Per einde deze maand verhuizen wij onze pony van een doe-het-zelf-stal naar een manege.
Ik ben bij 3 maneges wezen kijken waarvan er 1 is af gevallen. Tussen de andere 2 twijfel ik enorm. Beide hebben pluspunten en minpunten. Ik hoop dat jullie kijk hierop mij helpt een keuze te maken.
Manege 1:
-ben ik zelf begonnen met rijden 15 jaar terug. (Ben inmiddels 5 jaar geleden gestopt).
-Stal is met tralies dus ze staat echt in de stal en kan niet met haar hoofd erbuiten hangen om de gang door te kijken.
-Voeren en mesten wordt door hun gedaan. 5 dagen per week worden paarden/ponys op wei gezet en van wei gehaald, in het weekend moet je dit zelf doen of blijven ze op stal.
-1 binnenbak, dit betekend dat je tijdens manegelessen de binnenbak niet kunt gebruiken (lessen van 15.00 tot 18.00 en van 19.00 tot ik gok 21.00/22.00)
-hooi moet je zelf verzorgen, door omstandigheden doet de manege dit niet en slaat dit ook niet op. Je kunt het wel aan de staldeur klaarhangen en aangeven wanneer ze het aan je pony geven.
-1 les per week gratis.
-manege is op 15 minuutjes rijden (7km) en is qua prijs het goedkoopst.
Manege 2:
-eerste indruk is gezellige mensen die rondlopen op de manege, maar de eigenaren heb ik van meerdere mensen nog niet veel goeds over gehoord. Zelf geen ervaring met hun maar heb ze dan ook pas een paar keer kort gesproken.
-stal is open dus ze kan de gang in kijken maar ik zag dat het tussenschot beschadigd was en (daardoor misschien wel) leek de stal niet heel stevig meer. Ze gaven aan dit te repareren voordat de pony zou komen.
-voeren en mesten wordt door hun gedaan.2x per week zetten ze de ponys op wei. Ik wil mijn pony liever dagelijks een paar uur op wei. Dat wilde ze liever niet omdat de wei dan kapot gaat. Voor 1 euro per keer brengen ze haar wel naar wei.
-2 rijbakken, waardoor je op elk moment kunt rijden.
-bijna elke maand wedstrijdjes, ook begeleiding voor de jongere/onervaren kindjes
-1 les per week gratis
-10 minuutjes rijden (4km)
Manege 1 spreekt mij meer aan qua verzorging voor de pony waarbij ik bij manege 2 soms het gevoel kreeg dat ik te veel vroeg en t me niet in dank werd af genomen.
Ook ken ik de eigenaren van manege 1 wel goed en weet ik dat mocht er iets zijn ik bij hun hulp kan vragen. Bij manege 2 hoef ik daar niet op te rekenen als ik af ga op de ervaringen van anderen (ik doe dat normaal niet graag maar ik ken ze zelf daar nog niet goed genoeg voor om dat met zekerheid te zeggen). Ik ben niet erg blij met de weidegang op manege 2 maar wel blij met de 2 rijbakken en de maandelijkse 'wedstrijdjes' waar mijn dochter veel naar vraagt. Of er op manege 1 ook deze wedstrijdjes zijn weet ik niet, maar ik heb er bij hun nog niks over gehoord.
Op basis van het bovenstaande, voor welke manege zou jij kiezen voor je (jonge) dochter en pony? En waarom? Wat zouden dealbreakers/dealmakers zijn voor jou en waarom?