Buitenpiste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 23:26

Heb niet meteen een recent topic gevonden, dus nog even ervaringen van jullie horen.
We willen een buitenpiste aanleggen voor eigen gebruik. We willen graag het ganse jaar door kunnen rijden, dus niet te mul in de zomer en niet te nat in de winter.
ik heb al iets gelezen over tuft, dat lijkt wel interessant, alsook geopad.
Maar hoe bouw je het best je 'lagen' op: ik dacht aan 30cm afgraven, dan sleuven graven, steenpuin erin, worteldoek erop, dan een laag zand (scheldezand of iets anders?) en dan bovenste laag mengen met die tuft of geopad? Of heb je minder lagen nodig als je met tuft of geopad werkt?
Is het mogelijk om enkel de bovenste laag af te graven, niet draineren en daar zand vermengd met geopad of tuft in te leggen, of heeft dat geen zin?
Zijn er nog andere goede opties die eventueel minder zullen kosten? En heeft iemand een idee wat het zou kosten aan zand en tuft of geopad, piste zal 25 op 45 worden wellicht. Het graven en dergelijke zal mijn man zelf doen.

xrobbiee

Re: Buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:04

Wij hebben een bak van 20x60, bijna het hele jaar door te rijden behalve met zware vorst. Wij hebben dreinage op landbouwplastic met in het midden een hoofdleiding die is ingegraven, die komt uit op een put voor aan en afvoer van water. De aanvoer komt via een pomp (aparte leiding) en de afvoer gaat via een pijp naar de sloot. Er is een opzetstuk op afvoer om het vocht niveau in de bak te regelen. Onderop hebben wij grof zand, boven 180-220 mu. Van beiden 250 kuub voor een bak van 20 x 60. Door de aan en afvoer van water word de bak niet te droog in de zomer en loopt het water snel weg na regen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:33

Waar ik sta in de winter hebben we een gedraineerde buitenbak met scheldezand. Hoewel de drainage niet optimaal meer werkt (hier en daar een lek) is de piste in de winter bijna altijd bruikbaar. Enig moment wanneer we niet rijden is als ze keihard bevroren ligt, eventueel met een fikse laag sneeuw er op. De grond is dan echt keihard. De paarden lopen daar echter los nog steeds even gek op te doen als wanneer het niet gevroren heeft, dus ik gok dat ze het meer dan stabiel genoeg vinden.

Een nadeel vind ik bij warm, droog weer, is dat de piste wel snel stoffig wordt. Dit type zand zal je dan regelmatig moeten sproeien. Het regent nu vaak, en dan ligt de bovenlaag op het eerste zicht volledig vlak en zou je denken "oei, dat lijkt hard". Niets van, als je er op stapt of overheen gaat te paard merk je dat je nog steeds 1 à 2 cm in het zand zakt, en dat de bodem gewoon goed mee veert.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:47

Varekaj weet je hoe de piste gedraineerd is? Met steenpuin? Hoe diep uitgegraven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:58

Ik denk met buizen. zou het eens kunnen vragen.