking om te liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:34

@friesiszwart: en jij denkt dat ze dat niet terugvinden ??
Als je niet wilt dat paarden iets eten moet je het niet bij ze in de buurt laten...

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:30

Ik maak nu al gebruik van een slowfeeder.
Het voer dat er dus onder zal komen is dus oud. Ik gebruik dan dus wel stro maar minder omdat het zachte dus al van het voer komt en stro eroverheen maar dat vinden ze inderdaad terug.
Stalmatten vind ik geen optie ze moeten wel zacht kunnen liggen..

Maar we hebben het idee al laten gaan en gebruiken dus weer gewoon stro.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:40

Mest eroverheen/doorheen doen misschien, maar eigenlijk zou ik het gewoon niet gebruiken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:42

Azijn water eroverheen gieten . Vinden ze vies .
Maar evengoed wen risico

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:01

Stalmatten liggen in principe zacht, mijn haflinger eeeeeuuuuuuhhhhh maflinger prefereert zelfs de kale stalmat in plaatst van de deel bedekt met stro maf beest.
Naast het voordeel dat het zacht ligt, is het ook nog een isolatie laag tegen de kou van het beton.
Sinds 3 jaar gebruiken wij nu stalmatten en we merken dan we veel minder stro verbruik hebbe dan voor de tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:05

Gewone rubber stalmatten zijn niet echt zacht, hooguit wat warmer als op het kale beton liggen.
Wil je een echte zachte mat dan moet je een HIT-softbed nemen of een vergelijke koeienmatras.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:41

Maar ik zei toch nergens in mijn post alleen stalmatten? De helft van de box strooi je lekker op en de andere helft niet. Zo doe ik dat in ieder geval. En dan kunnen ze heerlijk zacht liggen. Al liggen mijne ook vaak niet eens op het stro, ook wel eens gewoon op de matten.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 16:09

Ik ga eens uitzoeken wat de voordelen en nadelen, kosten, onderhoud etc. zijn van die koeienmatrassen.

Voor nu zijn we er in ieder geval over uit dat het voer eronder niet werkt en we zullen dit dus ook niet doen.